Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-01@07:48:30 GMT

اگر اين نشانه ها را داريد، سالم هستيد

تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۰۸۸۷۷۵

اگر اين نشانه ها را داريد، سالم هستيد

خبرگزاري آريا - اطلاعات بسيار زياد و متناقضي در مورد سلامتي وجود دارد که گاهي واقعا همه را گيج مي‌کند! برخي مي‌گويند وزن بدن و سلامتي ارتباط کاملا مستقيم با هم دارند اما عده‌اي هم اصلا اين را قبول ندارند! در مورد سلامت گوارش هم نظرات بسيار متنوعي وجود دارد، اما واقعيت اين است که تنها تعدادي از اين معيارها و سنجش‌ها، درست و واقعي هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محققان، کارشناسان و پزشکان تلاش کرده اند تا شاخص‌هاي سلامتي را جمع بندي کنند.
موهاي قوي و درخشان
همانطور که موهاي شکننده و خشک و نازک مي‌تواند علامت اين باشد که مشکلي در بدن وجود دارد (مثلا کم کاري تيروئيد، استرس يا عدم جذب مواد مغذي)، عکس اين قضيه هم صادق است: موهاي سالم هم نشانه‌اي از بدن سالم هستند.
موهاي شما نمودار سلامت عمومي‌تان هستند. موهاي خوب و سالم بستگي به توانايي بدن در رشد موهايي سالم دارد، درست مانند سلامت پوست و فوليکول‌ها. تغذيه‌ي خوب، بهترين شرايط را براي داشتن موهايي قوي و درخشان فراهم مي‌کند. تغذيه با عناصر کليدي غذايي مانند پروتئين، ويتامين‌ها و چربي‌هاي سالم، در موهاي شما انعکاس پيدا کرده و نشان مي‌دهد که بدن‌تان قادر است تمام مواد غذايي مفيد را جذب کند.
ناخن‌هاي محکم
نشانه‌ي ديگري از سلامتي شما، ناخن‌هاي‌تان هستند. اتفاق‌هاي زيادي مي‌تواند در ناخن‌ها روي بدهد که دلالت بر مشکلات سيستمي يا مشکلات پوستي دارد. درست همانطور که استرس مي‌تواند موهاي‌تان را تحت تاثير قرار بدهد، ناخن‌هاي‌تان هم فشارهاي وارد بر بدن‌تان را افشا مي‌کنند.
ناخن‌هايي با بستر صورتي که بد رنگي يا خطي در آن مشاهده نشود، شکستگي و ترک نداشته باشد و ضعيف به نظر نيايد، همگي علائمي از وضعيت خوب سلامتي هستند. تغييراتي که در ناخن روي مي‌دهد مي‌تواند بيانگر يک بيماري موضعي مانند قارچ يا علامتي از يک بيماري سيستمي مانند لوپوس يا کم خوني باشد.

