Web Analytics Made Easy - Statcounter

کابل - ایرنا - تنها با گذشت یک روز از نشست چهار جانبه عمان که با هدف یافتن راهکاری عملی برای ایجاد صلح در افغانستان از طریق مشارکت جدی پاکستان برگزارشد؛ گروه طالبان با حملات هماهنگ در سه استان افغانستان روز خونینی را با بر جای گذاشتن نزدیک به 400 کشته و زخمی به ثبت رساند.

به گزارش ایرنا دیروز سه شنبه تقریبا هماهنگ در سه استان پکتیا ، غزنی و فراه حملات مشابه ای انجام شد که مسئولیت آنها را طالبان بر عهده گرفت و آن را نشانه ای از جدیت این گروه بر تداوم جنگ با نیروهای دولتی به بهانه همکاری آنها با نیروهای خارجی مستقر در افغانستان اعلام کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گزارش ایرنا تا زمان تنظیم این خبر برای امروز چهارشنبه آمار دقیق تلفات مشخص نشد و مراجع مختلف ارقام متفاوتی را اعلام کرده اند اما چیزی که قطعی است تعداد تلفات نیروهای نظامی و غیر نظامی نزدیک به 100 کشته است .
انجام این حملات که بدون شک نیازمند برنامه ریزی و تدارک قبلی است می تواند بیانگر این باشد که طالبان فارغ از نتایج گفت و گوهای روز دوشنبه نمایندگان کشورهای پاکستان ، چین ، آمریکا و افغانستان در نشست مسقط پایتخت عمان که به گفته اغلب کارشناسان سیاسی بدون نتیجه خاتمه یافت، خود را برای بیان مخالفتش با صلح آماده کرده بود.
طالبان مدعی است نتیجه جنایت روز گذشته اش بسیار خونبارتر از آمارهای اعلام شده از سوی مقامات دولتی است و بهانه کشتن مردم عادی و فرزندان ملت افغانستان را در لباس پلیس همچنان تلاش برای ضربه زدن به هسته های اصلی نیروهای دولتی به عنوان حامیان نیروی خارجی و مجبور کردن نیروهای خارجی به خروج از افغانستان عنوان می کند.
دیروز ساعت 9 و 40 دقیقه خودرو بمب گذاری شده ای خود را به لایه حفاطتی مرکز فرماندهی پلیس استان پکتیا در شهر «گردیز» مرکز این استان رساند و با انفجار خود سد ورودی را شکست و بلافاصله خودرو دومی وارد محوطه مرکز پلیس شد و در پی انفجار این خودرو مهاجمان مسلح وارد این مرکز شدند و در نتیجه این درگیری به گفته مقامات وزارت کشور افغانستان 41 کشته و 158 زخمی یود.
«مرادعلی مراد» معاون ارشد امور امنیتی وزارت کشور افغانستان به خبرنگاران گفت که 21 نیروی امنیتی و 20 غیر نظامی در این حمله کشته شدند و همچنین 48 نیروی امنیتی و 110 غیر نظامی هم زخمی شدند.
وی گفت که تروریست ها با آخرین توان خود این حمله را برنامه ریزی کرده اند و در جریان آن 5 مهاجم انتحاری پس از 4 ساعت درگیری با نیروهای افغان کشته شدند.
در جمع کشته شدگان نیروهای نظامی در پکتیا نام «توریالی عبدیانی» فرمانده پلیس این استان نیز دیده می شود.
گروه طالبان دوشنبه شب نیز به مرکز شهرستان های «شلگر» و «اندر» در استان غزنی حمله کرده بودند و این درگیری ها که تا روز سه شنبه به قصد تصرف این شهرستان ها از سوی مهاجمان ادامه داشت با بر جای ماندن 15 کشته از نیروهای پلیس و شماری زخمی و با عقب نشینی طالبان پس از تحمل تلفات دیروز عصر پایان یافت .
همچنین روز گذشته از استان فراه خبر رسید که طالبان با حمله به مقر فرمانداری شهرستان «شیبکوه» در این استان توانسته اند این شهرستان را تصرف کنند که البته مقامات رسمی خبر حمله را تایید کردند اما سقوط شهرستان را رد کرده و گفتند که طالبان پس از مقاومت نیروهای پلیس و صد حمله نیروهای امنیتی مجبور به عقب نشینی شده اند.
براساس گزارش منابع داخلی افغانستان روز گذشته حدود 400 سرباز افغان در مناطق مختلف این کشور در درگیری با شبه نظامیان طالبان و حملات انتحاری کشته یا زخمی شده اند.
گروه طالبان با انتشار بیانیه ای مسئولیت این حملات را برعهده گرفت و ضمن تهدید به تشدید حملات ادعا کرد که این حملات را با هدف ضربه زدن به هسته های اصلی نیروهای نظامی دولت مرکزی به عنوان میزبان نیروهای خارجی و رساندن پیام ناکامی راهبرد خارجی ها به نظامیان ناتو ادامه خواهد داد.
طالبان مدعی است تعداد تلفات حمله به مرکز فرماندهی پلیس استان پکتیا 439 تن است و مهاجمان انتحاری را هشت نفر با نام های «اسدالله خوستی»، «محصل معاذ هلمندی»، ملا «بلال زابلی»، «سلیمان خوستی»، «عمر کابلی»، «حمزه پکتیاوال»، «ساجد لوگری» و «احمد خوستی» معرفی کرده است .
روز گذشته شهر کابل پایتخت افغانستان هم شاهد چند انفجار بود ؛ یک بمب مغناطیسی در یک خودرو پلیس در منطقه «هشتم» شهر کابل منفجر شد که بر اثر آن راننده خودرو کشته شد و همچنین سه بمب دستی در منطقه «ده افغانان» در مرکز کابل به سمت پاسگاه های پلیس پرتاب شد که در نتیجه آن سه نفر زخمی شدند.
دوشنبه گذشته نیز دو انفجار در منطقه «دهبوری» در غرب شهر کابل رخ داد که بر اثر آن سه پلیس زخمی شدند.
شنبه شب گذشته نیروهای پلیس در کابل موفق شده بودند یک دستگاه خودرو بمب گذاری شده را حاوی دو هزارو 700 کیلوگرم مواد منفجره کشف ضبط کنند که می توان حدس زد این خودرو شاید قرار بود با حملات دیروز همزمان منفجر شود .
بازتاب حملات روز گذشته هنوز در مجامع خبری و سیاسی ادامه دارد و ضمن محکوم کردن این اقدامات تروریستی اغلب کارشناسان بر شدت برخورد دولت با مخالفان مسلح تاکید دارند و این حملات را به نوعی نتیجه عدم جدیت پاکستان در حل مشکل افغانستان ارزیابی می کنند.
حامد کرزی رئیس جمهوری سابق افغانستان که هفته گذشته در یک نشست مطبوعاتی به نوعی با چشم پوشی به اقدامات طالبان خواستار نشستن آنها دور میز مذاکره با دولت از یک سو و انعطاف بیشتر دولت از سوی دیگر شده بود امروز ضمن محکوم کردن حملات دیروز جنایت پکتیا را جنایت بزرگ بشری برشمرد.
آساق*291*1104 **1663**انتشار دهنده: خسرو حسینی

