Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-03-28@10:31:32 GMT

خواص آب کرفس چیست؟

تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۰۸۱۷۱۳

خواص آب کرفس چیست؟

خبرگزاری میزان- استفاده مرتب از میوه ها و سبزیجات برابر است با کاهش خطر بیماری هایی چون: آلزایمر، سکته مغزی، بیماری های قلبی و عروقی، برخی از سرطان ها، آب مروارید و برخی از مشکلاتی که با پیری در ارتباط هستند.

به گزارش گروه فضای مجازی خبرگزاری میزان، مسلما وقتی انواع مختلفی از میوه ها و سبزیجات را در برنامه غذایی خود به کار می برید مزایای بالقوه آنها برای سلامت تان نیز افزایش می یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تنها یک نوع میوه یا سبزی نمی تواند تمام ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان های مورد نیازتان را مهیا کند. بنابراین خوردن انواع مختلفی از آنها می تواند مزایای فراوانی برای سلامتتان داشته باشد.

استفاده از میوه ها و سبزیجات در برنامه غذایی تنها به برنامه غذایی ویتامین، مواد معدنی و آنتی اکسیدان اضافه نمی کند بلکه این مواد غذایی همچنین منابع ارزشمند فیبر نیز هستند.

مانند دیگر سبزیجات کرفس نیز کالری بسیار پایینی دارد. یک فنجان کرفس خرد شده کمتر از 20 کالری دارد.

کرفس معمولا به عنوان یک غذای خوب نادیده گرفته می شود اما به کار بردن آن در برنامه غذایی می تواند به اندازه دیگر سبزیجات سودمند باشد.

در ادامه با پنج مورد از خواص آب کرفس برای بدن آشنا می شویم:

1- آب رسانی بعد از ورزش

کرفس و آب کرفس هر دو می توانند بسیار آب رسان باشند. مانند دیگر میوه ها و سبزیجات بخش زیادی از کرفس را نیز آب تشکیل داده است. در واقع بیش از 95 درصد کرفس آب است.

نوشیدن آب برای هیدراته ماندن بسیار مهم است اما استفاده از میوه و سبزیجاتی مانند کرفس نیز به آب رسانی بدن کمک می کند.

یکی از دلایلی که کرفس یا آب کرفس پس از ورزش به عنوان یک آب رسان خوب در نظر گرفته می شود این است که تنها به بدن آب رسانی نمی کند بلکه الکترولیت نیز برایش مهیا می کند.

با عرق کردن الکترولیت از دست می دهید، بنابراین جایگزین کردن الکترولیت ها با مایعات بعد از ورزش می تواند بسیار مفید باشد. کرفس منبع الکترولیت ها است: پتاسیم، سدیم، کلیسم و منیزیم.

برخی از مربیان ورزشی آب کرفس را به عنوان یکی از بهترین تامین کننده های الکترولیت توصیه می کنند.

2- فشار خون

استفاده از یک برنامه غذایی سرشار از میوه و سبزیجات می تواند برای کاهش فشار خون مفید باشد. میوه و سبزیجات منابع غنی پتاسیم هستند که معمولا کمبودشان در برنامه غذایی مردم دیده می شود.

پتاسیم یک ماده مغذی است که می تواند مایعات را به درون سلول ها بکشاند و به کاهش فشار خون کمک کند. یک فنجان کرفس خرد شده می تواند 7 درصد نیاز روزانه بدن به پتاسیم را تامین کند.

کرفس بر خلاف دیگر سبزیجات، به بدن سدیم نیز می رساند. البته این مقدار در مقایسه با غذاهای فرآوری شده بسیار کم است و یک فنجان کرفس خرد شده تنها حاوی 3 درصد سدیم مجاز در طول روز است.

شاید افرادی که بنا به دلایل پزشکی به شدت سدیم را در برنامه غذایی خود محدود کرده اند از خوردن کرفس منع شوند.

با اینکه کرفس در خود سدیم نیز دارد همچنان برای پایین آوردن فشار خون مناسب است. محققان متوجه شدند کرفس حاوی ترکیبی است به نام 3-n-butylphthalide این ترکیب فشار خون را با نرخ 12 تا 14 درصد کاهش می دهد و برای رسیدن به آن تنها چار ساقه کرفس کافی است.

3- تنظیم وزن

خوردن غذاهایی که کالری کمی دارند اما مواد مغذی شان بالا است برای تنظیم وزن بسیار مناسب است. کرفس یا آب کرفس با اینکه کالری کمی دارند اما مواد مغذی بسیاری را وارد بدن می کنند.

یک فنجان کرفس حاوی حدود 2 گرم فیبر است. فیبر یکی از مواد مغذی است که پس از خوردنش احساس سیری می کنید.

تحقیقات نشان داده است تنها اضافه کردن فیبر در برنامه غذایی می تواند به کاهش وزن کمک کند. محققان می گویند تمرکز روی خوردن غذاهای حاوی فیبر تاثیرش به همان اندازه استفاده از یک برنامه غذایی پیچیده است و می تواند موجب کاهش وزن شود.

