Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@00:56:12 GMT

فعالیت 700 مرکز ترک اعتیاد در خراسان رضوی

تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۰۷۸۸۲۰

فعالیت 700 مرکز ترک اعتیاد در خراسان رضوی

مشهد- ایرنا- دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی گفت: 700 مرکز خود معرف ترک اعتیاد بخش خصوصی و 6 مرکز اجباری ترک اعتیاد دولتی در این استان در حوزه درمان معتادان فعالیت دارند.

ابراهیم قربانزاده روز یکشنبه در حاشیه کارگاه آموزشی برای سازمانهای مردم نهاد در حوزه درمان اعتیاد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مراکز خودمعرف ترک اعتیاد بخش خصوصی به 50 هزار نفر تحت درمان به صورت روزانه خدمات ارائه می دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی ادامه داد: 6 مرکز اجباری ترک اعتیاد و نگهداری از معتادان نیز در مشهد وجود دارد که هزینه های درمان معتادن در آنها توسط دولت تامین می شود.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی گفت: در این مراکز افرادی بسر می برند که از درمان امتناع می کنند یا کارتن خواب بوده و فاقد سرپناه و خانواده هستند. پارسال هفت هزار نفر در این مراکز تحت درمان قرار گرفتند و هم اینک هزار و 200 نفر در آنها تحت درمان هستند.
وی افزود: هم اینک 120 سازمان مردم نهاد در حوزه پیشگیری و درمان اعتیاد با شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی همکاری دارند. کارگاه آموزشی امروز برای آشنایی سازمانهای مردم نهاد مرتبط با نگهداری و درمان مصرف کنندگان مواد مخدر در جهت حمایت اصولی از معتادان بهبود یافته برگزار شده است.
قربانزاده ادامه داد: مصرف مواد مخدر یک پدیده اجتماعی است و بیشتر کشورهای دنیا با این مساله درگیر هستند. مبارزه با این پدیده نیز ابعاد مختلفی دارد که از مقابله با قاچاق و ورود آن به کشور گرفته تا درمان و بازگشت معتاد به جامعه را شامل می شود.
وی گفت: خلائی که در زمینه مقابله با مواد مخدر وجود دارد نبود حمایت بعد از درمان معتادان است که در این زمینه هنوز اقدام مطلوبی انجام نگرفته است. هدف از برگزاری کارگاه آموزشی برای سازمانهای مردم نهادی که در حوزه اعتیاد فعالیت دارند این است که این سازمانها اصول و مبانی حمایت از بهبودیافتگان را آموخته و آنها را در مورد معتادان عملیاتی کنند.
وی افزود: هم اینک تمرکز اقدامات پیشگیرانه از اعتیاد بر قشر دانش آموز، زنان و جوانان متمرکز شده و در این زمینه اداره کل آموزش و پرورش در راس سایر نهادها برای مقابله قرار دارد.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی ادامه داد: با اقدامات پیشگیرانه و درمانی برای معتادان و مقابله با مواد مخدر، شیوع اعتیاد در این استان در سنین 14 تا 60 سال از میانگین کشوری پایین تر است.
وی گفت: 120 سازمان مردم نهاد در حوزه درمان و پیشگیری از اعتیاد با شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی همکاری دارند.

* اشتغال بهبودیافتگان معضل اساسی
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی گفت: اشتغال یک معضل اساسی برای بهبود یافتگانی است که به دلیل عدم حمایت جامعه از آنان به چرخه اعتیاد بازمی گردند.
قربانزاده افزود: حمایت از بهبودیافتگان از سوی خانواده و اجتماع می تواند ثمربخش باشد. این حمایت باید همراه با درمان بهبودیافتگان انجام گیرد تا حداقل آمار بهبودیافتگانی که به چرخه اعتیاد بازمی گردند کمتر شود.
وی ادامه داد: در مراکز درمانی معتادان طی تفاهمنامه ای که با مرکز آموزش فنی و حرفه ای خراسان رضوی منعقد شده کسانی که به نوعی در آموختن یک رشته خاص توانمند هستند در این مراکز تحت آموزش قرار می گیرند تا بتوانند بعد از اتمام درمان در جامعه شغلی برای خود برگزینند.
او گفت: هم بهبودیافتگان و هم کسانی که برای اشتغال آنان اقدامی انجام می دهند از طریق پرداخت تسهیلات مورد حمایت مالی قرار می گیرند.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی افزود: هم اینک هزار و 800 نفر از بهبودیافتگان در این استان مشغول کار شده اند که این آمار در مقایسه با کل بهبودیافتگان نیازمند شغل ناچیز است زیرا بهبود یافتگان در اجتماع به سبب انگ اعتیاد کمتر مورد پذیرش کارفرمایان در مقایسه با افراد سالم و جوان قرار می گیرند.
وی ادامه داد: کسانی که به اعتیاد رو می آورند امکان ابتلا آنها به سایر آسیبهای اجتماعی نیز بالاست زیرا اعتیاد امکان ارتکاب فرد معتاد به جرائم دیگر نظیر سرقت را فراهم می کند. بهبودیافتگان هنوز به این باور نرسیده اند که سالم هستند و می توانند نسبت به اشتغال خود همت گمارند ضمن اینکه بسیاری از بهبودیافتگان از سوی خانواده هایشان مورد پذیرش قرار نمی گیرند در حالی که باید در ابتدا از سوی خانواده پذیرفته شوند.
خبرنگار: میترا عبداللهی **انتشار: حسین کریم زاده
7489/1858