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۱۰۷۰۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گزارش افغانستان اینترنشنال باز هم جعلی درآمد

سخنگوی حکومت طالبان گزارش «افغانستان اینترنشنال» درباره دستور رهبر طالبان برای ممنوعیت دیدار مقامات دفتر سیاسی با مقامات خارجی را تکذیب کرد. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، «ذبیح‌الله مجاهد» سخنگوی حکومت طالبان اعلام کرد گزارش «افغانستان اینترنشنال»  مبنی بر ممنوعیت دیدار مسئولان دفتر سیاسی هیئت حاکمه افغانستان با مقامات خارجی جعلی است.

افغانستان اینترنشنال به استناد مکتوبی که طالبان تصریح می‌کند جعلی است، گزارش داده بود، در این حکم هر نوع دیدار «خودسرانه آشکار و پنهان» مقامات طالبان با مقامات خارجی ممنوع شده است.

این گزارش در حالی منتشر شده است که هیئت حاکمه افغانستان تأکید دارد خواستار روابط خوب با همه کشورهاست و با تمام ظرفیت به دنبال گسترش روابط خود با کشورهای مختلف است.

پیش از این نیز معاون سخنگوی حکومت طالبان با جعلی خواندن گزارش‌های «افغانستان اینترنشنال» درباره اعمال محدودیت بر مراسم محرم گفته بود این یک رسانه نیست و مأموریت جاسوسی دارد.

وی تاکید کرده بود تصمیم‌ها در هماهنگی با علمای اهل تشیع گرفته شده است و محدودیت خاصی وجود ندارد.

رابط غیرقانونی «افغانستان اینترنشنال» در کابل بازداشت شدطالبان: گزارش‌های «افغانستان اینترنشنال» درباره محرم کذب و با رویکرد تخریبی است

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • صادرات حدود ۶۷ تن زعفران از افغانستان
  • معاون نخست وزیر طالبان: سد «کجکی» پر از آب شده است
  • فعالیت بیش از ۷۰۰ مؤسسه داخلی و خارجی در افغانستان
  • طالبان گزارش افغانستان اینترنشنال را تکذیب کرد
  • گزارش افغانستان اینترنشنال باز هم جعلی درآمد
  • (عکس) نمایش مین‌های مغناطیسی و بشکه‌ای طالبان
  • سد کجکی افغانستان لبریز شد
  • دیدار مقامات طالبان در ارگ ریاست جمهوری
  • گذرگاه تورخم مسدود شد
  • رژیم اسرائیل مانند ناتو در افغانستان شکست می‌خورد