Web Analytics Made Easy - Statcounter

رویداد۲۴- در سال 2002 کنگره بر اساس چرخش دولت از یک جنگ ترسناک در عراق حمایت کرد. این بار باید بیشتر فکر کند.
به گزارش رویداد۲۴ به نقل از پولتیکو، فیلیپ گوردون، عضو ارشد شورای روابط خارجی آمریکا و دستیار ویژه باراک اوباما، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا طی مقاله‌ای برای پولتیکو نوشت: با گوش دادن به سخنرانی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در مورد ایران –که طی آن پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را رد کرد- مطمئنم تنها کسی نبودم که فکرم به سال 2002 برگشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در آن زمان مانند حالا، شاهد بودیم که یک رئیس‌جمهور آمریکا با سیاسی کردن اطلاعات، ادعاهای غلط در مورد تسلیحات کشتارجمعی، اغراق در مورد مزایای مقابله و فشار بر اعضای کنگره، ایالات‌متحده را در مسیر جنگ در خاورمیانه قرار داد. نتیجه در آن زمان حمله سال 2003 به عراق بود که منجر به هزینه کردن هزاران جان میلیاردها دلار آمریکا، بی‌ثباتی خاورمیانه و تقویت گسترده کنترل ایران بر عراق شد.
حال سؤال اینجا است که آیا کنگره از آن تجربه درس گرفته و مانع از تکرار همان اشتباه توسط رئیس‌جمهور خواهد شد- یا بار دیگر در یک افتضاح بزرگ سیاست خارجی مشارکت خواهد کرد.
شباهت‌ها با جنگ 2003 عراق قابل‌توجه است، و با دست‌کاری واقعیات و اطلاعات توسط رئیس‌جمهور برای پیگیری اهداف سیاسی خود آغاز می‌شود. برای مثال ترامپ در سخنرانی روز جمعه خود مدارک را بسط داد تا ایران را به‌عنوان شریک القاعده و کره شمالی جلوه دهد، و به‌خصوص تأکید کرد در سال 2015 که تحریم‌های بین‌المللی تعلیق شد، ایران در آستانه سقوط بود و تقویت مالی که ایران به‌واسطه توافق هسته‌ای تجربه کرد را بزرگ کرده و به‌اشتباه مدعی شد که ایران در حال ترساندن بازرسان تسلیحاتی بوده و به‌اشتباه مدعی شد که محدودیت‌های کلیدی این توافق ظرف چند سال از بین خواهد رفت. ترامپ همچنین ادعا کرد که رژیم ایران بارها توافق را نقض کرده، ادعایی که با توجه به گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی عجیب به نظر می‌رسد.
با گوش کردن به سخنرانی گمراه‌کننده ترامپ ، سخت بود که ادعای مشهور جورج دبلیو بوش در سال 2003 مبنی بر اینکه صدام حسین «اخیراً به دنبال حجم قابل‌توجهی از اورانیوم از آفریقا بوده» ، ادعای چندباره دیک چنی، معاون بوش مبنی بر اینکه «صدام تلاش‌های خود برای دستیابی به تسلیحات هسته‌ای را از سر گرفته» و سخنرانی کولین پاول در سازمان ملل با این ادعا که عراق یک برنامه تسلیحات بیولوژیک فعال و روابط نزدیکی با القاعده دارد را به یاد نیاورد. این ادعاها همگی اشتباه از کار درآمد و این مسئله تنها نتیجه اطلاعات ناقض نبود بلکه نتیجه میل به ایجاد شرایطی برای عملی کردن اقدامی بود که واقعیات آن را تأیید نمی‌کردند. امروز نیز نمی‌توان این نتیجه‌گیری را رد کرد که ادعاهای ترامپ نشات گرفته از ارزیابی واقعیات نیست- به‌هرحال ترامپ تاکنون دو بار پایبندی ایران را بر اساس ارزیابی اطلاعات و توصیه مشاوران ارشد امنیت ملی‌اش مبنی بر این که ایران به توافق پایبند است، تأیید کرده بود- بلکه نتیجه فعالیت تیمی از مقامات کاخ سفید است که در ماه جولای موظف شدند منطقی را برای اعلام عدم پایبندی ایران بتراشند.
