Web Analytics Made Easy - Statcounter

علی مطهری می‌گوید، روحانی در معرفی وزیر علوم تعلل کرده و باید مانند احمدی‌نژاد مستقل عمل کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

کیهان

11 دلیل روزنامه حامی دولت برای عملیاتی نبودن طرح اشتغالزایی
یک روزنامه حامی دولت می‌گوید: برنامه اشتغال دولت موسوم به طرح اشتغالزایی، عملیاتی نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


دنیای اقتصاد در یادداشتی خاطرنشان کرد: مروری بر طرح اشتغال فراگیر نشان می‌دهد که هر چند تلاش‌هایی بسیار ارزشمند برای اشتغال‌زایی اعمال شده و از جمله آن تفکیک مقوله رشد و اشتغال، ایجاد رهیافت نوین اشتغال‌زایی بر مبنای توسعه انسانی و اجتماعی، توجه به ارتقای آموزش و مهارت نیروی انسانی و توجه به آمایش سرزمین است. اما با این حال انتقادات زیر بر برنامه وارد است:
این برنامه با فرض ثبات اقتصاد کلان تدوین شده است و سیاست و راهکار منعطف و مشخصی در صورت تغییر و تحولات اقتصاد کلان ندارد.


به رغم انتقادات موجود، رویکرد اصلی این برنامه نیز تزریق منابع مالی است که در صورت عدم نظارت، انحراف و اتلاف منابع اتفاق می‌افتد.


ثبات، پایداری و میزان تحقق منابع پیش‌بینی شده (تسهیلات بانکی و منابع صندوق توسعه ملی) نیز جای بحث دارد و منابع مالی پیش‌بینی شده از طریق تسهیلات تکلیفی بانک‌ها، فشار مازادی بر شرایط کنونی نظام بانکی به حساب می‌آید.


این برنامه فاقد راهکار و سیاست مشخص در خصوص بهبود فضای کسب و کار است. نقش دولت و بخش خصوصی، نحوه تعامل این دو در برنامه مشخص نیست. در خصوص بهبود تعامل کارگر و کارفرما، از نظر تقنینی و اجرایی راهکار مشخصی ارائه نشده است.


مطالعات نشان می‌دهد که 80 درصد از اشتغال‌زایی دو سال گذشته (یک میلیون و 300 هزار شاغل اضافه شده) ناشی از فعالیت بنگاه‌های زیر 10 نفر کارکن و بدون هیچ نوع سیاست‌گذاری یا تزریق مالی خاص بوده است. این در حالی است که در این برنامه با تزریق 21500 میلیارد تومان منابع مالی، امکان ایجاد 970 هزار فرصت شغلی از طریق دستگاه‌های اجرایی پیش‌بینی شده است و سیاست یا راهکار مشخصی برای اشتغال‌زایی از طریق بنگاه‌های خرد دیده نمی‌شود.


در نظام نظارت و پایش اجرای برنامه، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان ناظر معرفی شده است که این موضوع از دو جنبه قابل انتقاد است: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی خود مجری و متولی تعدادی از طرح‌های ذیل برنامه اشتغال فراگیر است و نمی‌تواند همزمان هم مجری و هم ناظر باشد.


در این برنامه نقش نظارتی سایر دستگاه‌های نظارتی از جمله سازمان برنامه و بودجه کشور، سازمان بازرسی کل کشور و دیوان محاسبات و قوه مقننه در نظر گرفته نشده است.


باتوجه به اینکه بخش مهمی از اجرای برنامه اشتغال فراگیر به رسته فعالیت‌های منتخب برمی‌گردد؛ در حالی که هنوز مطالعات شناسایی رسته‌های منتخب در تعدادی از استان‌ها صورت نگرفته است، این امر موجب می‌شود مجریان برنامه در برآورد منابع مورد نیاز و همچنین بهره‌گیری از زمان با مشکلاتی مواجه شوند؛ بنابراین پیش‌بینی می‌شود که اجرای بیشتر طرح‌های پیشنهادی به پایان امسال نیز نمی‌رسد و لازم است در لایحه بودجه سال 1397 تأمین منابع آن منظور شود.


با توجه به انتقادات فوق، نمی‌توان انتظار داشت که به رغم عنوان برنامه «اشتغال فراگیر» از بطن این برنامه، راهبرد کلان و بلندمدت مشخصی برای اشتغال‌زایی احصا شود؛ بلکه فقط باید به توفیق اجرای چندپروژه عملیاتی آن هم به شرط تحقق منابع مالی بسنده کرد.

