Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - آيت الله آملي لاريجاني، با اشاره به تلاش دولت ، مجلس و دستگاه قضايي براي حل مشکل سپرده گذاران موسسات مالي و اعتباري غيرمجاز، توقيف اموال اين موسسات را براي جلوگيري از حيف و ميل اموال مردم عنوان و ابراز اميدواري کرد که با همت همه دستگاه هاي مربوطه، اموال موجود از اين موسسات به شکل عادلانه و بر حسب ميزان سپرده‌ها ميان سپرده گذاران تقسيم شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گزارش گروه حقوقي و قضايي خبرگزاري ميزان به نقل از روابط عمومي قوه قضائيه،آيت الله آملي لاريجاني در جلسه مسئولان عالي قضايي با تسليت شهادت حضرت امام سجاد (ع)، يکي از بهترين راههاي قرب به ساحت حق تعالي را «دعا» دانست و با اشاره به ادعيه گردآوري شده از امام زين العابدين (ع) درقالب صحيفه سجاديه تصريح کرد: مجموعه ادعيه منسوب به «حضرت علي ابن الحسين (ع)» سرشار از معارف الهي است و علماء و بزرگان شيعه در طول تاريخ تا صحيفه پنجم را نيز تدوين کرده اند که اين دعاها به دليل دارا بودن مضامين بلند معرفتي و تعليم ادب انسان در پيشگاه حق تعالي بهترين ذخيره براي شيعيان و همه مسلمانان است.رئيس قوه قضاييه انس با خدا را بالاترين نعمت توصيف کرد و افزود: اميدواريم با تأمل در مضامين عميق ادعيه و بهره مندي از آنها بتوانيم تقرب الي الحق بيابيم و با فاصله گرفتن از اشتغالات و روزمرگي ها، حالت اختصاص به حق و انس با او را در خود تقويت کنيم.
سخنان رئيس جمهور آمريکا نشانگر شخصيت نامتعادل، غيرمنطقي، نادان، فحاش و بذيّ اللسان او بود
آيت الله آملي لاريجاني در ادامه با اشاره به اظهارات اخير دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريکا درباره استراتژي جديد اين کشور در قبال ايران، اظهار کرد: سخنان رئيس جمهور آمريکا نشانگر شخصيت نامتعادل، غيرمنطقي، نادان، فحاش و بذيّ اللسان او بود. هرآنچه از رذائل در ديگران وجود داشته در شخصيت اين فرد، يکجا جمع است.
رئيس قوه قضاييه با اشاره به گزافه گويي هاي ترامپ عليه سپاه پاسداران انقلاب اسلامي خاطرنشان کرد: رئيس جمهور آمريکا بخشي از نيروهاي مسلح رسمي يک کشور را، فاسد و تروريست مي خواند و اين نشانگر ناداني اوست زيرا بايد اين احتمال را بدهد که در مورد نيروهاي نظامي کشورش نيز ممکن است چنين سخني گفته شود. سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در تمام طول انقلاب و نيز در دفاع مقدس يک نيروي خاص، فداکار، ايثارگر و از جان گذشته براي کشور بوده است و امروز نيز اين ويژگي هايش براي مردم، ملموس است.
سردمداران کفر از ضرباتي که بابت مجاهدت هاي سپاه در سوريه و عراق خورده اند ناراحت هستند
آيت الله آملي لاريجاني با بيان اينکه سردمداران کفر از ضرباتي که بابت مجاهدت هاي سپاه در سوريه و عراق خورده اند ناراحت هستند، تصريح کرد: جمهوري اسلامي در بحبوحه پيشروي هاي گروه تروريستي داعش به کمک برادران خود در سوريه و عراق شتافت و با مجاهدت هاي اين رزمندگان، بنيان داعش در آستانه ريشه کن شدن است. همين امر موجب ناراحتي کشورهاي سلطه قرار گرفت زيرا آنها خود داعش را با اغراض مختلف ايجاد کرده‌اند و با يک ائتلاف ظاهري مدعي مبارزه با داعش شدند در حاليکه از اين گروه تروريستي حمايت همه جانبه مي کردند. اعتراف به خلق داعش توسط خود آنها در سخنان آقاي ترامپ در زمان انتخابات به کرّات آمده بود. از سوي ديگر اعلام کردند که بيست سال زمان براي مبارزه با داعش و نابودي آن لازم است در حاليکه جمهوري اسلامي با حمايت از برادران خود در سوريه و عراق در کمتر از 2 سال داعش را در آستانه نابودي قرار داده است و واضح است که اين براي حاميان تروريست ها قابل تحمل نيست.
