Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - در حالي که دولتمردان از معرفي وزير پيشنهادي علوم در مهرماه خبر مي‌دادند، معرفي وي در روزهاي باقي‌ مانده از مهر دور از ذهن به نظر مي‌رسد. به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاري تسنيم، وزارت علوم، تحقيقات و فناوري در دولت يازدهم با آمد و شدهاي افراد فراواني روبرو بود و به عنوان يک وزارتخانه بي‌ثبات در بين ساير وزارتخانه‌ها خودنمايي مي‌کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اين روند با عدم معرفي وزير علوم در دولت دوازدهم نيز به چشم مي‌خورد و باعث نگراني بسياري از اعضاي جامعه علمي و آموزشي کشور شده است.
همه مردان روحاني در وزارت علوم دولت يازدهم
پس از رياست‌جمهوري حجت‌الاسلام حسن روحاني به عنوان رئيس‌جمهور دولت يازدهم، جعفر ميلي‌منفرد از اساتيد دانشگاه صنعتي اميرکبير در 13 مردادماه سال 92 به عنوان وزير پيشنهادي علوم براي کسب راي اعتماد به مجلس شوراي اسلامي معرفي شد. وي در جلسه راي اعتماد نمايندگان مجلس در روز 24 مردادماه به دلايلي که مهمترين آن حضور در تجمعات غيرقانوني دانشگاه صنعتي اميرکبير در فتنه سال 88 بود، با 162 راي مخالف، 105 راي موافق و 15 راي ممتنع موفق به کسب راي اعتماد نمايندگان مجلس نشد و به اين شکل اولين وزير علوم معرفي شده دولت از همراهي با کابينه جا ماند.

رئيس‌جمهور پس از اين، جعفر توفيقي را که تصدي‌گري وزارت علوم دولت اصلاحات را نيز در کارنامه داشت به عنوان سرپرست وزارت علوم، تحقيقات و فناوري انتخاب کرد و در حالي که برخي از معرفي وي به عنوان وزير پيشنهادي علوم خبر مي‌دادند، رضا فرجي‌دانا از اساتيد دانشکده فني دانشگاه تهران به مجلس معرفي شد و در جلسه راي اعتماد ششم آبان ماه سال 92 با 70 راي مخالف، 159 راي موافق و 32 رأي ممتنع توانست راي اعتماد نمايندگان مجلس را کسب کند تا به عنوان اولين وزير‌ علوم دولت روحاني لقب گيرد.

در حالي که هنوز يک سال از حضور فرجي‌دانا در وزارت علوم نگذشته بود، انتقادات به اقدامات حاشيه‌ساز وي نظير انتصابات جنجال برانگيز، کند شدن رشد علمي و ... بالا گرفت و فرجي‌دانا را که پيش از اين يک کارت زرد از مجلس دريافت کرده بود را به جلسه استيضاح کشاند. وي در نهايت در جلسه استيضاح 29 مردادماه 93 مجلس موفق به جلب راي اعتماد مجدد نمايندگان مجلس نشد و با 145 رأي موافق، 15 رأي ممتنع و 110 رأي مخالف از وزارت علوم خداحافظي کرد.
رئيس‌جمهور پس از اين محمدعلي نجفي رئيس سابق سازمان ميراث فرهنگي و وزير پيشنهادي آموزش و پرورش دولت که موفق به اخذ راي اعتماد نمايندگان مجلس نشده بود را به عنوان سرپرست وزارت علوم معرفي کرد.

دولت در ادامه، محمود نيلي احمدآبادي سرپرست وقت دانشگاه تهران را که هنوز رياست وي در دانشگاه تهران تاييد نشده بود، به‌ عنوان سومين گزينه پيشنهادي براي وزارت‌ علوم به مجلس معرفي کرد. وي در جلسه علني 7 آبان‌ماه سال 93 مجلس با کسب 79 رأي موافق و 160 رأي مخالف نتوانست رأي اعتماد نمايندگان مجلس را کسب کند.
در حالي که مهلت قانوني دولت براي معرفي وزير به مجلس در حال اتمام بود، رئيس‌جمهور فخرالدين احمدي دانش‌آشتياني از اساتيد دانشگاه خواجه نصير‌الدين طوسي را به‌ عنوان چهارمين گزينه پيشنهادي دولت براي وزارت علوم معرفي کرد، اما آشتياني نيز با کسب 171 رأي مخالف، 70 رأي موافق و 13 رأي ممتنع نمايندگان مجلس موفق به کسب رأي اعتماد مجلس نشد.
در اين شرايط رئيس‌جمهور با استفاده از حکم حکومتي ضمن تمديد مهلت سرپرستي نجفي بر وزارت علوم، محمد فرهادي را به‌ عنوان پنجمين گزينه پيشنهادي دولت معرفي کرد.

