Web Analytics Made Easy - Statcounter

سیستان و بلوچستان در حالی به عنوان استان مقصد گردشگری ایران در سال ۹۶ انتخاب شده که از حداقل زیرساخت‌های گردشگری محروم است ولی با این وجود تلاش مسئولان موجب افزایش تقریبی گردشگران خارجی استان شده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زاهدان، اهمیت تقویت زیرساخت‌های گردشگری برای سیستان و بلوچستان به عنوان قطب گردشگری کشور در سال 96 مسئولان را به برنامه‌ریزی‌هایی سوق داده، با این حال اما به اعتقاد کارشناسان و مردم شرایط زیرساختی این استان برای جذب گردشگر چندان مناسب نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علاوه بر زیرساخت، اطلاع رسانی وسیع برای معرفی جاذبه‌های متنوع طبیعی، تاریخی و فرهنگی استان در قالب حضور در جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های ملی و بین‌المللی و معرفی رسانه‌ای نیز یکی از نیازهای توسعه گردشگری این منطقه است که به نظر می‌رسد اداره‌کل میراث فرهنگی و برخی از رسانه‌ها در این زمینه نمره قبولی کسب کنند.

علی‌اوسط هاشمی، استاندار سیستان و بلوچستان چندی پیش در جمع خبرنگاران استان با تاکید بر اینکه هنر سازمان میراث فرهنگی در این است که نوآوری داشته باشد، بیان کرد: با توجه به اینکه سیستان و بلوچستان در سال جاری به عنوان استان مقصد گردشگری کشور تعیین شده، ما از نظر راه‌آهن به دنبال افزایش رام‌های قطار استان هستیم و همچنین تقویت فرودگاه‌های استان را دنبال می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه اخیراً موفق شدیم موافقت ایجاد فرودگاه چابهار را کسب کنیم، افزود: توسعه زیرساخت در کنار دیگر فعالیت‌ها، امری ضروری در راستای جذب گردشگران به استان زیبا و پهناور سیستان و بلوچستان است.

گلایه مردم استان از کمبود زیرساخت‌های حداقلی گردشگری

یکی از شهروندان زاهدانی در رابطه با وضعیت زیرساخت‌های گردشگری در این شهرستان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم می‌گوید: زاهدان از زیرساخت‌های حداقلی در زمینه تفریحی و گردشگری بی‌بهره‌ است. ما در شهر زاهدان مسافرخانه مرتب و مطلوب کم داریم و قیمت هتل‌ها نیز بالاست و امکان استفاده عموم مردم از آنها وجود ندارد.

وی می‌افزاید: زیرساخت گردشگری که هیچ، در شهر ما حتی پارک و فضای سبز شهری مطلوب به نحوی که پاسخگوی نیاز مردم خود زاهدان باشد هم وجود ندارد و بسیاری از مردم برای تفریح به مجموعه‌های عرضه کننده غذا مراجعه می‌کنند و به عبارتی تفریح در زاهدان برای خانواده‌ها هزینه‌بر است.

با وجود جاذبه‌های گسترده تاریخی و طبیعی و غنای فرهنگی سیستان و بلوچستان، تقویت گردشگری در این استان در قالب یک صنعت ارزآور و اشتغال‌زا اهمیت ویژه‌ای دارد؛ بیش از 1000 جاذبه گردشگری منحصر به فرد تاریخی و توریستی در این استان پهناور وجود دارد که نیازمند اطلاع‌رسانی وسیع و هماهنگ و تکمیل زیرساخت است تا در سال گردشگری شاهد رونق گردشگری در استان باشیم.

ورود 350 هزار گردشگر خارجی به سیستان و بلوچستان

مجتبی میرحسینی، معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان در گفت‌و گو با خبرنگار تسنیم از ورود بیش از 350 هزار گردشگر خارجی در 6 ماهه نخست امسال به استان خبر داد و گفت: این گردشگران که بیشتر از کشورهای همسایه و برخی کشورهای اروپایی مانند آلمان، انگلیس، ایتالیا، اتریش، استرالیا، هلند و مجارستان وارد سیستان و بلوچستان شدند، از جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی متنوع سطح استان بازدید کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته نیز حدود 700 هزار مسافر خارجی وارد استان شدند، خاطرنشان کرد: من شخصاً با تعداد زیادی از این گردشگران گفت‌وگو کردم و آنها تاکید داشتند علاوه بر جاذبه‌های تاریخی استان، آداب، رسوم و سنت‌های مردم منطقه نیز برای برایشان بسیار جذاب است. ما همواره تلاش داشته‌ایم تا بهترین شرایط را برای گردشگران خارجی استان فراهم کنیم تا آنها بهترین خاطرات را از سفر به این استان پهناور و دیدینی با خود به همراه ببرند.