عضو افراطی مجلس ششم نامزد استانداری اصفهان
نامزد استانداری اصفهان از عناصر تندروی متحصن در مجلس ششم است که نامه خیانت‌ بار موسوم به جام زهر را امضا کرد.


به گزارش رجانیوز، در حالی نام «ابوالفضل-ر» به عنوان یکی از گزینه‌های استانداری اصفهان مطرح شده که یکی از عناصر تندرو در مجلس ششم بود. سال 1381، برخی نمایندگان مجلس ششم تمام فعالیت‌های قانونی مربوط به حوزه نمایندگی را رها کرده و سرگرم بازی‌های سیاسی شده بودند. برای این شیطنت سیاسی هم حاضر بودند شرایط عادی کشسور را بحرانی معرفی کنند و با استدلال اینکه خطر حمله آمریکا به ایران نزدیک است(!) تمام اصول انقلاب را به قتلگاه بفرستند و با نامه تعارف جام زهر جای پایی برای آمریکایی‌ها در کشور باز کنند.


امروز با اینکه تعداد زیادی از این نمایندگان در انگلیس و فرانسه و آمریکا علیه ایران و به نفع جریان ضداسلامی موضع می‌گیرند اما تعدادی از آنها نیز در کشور حضور دارند.


«ابوالفضل-ر» از نمایندگان مجلس ششم است که در کارنامه خود علاوه بر امضا کردن نامه موسوم به جام زهر در سال 1382 جزو نمایندگانی بود که نزدیک به یک ماه در مجلس تحصن کرد. او همراه با تعداد دیگری از نمایندگان تندرو علیه نظارت قانونی شورای نگهبان دست به حاشیه‌سازی زد که خوشحالی دشمنان را در پی داشت. نکته جالب اینکه وی در انتخابات نمایندگی سال 94 خودش عضو هیئت اجرایی انتخابات تهران بود و در رد صلاحیت افرادی چون حمیدرسایی در هیئت اجرایی نقش داشت!


انتصاب عنصر تندرو برای مردم انقلابی و ولایی استان اصفهان خبر خوبی نخواهد بود، چرا که نه تنها این انتصاب، به وضوح خلاف شعار اعتدال‌گرایی دولت روحانی است و گزینه مذکور محبوبیتی بین جریان‌های فعال و طیف‌های فکری این استان، حتی اصلاح‌طلبان میانه‌رو ندارد بلکه انتخاب مهره‌ای که به حاشیه‌سازی‌های فراوان معروف است موجب عقب‌گرد این استان و افتادن در ورطه سیاسی کاری می‌شود.


به نظر می‌رسد همین سهم‌خواهی‌ها همراه با دوستی دیرینه نامبرده با جهانگیری باعث شده تا وی به عنوان گزینه جدی این مسئولیت معرفی شود. سابقه این رفاقت به زمانی برمی‌گردد که اسحاق جهانگیری مسئولیت استانداری اصفهان را برعهده داشته و نماینده یکی از شهرستان‌های این استان بود.


نامبرده که از فعالین ستاد انتخاباتی موسوی در سال 88 بوده، با حکم جهانگیری به «معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور» منصوب شده و تاکنون در همین مسئولیت است. مسئولیتی که نتوانسته در حوزه مناطق روستایی و محروم تحول ایجاد کند.

برجام مسئله اول و آخر ما نیست /سرگرم «شوی ترامپ» نشویم
نباید تماشاچی شوی ترامپ باشیم. عبور از گردنه ترامپیسم، سهل‌تر از گردنه‌هایی است که تاکنون به سمتی از آن عبور کرده‌ایم.


روزنامه رسالت در یادداشتی به قلم محمدکاظم انبارلویی نوشت: ترامپ خود را ملزم به هیچ عهد و پیمانی نمی‌داند و آن را هم به همپیمانان و هم رقبای جهانی خود اعلام کرده است. این عریان‌ترین سیمایی است که می‌توانیم از آمریکای امروز داشته باشیم.

یک حقیقت برای ما روشن است و آن اینکه دیپلماسی خارجی آمریکا براساس راهبرد «سرکاری» بسته می‌شود. آمریکایی‌ها 50 سال است فلسطینی‌ها را سرکار گذاشتند و با مذاکرات صلح آنها را سرگرم کرده‌اند.

استکبار جهانی از متن و روح هر مذاکراتی فقط توسعه و تسلط خود را در منطقه دنبال می‌کند و طرف مذاکره را «سرکار» می‌گذارد تا او فرصت اندیشیدن درست برای دفاع پیدا نکند.«حزب‌الله» و «حماس» با خروج از این برنامه «سرکاری» در راهبرد آمریکا در منطقه اخلال و آن را بلاموضوع کردند.