دندان‌ها و لثه‌هاي سالم
سلامت دهان و دندان هم معياري براي سلامت عمومي است. دندان‌هاي محکم و سالم، لثه‌هاي صورتي که دچار التهاب نباشند، نقش مهمي در سالم بودن بدن و بهداشت مناسب دهان دارند. دهان شما هم مانند ساير قسمت‌هاي بدن‌تان مانند پوست و روده‌ها، پُر از باکتري‌هاست که البته بيشتر آنها بي‌ضرر و يا حتي مفيد هستند. دفاع طبيعي بدن و رعايت بهداشت دهان و دندان مثلا مسواک زدن روزانه و نخ دندان کشيدن، مي‌تواند باکتري‌هاي مضر را کنترل کند.
اما بدون رعايت بهداشت دهان و دندان، باکتري‌ها مي‌توانند به سطحي برسند که منجر به عفونت‌هاي دهاني بشوند، مانند پوسيدگي دندان و بيماري‌‌هاي لثه. همچنين اين احتمال وجود دارد که اين باکتري‌هاي خشن، همراه با التهاب ناشي از بيماري شديد لثه که به آن پريودونتيتيس مي‌گويند، در ابتلا به ساير بيماري‌ها مانند بيماري‌هاي قلبي و عروقي نقش داشته باشد. ضمنا اين عوارض براي زنان باردار مشکلاتي چون زايمان زودرس و وزن کم هنگام تولد را به دنبال خواهد داشت. پس يادتان نرود مرتبا نخ دندان بکشيد و به طور منظم هم به دندانپزشک مراجعه کنيد.
دور کمر متناسب
خوشبختانه شاخص توده‌ي بدني (BMI) معياري براي تعيين سلامت نيست. شاخص توده‌ي بدني، وزن بدن را نسبت به قد سنجيده و معمولا براي ارزيابي مقدار چربي اضافي بدن فرد به کار برده مي‌شود. تا چند سال پيش، شاخص توده‌ي بدني معياري بود که سالم يا ناسالم بودن فرد را مشخص مي‌کرد اما در سالهاي اخير با توجه به نتايج مطالعات انجام شده، اين معيار از اعتبار افتاد. مثلا مطالعه‌اي که نتايج آن در نشريه‌ي بن المللي Obesity منتشر شد اعلام کرد بعد از آزمايش وضعيت سلامت قلب و عروق در ارتباط با BMI، معلوم شد نيمي از افراد دچار اضافه وزن و 29 درصد از افراد چاق از لحاظ متابوليکي سالم بودند. ضمنا بيش از 30 درصد از افراد با وزن ايده‌ آل، از نظر متابوليکي و قلبي مشکلاتي داشتند.
امروزه پزشکان بيشتر به اندازه‌ي دور کمر به عنوان شاخصي از سلامتي تکيه مي‌کنند. بنا بر پژوهش‌هاي اخير، تجمع چربي در ناحيه‌ي شکم، ريسک فاکتور بزرگ‌تري از صرفا اضافه وزن داشتن طبق استانداردهاي BMI است. مطالعه‌اي که در سال 2008 انجام شد نشان داد حتي در ميان آنهايي که چاق يا دچار اضافه وزن تلقي نمي‌شدند، دورِ کمرِ بيشتر، مرتبط با احتمال بيشتر مرگ زودرس بوده است. به گفته‌ي محققان دليلش مي‌تواند اين باشد که چربي جمع شده در ناحيه‌ي کمر و شکم، نسبت به چربي زير پوست، از لحاظ متابوليکي فعال‌تر بوده، بنابراين هورمون‌ها و سلول‌هايي توليد مي‌کند که بر بيوشيمي بدن تاثير مي‌گذارد. حتي در افرادي که BMI نرمال دارند، داشتن دور کمر زياد به اين معني است که بيشتر در معرض بيماري‌ها هستند.

