Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایران اکونومیست - اسحاق جهانگیری در مراسم روز جهانی استاندارد، اظهار داشت: واحدهای صنعتی که موفق به کسب رتبه‌های برتر می‌شوند، یک گام به سمت جهانی شدن برمی‌دارند.

وی افزود: باید بنگاه‌های صنعتی به سمت جهانی شدن و تولید کالا برای عرضه در بازارهای بین‌المللی تلاش کنند.

معاون اول رییس‌جمهور متذکر شد: رمز استمرار حیات واحدهای صنعتی و تولیدی حضور در فضای رقابتی جهانی است؛ گرچه برای حضور در بازارهای داخلی نیز نیازمند تولید محصولات قابل رقابت هستیم، اما برای ورود به بازارهای بین‌المللی کیفیت و استانداردهای کالاهای تولیدی در صنایع باید افزایش یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جهانگیری با اشاره به ورود کشور به دوره جدید اقتصادی و بهبود فضای اقتصاد، گفت: امروز ایران حدود ۵۰ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی دارد و این بدان معناست که بنگاه‌های اقتصادی کشور در بازارهای بین‌المللی حضور پیدا کرده‌اند.

وی ادامه داد: اگر فضا مناسب‌تر و تولید داخلی بیشتر شود، فکر می‌کنم که در سال‌های آینده قادر هستیم که اقتصاد را با درآمدهای غیرنفتی اداره کنیم.

معاون اول رییس‌جمهور با اشاره به افزایش درآمدهای صادرات غیرنفتی طی دو سال گذشته، متذکر شد: باید به دوره‌ای برسیم که درآمدهای غیرنفتی به ثبات برسد و همواره بتوانیم در تراز تجاری به جز نفت‌خام شرایط مناسبی داشته باشیم.

جهانگیری با تاکید بر این‌که امروز شرایط اقتصادی کشور در یک مسیر صحیح قرار گرفته است، گفت: ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که شرایط اقتصادی در مسیر صحیح خود قرار گرفته است. این ارزیابی‌ها نیز براساس عملکرد ۱۰ بنگاه خاص انجام نشده، بلکه ما در ارزیابی‌های خود چند صد هزار بنگاه صنعتی کوچک، متوسط و بزرگ را مورد بررسی قرار داده‌ایم.

وی افزود: متاسفانه در این شرایط فضای رسانه‌ای گاهی به این سمت حرکت می‌کند که افراد با مشاهده ۱۰ بنگاه اقتصادی اظهار می‌کنند که اقتصاد و صنعت به هم ریخته است. این در حالی است که نمی‌توانیم در صورتی که تنها چند ۱۰ یا چند صد بنگاه با مشکل مواجه هستند بگوییم که صنعت و اقتصاد کشور با بحران روبرو شده است.

معاون اول رییس‌جمهور تصریح کرد: اقتصاد کشور در مسیر خوبی قرار گرفته و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی اثر خود را گذاشته‌اند و برخلاف حرف‌هایی که مطرح می‌شد، دولت به اقتصاد مقاومتی باور داشته و در راستای تحقق آن گام برداشته است.

رییس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی با بیان اینکه مهم‌ترین دستاورد اقتصادی کشور حاکم شدن ثبات است، اظهار کرد: از سال ۹۲ مهم‌ترین هدف گذاری دولت یازدهم، انجام کاری برای قابل پیش بینی کردن شاخص‌های اقتصادی برای فعالان اقتصادی بود. در این زمینه به لطف خدا امروز ثبات قابل قبولی در شاخص‌های اقتصادی ایجاد شده و تعامل خوبی در دنیا میان فعالان اقتصادی برقرار شده است.

جهانگیری با انتقاد از طرح برخی گمانه‌زنی‌ها نسبت به ورود سرمایه خارجی به اقتصاد کشور، اظهار کرد: نباید فراموش کنیم که ما در شرایطی قرار داشتیم که یک مرتبه برای جذب ۱۸ هزار میلیارد دلار فاینانس از یک کشور دوست مجبور بودیم ۲۲ هزار میلیارد دلار در آن کشور سپرده‌گذاری کنیم، اما امروز تنها با تعهد وزیر اقتصاد دولت و با امضای یک برگه کاغذ فاینانس‌های بین المللی محقق می‌شوند.