زیست انقلابی ما، اداره کشور، درک راهبردهای دفاعی ما، فکر کردن به اقتصاد مقاومتی، مسائل فرهنگی و اجتماعی و... دستور کار همیشگی ملت و دولت ایران باید باشد. آمریکا با سرگرم کردن ما در جنگ سخت و نبرد نرم و اخیراً جنگ دیپلماتیک می‌خواهد ما را از مسیر درست حرکت کردن در مدار راهبردهای نظام و رهبری دور کند.


برجام نه مسئله اول و نه مسئله آخر است. وزن و ضریب آن در پردازش به مسائل اصلی انقلاب باید مشخص شود و ما مسیر خود را در خط امام و رهبری نباید گم کنیم. عبور از گردنه ترامپیسم سهل‌تر از گردنه‌هایی بوده که تاکنون از آن به سلامت عبور کرده‌ایم.هفته گذشته آقای رئیس‌جمهور در دفاع از برجام به عنوان حمله و هشدار به آمریکا چیزی کم نگذاشت.

ویژگی سخن او در دفاع از سپاه به عنوان یک رکن بزرگ در حفظ امنیت ملی قابل تقدیر است اما متأسفانه روزنامه‌های دوم خردادی در اوج بدعهدی آمریکا هنوز از بزک کردن چهره دشمن خجالت نمی‌کشند.

آنها سخنان رئیس‌جمهور را در صفحه اول خود یا واتاب ندادند یا اگر دادند ناظر به این موضع‌گیری صریح و روشن ضد آمریکایی نبود. این رسانه‌ها باید تکلیف خود را با مردم معلوم کنند. آنها نمی‌توانند از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یارانه بگیرند اما به نفع فرهنگ و ارشاد آمریکایی کار کنند.

مگر همین رئیس‌جمهور نبود که آنها برای دفاع از او سنگ تمام گذاشتند پس چه شده است که مواضع صریح ضد آمریکایی و منطبق بر صیانت از امنیت ملی او را سانسور یا کم رنگ می‌کنند؟!

با خودت چند چندی آقای مطهری؟!
علی مطهری می‌گوید، روحانی در معرفی وزیر علوم تعلل کرده و باید مانند احمدی‌نژاد مستقل عمل کند.


وی در گفت‌وگو با ایسنا، از تأخیر روحانی در معرفی نامزد پیشنهادی برای وزارت علوم انتقاد کرد و مدعی شد: علت طولانی شدن معرفی وزیر علوم به روش آقای روحانی برمی‌گردد. ایشان می‌خواهد رضایت همه نهادها و دفتر رهبری را جلب کند و چنین چیزی ممکن نیست. در واقع حق مجلس ضایع می‌شود. تنها نهادی که باید نظر بدهد، مجلس است. رئیس‌جمهور باید گزینه پیشنهادی خود را معرفی کند و مجلس باید نظر بدهد.


وی افزود: الان در معرفی وزیر علوم آقای روحانی باید آن کسی را که خودشان اصلح می‌دانند، معرفی کنند و منتظر اعلام رضایت دیگران نباشند. همین سرپرست فعلی وزارت علوم آقای دکتر سید ضیاء هاشمی به نظرم مناسب است. چرا کار را معطل کرده‌اند؟ آقای احمدی‌نژاد در اینگونه موارد مستقل‌تر عمل می‌کرد و کمتر اجازه دخالت می‌داد.


درباره این اظهارات چند نکته شایسته یادآوری است. اولاً نامزد پیشنهادی رئیس‌جمهور برای وزارت علوم، در ساعات آخر منصرف شد و این انصراف هیچ ربطی به نهادهای دیگر نداشت. ثانیاً آقای روحانی یک بار به صراحت ادعای دروغی را که مطهری مجدداً مطرح می‌کند، رد و تکذیب کرده و با این وجود معلوم نیست کسی که درست یا غلط عنوان نایب رئیسی مجلس را یدک می‌کشد، اصرار دارد به شایعه‌پراکنی مسموم رسانه‌ها و محافل ضد انقلاب فریب بدهد؟ چه کسانی مطهری را تحریک به این فضاسازی مسموم می‌کنند؟!