فرهادي در 5 آذرماه سال 93 از مجموع 235 نماينده حاضر،‌ با 197 راي موافق، 28 راي مخالف و 10 راي ممتنع توانست اعتماد نمايندگان مجلس را براي تصدي وزارت علوم کسب کند و تا پايان عمر دولت يازدهم به کار خود در اين وزارتخانه ادامه داد.
بلاتکليفي؛ ميراث وزارت علوم دولت دوازدهم از دولت قبل
با شروع به کار دولت دوازدهم گمانه‌زني‌ها براي حضور افراد و اشخاص متعددي در اين وزارتخانه مطرح شد. در اين ميان نام اشخاصي چون رضا فرجي‌دانا، محمود نيلي احمدآبادي، جواد اطلاعت، علي‌اکبر صالحي و علي خاکي‌صديق شنيده مي‌شد.

خاکي‌صديق که جدي‌ترين گزينه وزارت علوم بود و گمانه‌زني‌ها از حضور احتمالي وي در ليست دولت به مجلس خبر مي‌داد، به يک باره از ليست کنار گذاشته شد. مسئولان دولت علت اين امر را کناره‌گيري رئيس دانشگاه خواجه نصيرالدين‌طوسي از قبول مسئوليت وزارت علوم اعلام کردند.
پس از آن همزمان با راي اعتماد وزراي پيشنهادي دولت دوازدهم، سيدضياء هاشمي معاون فرهنگي و اجتماعي وزارت علوم در 29 مرداد به عنوان سرپرست وزارت علوم از سوي رئيس‌جمهور معرفي شد.

با وجود اينکه يکي از افراد نزديک به دولت از بررسي پرونده 10 نفر از اساتيد برجسته کشور براي حضور در مسند وزارت علوم خبر مي‌داد و اسامي اساتيدي چون پورمحمدي، رئيس دانشگاه تبريز، الهام امين‌زاده معاون سابق حقوقي رئيس‌جمهور، حسين سليمي رئيس دانشگاه علامه‌طباطبايي و... در اين زمينه مطرح بود، اما در شرايطي که هفته پاياني مهرماه نيز رو به اتمام است، هنوز خبري از معرفي گزينه نهايي وزارت علوم نيست و گمانه‌زني‌ها هر روز فرد جديدي را براي اين مسئوليت مطرح مي‌کند.

در حالي که انتقادات درباره عدم معرفي وزير علوم از سوي نمايندگان مجلس، اساتيد، دانشجويان و جامعه علمي کشور هر روز شکل جدي‌تري را به خود مي‌گيرد، حسينعلي اميري معاون پارلماني رئيس‌جمهور در جديدترين اظهارات خود درباره عدم معرفي دو وزير باقي‌ مانده دولت دوازدهم گفته نمايندگان مجلس به مدت يک هفته براي سرکشي به حوزه‌هاي انتخابيه خود مي‌روند، بنابراين بايد تا دو هفته آينده کمي صبر کنيم. سقف زماني که قانون اساسي براي حضور سرپرست در نظر گرفته، سه ماه است و در همين فرجه قانوني آقاي رئيس‌جمهور وزراي باقي‌مانده را معرفي خواهند کرد.

در اين شرايط معرفي وزير علوم در مهرماه دور از ذهن به نظر مي‌رسد و طبق سخنان معاون پارلماني براي معرفي وزير علوم بايد دو هفته ديگر منتظر ماند.
در حالي که که گمانه‌زني‌ها هر روز نام فرد جديدي را براي مسئوليت در وزارت علوم مطرح مي‌کند، بايد منتظر ماند و ديد در هفته‌هاي آينده رئيس‌جمهور نام چه کسي را به عنوان وزير علوم اعلام مي‌کند و چه سرنوشتي در انتظار وزارت علوم دولت دوازدهم است؟ آيا اين وزارتخانه مانند دوره قبل، دوراني پر تلاطم و بي‌ثبات را تجربه مي‌کند يا خير؟
انتهاي پيام/

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۰۸۶۷۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعویض‌های اوسمار پرسپولیس را زمین زد

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ پایان رافت درباره حذف پرسپولیس از رقابت‌های جام حذفی به خبرنگار ورزشی «اطلاعات آنلاین» گفت: دیروز پرسپولیس شروع خوبی داشت، اما در ادامه بازی را داد. نیمه دوم آقای اوسمار شرایط بازی را نگاه کرد و می‌خواست مدیریت کند و به بازیکنان فشار وارد نشود و کسی مصدوم نشود. برخی مواقع این فکر جواب نمی‌دهد. بعد از آن پرسپولیس از نظر تدافعی افت کرد و حتی شادابی در خط حمله نبود.