گردشگری مذهبی، تجاری و سلامت 3 رکن گردشگری در سیستان و بلوچستان

میرحسینی با اشاره به اینکه گردشگری مذهبی، تجاری و سلامت 3 رکن گردشگری در استان سیستان و بلوچستان است، افزود: افزایش حضور گردشگران خارجی در استان به علت جریان‌سازی 2 سال گذشته در برپایی نمایشگاه‌های گردشگری در کشورهای عمان، آلمان و روسیه محقق شده است.

معاون گردشگری میراث فرهنگی سیستان و بلوچستان ادامه داد: قرار است این دستگاه فرهنگی در نیمه دوم امسال نیز چند جشنواره گردشگری با هدف ارایه بسته‌های معرفی استان و مذاکره با تورها و گروه‌های گردشگری این کشورها در کشورهای آلمان، روسیه، اسپانیا و عمان برگزار کند تا چهره واقعی استان هر چه بیشتر به جهانیان معرفی شود.

وی خاطرنشان کرد: اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان برای همه ماه‌های سال جاری برنامه‌های ویژه‌ای را در نظر گرفته، به طور مثال جشنواره منطقه‌ای سفره ایرانی، فرهنگ گردشگری طبق برنامه‌ریزی انجام شده قرار است در آذرماه در استان برگزار شود و علاوه بر آن برنامه‌ریزی شده تا جشنواره‌های پدیده‌های تک مکانی و تک زمانی نیز به کمک مردم و بخش خصوصی تا پایان سال در نقاط مختلف استان برگزار شود.

چابهار با پتانسل‌های گردشگری فراوان مورد بی‌مهری مسئولان قرار گرفته

هر یک از شهرستان‌های استان سیستان و بلوچستان جاذبه‌های گردشگری فراوانی دارند که در صورت توجه مسئولان می‌توانند به قطب‌های گردشگری تبدیل شوند؛ در این میان اما چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی کشور که به نگین توسعه شرق کشور شهرت یافته، از پتانسیل‌های گردشگری ویژه‌تری نسبت به سایر شهرهای استان برخوردار است؛ پتانسل‌هایی که در صورت فراهم‌سازی زیرساخت می‌تواند این شهرستان را به یکی از پررونق‌ترین مراکز گردشگری کشور تبدیل کند.

یکی از شهروندان چابهاری در این رابطه در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم می‌گوید: چابهار از پتانسیل‌های کم‌نظیری در زمینه گردشگری برخوردار است اما با این حال این شهر مورد بی‌مهری مسئولان قرار گرفته است. مردم برخی از نقاط شهر چابهار در بدترین شرایط زندگی می‌کنند و زیرساخت‌های تفریحی و گردشگری ما نامطلوب است به نحوی که حتی یک سینما و یا یک پارک مطلوب در سطح شهر وجود ندارد.

وی می‌افزاید: برای شهری که به عنوان نگین توسعه شرق کشور مطرح است، شایسته نیست که دارای بزرگترین منطقه حاشیه‌نشین کشور(روستای کمب) باشد. شرایط زندگی مردم داخل شهر و مردم مستقر در منطقه آزاد چابهار بسیار متفاوت است و فاصله طبقاتی این 2 منطقه تعجب برانگیز است و توجه هر گردشگری را به خود جلب می‌کند.

رشد 23 درصدی گردشگران خارجی چابهار با وجود فراهم نبودن زیرساخت‌ها

طاهره شهرکی، مدیر امور گردشگری سازمان منطقه آزاد چابهار در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: ورود گردشگران خارجی به چابهار در 6 ماهه نخست سال جاری نسبت به مشابه آن در سال گذشته 23 درصد رشد داشته و این در شرایطی است که در حال حاضر زیرساخت‌های لازم گردشگری در چابهار آماده نیست.

وی با تاکید بر اینکه در 2 سال اخیر شاهد ورود چشمگیر گردشگران خارجی به چابهار هستیم، افزود: در 6 ماهه نخست امسال حدود 800 گردشگر خارجی به چابهار سفر کرده که عدد قابل توجهی است و در صورتی زیرساخت‌های لازم بخش گردشگری چابهار فراهم شود، بدون شک شاهد رشد بیش از پیش حضور گردشگران در چابهار خواهیم بود.

شهرکی با اشاره به اینکه استان سیستان و بلوچستان و به ویژه شهرستان چابهار از ظرفیت بالایی در زمینه گردشگری برخوردار است، افزود: وجود جاذبه‌های گردشگری و فرهنگ غنی مردم این خطه از کشور و فرصت‌های سرمایه‌گذاری از پتانسیل‌های گردشگری در چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی کشور است که آینده‌ای مثبت را برای فعال‌سازی امر گردشگری در جنوب شرق کشور ترسیم کرده است.