ثالثاً مطهری در حالی از ضایع شدن حق مجلس سخن می‌گوید که در طول 4 سال گذشته اغلب در قواره وکیل‌الدوله عمل کرده و فاقد کمترین اراده و استقلال رأی بوده است. نمونه فاحش این قضیه، در تصویب 20 دقیقه‌ای برجام در مجلس است که مطهری در واکنش به اعتراض‌ها درباره این شتابزدگی مدعی شد 20 دقیقه هم برای بررسی و تصویب برجام زیاد بود«!» چنین شخصی چگونه می‌تواند از حق و حرمت مجلس سخن بگوید؟


رابعاً ستایش استقلال عمل آقای احمدی‌نژاد از سوی مطهری هم قابل تأمل است. علی مطهری اولین بار با اصرار احمدی‌نژاد و دولت وی، در فهرست اصولگرایان وارد مجلس شد. او در عین حال این اواخر به موضع مقابله به هر قیمت با احمدی‌نژاد و دولت وی افتاد و از همین مستقل عمل کردن احمدی‌نژاد شاکی بود؛ حالا معلوم نیست که چگونه همان روحیه مورد اعتراض مطهری، تبدیل به روحیه مورد تحسین شده است.


مطهری در بازی مشترک - و به ظاهر مقابله‌جویانه- با حلقه انحرافی، افتضاح و بی‌آبرویی دو طرفه استیضاح وزیر کار در زمستان 91 را پدید آوردند که این هم از حوادث عبرت‌آموز است. در آن قضیه نیز، طرف دعوا و منازعه مطهری احمدی‌نژاد و روحیه خاص او بود و وزیر وقت کار و رفاه دستمایه این دعوا شد.



سر دولت کلاه رفته اما روحانی به منتقدان پرخاش می‌کند
عصبانیت اخیر روحانی در سخنرانی‌اش در دانشگاه محصول سرنوشت نامعلوم نوزاد برجام است.


به نوشته مشرق‌نیوز، آقای روحانی در دانشگاه تهران مجددا به منتقدان حمله کرد.


در شرایطی که ترامپ تلاش دارد تا اهداف و سیاست‌های خصمانه‌اش به ویژه در بخش مسائل خارجی را به پیش ببرد و حالا دیگر دست از سر جناح مخالف خود برداشته و کمتر منتقدینش را مورد حمله قرار می‌دهد اما روحانی رویکرد متفاوتی را در پیش گرفته است و تمرکز خود را بیشتر معطوف به منتقدین کرده است.


کمتر سخنرانی از رئیس‌جمهور می‌توان شنید یا خواند که وی سخن از نقدپذیری دولتش بزند و منتقدین را با الفاظی خاص تخطئه
و تخریب نکند.


در همین حال و در شرایطی که از رئیس‌دولت و تیم رسانه‌ای آن انتظار می‌رود تا به واسطه «زایمان ناقص برجام» پیکان حملات خود را متوجه بدعهدی و سیاست خصمانه ایالات متحده نمایند، روزنامه‌های زنجیره‌ای با بزک اروپاییان از تقابل اروپا و آمریکا نبرد خیالی می‌سازند و رئیس‌دولت نیز تنها به اعلام موضعی کم‌اثر علیه دولت ترامپ اکتفا می‌کند.


بخش عمده انرژی دولت روحانی و رسانه‌های زنجیره‌ای، مصروف حمله به منتقدین برجام می‌شود گویا بدعهدی آمریکایی‌ها نتیجه سیاست منتقدین بوده نه دولت یازدهم و دوازدهم! در این رهگذر رئیس‌جمهور برای توجیه عملکرد خود در توافق برجام از تفسیر برجامی آیات قرآن و عاشورای حسینی نیز دریغ نمی‌کند.


سؤال اینجاست که حسن روحانی نگران چیست؟ چرا او به منتقدین حمله می‌نماید؟
مقام معظم رهبری اخیرا فرمودند: «اشکالی که نسبت به مذاکرات هسته‌ای داشته و داریم و مکرر نیز در جلسات با مسئولان مطرح کردیم این است که مذاکره‌اشکالی نداشت اما باید در این مذاکره مراقبت و دقت لازم انجام می‌گرفت تا اینگونه نباشد که هر غلطی که طرف مقابل انجام بدهد، نقض برجام محسوب نشود اما هر اقدام ایران، نقض برجام محسوب شود».
بیش از همه رئیس‌جمهور درک کرده که روح و جسم برجام به بدترین شکل ممکن مورد تعرض قرار گرفته است.


متاسفانه روحانی کلید نجات از این ناکامی را در ساخت بحران می‌بیند؛ بحران‌سازی‌هایی که برخی از آنها با وجود منقضی شدن تاریخش همچنان برای دولت مؤثر خواهد بود و حمله به منتقدین از جمله آنهاست. در این صورت با تشدید فشار از سوی آمریکایی‌ها، دولت روحانی در عوض اقدام متقابل، بحران‌های داخلی جدیدی را برای انحراف افکار عمومی از مسائل اصلی شکل خواهد داد.