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۰۷۸۸۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نگاه دولت در عرصه پیشگیری از اعتیاد حمایتی است

به گزارش خبرنگار مهر، عباس کاظمی صبح چهارشنبه در بازدید از مجموعه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان قزوین ضمن تأکید بر اهمیت امر پیشگیری در حوزه اعتیاد، تصریح کرد: استان قزوین در حوزه مقابله با مواد مخدر و پیشگیری از اعتیاد با کمبودهای زیرساختی، نیروی انسانی و منابع مالی روبه‌رو است، با هماهنگی و همراهی دستگاه‌های اجرایی مرتبط می‌توانیم این مسائل را حل کنیم تا این فاصله و خلأ در حوزه زیرساخت را جبران کنیم.

وی افزود: نگاه دولت در این عرصه حمایتی است و اقدامات مختلفی نیز در این راستا انجام شده است، برای مثال ساختمان شورای مواد مخدر مستقر در شهرک مینودر نیز با مشکلاتی روبه‌رو بود که با نگاه حمایتی مشکلات آن پیگیری و حل شد، در خصوص مشکلات زیرساختی و منابع موجود نیز باید با همین رویکرد عمل کنیم.

کاظمی خاطرنشان کرد: در صورت حل مشکلات در حوزه زیرساختی و منابع، اعضای شورای مواد مخدر می‌توانند بر مأموریت اصلی خود تمرکز بیشتری داشته باشند، مأموریت مقابله با مواد مخدر و اعتیاد باید به صورت منظومه‌ای دنبال شود.

وی تصریح کرد: تهدیدات حوزه اعتیاد همواره در حال به‌روزرسانی است و با گذر زمان در همه عرصه‌های توزیع، تولید، مصرف و مخاطب شاهد موارد جدید هستیم که ما نیز برای مقابله و پیشگیری از آن‌ها باید به‌روز شویم و به نسبت آن باید آرایش بگیریم و اقدامات مبتنی بر تحول به روز باشد.

معاون استاندار بیان کرد: چرخه مواد مخدر منظومه‌ای است و اگر جایی مشکل باشد کل کار زیر سوال می‌رود، در حوزه مواد مخدر ۵ کمیته شورای مقابله با مواد مخدر نیز با همین هدف شکل گرفته است، همه چرخه‌ها باید مانند دستگاه و ماشین منظم حرکت کنند؛ در حال حاضر هماهنگی خوبی بین دستگاه قضائی، امنیتی و اجتماعی در استان وجود دارد و باید از این فرصت نهایت استفاده را برد.

وی تصریح کرد: ناهماهنگی در سطوح مختلف سبب می‌شود کار پیش نرود، ۲۵ سمن فعال در حوزه مواد مخدر در سطح استان داریم که با هدف‌گذاری صحیح می‌توانیم افزایش ۱۰۰ درصدی در این حوزه داشته باشیم.

کاظمی خاطرنشان کرد: تغییر مصرف مواد مخدر و تغییر سن اعتیاد نگران کننده و هشدار دهنده است، بنابراین باید اقدامات فرهنگی و آموزشی را جدی‌تر پیگیری کرد، از منابع شهرداری‌ها و ظرفیت صدا و سیما می‌توان در قالب تفاهم نامه سه جانبه استفاده کرد تا با تولید محتوای فاخر شاهد تحول در حوزه پیشگیری و اطلاع‌رسانی در خصوص مبارزه با اعتیاد باشیم.

کد خبر 6087267

دیگر خبرها

  • آغاز طرح بازگشت به زندگی سالم در مشهد
  • نگاه دولت در عرصه پیشگیری از اعتیاد حمایتی است
  • کشف بیش از ۴۴ کیلوگرم تریاک در مراغه
  • اقدامات فرهنگی برای پیشگیری از اعتیاد در اولویت باشد
  • دستگیری زوج سوداگر مرگ در شهر جدید مهستان
  • ایران دارای بیشترین کشفیات مواد مخدر در جهان / استفاده از «هنر» در پیشگیری از اعتیاد
  • دستگیری ۲۷ معتاد و خرده‌فروش مواد مخدر در لاهیجان
  • هیچ کمپ ترک اعتیاد غیرمجازی در گلستان وجود ندارد
  • کشف ۱۷ کیلوگرم تریاک از مخفیگاه قاچاقچی سابقه‌دار
  • فعالیت ۳۳ مرکز اقامتی ترک اعتیاد در گلستان