Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا- استراتژي ترامپ در قبال تهران، ميان واشنگتن و متحدانش شکاف ايجاد کرد.
به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري آريا، ايگور سوبوتين، در گزارشي در نشريه نزاويسمايا گازتا (روسيه)، نوشت:
[آقاي] حسن روحاني، رئيس جمهور ايران، اعلام کرده که رهبر يک کشور نمي تواند به صورت يک جانبه، برنامه جامع اقدامات مشترک (برجام) را که ميان تهران و «گروه ١+٥» ميانجي گران بين المللي در سال ٢٠١٥ ميلادي، امضا شده است، فسخ کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اين پاسخي بود به استراتژي اعلامي از سوي دونالد ترامپ، رئيس جمهور امريکا، در قبال جمهوري اسلامي ايران. در جامعه اروپا معتقدند: اگر امريکا مبتکر خروج يک جانبه از برجام شود، اين اقدام روسيه و اروپا را در يک جناح قرار خواهد داد.
[آقاي] روحاني در پاسخ به سخنان رهبر امريکا اعلام کرد: «ما به اصول توافق هسته اي تا زماني احترام خواهيم گذاشت که منافع ما حفظ شود. اما، اگر ياران ما درصدد ناديده گرفتن تعهداتشان براساس اين توافق بر آيند، در آنصورت ما براي دادن پاسخ، ترديد نشان نخواهيم داد».
به اعتقاد [آقاي] روحاني، در حال حاضر، ملت ايران بسيار قاطع تر از هر زمان ديگري شده اند. رئيس جمهور ايران ضمن اشاره به برجام، گفت: «اين توافق بين المللي چند جانبه اي است که از سوي شوراي امنيت تصويب شده است. اين سند سازمان ملل متحد است. آيا يک رئيس جمهور مي تواند به صورت يک جانبه، اين توافق بين المللي مهم را فسخ کند؟ ظاهرا، او (منظور ترامپ است) در جريان امور قرار ندارد». محمد جواد ظريف، وزير امور خارجه ايران، نيز اعلام کرده که سخنان رئيس جمهور امريکا بيشتر از نبود استراتژي خاصي گواهي دارد.
رهبران کشورهاي اروپايي، ميانجي گران شرکت کننده در امضاي برجام، نگران اين قرار ترامپ هستند. در بيانيه مشترک فرانسه، آلمان و بريتانياي کبير، با ارزيابي هاي امريکا از نحوه اجراي تعهدات براساس «توافق هسته اي» از سوي ايران مخالفت شده است. فدريکا موگريني، نماينده ارشد اتحاديه اروپا در امور خارجي، خاطر نشان کرده که جمهوري اسلامي ايران مرتکب کمترين نقضي نشده است. سخنان زيگمار گابريل، وزير امور خارجه آلمان، که اروپا را به نشان دادن يکپارچگي در برابر اين گام هاي کاخ سفيد فرا خوانده است، بسيار جدي تر بوده است. «ما همچنين، بايد به امريکايي ها بگوييم که رفتار آنان در قبال مساله ايران، ما اروپايي ها را در موضعي همسان با روسيه و چين در ضديت با امريکا قرار مي دهد». در اين ميان، گابريل خاطر نشان کرده که برجام از ابزار مهمي براي ممانعت از پيشبرد برنامه اتم نظامي در ايران است.
استراتژي رويارويي اعلام شده از سوي رئيس جمهور امريکا، شامل بندهايي است که تدابيري در راستاي «خنثي کردن نفوذ بي ثبات کننده دولت ايران و ممانعت از تهاجمات اين دولت به ويژه، در عرصه حمايت از تروريسم و شبه نظاميان گوناگون» را شامل مي شود. در بيانيه منتشر شده از سوي کاخ سفيد آمده است: «ما اتحادهاي مرسوم خود و همياري هاي منطقه اي را با هدف برخورداري از پشتيباني در مبارزه با فعاليت هاي مخرب ايران فعال خواهيم کرد و در اين منطقه، موازنه با ثبات تري را احيا خواهيم کرد». در بيانيه امريکا پيرامون نفوذ منفي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي ايران در کشورهاي همسايه و ضرورت ممانعت از توسعه برنامه موشکي در جمهوري اسلامي ايران سخن گفته مي شود که از نقطه نظر واشنگتن، ثبات را در خاور نزديک تهديد مي کند.