رئيس قوه قضاييه گفت: از وقتي که مقاومت در سوريه و عراق به موفقيت هاي بزرگ دست يافت، موضع گيريها عليه ايران تشديد شد و در مورد عملکرد ما در منطقه سخن مي گويند در حاليکه بايد از آنان پرسيد ما که ساکن منطقه هستيم، شما در اين منطقه چه مي کنيد؟ از هزاران کيلومتر آن طرف تر به اين منطقه آمده ايد و پايگاه نظامي زده ايد، با فروش سلاح هاي خود خزانه ملت ها را خالي مي کنيد و متأسفانه برخي سران کشورهاي منطقه نيز بي توجه به منافع خود و جهان اسلام با شما همکاري مي کنند، 350 ميليارد دلار اسلحه در منطقه فروخته ايد و حال در مورد موشک هاي ما که براي دفاع در برابر سلطه گري ها و زياده خواهي هاي شما توسعه يافته، سخن مي گوييد؟ شما چه کاره ايد که بخواهيد چنين اظهاراتي را عليه جمهوري اسلامي داشته باشيد؟ همين عکس العمل هاي جنون آميز شما نشان مي دهد که نقشه هايي در سر داريد و اينک از خنثي شدن توطئه هايتان عصباني هستيد.
آيت الله آملي لاريجاني با بيان اينکه آمريکاييها در مسئله برجام نشان دادند که قابل اعتماد نيستند و آبروي خود را بيش از پيش در سطح جهان بردند، تصريح کرد: البته پيشتر نيز مقام معظم رهبري و هم برخي مسئولان نسبت به غيرقابل اعتماد بودن آمريکا هشدار مي دادند اما خوشبختانه امروز براي جهان و حتي براي خود آمريکايي‌ها روشن شده است که دولت اين کشور قابل اعتماد نيست و حتي برخي از اعضاي هيئت حاکمه آمريکا نيز به آقاي ترامپ اعتراض مي کنند.
رئيس قوه قضاييه با بيان اينکه بسياري از ملتها از جمله ملت ايران طعم اقدامات آمريکا نظير طراحي کودتاها و تحريم ها را چشيده اند، اظهار کرد: هدف شما پس از استقرار انقلاب اسلامي، از بين بردن اين نظام بود اما مردم ما همت کردند و در طول اين سالها با ايستادگي پاي انقلاب و آرمانهاي خود، پاسدار نظام جمهوري اسلامي بودند. در حال حاضر نيز براثر همين اظهارات نامربوط شما، بيش از گذشته در مقابلتان خواهند ايستاد و برايشان آشکارتر مي شود که مقابله با شيطان بزرگ از ابتدا صحيح بوده است زيرا دولت ايالات متحده به هيچ تعهدي در هيچ کجا پايبند نيست. اگر بنا باشد با رفت و آمد رئيس جمهورها همه تعهدات تغيير کند ديگر مسئوليت دولتها و تعهدات بين المللي آنها چه جايگاهي خواهد داشت؟
موضع گيريهاي مقامات آمريکا عليه ايران فرصتي براي انسجام هرچه بيشتر مردم و مسئولان است
آيت الله آملي لاريجاني با بيان اينکه اظهارات و موضع گيريهاي اخير مقامات آمريکا عليه ايران فرصتي براي انسجام هرچه بيشتر مردم و مسئولان تحت رهبري هاي داهيانه مقام معظم رهبري است، تأکيد کرد: بهترين کار در قبال اين قبيل اظهارات، اتکا به نيروهاي داخلي است. آنها در پي فروپاشي اقتصادي ايران هستند و تنها راه مقابله با آن، اجراي سياست هاي اقتصاد مقاومتي است. آقاي ترامپ در مقام اعتراض به تصويب برجام مي گويد «درست زماني که جمهوري اسلامي در آستانه فروپاشي اقتصادي قرار داشت قرارداد برجام امضا شد»که بايد به نحوه درک و فهم آنها از نظام و مردم ما خنديد.