جاذبه‌های گردشگری سیستان و بلوچستان نیازمند توجه ویژه مسئولان

شهرکی بیان کرد: جاذبه‌های اکو توریستی در چابهار مانند ساحل صخره‌ای، جنگل‌های حرا و انجیر معابد و دیگر پدیده‌های ژئوتوریستی مثل کوه‌های مینیاتوری و گل‌فشان و همچنین باغات میوه‌های گرمسیری، آثار تاریخی روستای تیس، پوشاک و تنوع غذایی از جمله جاذبه‌های گردشگری هستند که سالانه تعداد زیادی از گردشگران را به این منطقه می‌کشانند.

مدیر امور گردشگری سازمان منطقه آزاد چابهار اظهار داشت: این سازمان برنامه‌های زیادی در زمینه گردشگری از جمله ساخت پایانه فرودگاه، افزایش ایرلاین‌ها به مقصد چابهار، ساخت هتل‌های درجه یک و مراکز تفریحی و سرگرمی با تأکید بر آموزش و بسترسازی‌های فرهنگی و اجتماعی را در دستور کار خود قرار داده تا به نوبه خود در افزایش گردشگران منطقه سهیم باشد.

وی بیان کرد: سرمایه فرهنگی غنی در چابهار از مهمترین مؤلفه‌ها برای برند گردشگری سواحل مکران و کشش سفر و بالا بردن ضریب ماندگاری در منطقه محسوب می‌شود که باید از جانب مسئولان بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

جبران کمبود زیرساخت نیازمند توجهات و اعتبارات ملی

علی‌اوسط هاشمی، استاندار سیستان و بلوچستان تیرماه امسال در نشست شورای راهبردی گردشگری سیستان و بلوچستان با تاکید بر اینکه برنامه‌ریزی ملی و منطقه‌ای برای معرفی قابلیت‌های گردشگری استان در کنار توسعه زیرساخت‌ها در دستور کار قرار گرفته، گفت: سیستان و بلوچستان امسال به عنوان قطب گردشگری در نظر گرفته شده و باید تمامی امکانات در مسیرتحقق این هدف به کار گرفته شود.

وی افزود: افزایش خدمات حمل و نقل ریلی، هوایی و جاده‌ای، ارائه برنامه جامع گردشگری و فعالیت دبیرخانه جشنواره‌های گردشگری از جمله اقدامات انجام شده در راستای توسعه گردشگری در استان است.

با وجود همه تاکیدات استاندار سیستان و بلوچستان و سایر مسئولان و تلاش‌های انجام شده اما به نظر می‌رسد سیستان و بلوچستان با کمبودی بسیار جدی در زمینه زیرساخت‌های گردشگری مواجه است؛ کمبود و به عبارتی عقب‌ماندگی که میراث بی‌توجهی تاریخی به این استان است و جبران آن تخصیص اعتبارات کلان ملی و توجه مسئولان کشوری را می‌طلبد.

انتهای پیام/

R7843/P1336/S6,65/CT6

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۰۹۲۹۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سیستان و بلوچستان بعد از سیل (عکس)

به گزارش صدای ایران از ایسنا،پس از باران‌های سیل‌آسا چند هفته اخیر در استان سیستان و بلوچستان و فروکش کردن آب در بیشتر مناطق، ساکنان روستا‌های آسیب دیده با خسارات پس از سیل از جمله بسته بودن راه‌های ارتباطی، آب گرفتگی منازل و غیر قابل استفاده شدن وسایل خانه دست و پنجه نرم می‌کنند؛ روستای پزم تیاب از توابع بخش مرکزی کنارک این استان، یکی از مناطقی است که هنوز با تبعات سیل دست و پنجه نرم می‌کند.

دیگر خبرها

  • سیستان و بلوچستان بعد از سیل (عکس)
  • ابتکار عمل یزدی‌ها برای معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری تقدیر شد
  • تویوتا ۱۲۰ میلیاردی در چابهار توقیف شد
  • حضور پررنگ صنایع دستی سیستان و بلوچستان در نمایشگاه اکسپو
  • بندر چابهار در آینده نزدیک یک بندر ریل پایه خواهد شد
  • سیستان و بلوچستان پتانسیل‌های فراوانی در زمینه‌های تولیدی و اقتصادی دارد
  • تاکید استاندار بر ضرورت ایجاد تعاونی‌های گردشگری در سیستان و بلوچستان
  • پایگاه شکاری چابهار یکی از یگان‌های عملیاتی و استراتژیک نیروی هوایی ارتش است
  • تبادل فرهنگ گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان با کشورهای همسایه تقویت شود
  • سعیدی: اگر معادل اختلاس چای دبش صرف زیرساخت‌های استان سیستان و بلوچستان می‌شد، دیگر چیزی نمی‌خواستیم