Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - «سلامت زنان» به عنوان يکي از محورهاي اصلي تحکيم بنيان خانواده همواره بايد مورد توجه سياست گذاران کلان کشوري قرارگيرد؛ اين در حاليست که بيماري‌هاي زنان و مجموعه اقدامات خاصي که لازم است در راستاي بهبود وضعيت سلامتي آنان صورت بگيرد، جز با شناخت وضعيت آنان در شاخص‌هاي مختلفي که به اين منظور طراحي شده‌ امکان پذير نيست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گزارش ايسنا، نگاهي به آمارهاي وضعيت بهداشتي زنان کشور حاکي است سرطان پستان با 23.8 درصد در رتبه اول سرطان‌هاي زنان قرار دارد. سرطان پوست با 9.5 و سرطان روده با 7.8 درصد نيز در رتبه‌هاي بعدي قرار دارند.
رتبه اول زنان سيستان و بلوچستان در زايمان قبل از 18 سالگي
زايمان قبل از 18 سالگي نيز يکي ديگر از شاخص‌هاي سنجش سلامت زنان محسوب مي شود. بر اساس آمار منتشر شده توسط معاونت زنان و امور خانواده رياست جمهوري، استان سيستان و بلوچستان با 18.29 درصد رتبه اول زايمان زير 18 سال زنان 20 تا 24 ساله کشور را به خود اختصاص داده است. بعد از اين استان، خراسان شمالي با 13.51 درصد، رتبه دوم را در اين شاخص کسب کرده است. استان يزد نيز با 1.11 درصد پايين ترين رقم را در زايمان زير 18 سال زنان 20 تا 24 ساله به خود اختصاص داده است. سمنان با 1.54 درصد و خراسان جنوبي با 1.75 درصد در رتبه هاي بعدي قرار گرفته اند. اين در حاليست که زنان استان تهران با 1.21 درصد رتبه 25 ام را در زايمان زير 18 سال به دست آورده‌اند.
استان سيستان و بلوچستان در شاخص ميزان شيوع پيشگيري از بارداري به وسيله کل روش ها نيز در پايين‌ترين رتبه با 55.16 درصد قرار دارد، اين در حاليست که استان تهران نيز با 80.94 درصد رتبه 9 را به خود اختصاص داده است. کردستان با 84.78، قزوين با 84.35 و ايلام با 83.64 درصد، بالاترين استانهايي هستند که ميزان شيوع پيشگيري از بارداري در آنها بيشتر است.
درصد آگاهي صحيح زنان 54–15 سال درباره پيشگيري از ايدزقمي‌ها در صدر و سيستان و بلوچستاني‌ها در قعر اين جدول
زنان 15 تا 54 ساله يزدي با 42.33 درصد بيشترين آگاهي را درباره روش هاي پيشگيري از ايدز دارند؛ رقمي که اگرچه رتبه نخست در کشور را کسب کرده است اما به نظر مي رسد با توجه به جمعيت جوان کشور به بيش از اين ميزان بايد افزايش يابد. تهران نيز با 38.66 درصد رتبه 5 در اين شاخص را کسب کرده است. استان سيستان و بلوچستان با 13.84 درصد پايين ترين ميزان آگاهي زنان کشور درباره پيشگيري از ايدز را نشان مي دهد،استاني که با وجود موقعيت مرزي و قرار گرفتن در معرض ورود و خروج اتباع کشورهاي ديگر وضعيت مناسبي در اين شاخص ندارد.
در صد آگاهي صحيح زنان 24–15 سال درباره پيشگيري از ايدز شاخص ديگري است که معاونت امور زنان ميزان آگاهي از شيوع ايدز را در زنان سنين پايين تر نيز مورد سنجش قرار داده است. استان قم با 28.75 درصد و خراسان رضوي با 26.61 درصد از جمله موفق ترين استان هاي کشور در اين زمينه بوده اند.
بالاترين رتبه زنان داراي بيماريهاي مزمن به «بوشهري‌ها» رسيد
زنان قمي با 29.44 درصد بيشترين زناني هستند که در کشور از بيماري هاي مفصلي رنج مي برند. اما در سوي ديگر اين جدول زنان استان لرستان هستند که با 4.01 درصد پايين ترين رتبه را در اين شاخص دارند. همچنين زنان 15 تا 54 ساله سيستان و بلوچستاني نيز با 4.02 درصد در رتبه بعد از لرستان ايستاده‌اند.
بيماري هاي مزمن بيماري هايي هستند که در طول زمان ايجاد مي شوند، معمولا درمان پذير نبوده و طولاني مدت هستد. زنان بوشهري با 36.27 درصد بالاترين رتبه در بيماري هاي مزمن را به دست آورده‌اند. زنان زنجاني نيز با 7.57 درصد کمترين ميزان ابتلا به بيماري هاي مزمن را به خود اختصاص داده‌اند. زنان استان قم با 34.24 درصد رتبه دوم زنان 15 تا 54 ساله کشور در ابتلا به بيماريهاي مزمن را دارند. 8.47 درصد از زنان سيستاني نيز با ابتلا به اين دسته از بيماري‌ها در رتبه ‌30‌ام ايستاده اند. استان تهران در اين شاخص با 19.97 درصد در جايگاه هفدهم قرار دارد.
درصد بالاي شيوع بيماريهاي پوستي در جنوب کشور
بر اساس گزاش‌هاي معاونت امور زنان و خانواده رياست جمهوري، شيوع بيماري‌هاي پوستي در زنان جنوب کشور درصد بالايي را نشان مي دهد. بر اساس اين شاخص، زنان بوشهري با 5.27 درصد رتبه اول را در ابتلا به اين دسته از بيماري ها دارند. بعد از اين استان، استان قم با 3.97 درصد و استان گيلان با 3.75 درصد در رتبه‌هاي بعدي قرار گرفته‌اند. زنان استان لرستان با 0.69 درصد کمترين ميزان ابتلا به بيماريهاي پوستي را دارا هستند.
شيوع بيماري‌هاي ديابت و آسم در زنان 54–15 سال
زنان مازندراني با 4.08 درصد کمترين ميزان ابتلا به ديابت را دارند. در سوي ديگر اين جدول زنان ايلامي هستند که با 1.16 درصد بيشترين زناني در کشور هستند که به ديابت مبتلا شده‌اند. استان قزوين نيز با 1.48 درصد در جايگاه بعدي قرار گرفته است. زنان تهراني نيز با قرار گرفتن در رتبه 7، نزديک به 3.01 درصد به ديابت مبتلا هستند.
2.63 درصد بالاترين ميزان ابتلا به بيماري آسم در زنان 15 تا 54 ساله کشور است که در استان کرمان ساکن هستند. رتبه دوم ابتلا به اين بيماري متعلق به زنان بوشهري با 2.52 درصد است. استان زنجان نيز با 0.92 درصد کمترين ميزان ابتلا به آسم را به خود اختصاص داده است.
زنان زنجاني در شاخص شيوع بيماري هاي قلبي و عروقي نيز جايگاه خوبي دارند. زنان 15 تا 54 ساله اين استان با 1.87 درصد کمترين ابتلا به بيماري هاي قلبي عروقي را دارند. اين درحاليست که زنان خراسان شمالي با 7.83 درصد بيشترين ميزان ابتلا به بيماري هاي قلبي و عروقي را از آن خود کرده‌اند. زنان تهراني نيز با 4.67 درصد در جايگاه هشتم کشوري قرار گرفته‌اند.
انتهاي پيام