وی با اشاره به رقم واقعی اعتبارات گشایش یافته خارجی گفت: براساس قراردادهایی که تاکنون به امضا رسیده است، ۲۵ میلیون دلار خط فاینانس به ایران داده شده، همچنین چندین میلیارد دلار نیز تفاهمنامه با کشورهای مختلف از اروپا و آسیا مذاکره و به امضا رسیده که ما این ارقام را به عنوان خط اعتباری برقرار شده فعلا مطرح نمی‌کنیم.

معاون اول رییس جمهور خاطر نشان کرد: امروز در زمینه بخش‌های مهم اقتصادی کشور از جمله نفت و گاز، شرکت‌های بزرگ دنیا در حال همکاری با ایران هستند و توتال بیش از ۵ میلیارد دلار قرارداد منعقد کرده است. همچنین در زمینه تکنولوژی و بازار نیز در سال قبل بیش از ۴۰ میلیارد دلار کالا به بازار دنیا صادر شد.

جهانگیری با بیان اینکه شاخص‌های اقتصادی کشور در شرایط خوبی به سر می‌برد، اضافه کرد: براساس گزارش مرکز آمار سال گذشته رشد اقتصادی کشور بیش از ۹ درصد و طبق گزارش بانک مرکزی این شاخص اقتصادی با بیش از ۱۲ درصد رشد مواجه بود. همچنین براساس گزارش صندوق بین المللی پول در آمریکا نیز رشد اقتصادی سال گذشته در بالاترین سطح جهان و ۱۲ درصد بوده است. با این حال عده‌ای می گفتند که این رشد به دلیل افزایش فروش نفت است.

وی افزود: ما نیز این موضوع را قبول می کنیم و معتقدیم که سهم نفت در رشد اقتصادی سال قبل بالا بوده، اما براساس گزارش مرکز آمار رشد اقتصادی سه ماهه نخست امسال نیز ۷.۷ دهم درصد بوده است.

معاون اول رییس جمهوری خاطر نشان کرد: رشد سرمایه‌گذاری هم که در دوره‌ای طولانی منفی بود، در سه ماهه چهارم سال ۹۵ به بالای ۶ درصد رسید و در سه ماهه نخست سال ۹۶ بالای ۷ درصد شد. همچنین تورم نیز روند تک رقمی خود را براساس گزارش‌های مرکز آمار و بانک مرکزی ادامه می‌دهند.

رییس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی با اشاره به آمار ایجاد شغل در کشور در شش ماهه نخست امسال گفت: سال قبل بیش از ۶۰۰ هزار شغل و در سه ماهه نخست امسال براساس گزارش مرکز آمار ۷۰۳ هزار شغل در کشور ایجاد شد. همچنین براساس گزارش های مربوطه در تابستان امسال ۷۹۵ هزار شغل ایجاد شده است.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به سخنان اخیر رییس‌جمهور آمریکا علیه ایران خاطرنشان کرد: طبیعتا پس از سخنرانی ترامپ و به دلیل تاثیرگذاری آمریکا در اقتصاد دنیا، باید شوکی به اقتصاد جهانی و به ویژه اقتصاد ایران وارد می‌شد اما مشاهده کردیم که مردم دنیا و ایران هیچ اعتنایی به صحبت‌های ترامپ نکردند و در اقتصاد هیچ حرکت هیجانی اتفاق نیفتاد.

منبع: ایران اکونومیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۰۹۴۰۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اقتصاد دیجیتال وضعیت بیکاری و اقتصادی را کردستان بهبود می بخشد

میثم عابدی ظهر امروز در نشست هم اندیشی با فعالان حوزه ICT در سنندج اظهار داشت: در استان کردستان امکان خوبی برای توسعه حوزه آی سی تی وجود دارد که می‌تواند باعث نجات استان و جبران عقب افتادگی‌ها باشد.

معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر وجود نیروی انسانی توانمند در استان در حوزه‌های مختلف، افزود: هم مرزی استان با عراق از مزیت‌های است و می‌تواند به توسعه کمک شایانی داشته باشد.

