Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس گروه بهبود تغذیه دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه 56 درصد میان‌سالان در خراسان رضوی از اضافه وزن رنج می برند، گفت: شهر نشینی و مصرف بیش از حد فست فود ها دلایل اصلی چاقی جوامع شهرنشین هستند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ دکتر زهرا اباصلتی، رئیس گروه بهبود تغذیه دانشگاه علوم پزشکی مشهد در گفت‌وگو با خبرنگار نبض شهر، به مناسبت روز جهانی غذا اظهار کرد: جوامع امروز با دو مشکل پرخوری و سوء تغذیه مواجه هستند که هرکدام از آن‌ها مشکلات فراوانی را ایجاد کرده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اینکه 56 درصد میان‌سالان در خراسان رضوی از اضافه وزن رنج می برند، گفت: شهر نشینی و مصرف بیش از حد فست فود ها و غذاهای پرکالری دلایل اصلی چاقی جوامع شهرنشین هستند از این رو فست فود ها به دلیل دارا بودن نمک و چربی فراوان باعث ایجاد فشار خون، سرطان ها، بیماری های قلبی و دیابت می شوند.

اباصلتی تصریح کرد: متأسفانه امروزه شاهد مصرف بالای فست فود ها توسط کودکان و نوجوانان هستیم که موجب تغییر ذائقه آن‌ها از سمت غذاهای مفید و مغذی به سمت غذاهای پرکالری و غیر مفید شده است که این امر در سنین بالا باعث ایجاد اضافه وزن، دیابت و فشار خون می شود.

رئیس گروه بهبود تغذیه دانشگاه علوم پزشکی مشهد سوء تغذیه را یکی دیگر از معضلات جامعه دانست و افزود: سوء تغذیه همیشه به دلیل فقر اقتصادی اتفاق نمی افتد بلکه در اکثر اوقات به دلیل عدم آگاهی تغذیه ای افراد روی می دهد.

وی بیان کرد: کمبود ریز مغذی ها و ویتامین ها مانند ویتامین D دلیل اکثر سوء تغذیه ها هستند، این در حالی است که می توان با قرار گرفتن در معرض نور خورشید به مدت 5 تا 10 دقیقه در روز، این کمبود ویتامینی را جبران کرد.

اباصلتی با بیان اینکه پیشگیری از مهاجرت از روستا ها به شهر ها باعث ایجاد امنیت غذایی می شود، خاطرنشان کرد: امنیت غذایی بدان معنا است که بتوانیم برای تمامی افراد جامعه اعم از روستا نشین و شهرنشین، دسترسی کامل به تمامی غذاها ایجاد کرد.

رئیس گروه بهبود تغذیه دانشگاه علوم پزشکی مشهد ابراز کرد: دسترسی و آگاهی رسانی در امنیت غذایی مهم است و تمام گروه های سنی و جنسیتی باید الگوی تغذیه ای مختص به خودشان را داشته باشند، به عنوان مثال در یک خانواده همان غذایی که برای سالمند پخته می‌شود بر سر سفره ها می آید و کودک نیز مجبور به خوردن آن است، این در حالی است که مواد غذایی مورد نیاز سالمند و کودک متفاوت است.

وی با بیان اینکه 80 درصد جوانان و نوجوانان ما کمبود کلسیم دارند، گفت: این امر باعث کاهش تراکم استخوانی و به دنبال آن افزایش شکستگی های در سنین بالاتر می شود.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۰۷۹۰۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید نان کامل در خراسان رضوی امنیت غذایی را تامین می‌کند

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: نان کامل تولید شده در خراسان رضوی تعدای از بیماری‌ها را از بین خواهد برد و به غیر از سلامت، بحث امنیت غذایی را نیز به همراه خواهد داشت. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد، سید مجتبی خیام نکویی امروز در حاشیه بازدید از دهکده فناوری و نوآوری کشاورزی، منابع طبیعی و صنایع غذایی خراسان رضوی در گفتگو با خبرنگاران بیان کرد: میزان شرکت های دانش بنیان نسبت به شرکت های دیگر بسیار کم بود و هم اکنون 621 شرکت در این حوزه فعالیت دارند که شرکت های دیگر 10 هزار مورد است.

وی افزود: اگر می‌خواهیم در حوزه کشاورزی انگیزه ایجاد کند نیازمند حمایت های خاص نسبت به سایر حوزه ها هستیم.

رئیس سازمان تحقیقات و نوآوری کشاورزی گفت: تلاش شده تا شتاب مناسبی به تشکیل شرکت های دانش بنیان در بخش کشاورزی خراسان رضوی داده شود زیرا تحول در بخش کشاورزی و ایجاد امنیت غذایی نیازمند تحول و حمایت از شرکت های دانش بنیان است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی خاطر نشان کرد: برنامه ریزی های لازم برای 1000 واحد شرکت دانش بنیان در دهکده های فناوری و نوآوری دیده شده که از نظر تعداد و فعالیت خراسان رضوی متمایز است.

خیام نکویی عنوان کرد: دستاوردهای شرکت های دانش بنیان که امروز در خراسان رضوی به بهره برداری رسید می تواند در کل کشور تحول در بخش هایی مانند ساخت تجهیزات، دستگاه‌های ماشین‌آلات کشاورزی، تولید کود و سم و سایر فراورده‌ها ایجاد کند ولی مهمترین نکته امروز تولید نان کامل و می تواند در خراسان رضوی به سرعت فراگیر شود.

وی ادامه داد: اگر در تولید نان کامل با همکاری بخش خصوصی، شرکت‌های دانش‌بنیان، اتحادیه نانوایان و همه تشکل‌ها موفق شدیم این موضوع را به فرهنگ غالب تبدیل کنیم، مهمترین گام اساسی را در ارتقای سلامت مردم برداشته ایم.

رئیس سازمان تحقیقات و نوآوری کشاورزی با اشاره به اهمیت تولید نان کامل در سطح کشور گفت: تولید نان کامل خواهد توانست در سلامت جامعه اثرگذار باشد و استفاده مردم از این نان تعدادی از بیماری‌ها را از بین خواهد برد.

انتهای پیام/282

دیگر خبرها

  • نودل برای کودکان؛ ممنوع!
  • تولید نان کامل در خراسان رضوی امنیت غذایی را تامین می‌کند
  • سفر جاده‌ای به خراسان رضوی ۱۷ درصد افزایش یافت
  • ۸ درصد شرکت‌کنندگان کنکور از خراسان رضوی هستند
  • تغذیه بد خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد
  • افزایش شیوع فیبریلاسیون دهلیزی در افراد میانسال
  • ۲۲ درصد دانش آموزان قزوینی دچار اضافه وزن هستند
  • غربالگری ۳ سرطان شایع در خراسان رضوی
  • رژیم غذایی DASH در کاهش خطرات پس از درمان سرطان سینه موثر است
  • برای کاهش میزان نمک مصرفی روزانه خودتان آشپزی کنید