ترامپ در جريان سخنراني خود، با اشاره به اين که تهران دو بار، بيش از حد مجاز ١٣٠ تن آب سنگين توليد کرده و به انتظارات امريکا در زمينه فعاليت سانتريفيوژها بي اعتنائي کرده است، از تائيد اجراي تعهدات براساس برجام از سوي ايران امتناع کرد. «اما، بخش بسيار تاثر انگيز اين توافق براي امريکا اين است که تمامي هزينه ها، بي آن که اعلام شود، از پيش به ايران پرداخت شده است. اين امور در پايان اجراي توافق هسته اي و زماني که آنان (ايراني ها) نشان دادند که براساس اصول بازي کرده اند، انجام نشده است». مسئوليت اعمال تحريم هاي جديد عليه سپاه پاسداران انقلاب اسلامي ايران بر عهده وزارت خزانه داري امريکا محول شده است. به اعتقاد ترامپ، کنگره نيز به نوبه خود، بايد کارهاي مرتبط با ايجاد تغييرات در توافق با ايران را اجرايي کند. رئيس جمهور امريکا وعده داد: «اما، اگر ما نتوانيم همراه با کنگره و متحدانمان به قراري برسيم، اين توافق فسخ خواهد شد».
مشخص نيست که اعضاي کنگره که ترامپ بار مسئوليت مربوط به تعيين سرنوشت توافق هسته اي را بر دوش آنان گذاشته است، در کدام رويکرد قصد دارند، فعاليت کنند. ژان ايو لو دريان، وزير امور خارجه فرانسه، در گفتگويي با خبرگزاري AFPچنين ابراز اميدواري کرد: «ما بسيار اميدوار هستيم که کنگره که در حال حاضر، مسئوليت فسخ احتمالي توافق هسته اي را بر دوش دارد، اين توافق را به خطر نيندازد. اگر ما اين توافق را که در حال اجرا است، محکوم کنيم، در آنصورت سابقه خطرناکي به وجود خواهد آمد». از نقطه نظر اين ديپلمات فرانسوي، به ويژه، اين موضوع از اين جهت خطرناک است که اين رويدادها در زمينه اي از تلاش ها براي نشاندن کره شمالي پشت ميز مذاکرات و خلع سلاح شدن اين کشور در جريان است.
لانا رواندي فدائي، کارمند علمي ارشد انستيتوي خاور شناسي آکادمي علوم روسيه، به نشريه «نزاويسيمايا گازتا» گفت: «ترامپ با قوانين آشتي ناپذير است. او در قبال اين موضوع که باراک اوباما، رئيس جمهور پيشين امريکا، اعلام کرده که امريکا براي دراز کردن دست دوستي به سوي ايران آمادگي دارد نيز ناسازگاري نشان مي دهد. ايران براي ترامپ – نقطه ضعف است. اما، آن چه که او در حال حاضر، خواهان آن است، خارج از چارچوب حقوق بين الملل است، زيرا برجام – يک توافق چند جانبه است و خروج يک جانبه و اختصاصي از اين توافق براي امريکا غير ممکن است. ترامپ از سه نقط حساس سخن گفته است. يکي از آنها از اين قرار است: اگر سرويس اطلاعاتي امريکا اعلام کند که ايران اين توافق را نقض مي کند، در آنصورت، اعمال تحريم ها سريعا، از سر گرفته خواهد شد. ما به خوبي، مي دانيم که سرويس اطلاعاتي امريکا چگونه در عراق در جستجوي سلاح کشتار جمعي بر آمده بود. و اکنون، ما شاهد هستيم که چه بر سر اين کشور آمده است».
در اين ميان، اين تحليلگر در اين خصوص ابراز ترديد مي کند که کنگره امريکا اقدام به فسخ اين توافق کند. رواندي فدائي مي گويد: «به احتمال زياد، اين قرارهاي ترامپ مورد حمايت قرار نخواهند گرفت. اگر کنگره اين قرارها را تصويب کند، قبل از همه، به خود امريکا ضربه وارد خواهد کرد، زيرا با اين کار خلاف منافع ديگر کشورها عمل خواهد کرد. در حال حاضر، بسياري از کشورهاي اروپايي از نادرستي اين سياست ترامپ سخن مي گويند». اين کارشناس توجهات را به سوي چگونگي برخورد اطرافيان وي در قبال اين سياست ضد ايراني رئيس جمهور امريکا جلب مي کند: بخشي از ياران وي او را براي اخذ مشي نرم تري ترغيب مي کنند.
اين کارشناس در رابطه با اعمال تدابير محدود کننده عليه سپاه پاسداران انقلاب اسلامي ايران با اين موضوع موافق است که اين بيشتر، يک ژست همگاني است. رواندي فدائي در تفسيري از احتمال اجراي رژيم تحريم ها، گفت: «وحشتناک ترين موردي که ايران تجربه کرده، زماني بوده که سيستم سوئيفت بانکي مسدود شده بود. ايران در طول سال هاي دراز، تحت اعمال تحريم ها زندگي کرد. اين کار دشواري است، اما اين کشور از پس تحريم ها بر مي آيد و راه مقابله با آن را مي يابد». در اين ميان، اين کارشناس باور دارد که نبايد انتظار داشت که امريکا فورا، تمامي اهرم هاي اعمال فشار بر ايران را اتخاذ کند. رواندي فدائي در پايان گفت: «وارد عمل کردن چنين نيرويي مي تواند به بروز بحران داخلي در امريکا منجر شود».