شباهت دیگری که به سال 2002 وجود دارد نقشی است که بنیامین نتانیاهو که تأکید می‌کند آمریکا باید توافق هسته را ترمیم کند یا کنار بگذارد، ایفا می‌کند. نتانیاهو با اشتیاق سخنرانی ترامپ را تشویق کرد. وی بدون هیچ توضیحی مدعی است که «ایران باوجوداین توافق ظرف چند سال 100 بمب اتمی خواهد داشت». نتانیاهو می‌توانست امروز شاهد معتبرتری باشد اگر در سال 2002 در کنگره شهادت نمی‌داد که «هیچ تردیدی وجود ندارد» که صدام درحال‌توسعه تسلیحات هسته‌ای است و اگر تضمین نمی‌کرد که حمله به عراق بازتاب بسیار مثبتی بر منطقه و به‌خصوص بر ایران خواهد داشت.
نهایتاً، بار دیگر مقایسه اجتناب‌ناپذیر هیتلر پیش می‌آید که همیشه در زمان حمایت از یک جنگ بالقوه مفید است. در سال 2002 این بوش بود که به دانش آموزان گفت که خطرات صدام به‌اندازه خطراتی است که «پدران و مادران و پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌های شما تجربه کردند» و دونالد رامسفلد، وزیر دفاع بی‌میلی برخی متحدان آمریکا در حمایت از جنگ عراق را با ترحم آلمان نازی برابر دانست. امروز این سناتور مارکو روبیو است که حمایت خود برای خلاص شدن از این توافق را با این ادعا توجیه کرد که این توافق معادل قرن بیست و یکمی توافقنامه مونیخ است؛ توافقی که مسیر هیتلر برای اشغال تمام اروپا را هموار کرد.
شاید بدترین مسئله در مورد اینکه آمریکا در مسیر فاجعه‌بار سال 2002 قرار گرفته این است که این بار یک جایگزین وجود دارد. به‌هرحال در سال 2003 دلایل خوبی برای شک کردن به توسعه تسلیحات کشتارجمعی از سوی صدام وجود داشت و هیچ تردیدی نبود که او تهدیدی برای منطقه محسوب می‌شد و رفتار ظالمانه‌ای با مردم عراق داشت. این مسئله باعث نمی‌شد که جنگ یک ایده خوب باشد اما بدین معنا بود که شرایط وحشتناک است و هیچ جایگزین خوبی برایش نیست.
برعکس در مورد ایران حال ما یک توافق درازمدت داریم که ایران را از توسعه تسلیحات هسته‌ای بازمی‌دارد، جامعه جهانی را متحد می‌کند و –بر اساس گزارش آژانس، تمام شرکای کلیدی آمریکا و وزیر دفاع و رئیس ستاد کل- این توافق کار می‌کند. اگر از این توافق کنار برویم، نه‌تنها هیچ راه دیگری جز استفاده از گزینه نظامی برای ممانعت از آغاز دوباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران وجود ندارد، بلکه نشان داده‌ایم که آمریکا یک شریک مذاکره‌کننده غیرقابل‌اعتماد است و این مسئله پیامدهای وحشتناکی در مورد کره شمالی و ورای آن خواهد داشت.
حال به کنگره بستگی دارد که در پی رد پایبندی ایران به توافق می‌تواند با اعمال دوباره تحریم‌ها توافق را نابود کند یا با محدود کردن هرگونه تحریم جدید به همان‌هایی که در توافق آمده، آن را نجات دهد. در سال 2002 کنگره در پاسخ به درخواست اعطای اختیار به بوش برای استفاده از نیروی نظامی در عراق، موافقت خود را اعلام کرد و مسیر آغاز یک جنگ پرهزینه و یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات سیاست خارجی در تاریخ اخیر آمریکا را هموار کرد. امروز اعضای کنگره بار دیگر همان مسئولیت را بر عهده دارند. آن‌ها در شرایطی که گزینه‌ها را بررسی می‌کنند، باید شباهت شدید این پرونده به پرونده عراق را در ذهن داشته باشند.

