Web Analytics Made Easy - Statcounter

 به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس،‌ روزنامه آمریکایی «بوستون گلوب» با اشاره به دو دستگی بین مقام‌های آمریکا در پذیرش یا رد برجام، در گزارشی به وجود چنین وجه تشابهی بین مقام‌های ارشد رژیم اسرائیل اشاره کرد و به معرفی مدافعان صهیونیستی برجام پرداخت.

*ایهود باراک

وزیر جنگ و نخست وزیر سابق اسرائیل در اکتبر سال 2017  گفت: «عدم اعلام پایبندی ایران به برجام از سوی "دونالد ترامپ" رئیس جمهور آمریکا اشتباه بزرگی خواهد بود و در صورت کنار کشیدن آن‌ها از توافق، هیچکس نه روس‌ها، نه چینی‌ها و نه اروپایی‌ها به آن‌ها ملحق نخواهند شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»

*یوزی ایلام

مدیر سابق کمیسیون اتمی اسرائیل در جولای 2016 گفت: «به خاطر برجام ایران ذخایر اورانیوم خود را تا 98 درصد کاهش داده و این میزان باقی مانده مناسب ساخت بمب اتمی نیست. آن‌ها 12 هزار سانتریفیوژ را نیز برچیده‌اند و با افزایش حضور بازرسان آژانس در کشورشان موافقت کرده‌اند. این توافق موفقیتی بزرگ است.»

*یوزی آراد

رئیس سابق موساد و مشاور امنیتی این رژیم  نیز در اکتبر 2017 گفت: «موضع من حفظ  و تقویت توافق است و خارج شدن از آن گزینه مناسبی نیست.»

*کارمی گیلون

 رئیس اسبق شین بت (سازمان اطلاعاتی داخلی اسرائیل) در جولای 2017 درباره برجام گفت: «در حالی که هیچ توافقی کامل نیست، این توافق را نیز نباید دست‌کم گرفت. سران و کارشناسان اسرائیل و متحدان ما برای چندین دهه اقداماتی برای محدود ساختن یا نابودی برنامه هسته‌ای ایران را در نظر گرفتند که شامل عملیات نظامی بالقوه بود و شاید موجب افزایش تنش و هزینه‌های بسیار می‌شد و البته تضمینی نیز در موفقیت آن وجود نداشت.»

*افرایم هالوی

دیگر رئیس سابق موساد و شورای امنیت اسرائیل در سپتامبر 2015 گفت: «ایران بدون یک توافق هرچه را که بخواهد آزادانه انجام می‌دهد و ساز و کار تحریم‌ها نیز در هر صورت فرو می‌ریزد. »

*گادی آیزنکات

یکی از فرمانده‌هان ارشد ارتش این رژیم در مارس 2016 گفت: «بی‌شک توافق هسته‌ای بین ایران و غرب نقطه عطف تاریخی است. این امر تغییر بزرگ در زمینه جهت قبلی ایران و مسیری است که شاهد بودیم.»

*عاموس یادلین

 رئیس رکن اطلاعات ارتش اسرائیل نیز در مارس 2016 اظهار داشت: «این توافق برنامه هسته‌ای ایران را برای ساخت بمب اتمی به عقب راند. محدوده این برنامه را کاهش و آن‌را تحت ساز و کار تائید و رسیدگی قرار داد .این توافق نقش هجومی دارد و دسترسی به تاسیسات نظامی ایران را شامل می‌شود. این توافق برای دستکم 10 سال آینده تهدید سلاح اتمی ایران را کاهش داده است.»