رئيس دستگاه قضا افزود: جمهوري اسلامي در زماني که کمترين توان مالي را داشت و گرفتار جنگ تحميلي بود، ايستادگي کرد و دچار فروپاشي نشد، چگونه حال که در بهترين دوران خود از نظر توانمندي و اقتدار قرار دارد، در حال فروپاشي بوده است؟ جاي تأسف است که اينقدر هم قدرت تشخيص نداريد. با وجود همه ابزارها و ساز و کارهاي جاسوسي که در اختيار داريد، خداوند نمي گذارد به فهم درستي از ملتها برسيد و اين به دليل خوي استکباري دائمي شماست.
آيت الله آملي لاريجاني گفت: اسلاف آقاي ترامپ زرنگ تر بودند و لااقل با حفظ ظاهر، دست چدني خود را داخل دستکش مخملي پنهان مي کردند اما اين فرد کاسب کار ظاهراً فقط با اصطلاحات عالم تجارت آشناست و فقط درباره پول صحبت مي کند و طبق گزارش‌ها به رئيس جمهور فرانسه گفته است که از بردن پول ايران لذت ببرند. تمام تصور او از روابط و سياست بين الملل حول محور کاسب کاري مي گردد؛ چنانکه در جريان سفر خود به عربستان نيز با همين ديدگاه در پي کاسبي بود. نتيجه چنين رويکردي آبروريزي آمريکا در سطح بين الملل و موضع گيري داخلي مردم و هيئت حاکمه آمريکا عليه رئيس جمهور اين کشور است.
لزوم شناخت و اتکا هرچه بيشتر به توان داخلي
رئيس قوه قضاييه با تأکيد بر لزوم شناخت و اتکا هرچه بيشتر به توان داخلي، تجربه برجام را تجربه اي بسيار مهم و عبرت آموز توصيف کرد و گفت: مذاکرات برجام نشان داد که جمهوري اسلامي اهل منطق و مذاکره است و با محاسبات دقيق بين المللي و ادبيات ديپلماتيک کاملاً آشناست. همچنين برجام نشان داد که جمهوري اسلامي متخلق به اخلاق مذاکره است و آمريکا نيز عکس همه اين موارد را نشان داد. تجربه ديگري که از برجام حاصل شد، اطمينان هرچه بيشتر نسبت به غيرقابل اعتماد بودن آمريکا بود و تجربه سوم نيز اين بود که آمريکا در پس پرده مذاکرات اهداف ديگري را دنبال مي کرد زيرا آقاي ترامپ مدعي است که قرار بود جمهوري اسلامي به روش ديگري عمل کند!
آيت الله آملي لاريجاني با تأکيد بر لزوم هوشياري هرچه بيشتر در برابر سياست هاي خصمانه آمريکا، سخنان رئيس جمهور کشورمان درواکنش به اظهارات ترامپ را شجاعانه، قاطعانه و به هنگام توصيف کرد و با تقدير از رئيس جمهور بابت اين موضع گيري گفت: ما نيز از چنين جهت گيريهايي در مقابل آمريکا حمايت مي کنيم و رئيس جمهور محترم نيز مطمئن باشند تا زماني که چنين واکنش هاي شجاعانه و قاطعانه اي وجود دارد مردم حمايت خواهند کرد و تحت رهبري هاي روشنگرانه و هوشمندانه رهبر معظم انقلاب، توطئه‌هاي دشمن را ناکام خواهند گذاشت.