خراسان

ذره بین جدید روی بهره وری نخبگان سرباز

طبق ابلاغیه جدید یک مقام مسئول به تعدادی از سازمان ها و ادارات دولتی که از خدمات نخبگانی که دوره سربازی خود را در آن مراکز می گذرانند، تاکید شده است مخاطبان این ابلاغیه باید فهرستی از طرح های تحقیقاتی انجام شده توسط این نخبگان طی سال های 1394 تا 1396 را تهیه و ارسال کنند تا بانک اطلاعاتی مربوط به این پروژه ها، تکمیل شود. همچنین دستگاه هایی که پیگیر تداوم حضور سربازان نخبه در آن جا هستند باید فهرست نیازها و دلایل خود را جهت تصمیم گیری ارسال کنند.

طرح جدید دولت برای حمایت از صنایع دریایی

بر اساس درخواست یک عضو کابینه که با موافقت مسئولان ارشد اجرایی، در نوبت ابلاغ رسمی قرار گرفته، مقرر شده منظور حمایت از صنایع داخلی، ورود، ترخیص و ثبت شناورهای مستعمل خارجی اعم از لنج های چوبی، فلزی و دیگر شناورهای مستعمل با عمر بالای 10 سال ممنوع شده و دبیرخانه شورای عالی صنایع دریایی کشور ضمن نظارت بر حسن اجرای این دستور، باید گزارش های دوره ای خود را به مسئولان اجرایی ارائه کند.

ایران

روایت جان کری از ترغیب‌ها برای حمله به ایران
جان کری، وزیر خارجه سابق امریکا در یک سخنرانی درباره اقدام دونالد ترامپ برای تأیید عدم پایبندی ایران به برجام مدعی شد: وقتی من مذاکره با وزیر خارجه ایران برای توافق را آغاز کردم، با هر رئیس جمهوری و رهبر کشور دیگری که ملاقات می‌کردیم، از جمله حسنی مبارک، رئیس جمهوری مصر، ملک عبدالله پادشاه عربستان، نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل، همه آنها ما را ترغیب می‌کردند تا به ایران حمله کنیم.


باراک اوباما نیز درخواست‌های شخصی مکتوب زیادی به دستش می‌رسید تا به ایران حمله کنیم. به گزارش تابناک، جان کری افزود: با اعضای دموکرات مجلس نمایندگان امریکا نشست توجیهی داشتیم. سفرای آلمان، بریتانیا، فرانسه و اتحادیه اروپا هم حضور داشتند. تک تک آنها به نمایندگان کنگره گفتند که ما از تصمیم ترامپ برای تأیید عدم پایبندی ایران به توافق هسته‌ای تبعیت نمی‌کنیم.

تکذیب اعتصاب غذای ۵ زندانی زن در ارومیه
در پی ادعاهای برخی رسانه‌ها مبنی بر اعتصاب غذای ۵ زندانی زن در اعتراض به رفتار مأموران بازرسی در زندان ارومیه، خبرگزاری میزان با استناد به تحقیقات میدانی و مراجعه خبرنگار خود به مقامات ذیربط این خبر را تکذیب کرده است.

بنی‌هاشمی، رئیس زندان‌های استان آذربایجان غربی هم به خبرگزاری قوه قضائیه گفته است: بررسی سیستم‌های نظارتی حاکی از بی اساس بودن این ادعا و تکذیب این خبر است و گزارشی مبنی بر نارضایتی از نحوه بازرسی‌ها تاکنون واصل نشده است.

محکومیت سروش فرهادیان به یک سال حبس
سروش فرهادیان، روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب به اتهام تبلیغ علیه نظام در شعبه ۲٨ دادگاه انقلاب استان تهران به ریاست قاضی مقیسه به یک سال حبس تعزیری محکوم شد. صالح نیکبخت، از وکلای پرونده فرهادیان در گفت‌وگو با «ایران» ضمن تأیید این خبر گفت مستنداتی که در پرونده جدید مطرح شده است همان مستنداتی است که سال 95 در پرونده تشکیل شده در دادگاه انقلاب اراک مطرح شد و نخست منجر به صدور حکم 7 ماه حبس شد اما پس از تجدید نظرخواهی، دادگاه تجدید نظر او را به پرداخت جزای نقدی محکوم کرد. نیکبخت تأکید کرد که بر همین اساس خواستار تجدید نظر در حکم موکلش است.