*شاموئل معیر

 تحلیلگر سابق ارتش رژیم اسرائیل در نوامبر 2016 درباره برجام گفت: «توافق ایران برای امنیت اسرائیل سودمند است و بنابراین باید حفاظت شود. نخست، تهدید را از اسرائیل رفع کرد. این توافق  همچنین مسیر ایران به ساخت جنگ افزار اتمی  را متوقف کرد و مانع  بروز مسابقه تسلیحاتی در خاورمیانه شد. بدون سلاح اتمی ایران، عربستان سعودی و مصر هیچ انگیزه‌ای برای دستیابی به چنین جنگ افزاری ندارند. بنابراین توافق اتمی مانع از یک سناریوی دومینو می‌شود. این توافق همچنین سناریوهای حمله‌های پیشدستانه به اهداف نظامی ایران را بسته و خطرهای ناشی از جنگ جدید و بلندمدت منطقه‌ای را کاهش داده است. »

*آمرام میتزنا

معاون سابق موساد و کنست در اوت 2017 درباره برجام گفت: «بدترین حالت سناریو این است که ایران شاید احساس کند در عدم پیروی از توافق آزاد است. این خیلی بد است. تهدید به عدم تایید مجدد این توافق ممکن است به ایرانیان احساس را بدهد که آمریکا مایل به شرکت در جریان‌های خاورمیانه نیست. برای اسرائیل نیز ایده پیگیری ساخت بمب اتمی از سوی ایران همچون توفانی بزرگ است.»

انتهای پیام/

عضویت در کانال تلگرامی بین‌الملل و سیاست خارجی فارس

منبع: فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۰۸۰۶۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گزارش المیادین از جزئیات توافق پیشنهادی آتش‌بس بین حماس و رژیم صهیونیستی

 نسخه‌ای از چارچوب اصلی توافق پیشنهادی آتش بس بین حماس و رژیم صهیونیستی به دست این شبکه لبنانی رسیده است.

بر اساس این گزارش، هدف از این توافق آزادی همه اسرای اسرائیلی، اعم از غیرنظامی یا نظامی، زنده یا مرده است.

این گزارش می‌افزاید که چارچوب طرح توافق پیشنهادی با هدف بازگشت به آرامش پایدار از جمله اتخاذ تدابیر لازم برای دستیابی به آتش بس در غزه است.

المیادین افزوده است: این توافق شامل سه مرحله است که مرحله نخست آن به مدت ۴۰ روز با امکان تمدید است.

در این گزارش آمده است: در مرحله نخست توافق نیرو‌های رژیم صهیونیستی به سمت شرق غزه عقب نشینی کرده و از مناطق پرجمعیت دور شده و به سمت مناطق نزدیک به مرز نوار غزه می‌روند.

همچنین بر اساس این طرح، پرواز‌های نظامی و شناسایی رژیم صهیونیستی به مدت هشت ساعت در روز و به مدت ۱۰ ساعت در روز‌های آزادی اسرا در غزه متوقف می‌شود و همچنین در روز هفتم توافق، پس از آزادی زنان، نیرو‌های اسرائیلی از خیابان الرشید به سمت شرق در امتداد خیابان صلاح‌الدین عقب نشینی می‌کنند.

بنا بر این گزارش، عقب نشینی نیرو‌های صهیونیستی ورود کمک‌های بشردوستانه را تسهیل و امکان آغاز بازگشت غیرنظامیان آواره و غیرمسلح به مناطق مسکونی خود را فراهم می‌کند.

بر اساس این توافق، در بیست و دومین روز پس از آزادی دو سوم اسرای اسرائیلی، نیرو‌های اشغالگر از مرکز نوار غزه به منطقه‌ای نزدیک به مرز عقب نشینی می‌کنند و ورود مقادیر زیاد کمک‌های بشردوستانه، مواد امدادی و سوخت تسهیل می‌یابد.

درباره نحوه آزادی اسرای صهیونیستی در این طرح آمده است که در مرحله اول حماس حداقل ۳۳ اسیر مرد و زن را آزاد می‌کند و شامل غیرنظامیان، سربازان زن، کودکان، سالمندان، بیماران و مجروحان می‌شود و در مقابل نیز رژیم صهیونیستی به ازای هر زندانی اسرائیلی بر اساس فهرست‌هایی که ارائه می‌شود، ۲۰ کودک و زن فلسطینی را آزاد می‌کند.