رئيس قوه قضاييه با اخطار به برخي افراد و رسانه ها بابت انتشار تحليل هاي همسو با دشمن خاطرنشان کرد: متأسفانه برخي تحليل ها شبيه تحليل هاي دشمن است و اين بسيار تأسف آور است که ما بين خودمان نيز سخناني نظير سخنان دشمن بر زبان بياوريم. امروز مردم نياز به انسجام هرچه بيشتر و شناخت صحيح از دشمن دارند بنابراين نبايد دشمن را بزک کرد. بي ترديد جمهوري اسلامي در مسئله برجام به طور کامل حسن نيت خود را نشان داد و به اندازه کافي هم کوتاه آمد تا يک کار منسجم صورت گيرد و توافق حاصل شود. واضح است که تمام خواسته هاي ما نيز در برجام محقق نشده است اما به هرحال در ترازوي برجامي به اين نقطه رسيدند که به اين ميزان از خواسته ها اکتفا شود. حال برخي سخنان مبني بر لزوم اقدامات فراتر و کوتاه آمدن در مقابل سلطه گران به هيچ وجه پذيرفته نيست.
آيت الله آملي لاريجاني در پايان اين بخش از سخنان خود مردم کشورمان را حامي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي دانست و با بيان اينکه سپاه، محبوب مردم ماست ابراز اميدواري کرد که اين نيروي با ارزش و فداکار کشور مسير خود را طي کند و مسئولان جمهوري اسلامي نيز به گزافه گويي هاي مقامات آمريکايي در عمل پاسخ مناسبي بدهند.
رئيس قوه قضاييه در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به عملکرد موسسات مالي و اعتباري و بعضي از بانکها تصريح کرد: به واسطه عملکرد اين موسسات و بانکها، برخي سپرده گذاران گرفتار مشکلاتي شده اند. اولاً بايد بپذيريم که بانک مرکزي در گذشته به وظايف خود درست عمل نکرده و کم کاريهايي داشته است. با اين حال با بروز برخي مشکلات، بانک مرکزي، مجلس، دولت و قوه قضاييه براي حل اين مشکلات وارد ميدان شدند و جلساتي داشته ايم که بانک مرکزي اخيراً تلاش‌هاي خوبي داشته است.
آيت الله آملي لاريجاني افزود: برخي موسسات مالي با سوءاستفاده از اعتماد مردم وجوهي را جمع آوري کرده اند اما اين وجوه را در جايي غير از محل خود سرمايه گذاري کرده و سودهاي غيرعادي و غيرمعقول هم پرداخت مي کردند. مردم بايد هوشيار باشند که نفس پرداخت سودهاي کلان و خارج از چارچوب مقررات بانکي کشور، نشان دهنده يک مشکل است و چنين سودهايي غالباً از طرق طبيعي حاصل نمي شود بلکه بخشي از سپرده هاي مردم است که در قالب سود پرداخت مي شود.
رئيس قوه قضاييه با اشاره به اقدامات اوليه دستگاه قضايي در برخورد با مواردي که سپرده گذاران دچار مشکل شده اند، اظهار کرد: ما در گام اول تلاش کرديم که با توقيف اموال اين موسسات، جلوي حيف و ميل اموال مردم را بگيريم. گرچه برخي افراد متأسفانه همين قدم صحيح، قانوني و شرعي را معکوس جلوه داده‌اند و در برخي از شعب اين موسسات در پاسخ به سپرده گذاران که وجه خود را مطالبه کرده اند پاسخ داده مي شود که نمي توانيم پول شما را بدهيم زيرا قوه قضاييه آن را توقيف کرده است! اين در حالي است که اگر ما طبق قانون اقدام به توقيف اين اموال نمي کرديم، همين ميزان از دارايي هاي موجود موسسات نيز که متعلق به مردم است توسط مديران اين موسسات حيف و ميل مي شد و از بين مي رفت.