خواب کافي
همه‌ي ما مي‌دانيم خواب کافي نداشتن چه عواقبي دارد. کمبود خواب، شما را در معرض بيماري‌هاي زيادي چون ديابت، افزايش وزن و بيماري قلبي قرار داده و حتي طول عمرتان را کوتاه مي‌کند. داشتن خواب کافي و با کيفيت شبانه، براي عمر طولاني و سالم ضروري است. پژوهش‌هاي زيادي ثابت کرده است که خواب، نقش اساسي در عملکرد سيستم ايمني، متابوليسم، حافظه، يادگيري و ساير عملکردهاي حياتي دارد.
يک تئوري که طرفداران زيادي دارد اين است که خواب، پروسه‌اي احيا کننده است که به بدن اجازه مي‌دهد خودش را ترميم و بازيابي کند. بسياري از عملکردهاي احياگر در بدن مانند رشد عضلات، ترميم بافت، توليد پروتئين و ترشح هورمون رشد، اساسا و در برخي موارد فقط هنگام خواب روي مي‌دهند. بنابراين خواب کافي و احساس طراوت و انرژي داشتن بعد از بيدار شدن از خواب، نشانه‌اي از سلامتي است.
اجابت مزاج منظم
براي اينکه بدانيم درون بدن چه اتفاقي مي‌افتد، راهي ساده‌تر از اينکه ببينيم چه چيزي از آن خارج مي‌شود وجود ندارد! اجابت مزاج طبيعي، طيف گسترده‌اي دارد. سيستم دفع هر کسي بر اساس ترکيبي ا فاکتورهاي متغير و مداومش، ژنتيک، هيدارسيون، عادت‌هاي غذايي، استفاده از دارو و وضعيت بيماري احتمالي، کارکرد متفاوتي دارد. به جاي اينکه نگران بشويد که آيا وضعيت دفع شما، معيارهاي ايده آل لازم را دارد يا نه، بهتر است به عملکردهاي طبيعي سيستم دفع خودتان توجه کنيد و اينکه فعاليت دفع بدن شما معمولا چگونه است.
اگر متوجه تغييرات طولاني مدت شديد، بايد شرايط را به دقت بررسي کنيد. ضمنا اگر احساس درد يا علائمي قابل توجه داشتيد، وقت آن است که به پزشک مراجعه کنيد. برخي از نشانه‌هايي که بايد آنها را جدي بگيريد شامل مشاهده‌ي خون در مدفوع، يبوست ادامه دار يا استهال طولاني مدت مي‌شود.
داشتن حمايت اجتماعي
بعضي از جالب‌ترين تحقيقاتي که اخيرا انجام شده نشان داده که داشتن دوستان و يک شبکه‌ي حمايتي اجتماعي و فرصت‌هايي براي تعاملات، همگي براي شما مفيد هستند. داشتن حمايت اجتماعي، بر سلامت روح و روان شما تاثير مي‌گذارد، اما پژوهش‌ها نشان مي‌دهد که روي سلامت جسم شما هم تاثير گزار است.
طبق مطالعه‌اي که در نشريه‌ي Health and Social Behavior منتشر شده، افرادي که ارتباطات اجتماعي بيشتري دارند، در مقايسه با آنهايي که تنهاتر هستند سالم‌ترند و بيشتر عمر مي‌کنند. اين مطالعه دريافت روابط اجتماعي نه تنها تاثير چشمگيري بر سلامت دارد، بلکه اين ارتباط‌ها و روابط، بر سلامت ذهني، جسمي و رفتاري هم اثر مي‌گذارند. اساسا همه‌ي جوانب سلامتي يک فرد، تحت تاثير ميزان تنهايي يا برعکس ميزان تعاملات اجتماعي، دوستان و روابط سالم اوست.
حالا اين سوال مطرح مي‌شود که چرا ارتباطات اجتماعي، چنين تاثير بزرگي بر سلامت عمومي ما دارند؟ ارتباط‌هاي اجتماعي کمک مي‌کنند تا از ميزان استرس کم شود. استرس زياد مي‌تواند عروق کرونري، عملکرد روده‌ها، تنظيم انسولين و سيستم ايمني را تحت تاثير منفي قرار دهد. ضما مطالعات نشان داده مسئوليت پذيري و مراقبت از يکديگر، ترشح هورمون‌هاي کاهنده‌ي استرس را بيشت مي‌کند. همچنين پژوهش‌ها نشان داده که طيفي از فعاليت‌ها که در دسته‌ي حمايت‌هاي اجتماعي قرار مي‌گيرند، از داوطلب شدن براي کمک گرفته تا نصيحت کردن و ابراز محبت، براي سلامتي مفيد هستند.

