Web Analytics Made Easy - Statcounter

شهرکرد- خشکسالی در استان چهارمحال و بختیاری تشدید شده و این استان هم اکنون به علت تشدید خشکسالی و کاهش بارش ها در میان استان های خشک کشور قرار گرفته است.

خبرگزاری مهر - گروه استان ها: استان چهارمحال و بختیاری یکی از استان های پر آب و آبخیز کشور در گذشته به شمار می رفته و حدود ۱۰ درصد آب کشور را تامین می کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در حال حاضر به واسطه کمبود منابع آب و خشک شدن قنات ها، چشمه ها و چاه ها، آب یکی از دغدغه های اصلی مردم شده است.

طی سال‌های گذشته به‌واسطه کاهش بارش و وقوع خشکسالی بسیاری از چاه‌های آب استان و چشمه‌ها و قنات‌ها خشک‌شده است. بسیاری از کشاورزان و باغداران این استان در حال حاضر مشکل آب دارند و شغل بسیاری از آنها به علت نبود آب به خطر افتاده است.

بسیاری از مزارع کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری به‌واسطه نبود آب از زیر کشت خارج‌ و کشاورزان بسیاری خانه نشین شده اند.

خشکسالی هر سال در چهارمحال و بختیاری در حال افزایش است و کمبود منابع آب در این استان هر سال بحرانی تر می شود.

باغات و مزارع کشاورزی در این استان با کمبود منابع آب روبرو شده است

یکی از کشاورزان شهر فرخ شهر در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه خشکسالی و کاهش بارش ها موجب ایجاد خسارت های بسیاری در بخش کشاورزی شده است، اظهار داشت: باغات و مزارع کشاورزی در این استان با کمبود منابع آب روبرو شده است.

رحمت الله موسوی عنوان کرد: کمبود آب در این استان بسیار وخیم شده است.

وی ادامه داد: بسیاری از مزارع کشاورزی از زیر کشت خارج شده اند و با نگاهی به باغات و مشاهده درختان متوجه می شویم که سرسبزی گذشته را ندارند و در مسیر خشک شدن قرار گرفته اند.

موسوی بیان کرد: قرار دادن تانکر های بیشمار ذخیره آب در باغات توسط باغداران برای جلوگیری از خشک شدن درختان خود بیانگر وضعیت بحرانی آب در این منطقه است.

وی اظهار داشت: مسئولان بخش کشاورزی باید در این زمینه تمهیدات لازم را بیندیشند.

بیش از ۶۵ درصد مساحت چهارمحال و بختیاری با خشکسالی شدید و بسیار شدید مواجه شده است که این وضعیت در نیمه جنوبی به ویژه جنوب غرب استان دیده می‌شودمدیر کل هواشناسی چهارمحال و بختیاری در این زمینه اظهار داشت: بیش از ۶۵ درصد مساحت استان چهارمحال و بختیاری با خشکسالی شدید و بسیار شدید مواجه شده است که این وضعیت در نیمه جنوبی به ویژه جنوب غرب استان دیده می‌شود.

شاهرخ پارسا در ادامه عنوان کرد: مطابق آمار ارائه شده از سوی مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی کشور، کاهش باران در سال زراعی ۹۶-۹۵ موجب شد تا استان از نظر رتبه بندی استان بارش جزو استان های خشک کشور قرار بگیرد.

وی عنوان کرد: ۶۵ درصد استان دچار خشکسالی شدید و ۲۰ درصد استان دچار خشکسالی متوسط و قرار گرفته و میزان بارش در کل استان نسبت به میانگین بلند حدود ۱۷ درصد کمتر از بارش نرمال است.

مدیر کل هواشناسی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: برداشت بی رویه آب های زیر زمینی سبب فرونشست زمین و آسیب های دائمی به مخازن زیرزمینی و کاهش دائمی حجم آبگیری سفره های آب زیرزمینی شده که امکان ترمیم آن در آینده حتی در دوره های پر باران نخواهد بود.

وی ادامه داد: در حال حاضر در سال زراعی جاری چهارمحال و بختیاری هیچ گونه بارشی نداشته است و خشکسالی در این استان ادامه دار است.

مدیر کل هواشناسی چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: ماندگاری برف در چهارمحال و بختیاری یکی از مهمترین علت های تقویت منابع آب زیرزمینی است، بسیار کاهش یافته است.

کاهش ۴۰ درصدی آب چشمه و قنات های استان چهارمحال و بختیاری

مدیرآب و خاک و امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری در این زمینه به خبرنگار مهر گفت: منابع آب در چهارمحال و بختیاری کاهش شدیدی داشته است.

طاهر نوربخش عنوان کرد: در حال حاضر آبدهی قنات و چشنه های استان حدود ۴۰ درصد کاهش آبدهی داشته اند.