همچنین رژیم صهیونیستی به ازای هر سرباز زن، ۴۰ اسیر فلسطینی را از زندان‌های خود آزاد می‌کند (۲۰ نفر از محکومان به حبس ابد و ۲۰ نفر از محکومان به حبس‌های طولانی مدت بر اساس لیست‌های ارائه شده توسط حماس) و فرآیند مبادله به میزان رعایت مفاد توافقنامه از جمله توقف عملیات، استقرار مجدد نیرو‌ها و بازگشت آوارگان مرتبط است.

این گزارش می‌افزاید، در این طرح پیشنهادی سازمان ملل متحد، آژانس‌های آن و سازمان‌های بین‌المللی خدمات بشردوستانه را در تمام مناطق نوار غزه طی مراحل توافق ارائه می‌کنند و بازسازی زیرساخت‌ها در مناطق نوار غزه آغاز می‌شود.

بر اساس این طرح، از روز چهاردهم توافق، تعداد مورد توافق مجروحان نظامی اجازه تردد از گذرگاه رفح برای درمان را خواهند داشت.

بنا بر این گزارش، مرحله دوم به مدت ۴۲ روز تمدید می‌شود و شامل نهایی شدن توافق در مورد تمهیدات لازم برای بازگشت آرامش پایدار و لازم الاجرا شدن آن است.

همچنین مرحله سوم به مدت ۴۲ روز ادامه دارد و شامل تبادل تمامی اجساد و بقایای مردگان از طرفین پس از دستیابی به آنها و شناسایی آنها، می‌شود.

در مرحله سوم این طرح پیشنهادی اجرای طرح بازسازی پنج ساله نوار غزه شامل خانه‌ها، تأسیسات غیرنظامی و زیرساخت‌ها آغاز می‌شود و طرف فلسطینی هیچگونه تجهیزات، مواد اولیه یا سایر اجزای مورد استفاده برای مقاصد نظامی را وارد نمی‌کند.

در پایان این گزارش آمده است که قطر، مصر و آمریکا ضامن اجرای این توافق خواهند بود.

گروه‌های مقاومت فلسطین ۱۵ مهرماه برابر با هفتم اکتبر ۲۰۲۳، عملیات «طوفان الاقصی» را از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع رژیم اسرائیل آغاز کردند که سرانجام پس از ۴۵ روز نبرد و درگیری، سوم آذرماه ۱۴۰۲ (۲۴ نوامبر ۲۰۲۳) آتش بس موقت چهار روزه یا همان وقفه برای تبادل اسرا میان حماس و اسرائیل برقرار شد.

این وقفه در جنگ، هفت روز ادامه یافت و سرانجام صبح جمعه ۱۰ آذر (اول دسامبر ۲۰۲۳) آتش‌بس موقت به پایان رسید و رژیم اسرائیل حملات علیه غزه را از سرگرفت.

این رژیم برای جبران شکست خود و توقف عملیات مقاومت، گذرگاه‌های نوار غزه را بسته و در حال بمباران این منطقه است.

منبع: ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل خاورمیانه

دیگر خبرها

  • در سفر رافائل گروسی به تهران موارد اختلافی ایران و آژانس حل خواهد شد؟
  • جزئیات جدید توافق سه مرحله ای حماس و اسرائیل منتشر شد/شمار شهدای غزه به ۳۴ هزار و ۵۹۶ نفر رسید
  • جزئیات جدید توافق سه مرحله ای حماس و اسرائیل منتشر شد
  • گزارش المیادین از جزئیات توافق پیشنهادی آتش‌بس بین حماس و رژیم صهیونیستی
  • تلاش برای رفع ابهام‌ها و اجرای کامل توافق اسفند ۱۴۰۱
  • حماس: در حال بررسی پیشنهاد آتش‌بس هستیم
  • ترامپ: من تجربه بدی با نتانیاهو دارم
  • منبع فلسطینی: اسرائیل از مواضع خود عقب‌نشینی کرد
  • افشای گفت‌وگوهای مخفیانه عربستان با اسرائیل در جریان جنگ غزه + جزئیات
  • گوترش حماس و اسرائیل را به آتش‌بس فراخواند