وضعيت زبان؛ علامتي که اغلب ناديده گرفته مي‌شود
خيچ جايگزيني براي تشخيص پزشکي وجود ندارد، اما اگر مي‌خواهيد ببينيد شام شب گذشته را چقدر هضم کرده‌ايد يا بدن‌تان چطور با استرس مقابله مي‌کند، بهتر است از سراغ زبان‌تان برويد چون حرف‌هاي زيادي براي گفتن دارد! مثلا اگر نوک زبان‌تان قرمز باشد، علامت اين است که قلب، ذهن و احساسات شما برانگيخته شده است. قرمزي نوک زبان معمولا همراه با علائمي چون بيخوابي، تپش قلب، اضطراب و ذهن ناآرام است. ساير علائم مربوط به زبان شامل پوششي ضخيم مخصوصا در انتهاي زبان مي‌شود که نشاندهنده‌ي اين است که گوارش شما عملکرد بهينه ندارد و جاي دندان در طرفين زبان نشاندهنده‌ي کم انرژي بودن، گوارش تنبل، مدفوع بي‌شکل و نشخوار فکري است.
مي‌توانيد از زبان‌تان بفهميد چه کارها يا تغييراتي لازم است انجام دهيد و سپس تغييرات زبان خود را در واکنش به عادت‌هاي جديد سالم‌تان ببينيد.
رژيم غذايي سرشار از ميوه‌ها، سبزي‌ها و چربي‌هاي سالم
امروزه رقابت‌هاي زيادي بر سر توصيه‌هاي غذايي جورواجور و انواع رژيم‌هاي غذايي وجود دارد، اما يک چيزي که همه بر سر آن توافق دارند، اهميت ميوه‌ها و سبزي‌ها و چربي‌هاي سالم است. مصرف منظم ميوه‌ها و سبزي‌ها، فشار خون را کاهش داده، ريسک بيماري‌هاي قلبي و سکته‌ي مغزي را پايين مي‌آورد، از برخي از انواع سرطان‌ها پيشگيري مي‌کند، ريسک مشکلات گوارشي را کم مي‌کند و تاثيرات بسيار مثبتي بر قند خون دارد. تنوع و کميت هر دو مهم هستند زيرا هر محصولي، خواص خاص خودش را دارد. هيچ ميوه يا سبزي نيست که به تنهايي تمامي مواد مغذي مورد نيازتان را داشته باشد. بنابراين خيلي مهم است که از طيف گسترده‌اي از ميوه‌ها و سبزي‌ها استفاده کنيد.
اگر تغيير رژيم غذايي‌تان براي‌تان خيلي سخت است خوشبختانه مي‌توانيد فقط با افزودن کمي بيشتر غذاي سالم به رژيم غذايي فعلي‌تان، حتي طي يک دوره‌ي يک ساله، از تاثيرات مثبت آن بهره‌ مند شويد، يعني نيازي نيست تمام عادت‌هاي غذايي‌تان را در عرض چند روز يا چند هفته متحول کنيد. پس فکر نکنيد حتما بايد تمام مواد غذايي موجود در خانه‌تان را با غذاهاي سالم جايگزين کنيد؛ تنها کافيست مقداري ميوه و سبزي به رژيم روزمره‌ي خود بيفزاييد تا تغييري بزرگ ايجاد کنيد.
علائم حياتي نرمال
خوشبختانه بازهم نيازي نيست جلسات زيادي در باشگاه يا روي تردميل عرق بريزيد تا سالم محسوب شويد. رهنمون‌هاي فيتنس پايه شامل 30 دقيقه ورزش با شدت متوسط، دست کم 5 بار در هفته است. پزشکان نيز بررسي مي‌کنند که آيا فرد، سطح قابل قبولي از فيتنس دارد يا نه که شامل چيزهايي مانند توانايي پياده روي يک مايل در 15 دقيقه، حمل دو کيسه‌ي خريد از فروشگاه تا اتومبيل و بالا رفتن از پله‌ها بدون استراحت کردن مي‌شود.
ضمنا با بررسي فشار خون، ضربان قلب و سرعت تنفس فرد مي‌توان فهميد سيستم بدن او تا چه حد خوب کار مي‌کند.