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۰۹۱۳۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مهارت کارشناسان اورژانس ناجی مادر و نوزاد دوقلویش

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، بدنبال تماس همراهان بیمار با مرکز پیام اورژانس استان با شکایت مادر باردار، بلافاصله کارشناس تریاژ تلفنی مرکز پیام، ضمن راهنمایی بیمار و همراهان، سریعا نزدیکترین آمبولانس اورژانس ۱۱۵ را به محل فوریت اعزام می‌کند.   کارشناسان اورژانس آقایان کچلانلو و جعفرزاده بعد از حضور بر بالین بیمار با معاینه وضعیت بالینی وی، متوجه زایمان قریب الوقوع مادر باردار نوزاد دوقلو می‌شوند.   با توجه به وضعیت آناتومیکی نوزادان حین زایمان، مبنی بر تولد یکی از نوزادن با وضعیت سر و یکی دیگر با وضعیت پا (زایمان بریج)، مدیریت مادر باردار انجام شده و کارشناسان اورژانس با مهارت و توانایی مثال زدنی خود نوزاد دو قلو را در منزل بیمار بدنیا آورده و جان مادر و نوزادان را نجات می‌دهند.   مادر و نوزاد دوقلو بعد از حمایت‌های بدو زایمان و تولد، با مراقبت‌های پیش بیمارستانی به بیمارستان شهید بهشتی چالدران انتقال یافتند.   در حال حاضر، وضعیت مادر و نوزاد دو قلو که هر دو دختر می‌باشند پایدار بوده و دربیمارستان شهید بهشتی چالدران تحت نظر می‌باشند.

دیگر خبرها

  • پایش سلامت روان ایرانی ها/ رتبه افسردگی در کشور
  • اعلام نتایج پایش سلامت روان ایرانی ها/ رتبه افسردگی در کشور
  • اعلام نتایج پایش سلامت روان ایرانی ها/ وضعیت افسردگی در کشور
  • زایمان با تاریخ رُند، بازی با جان نوزاد؟! + فیلم
  • در اکثر خانواده‌های ایرانی یک مورد ابتلا به سرطان دیده می‌شود | ابتلای مردان به این سرطان بیشتر شده است
  • غربالگری سه سرطان شایع در هفته سلامت در مشهد انجام می‌شود
  • برپایی کنفرانس آندومتریوز (نابه‌جایی آستر رحم) در بیمارستان امام سجاد(ع)
  • مهارت کارشناسان اورژانس ناجی مادر و نوزاد دوقلویش
  • بیانیه شماره یک مالک جدید استقلال/ پتروشیمی خلیج فارس اعلام وضعیت کرد!
  • وقوع یک میلیون و ۹۰ هزار زایمان در کشور در سال گذشته/ زایمان طبیعی سبب کاهش مشکلات تنفسی جنین