Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی به نقل از روابط عمومی منطقه ویژه علم وفناوری ربع رشیدی، حجت‌الاسلام سید محمدعلی آل‌هاشم اظهار داشت: هماهنگی و همراهی مراکز مختلف صنعتی و دانشگاهی موضوعی است که در اقتصاد دانش‌بینان به آن باید توجه ویژه صورت گیرد و جای خرسندی است که امروز منطقه ویژه علم وفناوری ربع رشیدی توانسه است این هم پیوندی را در استان محقق سازد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به وجه تسمیه نامگذاری این منطقه گفت: نام این منطقه خود مبارک است و امیدواریم این منطقه مایه خیر و برکت جامعه باشد؛ احیای موقوفات ربع رشیدی موضعی است که بسیار مهم است اما متاسفانه موقوفات ربع رشیدی عملا از انتفاع خارج شده‌اند.

نماینده ولی فقیه در استان با اشاره به توصیه های مقام معظم رهبری در رابطه با ارتباط صنعت و دانشگاه گفت: ایشان همیشه در دیدار با مسئولان ارتش بر ارتباط ارتش و دانشگاه ها در راستای به روز رسانی تجهیزات و وسایل مورد نیاز تاکید داشتند.

حجت الاسلام آل هاشم، ادامه داد: انتظار داریم تا دوستان دانشگاهی مسیر ارتباط را با صنعتگران تهسیل کنند و در عین حال انتظار داریم دانشگاه ها موضوع اقتصاد مقاومتی را به عنوان یک اصل مهم حداقل در موضوعات پایان نامه ها مورد توجه قرار دهند.
وی خاطرنشان کرد: انتظار می رود دانشگاه ها با احصای نیاز های فناوری صنعت، مسیر حرکت تحقیقاتی و پژوهشی خود را در راستای رفع این نواقصات و ارائه راهکارهای عملیاتی هماهنگ کنند.

حجت الاسلام آل هاشم حمایت از شرکت های دانش‌بنیان را نیز یادآور شد و گفت: انتظارات منطقه ویژه علم وفناوری ربع رشیدی در خصوص حمایت از شرکت ها دانش بینان بجا و منطقی است و باید مدیران دولتی خرید محصولات دانش بینان را در اولویت قرار دهند.

نماینده ولی فقیه دراستان، ارائه تسهیلات مالی به شرکت های دانش بینان و فعالیت های فناورانه را لازم دانست و گفت: در بحث اقتصاد مقاومتی باید بانک ها با ارائه تسهیلات مورد نیازبانکی با بهره کم به توسعه این فعالیت ها کمک کنند.

حجت الاسلام آل هاشم ادامه داد: وقتی در اقتصاد مقاومتی صحبت از تولید می شود این مهم تنها در تولید کالا خلاصه نمی شود بلکه باید تولید به عنوان یک فرهنگ و شعار تمام ملت ایران باشد.توجه به کیفیت محصولات داخل کشور نکته مهم دیگری است که در بحث اقتصاد مقاومتی نیز مطرح می شود و مرقوبیت و کیفیت تولید داخلی در تمامی محصولات باید رعایت شود.

امام جمعه تبریز با تاکید بر ضرورت قطع وابستگی اقتصادی به نفت گفت: نباید اقتصاد کشور را تنها در نفت خلاصه کنیم بلکه باید با واگذاری امور به مردم از اقتصاد دولتی فاصله بگیریم. بر اساس اصل 44 قانون اساسی واگذاری امور به مردم مورد توجه است اما باید دقت شود تا در واگذاری ها اهلیت افراد به دقت بررسی شود تا شاهد مشکلاتی که در برخی از کارخانه هایی که در گذشته واگذار شده اند و امروز با چالش روبه‌رو هستند نشویم.

وی اشاره‌ای نیز به برگزاری پنجمین نمایشگاه نوآری و فناوری ربع رشیدی داشت و در این رابطه اظهار کرد: تعریف زون های تخصصی در این نمایشگاه از جمله بخش نفت، نانو، فناوری های زیستی، علوم شناختی و ... بسیار مطلوب است و در زمان برگزاری این نمایشگاه نیز ضمن بازدید از نزدیک در جریان فعالیت های صورت گرفته قرار خواهم گرفت.

حجت الاسلام آل هاشم خاطرنشان کرد: خوشبختانه جوان گرایی یکی از مزیت های مهم منطقه ویژه علم وفناوری ربع رشیدی است ، این منطقه افتخار آذربایجان است و هر اهل دلی باید به این موضوعات توجه بیشتر داشته باشد.

منبع: بسیج نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت basijnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بسیج نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۱۱۸۱۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دانشگاه صنعت ماشین‌سازی تاسیس می‌شود

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، آیین امضای توافق‌نامه همکاری بین معاونت علمی و دانشگاه علمی و کاربردی این گروه صنعتی تولید کننده نان در راستای تأسیس دانشگاه صنعت ماشین سازی با حضور جواد مشایخ، معاون توسعه اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی، سید محمدمهدی هادوی، دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان ماشین‌سازی و تجهیزات پیشرفته صنعتی و مهدی خان‌محمدی، رئیس هیئت مدیره این گروه صنعتی تولید کننده نان برگزار شد.