وی اذعان کرد: کشور عراق از لحاظ خدمات نرم افزاری از ایرانیان عقب هستند و با وجود نیروی انسانی با تجربه و سرشار از استعداد در استان، امکان ارتباط گسترده و انتقال تجربیات وجود دارد.

عابدی با بیان اینکه وزارت ارتباطات مبتنی بر ظرفیت‌های استان برای توسعه زیرساخت‌ها و تامین مالی حمایت‌های لازم را خواهد داشت، گفت: اقتصاد دیجیتال می‌تواند وضعیت بیکاری و اقتصادی استان را بهبود بخشد و می‌تواند در این زمینه پیشرو باشد.

معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از برنامه ریزی برای چند طرح مختلف خبر داد و گفت: یکی از ایم برنامه‌ها آموزش مهارت‌های دیجیتالی به منظور استعداد یابی و تربیت نیروی انسانی است.

عابدی ادامه داد: امسال در قالب طرح «ایران دیجیتال» به صورت گسترده ۳۰۰ هزار نفر را در کشور در حوزه مهارت‌های دیجیتالی آموزش خواهیم داد.

وی به آموزش ۵۰ هزار نفر در این حوزه طی یکسال گذشته در سطح کشور اشاره کرد و وعده داد در صورت تضمین ورودی بازار کار از طرف شرکت‌های استان، هزینه‌های آموزشی از سوی وزارت ارتباطات تقبل خواهد شد. 

وجود ۱۲۶۰ کسب‌وکار فعال دارای نماد اعتماد الکترونیک در کردستان

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات کردستان نیز در این نشست  اظهار داشت: استان کردستان در شاخص توسعه فاوا (IDE) در رتبه ۲۵ کشور قرار دارد.

حیدری با اشاره به وجود یک هزار و ۲۶۰ کسب و کار فعال دارای نماد اعتماد الکترونیک در استان گفت: ۱۱۳ استارتاپ فعال نیز وجود دارد. ‌

فعالیت ۶ شرکت مستقر در پارک علم و فناوری در حوزه فناوری و اطلاعات

رئیس پارک علم و فناوری کردستان نیز در این نشست گفت: از ۱۸۰ شرکت مستقر در پارک علم و فناوری کردستان ۶۰ شرکت در حوزه فناوری و اطلاعات فعالیت دارند.

بابک سوری بر لزوم حمایت شرکت ها از بخش صنعت تاکید کرد و افزود: شرکت ها باید بتوانند دست اورد های خود را یه صنعت و تولید محصولات فیزیکی تزریق کنند و در راستای افزایش تولید محصول گام برداند.

وی با بیان اینکه به صورت جدی پیگیری زیرساخت ها هستیم، بیان کرد: کمبود تسهیلات را قبول داریم اما شرکت ها باید نوآوری را بیش از پیش مورد توجه قرار دهند تا در مسیر توسعه حرکت کنند.

در این جلسه مدیران شرکت‌های مختلف دانش بنیان به بیان مشکلات و مسائل خود پرداختند.

باشگاه خبرنگاران جوان کردستان سنندج

دیگر خبرها

  • ۱۵ کشور قدرتمند جهان اسلام بر اساس مولفه های نظامی و اقتصادی
  • ‌اقتصاد کشور را نباید دولتی مدیریت کرد
  • اقتصاد دیجیتال وضعیت بیکاری و اقتصادی را کردستان بهبود می بخشد
  • کارگران رکن اصلی جهش تولید و رونق اقتصادی هستند
  • انتقاد رییس اتاق بازرگانی تهران از دلار ۴۰ هزار تومانی: دولت هم چوب را می‌خورد هم پیاز را/ دود این سیاستها به چشم صادر کننده‌ها می‌رود
  • رییس اتاق اصفهان خواستار توجه به مَضرات اقتصادی تعطیلی پنجشنبه‌ها شد
  • جهش تولید را در حوزه های مختلف اقتصادی باید دنبال کرد
  • چرا رهبر انقلاب اصرار بر مردمی سازی اقتصاد دارند؟ / مزایای واگذاری مدیریت به بخش خصوصی چیست؟
  • سند نقشه راه کشاورزی در استان همدان برای نخستین بار در کشور تدوین شد
  • اقتصاد اسلامی بدون وضو!