به نقل از اطلاعات آنلاین وی در ادامه افزود: چرا وقتی ۴ بر ۳ بودیم عیسی آل کثیر را بیرون کشیدند؟ این اشتباه بود، چون عیسی فشار می‌آورد به دفاع حریف. آلومینیوم تا دقیقه ۷۰ کاری نکرد، اما بعد از تعویض‌های پرسپولیس آن‌ها انتحاری بازی کردند. پرسپولیس دیروز به تعویض‌های اوسمار باخت البته او هم نفر اول تیم است و نظرش این بود. از دقیقه اول پرسپولیس سوار بازی بود، اما با آن تعویض‌ها افت کردند. اوسمار غافلگیر شد. پرسپولیس با این عظمت نباید دو بار جلو بیفتد و بعد گل بخورد و بازی را بدهد.

پیشکسوت باشگاه پرسپولیس اظهار داشت: اوسمار شروع کارش با همین آلومینیوم بود که باخت. دوباره به همین تیم باخت. تعجب من از خط دفاعی بود که چرا اجازه می‌دادند شروین بزرگ به آن راحتی کار کند. خط دفاعی ما در این بازی نمره ضعیفی گرفت. وقتی بزرگان تیم آن همه اشتباه می‌کنند نمی‌شود به گلر جوان انتقاد کرد. کنعانی زادگان و گولسیانی خوب نبودند.

وی درباره بحث این روزها یعنی تمدید قرارداد اوسمار گفت: این مربی در لیگ برتر نتایج خوبی کسب کرده است. باید دید سیاست باشگاه چیست. البته باشگاه هم الان رفته زیر نظر چند بانک و نمی‌دانیم تصمیم آن‌ها چیست. با این شرایط نباید تمدید کنند، چون زود است. همه از پرسپولیس انتظار قهرمانی دارند.

رافت در ادامه به «اطلاعات آنلاین» گفت: ما یک جام را از دست دادیم و باید حواس مان به لیگ برتر باشد. پرسپولیس در این سال‌ها وقتی شکست خورده بیشتر متحد شده است. شاید هم مصلحت این بود این جام را از دست بدهند تا با تمرکز بیشتری به لیگ بروند. یک بازی سخت با سپاهان داریم. باید بزرگترها تیم را جمع و جور کنند تا آماده آن بازی شوند. بازیکنی که ۲۰ میلیارد می‌گیرد باید بداند آن هوادار پول میلیاردی نمی‌گیرد و فقط دنبال خوشحال شدن است. پرسپولیس مرد روزهای سخت است و از این مرحله هم عبور می‌کند. اگرسپاهان و نساجی و ببرند صد درصد قهرمان هستند.

وی در پایان درباره حضور احتمالی یحیی گل‌محمدی در تراکتور گفت: چرا نرود؟ او هر جا رفته موفق بوده است. امیدوارم برود تبریز، چون می‌تواند تراکتور را به اوج برساند. من تراکتور واسیلی گوجا را بیشتر دوست داشتم، چون همه نفراتش بومی بودند. از آن تیم ۴۰ درصد نفرات تیم ملی ایران را تشکیل می‌دادند. آقای زنوزی پول دارد، اما فوتبالی نیست و می‌خواهد به آن منطقه کمک کند. اما الان در آن تیم فقط دو سه نفر تبریزی هستند. شاید بگویند فوتبال حرفه‌ای است، اما من می‌گویم فوتبال ما آماتور است. شاید بهتر باشد سراغ خود تبریزی‌ها بروند، چون آنجا پتانسیل بالایی وجود دارد. تراکتور بدون پول قدیم از این تراکتور پولدار اثرگذارتر بود. ملوان هم که تیم ما بود همین شرایط داشت. الان آنجا هم دو نفر انزلی چی حضور دارند.

257 251

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900269

دیگر خبرها

  • تعویض‌های اوسمار پرسپولیس را زمین زد
  • وزیر علوم: وقتی آزادی در دانشگاه لگد مال می‌شود، به حرمت دانشگاه و دانشگاهیانمان در ایران می‌بالیم
  • کوتاهی در معرفی استان کرمان قابل قبول نیست
  • واکنش وزیر علوم به یورش پلیس آمریکا به دانشجویان
  • موضوع چای دبش را لاپوشانی کردند
  • نماینده مجلس : موضوع چای دبش را لاپوشانی کردند
  • محمودزاده: پرونده چای دبش لاپوشانی شد، در پرونده کاظم صدیقی هم کوتاهی شد /چرا تا قبل از عذرخواهی صدیقی ورودی به پرونده زمین خواری در ازگل نشد؟
  • محمودزاده: موضوع چای دبش را لاپوشانی کردند
  • خبر خوش وزیر علوم برای نخبگان
  • ابهامات خط و نشان ارزی در دقیقه ۹۰ مجلس یازدهم