آيت الله آملي لاريجاني يکي ديگر از اقدامات دستگاه قضايي در اين موضوع را شناسايي اموال اين موسسات و تلاش براي تقسيم عادلانه اين اموال بين سپرده گذاران برشمرد و اظهار کرد: اين بخش کار به دليل نحوه پرداخت سودها و ميزان اموال بانکها بسيار پيچيده است. به همين دليل براي طراحي ساز و کاري جهت تقسيم عادلانه اموال موسسات ميان سپرده گذاران، جلسات متعددي را شخصاً با رئيس بانک مرکزي و برخي اعضاء هيئت رئيسه مجلس داشته ام. در حال حاضر با تلاشهاي بسيار، نزديک به 98 درصد سپرده ها تصفيه شده است و تنها 2 درصد باقيمانده که البته بلحاظ مبالغ سپرده‌ها ميزان قابل توجهي را به خود اختصاص مي دهد.
رئيس قوه قضاييه تأکيد کرد: تمام تلاش ما اين است که اجازه ندهيم اموال مردم از بين برود يا اموال موسسات بصورت غيرعادلانه تقسيم شود. البته نبايد فراموش کنيم که کار قوه قضاييه يک کار اجرايي نيست و پولي هم در اختيار ندارد که بخواهد به سپرده گذاران بدهد. حتي اگر دستگاه قضايي چنين مبلغي را نيز در اختيار داشت به لحاظ قانوني نمي توانست اموال عمومي را دراختيار موسسات خصوصي قرار دهد تا بدهي خود را پرداخت کنند.
آيت الله آملي لاريجاني با بيان اينکه متخلفان، ضامن پرداخت بدهي ها و خسارتها هستند، به سپرده گذاراني که دچار مشکل شده اند اطمينان داد که دستگاه قضايي، دولت، مجلس و بانک مرکزي تمام همت خود را معطوف حل اين مشکل کرده اند و پاي کار هستند تا اين مسئله به بهترين وجه حل شود و البته مسلماً مديران متخلف اين بانکها را نيز به مجازات مقرّره خواهند رساند.
رئيس قوه قضاييه همچنين به مردم توصيه کرد که مطلقاً به موسسات غيرمجاز اعتماد نکنند و در عين حال با اشاره به تشديد نظارت هاي دستگاه قضايي بر بانک مرکزي گفت: بانک مرکزي نيز موظف است با نظارتهاي پيگير خود اجازه فعاليت به موسسات غيرمجاز را ندهد. وقتي براي يک مغازه غيرمجاز، نظارت هاي شديدي را اعمال مي کنيم چگونه شعبات مختلف يک موسسه مالي غيرمجاز مي توانند در سراسر کشور فعاليت کنند و حتي تابلو داشته باشند.
آيت الله آملي لاريجاني افزود: بانک مرکزي متعهد شده است که تا پايان امسال به بانک‌ها و موسسات غيرمجاز سامان دهد؛ البته موسسات و بانک هاي مجاز نيز بايد تحت نظارت مستمر بانک مرکزي باشند تا از بروز برخي مشکلات نظير پديد آمدن تراز منفي يا پرداخت سودهاي خارج از چارچوب مقررات نظام بانکي جلوگيري شود.
