Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بولتن نیوز»
2024-04-25@22:28:38 GMT

سازمان لیگ فوتبال منحل می‌شود!

تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۰۷۲۲۶۷

سازمان لیگ فوتبال منحل می‌شود!

گروه ورزشی: فوتبال ایران در آینده‌ای نزدیک با تحولی بسیار بزرگ ‌رو‌به‌رو می‌شود و باشگاه‌ها به تمام معنا راه خود را در زمینه‌های اقتصادی از فدراسیون فوتبال و سازمان لیگی که سرنوشت جالبی خواهد داشت، جدا می‌کنند.

به گزارش بولتن نیوز به نقل از روزنامه شهروند، در این گزارش با توجه به برنامه‌ریزی فدراسیون فوتبال برای ساخت مجموعه جدید مدیریتی این فعل و انفعال‌ها و تغییرات را بررسی می‌کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

داستان ساختمان جدید چیست؟

مهدی تاج اعلام کرد؛ به ‌زودی ساخت‌وساز در محل کمپ تیم‌های ملی برای احداث ساختمان جدید مدیریت فوتبال ایران آغاز خواهد شد. او در شرایطی در ماه‌های اخیر این وعده را داده که همه دوست دارند بدانند فدراسیونی که این روزها حتی برای پرداخت حقوق کارمندان،‌ مربیان تیم‌ملی، ‌برپایی اردوهای آماده‌سازی تیم‌های ملی و... با مشکلات اساسی رو‌به‌رو است،‌ پول ساخت این مجموعه ساختمان‌های مدیریتی را از کجا تأمین خواهد کرد؟ پیداکردن جواب این سوال البته خیلی سخت نیست. مهدی تاج و همکارانش با برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته قرار است ساختمان ٥ طبقه فدراسیون فوتبال در خیابان سئول،‌ ساختمان ٦ طبقه سازمان لیگ در میدان شیخ بهایی و ساختمان سازمان لیگ فوتسال را بفروشند و از پول قابل ‌توجهی که با فروش این سه ساختمان به دست می‌آید،‌ عملا تأمین اعتبار پروژه جدید خود را انجام بدهند. در این میان شایعات رسانه‌ای حکایت از این مسأله دارد که یکی از اپراتورهای تلفن همراه این ٣ ساختمان را از فدراسیون می‌خرد و سپس ساختمان جدید فدراسیون را در کمپ خواهد ساخت و پس از تکمیل پروژه،‌ هر سه ساختمان فعلی را از مدیران فوتبال ایران تحویل خواهد گرفت!

کاهش تعداد کمیته‌ها

مستقرشدن تمام تشکیلات اداری فوتبال ایران آرزویی بوده که مهدی تاج سال‌های زیادی است آن را در سر می‌پروراند. منتهی اتفاق جالب توجه این است که این ساخت‌وساز عملا دست رئیس فدراسیون را برای انجام تغییرات اساسی و یکدست‌کردن سیستم مدیریتی تحت ‌رهبری خودش باز می‌کند. نکته قابل توجه اینجاست که درحال حاضر تشکیلات سازمان لیگ در یک ساختمان ٦ طبقه و فدراسیون در یک ساختمان ٥ طبقه مستقر هستند و به همین ترتیب در پروژه جدید به هیچ عنوان امکان ندارد که مدیران بخواهند باز هم‌چنین ساختمان‌های بزرگی بسازند! به عبارتی ساده‌تر، به نظر می‌رسد مدیریت فدراسیون به دنبال جمع‌و‌جورکردن تشکیلات اداری و استقرار در یک مجموعه واحد است و با توجه به تغییرات اساسنامه فوتبال ایران که در دستور کار مسئولان قرار گرفته‌، این احتمال وجود دارد که شاهد حذف بسیاری از کمیته‌‌ها در فدراسیون و سمت‌ها در مدیریت کلان فوتبال کشور باشیم. در این رابطه شنیده می‌شود در اساسنامه جدید دیگر فدراسیون فوتبال ١٦ کمیته دایم نخواهد داشت و بسیاری از کمیته‌های فعلی حذف و بعضی از آنها با هم ادغام می‌شوند.

انحلال احتمالی سازمان لیگ

شاید باور نکنید اما به احتمال بسیار زیاد با نقل‌مکان تمام مدیران و تشکیلات اداری فوتبال به مجموعه جدید،‌ شاید دیگر هیچ اسمی از سازمان لیگ در فوتبال ایران شنیده نشود. دلیل آن را هم اساسنامه به همه نشان می‌دهد. طبق قانون تمام مسابقات فوتبال کشور باید زیر نظر کمیته مسابقات برگزار شود و این کمیته می‌تواند در صورت لزوم برگزاری لیگ‌های مختلف را به سازمان لیگ مجزا که از چارت سازمانی و نیروی انسانی مناسب برخوردار است، واگذار کند اما الان چند سالی است همه چیز در فدراسیون فوتبال ایران برعکس اداره می‌شود. این روزها همه چیز در تشکیلات سازمان لیگ برای برگزاری لیگ‌ها خلاصه می‌شود و هیچ خبری از کمیته رسمی مسابقات و اعضای کمیته و دپارتمان در آن نیست! این تغییر بزرگ بدون هیچ تردیدی البته جنجال زیادی در فوتبال ایران به راه خواهد انداخت و صفر تا ١٠٠ قدرت اجرایی را به رئیس فدراسیون منتقل خواهد کرد.

