Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بی باک نیوز»
2024-04-23@11:14:58 GMT

مسئولان به توسعه هنر در جامعه بها نمی‌دهند

تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۰۹۳۶۸۲

مسئولان به توسعه هنر در جامعه بها نمی‌دهند

اکرم السادات شرق آزادی نقاش معتقد است با همه شعارهایی که می دهیم فرهنگ خرید آثار هنری در میان مردم نهادینه نشده و مسئولان بهایی به توسعه هنر در جامعه نمی دهند.

به گزارش گروه رسانه های بی‌باک، در کنار گالری های پایتخت همواره یکی از مکان هایی که جسته و گریخته هنرمندان به نمایش آثار خود در آنمکان ها مبادرت می ورزند کافه گالری ها هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اینکه کدام هنرمندان علاقه به نمایش آثارشان در چنین مکان های عمومی دارند و چرا چنین انتخابی می کنند و آیا به هدفشان که دیده شدن اثر هنری و فروش آن است، دست پیدا می کنند یا نه، محل بحث است.

این روزها اکرم السادات شرق آزادی و مرتضی احمدنژاد آثار نقاشی خود را با عنوان «آرزوهای آرزو، رویاهایمرتضی» در کافه هایکو به نمایش گذاشته اند که نقاشی های مرتضیاحمدنژاد به سبک کوبیسم و با رنگ های پخته و تکنیک اکرلیک خلق شده اند و اکرم آزادی با سبک سوررئالیسم و تکنیک ترکیب مواد نقاشی های خود را خلق کرده است.

آزادی درباره اقتصاد برپایینمایشگاه های هنری از دید یک هنرمند گفت: در وهله نخست هنرمند نیاز دارد تا اثرش دیده و خریداری شود. برپایی هر نمایشگاه برای هنرمند هزینه دارد و اگر هنرمندی سابقه برپایی نمایشگاه داشته باشد، می تواند مطمئن باشددر نمایش آثارش در یک گالری یکی دو اثرش فروش می رود اما هنرمند در دنیای امروز به فروش یکی دو اثر نیاز ندارد.

وی با اشاره به اینکه امروزه ترجیح آدم ها این نیست که اثر هنری به یکدیگر هدیه بدهند، ادامه داد: اگر هدیه دادن اثر هنری میان مردم باب شود، عصبانیت جامعه از بین می رود و مهربانی جای آن را می گیرد چون در جامعه ما یک خشونت نهفته وجود دارد و هیچ چیز مانند هنر نمی تواند این فضا را تلطیف کند.

این نقاش عنوان کرد: قدیم حتما در خانه ها یک اثر نقاشی و یک اثر خوشنویسی وجود داشت. همیشه اولین سرمشقی که یک استاد خوشنویسی به شاگردش می داد این بود: ادب مرد به زد دولت اوست. در واقع همین ادبیات در قالب هنر روی دیوار خانه ها می رفت.

این هنرمند با بیان اینکه امروزه فرهنگ خرید اثر هنری یا وجود ندارد یا بسیار کم است دلیل این امر را بها ندادن مدیران ارشد فرهنگی به عرصه هنر دانست و بیان کرد: در فضای اداره های ما اثر هنری دیده نمی شود در حالیکه در هر اداره ای که اثر هنری روی دیوارها برود، حسی از همدلی میان همکاران ایجاد می شود.

آزادی با بیان اینکه اولین بار است که در کافه نمایشگاه برپا می کند درباره این تجربه گفت: من 20 سال است نمایشگاه برپا می کنم و این اولین بار بود در یک کافه آثارم را به همراه آثار همکارم که مدت‌هاست با هم نمایشگاه می گذاریم، برپا می کنم. واقعیت این است که فضا در کافه خودمانی است و این فضا حتی در گالری ها که فضای عمومی نمایش اثر هنری هستند، وجود ندارد. در گالری ها ارتباط بین هنرمند و مخاطب به ندرت اتفاق می افتد اما در کافه مخاطب در حال قهوه خوردن کار را نگاه می کند و می تواند با هنرمند گپی بزند که این اتفاق قطعا روی فروش اثر هم تاثیرگذار است.

وی ادامه داد: در گالری ها در روز اول و افتتاحیه می بینید که در خوشبینانه ترین شکل بخشی از کارها فروش می رود و این به دلیل فعال بودن گالری دار است که خریدارانی را برای نمایشگاه دعوت کرده تا خودش هم سودی ببرد اما در کافه هنرمند است و مخاطب. البته من انتظارم از این تجربه بیش از این بود و دوست داشتم در این نمایشگاه اتفاق های بهتری رخ بدهد. شاید دیگر در روحیه ام نبینم در چنین مکان هایی نمایشگاه بگذارم و به نظرم مخاطبِ کارهای من کافه روها نیستند. ترجیحم این است آثارم را در نمایشگاه خودم به نمایش بگذارم اما در نگارخانه ام یک کافه برپا کنم.

این نقاشدر پایان، مردم را به خریدآثار هنری به دور از چانه زنی با هنرمند و مسئولان را به مهربان تر بودن با هنر دعوت کرد.

منبع:مهر

رسانه‌ها


منبع: بی باک نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bibaknews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بی باک نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۰۹۳۶۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمایشگاه «ریشه‌ها ۵» در اصفهان برپا می‌شود

به گزارش خبرنگار مهر، مجتبی مجلسی مدیر هنرهای تجسمی حوزه هنری استان اصفهان با اشاره به افتتاح این نمایشگاه گفت: سلسله نمایشگاه ریشه‌ها که مختص اساتید هنرمند پیشکسوت اصفهان است تاکنون به آثار ۴ استاد پرداخته است و اکنون با ارائه بیش از ۱۳۰ اثر از آثار آبرنگ و آب مرکب استاد شعرباف با عنوان «ریشه ها ۵» افتتاح می‌شود.

وی افزود: در این نمایشگاه آثار استاد شعرباف با موضوع طبیعت و چهره‌ها در مجموعه گالری‌های (بوستان، گلستان، تماشا، نقطه، تجربه و هنرمند) تا ۲۳ اردیبهشت ماه به نمایش درخواهد آمد و عموم می‌توانند از ساعت ۱۶ تا ۲۰ هر روز به غیر از روزهای تعطیل از این آثار دیدن فرمایند.

گفتنی است استاد مصطفی شعرباف از ۱۵ سالگی نقاشی را آغاز کرده است و پس از اخذ مدرک دیپلم، آذرماه سال ۱۳۶۰ به عنوان رزمنده وارد سپاه پاسداران و لشکر امام حسین (ع) شده است وی قالب کارش کشیدن چهره شهدا بوده و معتقد است آفرینش این دست آثار، کاری دلی و خدایی است که تأثیر هنر روی مخاطب را چند برابر می‌کند و روح و روانش را جلا می‌دهد.

کد خبر 6084262

دیگر خبرها

  • نمایش خیابانی «لکه‌های پاک»؛ بازتابی از حادثه عاشورای تاریخی حرم رضوی
  • گشایش نمایشگاه ریشه‌ها ۵ در اصفهان
  • برپایی نمایشگاه ریشه‌ها ۵ در اصفهان
  • مستند راز میرزا رونمایی می‌شود
  • پیدا شدن نقاشی گمشده بعد از ۴ سال
  • «لی لی عامری» سازه‌های نامرعی می‌سازد
  • مستند «راز میرزا» رونمایی می‌شود
  • نمایشگاه «ریشه‌ها ۵» در اصفهان برپا می‌شود
  • ناصر تقوایی؛ حسرت یک خنده
  • نقاشی گمشده بعد از ۴ سال پیدا شد