رئيس قوه قضاييه با بيان اين که حضور دادستاني کل کشور نيز در شوراي پول و اعتبار جدي تر شده است، نسبت به سامان دهي وضعيت کنوني ابراز اميدواري کرد و گفت: در جلساتي که با مسئولان بانک مرکزي و مقامات عالي نظام داشته ام اين موضوع را مطرح کرده ايم که واقعاً کشور چه نيازي به اين همه بانک خصوصي دارد؟ بانکها حتي اگر مصداق بنگاه اقتصادي هم باشند نبايد همچون بنگاه هاي اقتصادي که ساختمان سازي مي‌کنند يا وارد تجارت خارجي مي‌شوند، عمل کنند. بانکها بايد خدمات بانکي ارائه کنند و کارهاي اقتصادي کشور را با پرداخت تسهيلات حمايت کنند، نه اينکه خود وارد کارهاي اقتصادي آنچناني شوند. متأسفانه يک تلقي نادرست از دوران سازندگي به جا ماند که بانکهاي خصوصي مورد حمايت زياد قرار گرفتند و تبديل به بنگاه‌هاي اقتصادي خاص شدند. اين نادرست ترين کار در نظام بانکي کشور بود زيرا بانک بايد صرفاً حافظ پول و اموال مردم و ارائه دهنده خدمات بانکي و تسهيلات در حد مجاز باشد. علاوه براين، بانکها بايد کفايتشان براي پرداخت ديون مردم در حد استاندارد باشد. لذا با توجه به مجموع اين مسائل بايد مانع ايجاد بي حساب و کتاب بانکها باشيم، بانکهاي فعلي براي ارائه خدمات بانکي به مردم کفايت مي کنند.
آيت الله آملي لاريجاني با تأکيد بر لزوم تجديد نظر در قوانين بانکي و تشديد نظارت بانک مرکزي بر بانکها و موسسات مالي، خاطرنشان کرد: مردم عزيز مطمئن باشند در جايي که کاري مربوط به قوه قضاييه است، دستگاه قضايي حتي فراتر از آن هر کمکي که بتواند خواهد کرد و آنچه تاکنون در اين زمينه عمل کرده ايم نيز بهترين راه ممکن بوده است. اميدواريم با حمايت دولت و بانک مرکزي، پرداخت ها به صورت عادلانه از طريق بانک ها به سپرده گذاران صورت گيرد و اين مشکل رفع شود.
براساس اين گزارش، ادامه بحث و بررسي پيرامون اصلاح موادي از قانون آيين دادرسي کيفري مصوب 1392 در دستور کار امروز مسئولان عالي قضايي قرار داشت.
انتهاي پيام/

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۰۸۰۹۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قدردانی فرمانده سپاه الغدیر از نمایندگان ارتش در یزد

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز یزد، فرمانده سپاه الغدیر استان در دیدار جمعی از فرماندهان و نمایندگان رده‌های مختلف ارتش در استان با تبریک ۲۹ فروردین روز ارتش جمهوری اسلامی از زحمات و تلاش‌های آنان قدردانی کرد.
سردار زارع کمالی گفت: به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی، رهبری‌های خردمندانه رهبر معظم انقلاب اسلامی و تلاش و مجاهدت جوانان این سرزمین، ارتش ما به پیشرفت‌ها و افتخارات بزرگی دست یافته است.
وی افزود: همه نیرو‌های مسلح کشور باید بکوشند تا نیرو‌هایی متدین، متفکر و متعهد تربیت و برای رضای خدا و سربلندی کشورمان تلاش کنند.

دیگر خبرها

  • شناسایی ۶۰۰ ملک مازاد دولتی در استان یزد
  • اگر دشمن بار دیگر خطا کند، پاسخی پشیمان کننده خواهد دید
  • هشدار قاطع معاون اول رئیس جمهور به اسرائیل
  • امضای تفاهم‌نامه کمیته قضایی سه جانبه مقابله با تروریسم میان ایران، عراق و سوریه
  • امضای تفاهم‌نامه قضایی میان ایران، عراق و سوریه
  • آقای احمدی نژاد! اسرائیل، کشور است؟ /ناگفته هایی درباره واکنش معنادار رئیس جمهور پیشین به حمله موشکی سپاه
  • آذر منصوری و تلاش برای خنثی‌سازی اظهارات مثبت خاتمی
  • میراب‌ها و توزیع عادلانه آب در کن | مدت آبرسانی چگونه با پنگان محاسبه می‌شد؟
  • نتانیاهو و سرکردگان اسراییل مسوول تنش اخیر در خاورمیانه هستند
  • قدردانی فرمانده سپاه الغدیر از نمایندگان ارتش در یزد