Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پول نیوز»
2024-05-07@23:11:11 GMT

پل ورسک کجاست؟ (+عکس)

تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۰۹۴۳۹۰

پل ورسک کجاست؟ (+عکس)

پول‌نیوز -«پل ورسک»، یکی از کهن‌ترین و درواقع بزرگ‌ترین پل‌های راه‌آهن کشور است که در روستایی به همین نام، در شهرستان سوادکوه و در استان مازندران، در ارتفاعی بالغ بر ۱۱۰ متر ساخته شده است. این پل تاریخی در زمان پهلوی اول و در سال ۱۳۱۵ هجری شمسی، افتتاح شد.



معرفی

کارشناسان، پل ورسک را از شاهکارهای مهندسی معرفی می‌کنند و آن را در گروه مهم‌ترین و ارزشمندترین آثار فنی و مهندسی راه‌آهن در شمال کشور می‌دانند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این پل که از سازه‌های استراتژی ایران است، به همت شرکتی سوئدی-دانمارکی به نام «کامپساکس»، به مدیریت «یورگن ساکسیلد»، ساخته شد.



مسئولین این شرکت تضمینی ۷۰ ساله را برای عملکرد این پل، به مسئولان وقت کشور، متعهد شده بودند و در مقابل به ازای مدت زمانی که برای ساخت آن صرف کردند، مبلغی معادل ۱/۵ گرم طلای خالص برای هر متر راه‌آهن دریافت کنند.

وجه تسمیه این پل به ورسک، به دلیل قرارگیری آن در روستای عباس‌آبادکه بعدها نام آن به ورسک تغییرنام پیدا کرد. ورسک، در فاصله‌ی ۴۵ کیلومتری از بخش جنوبی شهرستان «زیراب»، ۸۵ کیلومتری از شهرستان «قائم‌شهر» و در محور «فیرزوکوه» و مسیر راه‌آهن شمال کشور، روی دره‌ی ورسک (عباس‌آباد)، قرار دارد و این پل در مسیر راه آهن سراسری شمال-جنوب و در ارتفاع ۱۱۰ متری از ته دره با دهانه ۶۶ متری و با وسایلی ابتدایی ساخته شد.

این پل دو كوه عظیم و سخت‌گذر عباس‌آباد را به هم متصل می‌کند. سازندگان این اثر کهن، آن را تنها برای تردد قطار احداث کرده‌اند. این در حالی است که امروزه حتی با گذشت یک دهه از مدت زمان تضمین شرکت سازنده، باز هم این پل مورد استفاده قرار گرفته و روزی چندین مرتبه قطارهای مسافری تهران-ساری و تهران-گرگان و نیز قطارهای باری و سوختی از روی آن عبور می‌کنند.

جالب است بدانید که هنگام ساخت پل ورسک، مهندسین سازنده برای ممکن ساختن عبور قطار از روی پل، مسافتی نزدیک به ۱۱ کیلومتر پس از روستای ورسک را به صورت سه پله و روی دامنه‌ی کوه احداث کردند. دلیل این امر، شیب بسیار تند مسیر بود که از کوهستان شروع می‌شد و به سمت «تونل گدوک»، ادامه می‌یافت. حرکت قطار با این شیب تند روی پل، بسیار سخت و البته غیرممکن بود.

ساخت مسیر به صورت سه پله، به «سه خط طلا»، شهرت یافته است. دلیل شهرت این بخش به سه خط طلا، میزان بهای آن برای ایرانیان است که بیش از طلا ارزشمند و مهم است. همچنین با ساخت این پل، ایجاد راه ارتباطی بین دو کوه بزرگ و صعب‌العبور عباس‌آباد است.

البته نباید از این موضوع غافل شد که تنها شیب تند بخشی از مسیر، از سختی‌های کار نبود؛ بلکه «دره‌ی ورسک»، نیز خود از جمله مشکلات بر سر راه ساخت پل ورسک به‌شمار می‌آمد.

بنابراین طراحی دهانه‌ای بزرگ برای پل، از راهکارهایی بود که توسط شرکت کامپساکس به اجرا درآمد. ساخت این پل در سال ۱۳۱۳ هجری شمسی شروع و پروسه‌ی ساخت آن طی دو سال در اردیبهشت ۱۳۱۵ به اتمام رسید.




منبع:کجارو

منبع: پول نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۰۹۴۳۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آخرین وضعیت جاده‌های کشور؛ چالوس و هراز قفل شد

به گزارش خبرنگار مهر، در حال حاضر ترافیک در محور چالوس مسیر (شمال به جنوب) حدفاصل ولی آباد تا هریجان و ترافیک سنگین در محور هراز مسیر (شمال به جنوب) محدوده‌های وانا، شاهاندشت، گزنک و آب اسک سنگین است.

همچنین تردد در سایر محورهای شمال همچون محور فیروزکوه، آزادراه تهران - شمال و آزادراه قزوین - رشت (رفت و برگشت) را روان اما محور آزادراهی قزوین - کرج - تهران محدوده کمال شهر و حدفاصل مهرشهر تا پل کلاک با ترافیک سنگین مواجه است.

طبق آخرین اطلاعات مرکز مدیریت راه‌ها، ترافیک در محور شهریار - تهران در برخی از مقاطع و آزادراه قم – تهران محدوده حکیم آباد نیز سنگین است.

کد خبر 6097036 زهره آقاجانی

دیگر خبرها

  • منطقه امن کجاست؟+ فیلم
  • شهر بدون چراغ قرمز در ایران کجاست؟
  • آبشار کیگا کجاست ؟ چگونه به آنجا برویم ؟
  • منطقه آزاد چابهار در مسیر ساخت نیروگاه خورشیدی
  • تیم بسکتبال دانشگاه آزاد در مسیر بازگشت به لیگ برتر
  • آخرین وضعیت جاده‌های کشور؛ چالوس و هراز قفل شد
  • ترافیک در مسیر بازگشت از شمال/ جوی آرام در دیگر جاده‌های کشور
  • آخرین وضعیت ترافیکی جاده‌های کشور
  • کلید حل تمام مسائل کشور در دل تعلیم و تربیت نهفته است
  • حسن یزدانی کجاست؟