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۰۹۳۸۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ائتلاف چند کشور علیه ایران | تصمیم ضدایرانی گروه هفت مشخص شد

به گزارش همشهری آنلاین نشست بروکسل، اولین نشست ۲۷ رهبر ملی اتحادیه اروپا از زمان عملیات «وعده صادق» ایران در پاسخ به جنایات رژیم صهیونیستی علیه کنسولگری تهران در دمشق و بیش از شش ماه از گذشت جنگ میان رژیم صهیونیستی علیه غزه برگزار می‌شود.

سران اتحادیه اروپا بدون در نظر گرفتن تحریکات صهیونیست‌ها، عملیات ۱۳ آوریل ایران را محکوم و بر تعهد خود به «امنیت» رژیم صهیونیستی تاکید کردند و از همه طرف‌ها خواستند از تنش‌های بیشتر از جمله در لبنان جلوگیری کنند.

براساس اعلام روابط عمومی کل سپاه، نیروی هوا فضای سپاه شنبه و یکشنبه به جنایات اخیر رژیم صهیونیستی در حمله به بخش کنسولی سفارت ایران در دمشق و شهادت جمعی از مستشاران کشورمان در سوریه، از جمله با شلیک ده‌ها فروند موشک و پهپاد به اهدافی درون سرزمین‌های اشغالی واکنش نشان داد.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه شماره ۲ خود با اشاره به انهدام اهداف نظامی مهم ارتش تروریستی صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی و هشدار به دولت تروریستی آمریکا نسبت به هرگونه پشتیبانی و مشارکت در ضربه به منافع ایران، تاکید کرد: هرگونه تهدید آمریکا و رژیم صهیونیستی از مبدأ هر کشوری با پاسخ متقابل جمهوری اسلامی ایران به منشأ تهدید مواجه می‌شود.

براساس گزارش خبرگزاری رویترز، در بیانیه وزیران گروه هفت آمده است: «ما متعهد می‌شویم که برای تضعیف توانایی ایران برای دستیابی، تولید یا انتقال تسلیحات، هماهنگی نزدیک داشته باشیم.»

«شارل میشل» رئیس اجلاس سران هم در اظهاراتی ضد ایرانی گفت: «احساس می‌کنیم انجام هر کاری برای منزوی کردن ایران بسیار مهم است. تحریم‌های جدید علیه جمهوری اسلامی، شرکت‌های فعال در تولید پهپاد و موشک را هدف قرار خواهد داد.»

«اولاف شولتس» صدراعظم آلمان هم گفت مهم است که تل‌آویو «با حمله گسترده خود پاسخ ندهد.»

ایتالیا قبل از مذاکرات گروه ۷ به طور جداگانه به نفع تحریم‌ها علیه تامین‌کنندگان تسلیحات مرتبط با حمله به رژیم صهیونیستی و همچنین کسانی که در پشت حملات به کشتی‌ها در دریای سرخ بودند، صحبت کرد.

از سوی دیگر آلمان، فرانسه و چندین کشور اتحادیه اروپا به دنبال توسعه طرحی هستند که به دنبال محدود کردن عرضه پهپادها به روسیه و همچنین محدود کردن رسیدن موشک و سایز تجهیزات به دست گروه‌های مقاومت در منطقه غرب آسیا شود.

بلژیک از اعمال تحریم‌ها علیه سپاه پاسداران ایران حمایت کرد، اما شولتس گفت این امر مستلزم بررسی‌های قانونی بیشتر است. دیپلمات ارشد اتحادیه هم گفته است که این کار تنها در صورتی ممکن است که یک نهاد ملی در اتحادیه اروپا به این نتیجه برسد.

کد خبر 845338 برچسب‌ها ایران و اسرائیل خبر ویژه

دیگر خبرها

  • توهین جدید ترامپ به بایدن؛ او بدترین رئیس‌جمهور تاریخ آمریکا است
  • ترامپ: بایدن کشور ما را ویران کرده و بدترین رئیس جمهور تاریخ آمریکاست/ ما باید از شر بایدن خلاص شویم (فیلم)
  • سعید لیلاز: خطرناک‌ترین دشمن جمهوری اسلامی خودش است/ بعد از ماجرای مهسا هنوز آشتی ملی مشاهده نشده/ امریکایی‌ها می‌دانند اگر ضربه جدی به ایران بزنند دست ایران بسته نیست/ پیشنهاد من این است که ایران، آزمایش هسته‌ای خود را عمومی کند
  • ائتلاف چند کشور علیه ایران | تصمیم ضدایرانی گروه هفت مشخص شد
  • رئیس جمهور هوادار روسیه در سودای نخست‌وزیری کرواسی
  • ساز مخالف اسلواکی در اتحادیه اروپا؛ باز هم پای روسیه در میان است
  • رییسی و پوتین درباره حمله سپاه به اسرائیل چه گفتند؟
  • حضور در انتخابات از پشت میله‌های زندان؟
  • کاخ‌ســــفید مأمن رادیکالیسم ویرانگر
  • ترامپ بار دیگر دادگاهی شد