4- منبع آنتی اکسیدان های ضد سرطانی

در یک تحقیق مشخص شد برنامه غذایی چینی ها آنتی اکسیدان بسیار بالایی دارد و یکی از 5 غذای اصلی آنها که به افزایش سطح آنتی اکسیدان کمک می کند همین کرفس است.

با اینکه کرفس به اندازه دیگر سبزیجات مورد توجه نیست اما می توان از آن به عنوان یک منبع آنتی اکسیدان بسیار مناسب در برنامه غذایی استفاده کرد.

کرفس دو ترکیب گیاهی خاص به نام های آپیجینن و لووتولین دارد. تحقیقات نشان داده این دو می توانند با سلول های سرطانی پروستات و سینه مقابله کنند. تحقیقات بیشتری نیاز است تا به مزایای کامل این دو ترکیب بتوان پی برد.

5- سلامت گوارش

محققان می گویند اضافه کردن کرفس به برنامه غذایی و مصرف مرتب آن می تواند به کاهش التهاب معده کمک کند. التهاب معده مشکلی است که در آن پوشش معده دچار التهاب شده است. خوردن غذاهای سرشار از آنتی اکسیدان نظیر کرفس همچنین کمک می کند از ایجاد زخم معده پیشگیری شود.

نوشیدن آب کرفس نمی تواند تضمین کند که التهاب یا زخم معده کاملا التیام یابد و نباید به عنوان دارو مورد استفاده قرار بگیرد.

آیا می توان مقدار بسیار زیادی کرفس خورد؟

کرفس کالری بسیار پایینی دارد و به همین دلیل می تواند بخشی از یک برنامه غذایی سالم و متعادل باشد.

با این حال به هیچ وجه توصیه نمی شود که از کرفس به عنوان تنها منبع غذایی در برنامه غذایی استفاده کنید. این روش می تواند منجر به سوء تغذیه شود.

خوردن مقدار زیادی کرفس خام به صورت مداوم می تواند منجر به کمبود ید در یک فرد شود.

خوردن هر غذایی در مقادیر بالا می تواند آثار منفی در پی داشته باشد بنابراین کرفس را به عنوان بخشی از برنامه غذایی خود استفاده کنید.

منبع: سایت دکتر کرمانی

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۰۸۱۷۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمار سازمان ملل از گرسنگان در جهان

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا از سی. ان. ان، براساس گزارش برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد، روزانه بیش از یک میلیارد وعده غذایی در سراسر دنیا هدر می‌رود.

در گزارش شاخص هدر رفتن غذا که روز چهارشنبه از سوی برنامه محیط زیست سازمان ملل منتشر شد، هدر رفتن مواد غذایی به عنوان یکی از عوامل تغییرات جوی معرفی شده و تردیدهایی درباره نقش کشورها در توزیع غذا ابراز شده است.

بر اساس این گزارش، در سال ۲۰۲۲ روزانه بیش از یک میلیارد وعده غذایی از بین رفته است. این آمار بدان معناست که حدود یک پنجم از غذایی که در دسترس افراد قرار گرفته، توسط خانوارها، رستوران‌ها و دیگر بخش‌های خدمات غذایی و خرده‌فروش‌ها نابود شده است.

این گزارش افزود که در مجموع یک سوم از مواد غذایی در فرایند تولید هدر می‌رود. همچنین هر فرد بطور میانگین سالانه ۷۹ کیلوگرم از مواد غذایی را هدر می‌دهد، یعنی روزانه دستکم یک میلیارد وعده غذایی هدر می‌رود.

علاوه بر این، یافته‌های این گزارش حاکی است که یک سوم از جمعیت جهان با ناامنی غذایی مواجه بوده و ۷۸۳ میلیون نفر تحت تاثیر گرسنگی هستند.

«اینگر اندرسن» مدیراجرایی برنامه محیط ‌زیست سازمان ملل متحد گفت: هدررفت مواد غذایی یک تراژدی جهانی است. امروز در حالی که مواد غذایی نابود می‌شود میلیون‌ها نفر گرسنه هستند. این موضوع نه تنها یک مساله بزرگ در حوزه توسعه است بلکه تاثیرات آن باعث تحمیل هزینه‌های قابل توجه به طبیعت و آب و هوا می‌شود.

دیگر خبرها

  • پکوره رمضانی با سبزیجات و آرد ساده + فیلم
  • قوی‌ترین مکمل غذایی و دارویی در طول روز
  • قوی ترین مکمل غذایی و دارویی در طول روز | نیازی به مصرف ناهار و شام نیست + درمان قند خون در 28 روز
  • آمار سازمان ملل از گرسنگان در جهان
  • چهار ماده غذایی ارزان و سالم مخصوص سفر
  • ایده‌های جالب برای برش و تزئین میوه‌ها و سبزیجات + فیلم
  • حمایت از پایان‌نامه‌های حوزه صنایع غذایی در قالب برنامه «فن‌تز»
  • کمک ۱۵ میلیون یورویی آلمان به افغانستان
  • بیش از ۱۵ میلیون افغانستانی‌ در ناامنی غذایی
  • خواص مصرف نمک از منظر روایات