Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-09@00:27:20 GMT

اندیشه سکولار دانشگاه ها را به بند کشیده است

تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۰۷۵۸۵۵

اندیشه سکولار دانشگاه ها را به بند کشیده است

رضا غلامی با بیان اینکه مظلومیت جمهوری اسلامی این است که اعتبارات و توجهات در اختیار جریان روشنفکری سکولار است، گفت: وجهات لازم به بحث علوم انسانی ـ اسلامی مبذول نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری چهارمین کنگره بین‌المللی علوم انسانی ـ اسلامی با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین رضا غلامی رئیس شورای سیاستگذاری کنگره بین‌المللی علوم انسانی ـ اسلامی، عطاءالله رفیعی آتانی دبیر علمی کنگره و فرزاد جهان‌بین دبیر شورای سیاستگذاری این کنگره در محل مؤسسه پژوهشگاه علوم انسانی ـ اسلامی صدرا برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این نشست حجت‌الاسلام غلامی با قدردانی از اهالی رسانه گفت: اگر این اهتمام و جدیت نبود و استمرار فعالیت‌های رسانه‌ای وجود نداشت، این کار آن‌طور که شایسته بود، پیش‌ نمی‌رفت و جای خود را در محافل علمی باز نمی‌کرد.

وی با اشاره به اینکه معرفت و آگاهی، پایه و اساس یک جامعه پیشرو است، گفت: جوامعی که به معرفت و آگاهی بها نمی‌دهند، درهای پیشرفت به روی آنها باز نخواهد شد.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه علوم انسانی نقش اصلی در معرفت جوامع بر عهده دارد، ادامه داد: علوم پایه نیز در پرتوی علوم انسانی می‌توانند به نیازهای حقیقی جامعه، جامه عمل بپوشانند و تمدن‌های بزرگ را شکل دهند.

غلامی عنوان کرد: علوم انسانی زمانی به رشد و بالندگی می‌رسد که آزادی فکر و اندیشه و فرهنگ نقد به سکه رایج تبدیل شود.

وی با اشاره به اینکه اندیشه سکولار در حال حاضر دانشگاه‌های ما را به بند کشیده است، ادامه داد: دعوت ما در قضیه تحول بنیادین در علوم انسانی، دعوت به نقد و آزادی اندیشه است.

رئیس شورای سیاستگذاری کنگره بین‌المللی علوم انسانی ـ اسلامی گفت: حرف اصلی کنگره انسانی ـ اسلامی، کنار رفتن تحجر و دگماتیسم است و اینکه واقعیت‌های اجتماعی را اصل قرار بدهیم.

غلامی با اشاره به اینکه نباید مقابل غرق شدن جامعه در نیهیلیسم بی‌تفاوت باشیم، تصریح کرد: البته شکل‌گیری علوم انسانی ـ اسلامی به طور سهل و آسان میسّر نخواهد شد و میوه‌دهی این علوم به چند دهه کوشش خستگی‌ناپذیر نیازمند است.

وی با اشاره به اینکه نمی‌توانیم از بی‌اعتنایی دولت‌ها به علوم انسانی ـ اسلامی بگذریم، عنوان کرد: در برگزاری چهارمین کنگره علوم انسانی ـ اسلامی به صورت خودجوش عمل شد و اساتید و محققین ما بر اساس انگیزه‌های دینی و تعهد به کشور، پا به این عرصه گذاشته‌اند.

رئیس شورای سیاستگذاری کنگره بین‌المللی علوم انسانی ـ اسلامی افزود: مظلومیت جمهوری اسلامی این است که اعتبارات و توجهات در اختیار جریان روشنفکری سکولار است و توجهات لازم به بحث علوم انسانی ـ اسلامی مبذول نمی‌شود.

غلامی با اشاره به اینکه جریان علوم انسانی ـ اسلامی علی‌رغم تمام گرفتاری‌ها و سختی‌ها به راه خود ادامه می‌دهد، تصریح کرد: باید در مسیر علم و نوآوری در عرصه علوم انسانی طوری قرار بگیریم که دیوارهای تحجر در دانشگاه‌ها باعث نشود این اندیشه در دانشگاه‌های ما رسوب نکند.

وی خاطرنشان کرد: در برپایی این کنگره حدود ۴۰ مجموعه و دانشگاه همکاری و مساعدت داشته‌اند که انشاءالله این کنگره هفته آینده برگزار خواهد شد.

در ادامه این نشست فرزاد جهان‌بین دبیر شورای سیاستگذاری کنگره بین‌المللی انسانی ـ اسلامی با اشاره به اینکه برگزاری این کنگره یک کار مشارکتی است، افزود: حدود ۴۰ دانشگاه و مرکز حوزوی برجسته در برگزاری کنگره علوم انسانی ـ اسلامی نقش‌آفرینی جدی دارند.

