Web Analytics Made Easy - Statcounter

مهاباد- ایرنا- رئیس اداره حفاظت محیط زیست سردشت با اشاره به اینکه این شهرستان زیستگاه اصلی سمندر خال‌ زرد است، گفت: این گونه جانوری بانام علمی Neurergus microspilotus به دلیل بحران آلودگی آب و تخریب زیستگاه در معرض خطر انقراض قرار دارد.

خالد بایزیدی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این دوزیست برای اولین بار در سردشت مشاهده و به نام این شهر ثبت شده است و در جویبارها و چشمه های جاری مناطق مختلف شهرستان زندگی می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گفته وی آبشار رزگه، آبشار شلماش، بیشتر چشمه های داخل منطقه حفاظت شده میرآباد، آبشار خرپاپ، منطقه کیله، شینوه، گرژال و آبراهه های مناطق کوهستانی از مهم ترین زیستگاه های این دوزیست به شمار می رود.
وی از برنامه ریزی برای سرشماری این گونه جانوری به صورت همزمان در سه استان غربی کشور در بهار سال آینده خبر داد و از همه شهروندان به منظور جلوگیری از تخریب زیستگاه های این دوزیست درخواست همکاری کرد.
بایزیدی، بیان کرد: سمندر خال‌ زرد گونه‌ای از جانداران دوزیست است که در فهرست قرمز اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN) قرار دارد و در زبان کُردی با عناوین «بوکه کانیله» یا «بووکه جندوکه» شناخته شده است.
وی اظهار کرد: طبق تحقیق های صورت گرفته، این گونه جانوری حساسیت زیادی به میزان سالم بودن آب دارد و هرگونه آلودگی آب به شدت زندگی این سمندر را در معرض خطر قرار می دهد.
وی اضافه کرد: حساسیت به سلامت آب در این گونه جانوری به حدی بالاست که طبق گفته کارشناسان از ظرفیت وضع بیولوژیکی آن می‌توان برای شناسایی آب سالم استفاده کرد.
وی بیان کرد: سمندر خال زرد در آب زایش می کند و تولید مثل آن در عمق کمِ آب‌های زلال و شفاف نهرها و چشمه‌های مناطق کوهستانی است؛ ابعاد تقریبی این جاندار بین 5 تا 15 سانتی متر بوده و دارای پوستی سیاه و نرم با پوششی از خال های زرد رنگ بوده و پوشش گیاهی غالب زیستگاه این سمندر شامل انواعی از گونه‌های بلوط، بید، بادام، تمشک و گردو است.
سمندر خال زرد در چند نقطه محدود دنیا از جمله نواحی مرزی عراق و ایران در نقاط جنوب و شمال غربی آذربایجان غربی، کردستان و کرمانشاه زندگی می کند و بدلیل آلودگی آب و تهدید زیستگاه در معرض خطر جدی انقراض قرار دارد.
سمندر خال زرد در نقاطی با ارتفاع بیش از یکهزار متر از سطح دریا و در دمایی بین 5 تا 15 درجه سانتی‌گراد زیست می کند.
مهمترین اخبار ایرنای کشور، آذربایجان غربی و جنوب استان را به صورت لحظه به لحظه از کانال خبری تلگرام این رسانه به آدرسirnamahabad@ دریافت کنید.
7562/3093/3072
** تنظیم کننده: پیمان پاکزاد ** انتشار دهنده: علیرضا فولادی

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۰۹۴۱۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جاده گچساران به زیدون و دیلم برای ۱۲ ساعت مسدود می شود

به گزارش خبرنگار مهر، بر اساس این اطلاعیه، فردا به منظور انتقال خط لوله آب، این جاده مسدود و جاده جایگزین مشخص شد.

در بخشی از این اطلاعیه آمده است: فردا چهارشنبه ۲۹ فروردین، این شرکت قصد تعویض و تعمیر خط اصلی انتقال آب در جاده شهر سردشت زیدون به سمت گچساران و بهبهان را دارد و این عملیات باعث مسدودسازی جاده ارتباطی گچساران به زیدون و دیلم حد فاصل کارخانه قند نباتی ارجان نوین خواهد شد.

بر این اساس، رانندگان فردا از ساعت هشت صبح تا ۲۰ از مسیر کمر بندی شهر سردشت زیدون تردد کنند.

کد خبر 6079943

دیگر خبرها

  • سرشماری سمندر کوهستانی در آذربایجان‌غربی آغاز شد
  • آغاز سرشماری بهاره قرقاول در گلستان
  • سرشماری سمندرهای کوهستانی در آذربایجان‌غربی آغاز شد
  • تولد غیرمعمول اورانگوتان نادر، دانشمندان را امیدوار کرده است
  • حیات وحش شاهوار شاهرود
  • محکومیت قاچاقچی ماینر در سردشت
  • جاده گچساران به زیدون و دیلم برای ۱۲ ساعت مسدود می شود
  • فردا؛ بسته شدن جاده دیلم به زیدون
  • معرفی میش مرغ ایرانی از ویژگی ظاهری تا محل زیست این پرنده (+عکس)
  • ممنوعیت برداشت گیاهان مرتعی و دارویی در کرمان