وی اظهار داشت: طی دو سال گذشته ۲۰۰ قنات در این استان خشک شده است و قنات های دیگر استان نیز با کاهش ۴۰ الی ۵۰ درصدی آب مواجه بوده است.

مدیرآب و خاک و امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: کاهش بارش برف در سال گذشته، خشکسالی در استان چهارمحال و بختیاری را تشدید کرده است.

وی بیان کرد: در سالجاری ۲۴۲ میلیون مترمکعب آب در بخش کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری صرفه جویی شد اما همچنان بسیاری از اراضی کشاورزی و باغات استان با بحران شدید کم آبی مواجه شده است.

وی تاکید کرد:توسعه تجهیزات آبیاری نوین در راستای کاهش مصرف آب و مبارزه با خشکسالی در استان چهارمحال و بختیاری مورد توجه قرار گرفته است.

مدیرآب و خاک و امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: حمایت های دولت در راستای توسعه تجهیزات آبیاری نوین در اراضی کشاورزی از مهمترین اقدامات در مبارزه با خشکسالی و کم آبی در استان چهارمحال و بختیاری است.

خشکسالی و کاهش بارش ها موجب شده است که بسیاری از دشت های استان از زیر کشت خارج شوند و به کانون گرد و غبار محلی تبدیل شوندیکی از کارشناسان بخش کشاورزی چهارمحال و بختیاری در این زمینه به خبرنگار مهر گفت: خشکسالی و کاهش بارش ها موجب شده است که بسیاری از دشت های استان از زیر کشت خارج شوند و به کانون گرد و غبار محلی تبدیل شوند.

رشید شاهرخ ادامه داد: دشت های شهرکرد و بروجن از مهمترین دشت های استان هستند که هم اکنون به علت کمبود منابع آب به کانون گرد و غبار تبدیل شده اند و آلودگی هوا را تشدید می کنند.

وی ادامه داد: بیابان زایی در چهارمحال و بختیاری در حال افزایش است و باید در مصرف منابع آب زیر زمینی صرفه جویی انجام شود.

این کارشناس بخش کشاورزی ادامه داد: تغییر الگوی کشت در استان چهارمحال و بختیاری نیاز است و باید کشت گیاهان با نیاز آبی کم مورد توجه قرار بگیرد.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۰۸۸۹۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تأمین آب اراضی کشاورزی روستای سرتنگ محمودی



به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای چهارمحال و بختیاری، مدیرکل جهاد کشاورزی استان گفت:همزمان با سفر استاندار چهارمحال و بختیاری به بخش ناغان در شهرستان کیار، طرح تامین و انتقال آب اراضی کشاورزی روستای سرتنگ محمودی به بهره برداری رسید.
حسین برزگر افزود: طرح تامین و انتقال آب اراضی کشاورزی روستای آبشاران علیا در سال ۱۳۹۰ کلنگ زنی شد و دارای یک ایستگاه پمپاژ و باشیوه آبگیری ثقلی، ۱۲۰ هکتار از اراضی این روستا را تحت پوشش قرار داده است
وی ادامه داد: میزان مجوز آب این طرح ۵۰ لیتر بر ثانیه بوده است و خط انتقال آن به میزان ۴ هزار و ۴۰۰ متر لوله گذاری فولادی و با اختلاف ارتفاع ۲۱۳ متر از سطح رودخانه سرتنگ محمودی به اجرا درآمده است.
مدیر کل جهاد کشاورزی استان با اعلام اینکه برای اجرای این طرح ۶۰ میلیارد ریال هزینه شده است گفت: با بهره برداری از این طرح زمینه اشتغال ۸۰ نفر بصورت مستقیم فراهم شده است.

دیگر خبرها

  • استخر‌های ذخیره آب کشاورزی در چهارمحال و بختیاری مهیای پرورش ماهی
  • شهرکرد به عنوان بام ایران معرفی شود
  • اختصاص اعتبار برای تکمیل خط ریلی چهارمحال‌وبختیاری ضروری است
  • آغاز پرورش ماهی در استخرهای ذخیره آب کشاورزی چهارمحال و بختیاری
  • چهارمحال و بختیاری از سه‌شنبه تحث تاثیر سامانه بارشی است
  • اجرای طرح جهش تولید گندم در دیم‌زارهای چهارمحال‌وبختیاری
  • ۶۰ هزار هکتار از دیمزارهای چهارمحال و بختیاری زیر کشت رفت
  • جهش تولید در ۶۰ هزار هکتار اراضی دیم چهارمحال و بختیاری
  • افتتاح طرح انتقال آب اراضی کشاورزی روستای سرتنگ محمودی
  • تأمین آب اراضی کشاورزی روستای سرتنگ محمودی