صدیقه وسمقی بازداشت و آزاد شد
«صدیقه وسمقی»، شاعر و عضو دوره اول شورای شهر تهران، در زمان بازگشت به کشور پس از سال‌ها، در فرودگاه امام خمینی تهران برای ساعتی بازداشت و با قرار مراجعه به دادسرا، آزاد شد. به گزارش تابناک، این اتفاق در حالی صورت گرفته که وسمقی به طور غیابی به ۵سال حبس محکوم شده بود. بنابر این گزارش، خانم وسمقی به علت مشکل چشمی، بینایی خود را از دست داده است.

آرمان

سفر هیاتی کانادایی به تهران

سخنگوی وزارت امور خارجه از سفر هیاتی کانادایی به تهران خبر داد. بهرام قاسمی با اعلام خبر فوق و ضمن اشاره به سفر قبلی این هیات در اردیبهشت گذشته، اظهار داشت: در ادامه گفت‌وگوهای قبلی میان وزارتخانه‌های امورخارجه ایران و کانادا در دوسال گذشته، هیاتی از وزارت خارجه کانادا به تهران سفر کرده و با مقامات وزارت امورخارجه کشورمان گفت‌وگو کردند.

وی افزود: گفت‌وگوهای مزبور با رویکردی مثبت و به منظور تبادل نظر در خصوص موارد فنی و تخصصی بوده است. قاسمی یادآور شد: وزرای امور خارجه ایران و کانادا اخیرا نیز در حاشیه نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو داشته‌اند.

در شورای عالی اصلاح‌طلبان چه گذشت؟

در جلسه شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان، اکثر قریب به اتفاق صاحبنظران بر ضرورت فعالیت جبهه‌ای در قالب شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان تاکید کردند. در آخرین جلسه شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان محمدرضا عارف رئیس شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان با اشاره به اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران بر ضرورت انسجام و وحدت در داخل خانواده انقلاب تاکید کرد و گفت: درحالی‌که سیاست دولتمردان آمریکا ایران‌هراسی است بیش از هر زمان دیگر باید در داخل کشور به دنبال وحدت و برادری باشیم.

وی در همین زمینه تاکید کرد: اصلاح‌طلبان همیشه وفاداری‌شان را به انقلاب و نظام در مقاطع مختلف نشان داده‌اند و در شرایط حساس کنونی که برخی قدرتهای جهانی به دنبال بهانه علیه جمهوری اسلامی هستند نباید در داخل کشور با فعالان یک جریان اصیل سیاسی به دلیل برخی اظهارنظرها برخورد کرد. در ادامه این جلسه گزارش کمیته ارزیابی شورای عالی سیاستگذاری ارائه شد.

انتصاب 2عضو هیات‌امنای بنیاد شهید

رئیس‌جمهور در حکمی دو عضو جدید هیات‌امنای بنیاد شهید را منصوب کرد. حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور در حکمی وزرای ارشاد و آموزش و پرورش را به عنوان «عضو هیات‌امنای بنیاد شهید و امور ایثارگران» منصوب کرد.

متن حکم حجت‌الاسلام حسن روحانی به این شرح است: جناب آقای دکتر سیدعباس صالح شریعتی، وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی، جناب آقای دکتر سیدمحمد بطحایی، وزیر محترم آموزش و پرورش در اجرای بند (4) ماده (9) قانون اصلاح قانون اساسنامه بنیاد شهید و امور ایثارگران مصوب 18/1/87 مجلس شورای اسلامی، با عنایت به تجربیات و سوابق ارزشمند جنابعالی، به موجب این حکم به عنوان «عضو هیات‌امنای بنیاد شهید و امور ایثارگران» منصوب می‌شوید. توفیق شما را در انجام شایسته وظایف محوله با رعایت اصول قانونمداری، اعتدالگرایی و منشور اخلاقی دولت تدبیر و امید از خداوند متعال مسالت می‌نمایم.

دزدادن دریایی دومین لنج ایرانی را ربودند

دزدادن دریایی سومالی در یک هفته اخیر دومین لنج صیادی ماهیگیران چابهار را دزدیدند و هنوز هیچ خبری از تعداد صیادان و اینکه آیا کسی از آنها کشته و یا زخمی شده است در دست نیست.