مشایخ در آیین امضای این توافق‌نامه با اشاره به حمایت جدی از توسعه بازار و اقتصاد دانش‌بنیان در صنایع مختلف عنوان کرد: معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، مأمن بخش خصوصی علاقمند به فناوری و نوآوری در تمامی حوزه‌ها است و از توسعه اقتصاد دانش‌بنیان و رسوخ فناوری در حوزه‌های مختلف از تجهیزات پزشکی پیشرفته گرفته تا حوزه کشاورزی و غذا حمایت می‌کند.

وی با اشاره به اقدامات ارزشمند ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان ماشین‌سازی برای ورود فناوری و نوآوری به این حوزه عنوان کرد: این همکاری با این گروه صنعتی که در زمینه ماشین‌آلات فعالیت‌هایی داشته و مسیر تربیت نیروی انسانی را نیز پیموده است، قطعاً می تواند زمینه‌ساز اقدامات و دستاوردهای ارزنده‌ای در حوزه ماشین‌سازی شود.

مشایخ یکی از ارکان مهم برای صاحب فناوری شدن در هر حوزه را تسلط بر صنعت ماشین سازی آن حوزه دانست و افزود: در سالیان گذشته، از این مهم غفلت شده و صرفاً وارد کننده ماشین آلات و سخت افزار برای پاسخ گویی به نیازهایمان بودیم. این نقیصه در دوران تحریم ‌ها اثر خود را نشان داد و اگرچه صاحب کارخانه بودیم اما پشتیبانی و توسعه در گروی پشتیبانی سازندگان تجهیزات بود. با توسعه فناوری توسط شرکت‌های دانش‌بنیان و رونق زیست‌بوم اقتصاد دانش‌بنیان در کشور، گام‌های اساسی توسط شرکت‌های دانش‌بنیان در زمینه توسعه فناوری ماشین آلات صنعتی برداشته شده و امروز، کشورهای مخاطب محصولات دانش‌بنیان ایران‌، درخواست فناوری و خط تولید محصولات دانش‌بنیان را نیز دارند و این موضوع، نشان‌دهنده آگاهی کشورها از اهمیت برخورداری از فناوری و تکمیل زنجیره ارزش صنعت در کشورشان می‌باشد.

معاون توسعه اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی تصریح کرد: در سال‌های اخیر به قدر مقدورات خود به این موضوع توجه داشته‌ایم و برنامه هایی همچون لیزینگ تجهیزات و ماشین آلات صنعتی آغاز شده است. البته باید دیگر دستگاه ها نیز به این موضوع توجه داشته باشند و تلاش های معاونت علمی به تنهایی کافی نیست.

وی با تاکید بر این که اگر می خواهیم در توسعه اقتصاد دانش بنیان موفق باشیم، باید حوزه های جا افتاده و معمول همچون آب و غذا و کشاورزی را فراموش نکنیم، افزود: موضوع امنیت غذایی برای همه کشورها امری راهبردی است و در کشور ما توسط وزارتخانه های مختلفی در حال پیگیری است. معاونت علمی نیز وظیفه خود می داند با حمایت از شرکت های شاخص و ‌توانمندی که در این حوزه دستاوردهای خوبی داشته اند، تلقی از اقتصاد دانش بنیان را گسترده کند.

هادوی، دبیر ستاد توسعه فناوری ماشین‌سازی معاونت علمی نیز در این نشست با بیان این‌که یکی از ضرورت های توسعه فناوری ماشین‌سازی، مهارت افزایی نیروی انسانی است، عنوان کرد: بدون توجه به این امر مهم، نمی توانیم شاهد جهش قابل توجه در صنایع باشیم.

وی با بیان این‌که یکی از مباحث مطرح در دنیا، ارتباط صنعت و دانشگاه است، ادامه داد: وجود نیروی انسانی دانش آموخته و زبده، لازمه توسعه ماشین آلات صنعتی است و معاونت علمی نیز توجهی ویژه به این موضوع دارد. گروه صنعتی نان سحر در زنجیره ارزش نان، ضمن آن‌که محصول نهایی را تولید می‌کند، در ساخت ماشین آلات صنعتی نیز توانمند است که نتیجه این توانمندی، کیفیت محصول نهایی و ماشین آلات تولیدی کارآمد است. بر همین اساس، قرار است در این توافق‌نامه، تجربه این گروه صنعتی در ماشین سازی را با شکل تازه‌ای در حوزه توسعه ماشین آلات و تربیت نیروی انسانی و با همکاری معاونت علمی در قالب یک مدل جامع دنبال کنیم.

کد خبر 6086493 مهتاب چابوک

دیگر خبرها

  • لرستان |توانمندسازی تسهیلگران اقتصاد مقاومتی در لرستان
  • ۱۵۸ واحد تولیدی در زنجان تعطیل یا راکد است
  • توانمندسازی تسهیل‌گران اقتصاد مقاومتی در لرستان + فیلم
  • ضرورت تسهیل و رفع موانع تولید در تحقق شعار سال
  • بهره‌برداری از گلخانه ۳ هزار متری دهکده اقتصاد مقاومتی بسیج سازندگی ظرف ۶ ماه آینده
  • اقتصاد باید بر پایه مشارکت مردم باشد
  • برگزاری دوره منطقه‌ای توانگری تسهیل گران اقتصاد مقاومتی در لرستان
  • ضرورت حمایت از هم‌افزایی مراکز نوآوری برای ایجاد «مراکز هم‌آفرینی»
  • بررسی مشکلات صنایع شهرستان ساوه در سه سطح
  • دانشگاه صنعت ماشین‌سازی تاسیس می‌شود