وی ادامه داد: کمیسیون‌های تخصصی این کنگره توسط اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها و حوزه‌ها اداره می‌شود.

دبیر شورای سیاستگذاری کنگره بین‌المللی انسانی ـ اسلامی گفت: به طور نمونه کمیسیون روانشناسی توسط دانشگاه اصفهان، کمیسیون جامعه‌شناسی توسط دانشگاه شیراز و کمیسیون مدیریت توسط دانشگاه امام صادق (ع) اداره می‌شود.

جهان‌بین با اشاره به اینکه نگاه در بحث تحول علوم انسانی ـ اسلامی، پروسه‌ای و فرآیندی است، ادامه داد: معتقدیم همه دیدگاه‌ها در این مسیر می‌بایست مطرح شوند و در نهایت دیدگاهی که قوت بیشتری دارد، منجر به گفتمان قالب شود.

وی با اشاره به اینکه این کنگره از هر گونه کار نمایشی پرهیز دارد، افزود: اساس کار بر پایه علوم علمی است و بحمدالله سطح مقالات در این زمینه بسیار بالاست.

دبیر شورای سیاستگذاری کنگره بین‌المللی علوم انسانی ـ اسلامی تصریح کرد: نسبت به کنگره اول سطح مشارکت اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها افزایش چشمگیری داشته است.

وی با اشاره به اینکه برگزاری این کنگره صرفاً به دنبال برگزاری یک نشست و همایش نبوده است، افزود: در این باب کتاب‌ نظریه نیز منعکس شده است و مرکز نوآوری کنگره در این زمینه به افراد مستعد کمک می‌کند که تحت نظر اساتید برجسته، ایده‌های خود را بارور نمایند.

جهان‌بین ادامه داد: در ادامه برگزاری کنگره اقداماتی از قبیل فصل‌نامه پژوهش‌های علوم انسانی ـ اسلامی صدرا نیز منتشر می‌شود که از کارهای درخور و شایسته بخش تحول در علوم انسانی ـ اسلامی است.

دبیر شورای سیاستگذاری کنگره بین‌المللی علوم انسانی ـ اسلامی با اشاره به اینکه این کنگره در صدد برگزاری نشست‌های جدی و واقعی در عرصه علم و پژوهش است، خاطرنشان کرد: آخرین نشستی که در این زمینه برگزار شد، نشست ارزیابی سند آموزشی ۲۰۳۰ در کمیسیون تعلیم و تربیت کنگره علوم انسانی ـ اسلامی است.

در ادامه عطاالله رفیعی آتانی دبیر علمی کنگره بین‌المللی علوم انسانی ـ اسلامی با اشاره به اینکه برگزاری این کنگره در چند سطح است، افزود:‌ رویکرد ما سطح گفتمان‌سازی و ایجاد فضایی برای جمع‌آوری و تضارب آراء بین اندیشمندان علوم انسانی است.

وی با اشاره به اینکه در این کنگره مقالات علمی و پژوهشی با معیار علمی و پژوهشی بررسی و دریافت می‌شود، گفت: در این کنگره از دریافت مقالات علمی و ترویجی اجتناب می‌شود.

رفیعی آتانی با اشاره به اینکه در کنگره سوم در حدود ۹۷ مقاله نهایی شد و در این کنگره مورد نقد و بررسی قرار گرفت، تصریح کرد: از مجموع این مقالات حدود ۵۰ مقاله در مجلات علمی و پژوهشی منتشر شده است.

دبیر علمی کنگره بین‌المللی علوم انسانی ـ اسلامی ادامه داد: در کنگره دوم بیش از ۶۰۰ مقاله ارائه شده بود که حدود ۹۰ مقاله از این مقالات در قالب پنج جلد کتاب منتشر شده است.

وی ادامه داد: در کنگره چهارم حدود ۱۱ مقاله مورد تائید قرار گرفت که این مقالات در قالب ۷ جلد کتاب منتشر شده است.

رفیعی آتانی با اشاره به اینکه در کنگره پیش‌رو حدود ۴۷۰ مقاله دریافت شده است، عنوان کرد: حدود ۸۰ مقاله برای ارائه در این کنگره انتخاب شده است و برای انتشار در مجلات مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

وی با اشاره به اینکه سطح سوم رویکرد برگزاری این کنگره، نظریه‌پردازی است، گفت: در این زمینه دو کتاب نظریه ارائه کرده‌ایم و ۱۱ نشست درباره نقد و بررسی مقالات نظریه‌پردازانه انجام شده است.