دزدان دریایی سومالی برای دومین بار در یک هفته گذشته اقدام به ربایش سرنشینان یک لنج ماهیگیری ایرانی کردند. علیم افشار، مدیرعامل تعاونی صیادان چابهار و کنارک با اعلام این خبر گفت: می‌دانیم که این اتفاق ناگوار روز گذشته برای یکی از لنج‌های ماهیگیری ایرانی افتاده است اما هنوز نمی‌دانیم که این اتفاق دقیقا چه زمانی و برای کدام لنج افتاده است، بنابراین هنوز اطلاع دقیقی از تعداد ماهیگیران ربوده شده و وضعیت جسمی آنها نداریم.

تکذیب انصراف هادی خامنه‌ای

عضو شورای هماهنگی جبهه اصلاحات ضمن تکذیب انصراف دبیر کل مجمع نیروهای خط امام از ریاست دوره‌ای این شورا گفت: زمان تغییر رئیس جدید شورای هماهنگی اصلاحات هفته آینده است. حسین کمالی افزود: این یک شایعه است و هنوز معلوم نیست که ایشان انصراف داده باشد و هفته آینده معلوم می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه هفته آینده زمان تغییر رئیس جدید شورای هماهنگی اصلاحات است، بیان کرد: در جلسه آینده قرار است هادی خامنه‌ای دبیرکل مجمع نیروهای خط امام رئیس دوره‌ای شورای هماهنگی اصلاحات شود که هنوز زمان آن فرا نرسیده است که بخواهیم پیشاپیش بگوییم انصراف داده یا کناره‌گیری کرده است.

درخواست اتحادیه اروپا ازکنگره

به دنبال اظهارات دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا درباره توافق هسته‌ای ایران، وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا حمایت کنگره آمریکا را از این توافق خواستار شدند. ژان ایو لودریان وزیر امور خارجه فرانسه روز دوشنبه در لوکزامبورگ اعلام کرد امیدواریم کنگره آمریکا این توافق را زیر سوال نبرد.

برت کوندرس همتای هلندی وی اعلام کرد این توافق با امنیت جهان مرتبط است و امیدوارم کنگره آمریکا این موضوع را درک و تصمیماتی درست اتخاذ کند. وزیر خارجه بلژیک نیز اعلام کرد خروج از توافق هسته‌ای ایران اعتماد در مذاکرات آتی درباره جاه طلبی‌های هسته‌ای کره شمالی را خدشه دار خواهد کرد. وی افزود: ما باید بتوانیم نشان دهیم زمانی‌که یک توافق هسته‌ای منعقد می‌شود آن را محترم می‌شماریم.

ایران به دنبال‌حذف دیگر بازیگران منطقه‌ای نیست

وزیر امور خارجه کشورمان در توئیتی تازه تاکید کرد که ایران به دنبال حذف دیگر بازیگران منطقه‌ای نیست. محمد جواد ظریف در توئیتی تازه که بخشی از مقاله‌اش در نشریه آتلانتیک است که هفته گذشته منتشر شده است، نوشت: ایران به دنبال حذف دیگر بازیگران منطقه‌ای نیست.

آنها تنها باید به خاطر اشتباهات و انتخاب‌های اشتباهشان سرزنش شوند. وزیر امور خارجه کشورمان در بخش‌هایی از این مقاله گفت: امروز هدف از حضور نظامی آمریکا در منطقه، دیگر صرفا مقابله با تهدیدات نسبت به منافع آمریکا نیست، بلکه مقابله با تهدیدات تروریستی است که تحت حمایت همان متحدان گسترش یافته‌اند و اکنون شهرهای اروپایی و آمریکا در معرض آن هستند.

وی گفت: امروز برخی از این دولت‌ها به ویژه عربستان سعودی و امارات عربی متحده و در اثر لابی پرهزینه آنها، ایالات متحده آمریکا ادعا می‌کنند که ایران در امور اعراب دخالت می‌کند و ناامنی را در منطقه می‌گستراند.

طرفه آنکه، این همین کشورها هستند که جنگ را به کشور عرب همسایه شان یمن تحمیل کردند، به بحرین تجاوز کردند، کشور خویشاوندشان قطر را تحریم کردند، گروه‌های تروریستی در سوریه را حمایت مالی و تسلیح کردند و از یک کودتای نظامی در مصر علیه یک دولت منتخب مردم حمایت کردند و همه اینها در حالی است که آزادی‌های اساسی بدیهی را از مردم بی قرار خودشان دریغ می‌کنند.

در مقابل، ایران که از همه همسایگان خود به عنوان یک کشور مستقل قوی‌تر و قدیمی‌تر است، در سه قرن گذشته به هیچ کشور دیگری حمله نکرده است. ایران در امور داخلی همسایگانش دخالت نکرده و نخواهد کرد.