اهميت دادن به سلامت روحي و رواني
مديريت سلامت روحي و رواني هم يک علامت کليدي ديگر از سالم بودن است. سلامت روحي و سلامت جسمي، به شدت با هم در ارتباط هستند. شواهد نشان داده که اختلالات روحي، که بيشتر شامل افسردگي مي‌شود، ارتباط تنگاتنگي با احتمال، وقوع، مديريت، پيشرفت و عواقب بيماري‌هاي مزمن جدي و ساير عوارض مانند ديابت، فشار خون بالا، سکته مغزي، بيماري قلبي و سرطان دارد.
افسردگي و بيماري‌هاي مزمن جسمي ارتباط دو طرفه دارند: نه تنها بسياري از بيماري‌هاي مزمن موجب افزايش احتمال افسردگي مي‌شوند بلکه افسردگي هم احتمال برخي از بيماري‌هاي مزمن جسمي را بيشتر مي‌کند.
با تغذيه‌ي روح و روان‌تان، سلامت جسم‌تان را هم ارتقا مي‌دهيد. اهميت دادن به سلامت رواني، مخصوصا همراه با ورزش، مديريت استرس با مديتيشن و يوگا و تنفس عميق، و کار کردن با يک درمانگر ماهر، عادت‌هايي هستند که با وارد کردن‌شان در سبک زندگي‌تان مي‌توانيد از سلامت جسمي‌تان نيز حمايت کنيد.
به سلامتي شما!
بيشتر افراد وقتي سعي دارند تغييرات مثبت و سالمي در زندگي‌شان ايجاد کنند، احساس آشفتگي مي‌کنند. اگر احساس کرديد لازم است تغييراتي ايجاد کنيد، بهتر است روندي آهسته را در پيش بگيريد. افزودن چيزهايي که احساس خوب به شما مي‌دهند، حتي يک تکه ميوه همراه با ناهار يا يک پياده روي يا تماس با يک دوست، مي‌تواند تاثيراتي بسيار بزرگ‌تر از آنچه تصور مي‌کنيد برجا بگذارد. طبق شرايط و موقعيت و منابع خودتان، بهترين انتخاب‌ها را بکنيد تا پيروزي‌هاي بزرگ حاصل شود.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۰۸۸۷۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امحاء مزارع آلوده به فاضلاب خام در شرق شیراز

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز فارس،محمد میرزایی گفت: عملیات امحاء ۲۷۰ هکتار از اراضی مزارع منطقه گردخون در حومه کلان شهر شیراز آغاز شده است.
این مقام مسئول با بیان اینکه کار قلع و قمع مزارع گندم و جو آبیاری شده با فاضلاب خام با بکارگیری حدود ۲۰ دستگاه تراکتور و پنج دستگاه لودر در حال اجرااست، تصریح کرد: پیش بینی می‌شود این اقدام در بیش از ده قطعه از مزارع تا پایان روز به پایان برسد.
میرزایی با تاکید بر اینکه حفظ سلامت عموم جامعه و تولید محصول سالم عاری از هرگونه آلودگی خط قرمز متولیان تولید است، بیان کرد: جهاد کشاورزی همگام با دیگر نهاد‌های ذی مدخل به طور جدی با هرگونه تهدید سلامت مردم مقابله و با سوء استفاده گران به هر شکل ممکن برخورد قانونی خواهد کرد.

سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان شیراز ضمن اطمینان خاطر به مصرف کنندگان محصولات کشاورزی برای صیانت از تولید محصول سالم و با کیفیت افزود: صیانت از تولید محصول سالم امری فرا دستگاهی است که نیازمند همکاری همه دستگاه است.

دیگر خبرها

  • امحاء مزارع آلوده به فاضلاب خام در شرق شیراز
  • کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات با مصرف این مواد غذایی
  • ابتلا به سرطان پروستات با مصرف این مواد غذایی
  • باید و نباید‌های تعامل با کودکان چاق
  • هشدار ! این نشانه‌ها به شما می‌گوید کمبود پروتئین دارید
  • نشانه‌ها و علائم بیماری کبد
  • افزایش استعفای پرستاران سلامت مردم را نشانه گرفته است
  • مو روی لاله گوش نشانه چیست؟
  • سردرد‌های مکرر نشانه چیست؟
  • ۴ نشانه که خبر از نابودی کبد می‌دهد