منبع: رویداد24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۰۹۰۲۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توافق آمریکا برای خرید نفت ایران / بازار انرژی شگفت زده شد!

چین را باید بزرگ ترین خریدار نفت ایران دانست که البته بزرگ ترین وارد کننده نفت جهان نیز نام دارد و روزانه حجم بالایی از طلای سیاه جهان را خریداری می کند.

کارشناس انرژی گفت: مساله خرید نفت ایران توسط چین موضوعی تثبیت شده است که ظاهراً توافق کلی بین چین و آمریکا نیز در این باره وجود دارد.

به گزارش مهر، محسن قمصری کارشناس انرژی با اشاره به اینکه ممکن است اوپک ظرفیت تولید خود را افزایش دهد تا بازار نفت آرام شود و قیمت کاهش یابد گفت: تلاش بر این است که اوپک ظرفیت فروش خود را افزایش دهد و در حد محدود مشکلی را به وجود نمی آورد و قابل انجام است.

به گفته این کارشناس انرژی نظر بر همین است که به صورت محدود عرضه را افزایش دهند و بازار را کنترل کنند و مشتریان نفت به دنبال این هستند که قیمت نفت افزایش پیدا نکند و هماهنگی‌هایی وجود دارد که افزایش قیمت اتفاق نیفتد.

این کارشناس انرژی در ادامه با اشاره به اینکه تحریم‌های جدید نفتی که آمریکا در از آنها صحبت می‌کند هم اکنون نیز وجود دارد، خاطر نشان کرد: هم اکنون تقریباً هیچ پالایشگاه خارجی نفت ایران را خریداری نمی‌کند و تنها چین مشتری نفت ایران است.

وی ادامه داد: چین هم با توجه به روابطی که با ایران دارد و مصالح ملی که دارند به نظر نمی‌رسد نفت ایران را کنار بگذارد؛ زیرا نفت خوب و مناسبی دریافت می‌کنند.

این کارشناس انرژی با اشاره به اخبار منتشر شده مبنی بر تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران خاطر نشان کرد: این خبرها بیشتر جنگ رسانه‌ای هستند تا بتوانند بازار را متشنج کنند و مساله خرید نفت ایران توسط چین موضوعی تثبیت شده است که ظاهراً توافق کلی بین چین و آمریکا نیز وجود دارد.

صادرات نفت ایران به بالاترین حد خود در ۶سال‌اخیر رسیده و به‌رغم تحریم‌های یک‌جانبه غرب، به اقتصاد این کشور برابر با ۳۵‌میلیارد دلار در سال‌رونق بخشیده است.

بر اساس گزارش شرکت داده ورتکسا، تهران در سه ماه اول سال‌جاری میلادی، به‌طور متوسط یک‌میلیون و ۵۶۰ هزار بشکه نفت در روز فروخته که تقریبا تمامی آن توسط چین خریداری‌شده‌است.این میزان، بالاترین سطح فروش نفت ایران از سال ۲۰۱۹ است.

موفقیت ایران در صادرات نفت‌خام، بیانگر یکی از دلایل اصلی است که ایالات‌متحده و اتحادیه اروپا به‌دنبال افزایش فشار بر تهران پس از حمله تنبیهی موشکی و پهپادی این کشور به اسرائیل هستند. واشنگتن و اتحادیه اروپا با هدف منصرف‌کردن اسرائیل از تشدید درگیری با تهران یا انتقام‌جویی نظامی، در حال تدارک تحریم‌های جدید علیه جمهوری‌اسلامی هستند.

در هر حال، صادرات نفت ایران پس از ۶ سال ‌به دوران موسوم به برجام رسیده یا به آن بسیار نزدیک شده‌است. نکته مهم آنکه آمارهای صادرات رسمی نفت‌خام ایران با یک فاز ‌تاخیر اعلام می‌شود، بنابراین از هم‌اکنون انتظار داریم آمارهای رسمی جذابی مخابره شود اما باید یک نکته را نیز در این‌خصوص مدنظر قرار داد، نوسان قیمت جهانی نفت‌خام در بحبوحه تنش‌های خاورمیانه از افت نرخ شدید در روزهای اخیر حکایت دارد تا جایی‌که برنت کف ۹۰ دلاری را از دست داد و تا لحظه تنظیم این گزارش، با نزدیک به یک‌درصد سقوط روزانه به نزدیکی ۸۶ دلار در هر بشکه رسید.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • صادرات خودرو به اوراسیا کلید می‌خورد
  • جزئیات توافق مهم امنیتی ایران و عراق
  • توافق مهم امنیتی ایران و عراق (+جزئیات)
  • توافق الاعرجی با احمدیان درباره توافقنامه امنیتی ایران و عراق
  • توافق مهم امنیتی ایران و عراق + جزئیات
  • توافق 4 کشور منطقه برای "راه توسعه" / اتصال اروپا به خلیج فارس از طریق ترکیه و عراق / مسیر ترانزیت جدید بدون ایران
  • ۱۲ نکته مهم درباره عملیات وعده صادق/ تکنولوژی هیچ‌گاه نمی‌تواند ژئوپلیتیک را رام سازد!
  • نگاهی به توافق‌های جدید بین ترکیه و عراق
  • توافق آمریکا برای خرید نفت ایران / بازار انرژی شگفت زده شد!
  • پولیتیکو: ۳ دولت اخیر آمریکا در مقابل ایران ناکام شدند