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۰۸۸۴۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیسی: ابتکارات دلاورانه مجاهدان یمنی در حمایت از فلسطین، معادلات را به نفع مردم مظلوم غزه رقم خواهد زد

به گزارش حوزه سیاست خبرگزاری تقریب، حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی شامگاه دوشنبه در پاسخ به تماس تلفنی آقای «مهدی المشاط» رئیس شورای عالی سیاسی یمن ضمن تجلیل از حمایت‌های مردم و مجاهدان یمنی از مردم مظلوم و مقتدر غزه تصریح کرد‌: این حمایت‌ها در کنار اقدامات تحسین‌برانگیزی نظیر راهپیمایی‌های باشکوه، اعلام مواضع صریح و قاطعانه در حمایت از مردم مظلوم فلسطین و همچنین تلاش برای قطع شریان‌های اقتصادی رژیم جنایتکار صهیونیستی، از خاطر ملت‌های آزاده جهان فراموش نخواهد شد و مایه مباهات امت اسلامی است.

رئیس جمهور در ادامه با اشاره به رفتار مزورانه و ریاکارانه کشورهای غربی نسبت به اقدامات جنایتکارانه رژیم صهیونیستی، آمریکا و کشورهای غربی حامی رژیم صهیونیستی را بزرگترین ناقضان حقوق بشر در جهان امروز دانست و تصریح کرد: سکوت و بی‌عملی این کشورها و سازمان‌های بین‌المللی در قبال بیش از شش ماه جنایات هولناک و نسل‌کشی در غزه، رژیم صهیونیستی را به جنایات بیشتر و افزایش تنش در منطقه ترغیب کرده است.

رئیس جمهور همچنین با اشاره به ابتکارات دلاورانه یمن در جهت توقف نسل‌کشی ملت فلسطین، تصریح کرد: ایستادگی و مقاومت ملت قهرمان یمن در کنار ملت فلسطین قطعاً در بازدارندگی جنایات رژیم صهیونیستی موثر بوده و معادلات را به نفع مردم مظلوم غزه رقم خواهد زد.

رئیسی همچنین توسعه روابط جمهوری اسلامی ایران و یمن را به نفع دو کشور، دو ملت و جهان اسلام دانست.

«مهدی المشاط» رئیس شورای عالی سیاسی یمن نیز در این گفتگوی تلفنی ضمن تبریک عملیات غرورآفرین و افتخارآمیز نیروهای مسلح جمهوری اسلامی علیه اقدام تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی در حمله به کنسولگری ایران در سوریه گفت: این اقدام شجاعانه در تنبیه و مجازات دشمنی که به هیچ‌یک از قوانین بین‌المللی پایبند نیست و زبانی جز زبان زور نمی‌فهمد، تکرار دوباره انقلاب شکوهمند اسلامی و برگرفته از آموخته‌های امام خمینی(ره) بود.

رئیس شورای عالی سیاسی یمن با بیان اینکه عملیات غرورانگیز نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران به امت اسلامی شرف و آبرویی دوباره بخشید، تاکید کرد که جبهه مقاومت یک جبهه واحد است و همواره به مقابله با رژیم صهیونسیتی و حمایت و پشتیبانی از ایران پایبند است.

رئیس شورای عالی سیاسی یمن همچنین بر علاقمندی کشورش برای گسترش و تقویت روابط و تعاملات با ایران در حوزه‌های مختلف تاکید کرد.

دیگر خبرها

  • شورای عالی امنیت ملی در جایگاه تراز
  • انتقاد یک اصلاح‌طلب از مواضع صهیونیستی رادیکال‌ها
  • رأی اعتراضی مردم این استان به اصولگرایان است یا اصلاح طلبان؟
  • رئیس جمهور: ابتکارات دلاورانه یمن معادلات را به نفع مردم مظلوم غزه رقم می‌زند
  • رئیسی: ابتکارات یمن معادلات را به نفع غزه رقم می‌زند / یمن: عملیات وعده صادق تکرار انقلاب بود
  • رئیسی: ابتکارات یمن معادلات را به نفع غزه رقم می‌زند/ یمن: عملیات وعده صادق تکرار انقلاب بود
  • رئیسی: ابتکارات دلاورانه مجاهدان یمنی در حمایت از فلسطین، معادلات را به نفع مردم مظلوم غزه رقم خواهد زد
  • وکیل مدافعان شیطان در تهران!
  • آذربایجان شرقی تنها استانی که در انتخابات اسفند ۱۴۰۲، اصلاح طلبان در آن پیروز شدند
  • کلاف پیچیده تعرفه خدمات درمانی؛ اصرار دولت، استنکاف پزشکان