روزهای سخت در راه است

با قرارگرفتن فوتبال ایران در مسیر حرفه‌ای‌شدن و التزامی که به اجرای قوانین سفت و سخت کنفدراسیون فوتبال آسیا وجود دارد،‌ تاج و همکارانش از همین حالا باید فکری به حال‌ دگرگونی اساسی در سیستم درآمدزایی فوتبال ایران داشته باشند. شرایط فعلی مدیران ارشد فوتبال کشور را چه بخواهند و چه نخواهند‌، به سمت سیاست‌گذار و برگزارکننده مسابقات ورزشی و مدیریت تیم‌های ملی سوق خواهد داد و چون قانون روی این مسأله تأکید دارد،‌ مدیران با یک بحران اقتصادی اساسی رو‌به‌رو خواهند شد. مشکل بزرگی که تجربه سال‌های اخیر نشان می‌دهد، رئیس و همکارانش به راحتی از پس آن برنخواهند آمد.

قطع شریان‌های اصلی درآمدزایی

سیستم مدیریتی حاکم بر فوتبال ایران در شرایطی در تمام سال‌های گذشته با مشکلات بزرگ اقتصادی رو‌به‌رو بوده است که اکثر قراردادهای مهم اقتصادی را به نمایندگی از باشگاه‌ها خودش امضا کرده و در اکثر آنها هم شکست خورده و موفقیت بسیار بزرگی حاصل نشده است. در شرایط کنونی یکی از این قراردادها بلیت‌فروشی مسابقات لیگ برتر بود که با فشار شدید باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس،‌ مفاد قرارداد تغییر و بلیت‌فروشی در اختیار باشگاه‌ها قرار گرفت و پول هم از این پس به حساب باشگاه‌ها واریز می‌شود. قرارداد حق پخش تلویزیونی که در همه جای دنیا نزدیک به ٧٠‌درصد درآمد باشگاه‌ها و فدراسیون‌ها را پوشش می‌دهد، به خاطر اختلافات با صداوسیما نتیجه‌ای نداشته و چند سالی می‌شود که حتی یک ریال پول هم به فوتبال پرداخت نشده است. ضمن این‌که وزارت ورزش به صورت مستقیم با صداوسیما وارد مذاکره شده و قرار است اگر توافقی حاصل شد، قرارداد با عنوان حق پخش ورزش با رسانه ملی توسط مقامات ارشد ورزش کشور امضا شود نه فدراسیون فوتبال. تبلیغات محیطی فوتبال هم یکی دیگر از مهمترین پروژه‌های درآمدزایی در سال‌های اخیر بوده که تمامی قراردادها با مشکلات مالی شدید و عدم استیفای کامل پول از اسپانسر همراه شده و کار به مراجع قضائی کشیده شده است. ضمن این‌که باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال و سایر تیم‌های لیگ برتری به دنبال این هستند از فصل آینده انحصار تبلیغات محیطی بازی‌های خانگی‌ را خودشان برعهده بگیرند و به این ترتیب دست مدیران ارشد فوتبال از این قرارداد هم کوتاه خواهد ماند. این توضیحات به خوبی نشان می‌دهد که با مرور زمان نقش فدراسیون‌ در مهمترین قراردادهای تجاری کمرنگ خواهد شد.

تعدیل نیرو و کوچک‌شدن چارت

این وضع به خوبی نشان می‌دهد که اقتصاد فوتبال دولتی ایران با روزهای عجیب و غریبی رو‌به‌رو خواهد شد. برای فدراسیون تنها قرارداد اسپانسرینگ تیم‌های ملی باقی می‌ماند و درآمد حق عضویت و گرفتن سهم از باشگاه‌ها به خاطر بلیت‌فروشی و تبلیغات محیطی و حق پخش تلویزیونی! چند برابر پولی هم که تیم‌های ملی به خاطر حضور در مسابقات مختلف از FIFA و AFC در می‌آورند، باید خرج خودشان و ١٨ تیم‌ملی در رده‌های مختلف زنان و مردان شود. به همین دلیل تعدیل نیرو و کوچک‌ترشدن چارت اجرایی و اداری مدیریتی فوتبال کوچکترین اتفاق پرسروصدایی است که در آینده شاهد آن خواهیم بود.

منبع: بولتن نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bultannews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بولتن نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۰۷۲۲۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضور بانوان در ورزشگاه یادگار امام تبریز، تا اطلاع ثانوی ممنوع

 با اعلام سازمان لیگ هواداران خانم تا اطلاع ثانوی نمی‌توانند در دیدارهای خانگی تیم تراکتور حضور یابند.

به گزارش تسنیم، سازمان لیگ فوتبال ایران با ارسال نامه‌ای به باشگاه تراکتور و هیئت فوتبال استان آذربایجان شرقی اعلام کرد، به دلیل عدم وجود امکانات در ورزشگاه یادگار امام (ره) تبریز، حضور بانوان تا برطرف شدن این معایب در ورزشگاه ممنوع است.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: اجازه حضور بانوان هوادار نساجی فقط در تمرینات! حضور بانوان در فینال لیگ قهرمانان آسیا قطعی شد

دیگر خبرها

  • واحدهای سیار برای پخش HD لیگ برتر!
  • تهران قدیم| ساختمان راه آهن تهران ۷۸ سال قبل/ عکس
  • دیگر هیچ مسابقه‌ای رایگان نیست
  • اقتصاد فوتبال ایران رونق می‌گیرد؟
  • فحش‌های پول‌ساز؛ درآمد باورنکردنی فدراسیون فوتبال از ۳ پرونده!
  • فحش‌های پول‌ساز! ۴۵۰ میلیون درآمد فدراسیون از ۳ پرونده
  • فحش های پول ساز / ۴۵۰ میلیون درآمد فدراسیون از ۳ پرونده
  • حضور بانوان در ورزشگاه یادگار امام تبریز، تا اطلاع ثانوی ممنوع
  • احضار مدیر سپاهان به کمیته اخلاق
  • سرپرست سپاهان به کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال احضار شد