Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-24@12:42:26 GMT

اصول تغذیه سالم را بدانیم

تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۱۳۱۵۳۲

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج؛  کارشناس تغذیه و رژیم درمانی بهداشت و درمان لنده، گفت: بدن انسان برای رشد و تکامل به غذا و مواد مغذی نیاز دارد.


نوربخش عالیوند شعار امسال روز جهانی غذا را " تغییر و اصلاح الگوی تغذیه برای حفظ و ارتقاء سلامت" عنوان کرد و افزود: بیش از ۶۰ درصد بیماری‌ها مخصوصا بیماری‌های مزمن ناشی از تغذیه نامناسب است و هر فرد باید سعی کند به طور منظم با رژیم شناسان و متخصصین تغذیه در ارتباط باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی ادامه داد: بیماری‌های مزمن مانند دیابت (قند خون)، فشار خون، بیماری‌های گوارشی، قلبی عروقی، مشکلات چربی خون، اختلالات کبدی، کلیوی و مشکلات پوستی با تغذیه نامناسب در ارتباط هستند و بیش‌ترین مرگ میر در جهان ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی است.


کارشناس تغذیه و رژیم درمانی شبکه بهداشت و درمان لنده گفت: مصرف بیش از پنج سهم میوه و سبزی به صورت روزانه از مبتلا شدن به این بیماری‌ها جلوگیری می‌کند. (هر سهم سبزی معادل یک لیوان سبزی خام و هر سهم میوه معادل یک عدد میوه متوسط است.)


عالیوند با اشاره به اینکه مصرف روزانه دو تا سه فنجان لبنیات، ترجیحا از نوع کم چرب از پوکی استخوان جلوگیری می‌کند، توصیه کرد حداقل دو بار در هفته گوشت ماهی مصرف کنید، زیرا مصرف ماهی برای سلامت قلب و عروق لازم و مفید است.


وی مصرف حبوبات را به دلیل وجود فیبر و ویتامین برای سلامت معده، روده، قلب و عروق مفید دانست و ادامه داد: مصرف فست فود‌ها و غذا‌های آماده را کاهش دهیم، تا از افزایش بیماری‌های قلبی، چاقی و مسمومیت‌ها جلوگیری شود.


کارشناس تغذیه و رژیم درمانی شبکه بهداشت و درمان لنده با تاکید بر اینکه همه افراد باید در روز حداقل هشت لیوان مایعات مخصوصا آب بنوشند، گفت: نوشیدن مایعات باعث شادابی پوست، شستشوی مجاری ادراری و کاهش خطر سنگ کلیه، مجاری و بسیاری از بیماری‌ها می‌شود.


عالیوند با اشاره به نقش مادران در تنظیم رژیم غذایی خانواده افزود: به خانواده و بچه‌های خود استفاده نکردن از نمک دان بر روی سفره غذای خانواده و مصرف نکردن بیش از یک قاشق مربا خوری نمک (بسیاری از غذا‌ها خود حاوی نمک هستند) در طول روز را بیاموزیم.


وی تاکید کرد: نمک مورد استفاده از نوع یددار باشد، زیرا نمک زیاد باعث تخریب رگ‌های خونی، اختلالات قلبی عروقی و کلیوی می‌شود.


عالیوند با بیان اینکه چاشنی‌ها و روغن به میزان متعادل استفاده شود، گفت: میزان مصرف روغن‌های جامد و کره حیوانی مخصوصا در افراد سالمند به طور کلی محدود شود و از روغن‌های گیاهی به جای روغن‌های اشباع استفاده کنید.


وی در ادامه به بیماران قلبی عروقی، دیابتی، فشارخونی و اختلالات لیپیدی محدود کردن مصرف کله پاچه و روغن‌های حیوانی، استفاده از روغن زیتون و گوشت ماهی، مصرف گوشت سفید به صورت آب پز و کبابی و مصرف نکردن غذا‌های سرخ کردنی را توصیه کرد.

انتهای پیام/د

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۱۳۱۵۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طب ایرانی یکی از اصول ششگانه سبک زندگی را محیط می‌داند

 سید مهدی میرغضنفری، معاون تعالی دفتر طب ایرانی و مکمل با اشاره به نامگذاری سومین روز از هفته سلامت با عنوان «سلامت خانواده و سلامت زمین» اظهار داشت: از منظر حکمای طب ایرانی هر اقلیمی مزاج خود را دارد و با دانستن مزاج هر اقلیم می‌توانیم برای زندگی یا سفر مکان مناسب تری که متناسب با مزاجمان باشد را انتخاب کنیم.

وی افزود: همچنین با دانستن مزاج هر اقلیم بهتر می‌توانیم از اقلیم‌ها محافظت کنیم، زیرا زمانی که افراد حالشان در یک مکان و سرزمین خوب است بهتر می‌توانند با آن ارتباط برقرار کنند و نیز تلاش بیشتری در جهت سالم نگه داشتن آن می‌کنند.

معاون تعالی دفتر طب ایرانی و مکمل با بیان اینکه سلامت زمین و سلامت انسان با یکدیگر عجین هستند، گفت: یکی از خصوصیات طب ایرانی آن است که سلامت انسان را در ارتباط با سلامت محیط می‌بیند یعنی اگر محیط ناسالم باشد سلامت انسان مختل می‌شود و این مسأله آنقدر اهمیت دارد که طب ایرانی یکی از اصول ششگانه سبک زندگی را محیط می‌داند.

 وی ادامه داد: برخی اقلیم‌ها گرم و خشک هستند و بعضی سرد و تر، برخی زمین‌ها شوره زار یا خاک رس، برخی در مجاورت با دریا و کوه و همه اینها تفاوت اقلیم‌ها از لحاظ مزاج محسوب می‌شوند.

این متخصص فیزیولوژی افزود: هر کدام از این حالات مزاجی، اثرات مختلفی بر سلامت انسان‌های با مزاج متفاوت دارند.

 سید مهدی میرغضنفری در پایان گفت: باید بدانیم زمانی که بحث سلامت زمین مطرح می‌شود تنها به این معنا نیست که ما زباله در طبیعت نریزیم بلکه باید بدانیم هر منطقه و اقلیم چه خصوصیاتی دارد و با خصوصیاتی که دارد چطور باید خودمان را وفق دهیم تا در آن منطقه بتوانیم سالم بمانیم و سالم زندگی کنیم و همچنین در جهت سالم نگه داشتن آن منطقه بکوشیم.

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی بهداشت و درمان

دیگر خبرها

  • پیشگیری از بروز بیماری‌های قلبی با داشتن سبک زندگی سالم
  • پیشگیری از بیماری‌های قلبی مستلزم رعایت سبک زندگی سالم است
  • پیشگیری از بیماری های قلبی با سبک زندگی سالم
  • تغذیه بد خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد
  • طب ایرانی یکی از اصول ششگانه سبک زندگی را محیط می‌داند
  • ۲ هزار مادر باردار تحت پوشش برنامه تغذیه سالم دانشگاه علوم پزشکی مشهد
  • رژیم غذایی DASH در کاهش خطرات پس از درمان سرطان سینه موثر است
  • خود مراقبتی و تغذیه صحیح عاملی موثر در پیشگیری از بیماری‌های قلبی
  • تغذیه سالم یادگیری دانش‌آموزان را افزایش می‌دهد
  • سلامت نوجوانان و جوانان یکی از ضروریات نظام سلامت است