دبیر علمی چهارمین کنگره علوم انسانی ـ اسلامی، رویکرد دیگر این کنگره را اعطای جایزه جهانی علوم انسانی ـ اسلامی عنوان کرد و افزود: در دو دوره گذشته، این جایزه اعطاء شد و این دوره سوم اعطای جایزه جهانی همزمان با برگزاری اختتامیه کنگره در شهر مقدس قم و در محضر آیت‌الله سبحانی برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه در برگزاری این سلسله کنگره‌ها، مجله‌ای نیز به زبان لاتین منتشر شده است، گفت: درصدد گسترش و بسط مفهوم علوم انسانی ـ اسلامی در سطح بین‌المللی و صاحب‌نظران جهانی هستیم.

رفیعی آتانی با اشاره به اینکه نقش‌آفرینی اعضای هیأت علمی در این دوره افزایش یافته است، خاطرنشان کرد: به علت کمرنگ شدن نقش جوانان، در صدد تشکیل مجمعی برای ارائه نظریات نخبگان جوان در حوزه علوم انسانی ـ اسلامی هستیم تا نقش جوانان تضعیف نشود.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۰۷۵۸۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عموعابدینی: آمایش رشته‌های تحصیلی در دستور کار وزارت علوم و شورای انقلاب فرهنگی است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا،‌ قاسم عموعابدینی معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در رأس هیئتی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان بازدید کرد.

وی در حاشیه این بازدید در نشستی با هیئت رئیسه دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان اظهار کرد: موفقیت‌های دانشگاهی با قدمت این واحد دانشگاهی از حیث علمی پژوهشی و فرهنگی چشمگیر بوده و با بهره‌گیری از هیئت علمی مجرب و تربیت بیش از ۴۰ هزار دانش‌آموخته، منشأ خیرات فراوان برای شهرستان، استان و کشور است.

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری عنوان کرد:‌ حقیقتاً دانشگاه آزاد اسلامی در طول عمر پربرکت خود موفقیت‌های عظیمی را کسب کرده به نحوی که اکنون با مراجعه به هر یک از واحد‌های استانی این دانشگاه با حجم انبوهی از فعالیت‌های عظیم علمی، فرهنگی و آموزشی مواجه می‌شویم که حقیقتاً مایه مباهات است.

عموعابدینی بیان کرد: با توجه به تأکیدات مسئولان عالی‌رتبه نظام جمهوری اسلامی، آمایش رشته‌های تحصیلی در دستور کار مسئولان وزارت علوم و شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار گرفته است.

خدمات واحد کاشان به مجموعه علمی و اداری کشور

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان نیز با ارائه گزارشی از عملکرد ۴۰ ساله این واحد دانشگاهی گفت: هیئت علمی مجرب واحد کاشان که عمدتاً از دانش‌آموختگان دانشگاه‌های معتبر کشور هستند به همراه کارکنان اداری به لطف الهی توانستند خدمات شایان توجهی را به مجموعه علمی و اداری کشور داشته باشد.

میثم عرب‌زاده اضافه کرد: دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان اکنون با بیش از ۱۰۰رشته تحصیلی و حدود ۶ هزار دانشجو به‌عنوان قطب آموزش عالی در نگین مرکزی ایران به توفیقات خوبی دست یافته و مجتمع مدارس سما با ۹ مدرسه از پیش‌دبستانی، متوسطه دوره اول و دوم، هنرستان تخصصی تربیت‌بدنی دختران، و هنرستان فنی و حرفه‌ای پسران با حدود ۲ هزار دانش‌آموز، و بیش از ۲۰۰ معلم و کادر اداری با ایجاد فضای رقابتی در شهرستان موجب کیفیت‌بخشی مراکز آموزشی از دبستان تا متوسطه شده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • برنامه برگزاری کنگره‌ اندیشه‌های قرآنی آیت الله خامنه‌ای 
  • مراکز رشد علوم انسانی در استان‌های کشور تشکیل می‌شود
  • ضرورت ورود قرآن به بدنه جامعه/ تشریح ماموریت های جامعه المصطفی
  • اندیشه های قرآنی مقام معظم رهبری در دانشگاه تبریز تبیین می شود
  • جشنواره فرهیختگان جوان آغاز شد
  • رویداد «صدرا» بهترین فرصت برای تبادل اندیشه‌ دانشجویان و صاحبان صنایع است
  • مجلات مطالعات اسلامی وپژوهش‌نامه تبلیغ و ارتباطات دینی رونمایی شد
  • طرح دانشگاه حکمت بنیان در ۱۰ دانشگاه اجرایی شد
  • فیلم‌های سیاه ما با فیلم‌های سیاه آمریکایی تفاوت‌هایی دارد
  • عموعابدینی: آمایش رشته‌های تحصیلی در دستور کار وزارت علوم و شورای انقلاب فرهنگی است