Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-03-19@04:52:18 GMT

عصای سفید نماد استقلال فرد نابینا

تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۱۳۵۵۶۸

عصای سفید نماد استقلال فرد نابینا

ایران اکونومیست - سخن از جيمز بيگز عکاس انگلیسی و عصای سفید رنگ اوست. وی رنگ سفید را بدین منظور برگزید تا در تاریکی هم برای سایرین قابل تشخیص باشد.
عصای سفید، به منزله مهمترین ابزار تحرک و نماد استقلال نابینایان جهان محسوب می‌شود. استوانه ای باریک و بلند، که به فرد نابینا امکان می‌دهد با حرکت آن در مقابل پاهایش از وجود موانع، ناهمواریها و سطوح مسیرش آگاه شود و همچنین نمایانگر استقلال فردی فاقد بینایی به دیگران می باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


شانزده سال بعد از این خلاقیت دو دانشمند امریکایی به نامهای دكتر ناول‌پري و دكتر جاكوپس تن ‌بروك بیانیه ای در حمایت از قشر با آسیب بینایی منتشر کردند که در سال 1950 میلادی مورد تصویب یونسکو نهاد علمی و آموزشی وابسته به سازمان ملل و فدراسیون بین المللی نابینایان قرار گرفت.
از آنجا که این تصویب و ابلاغ آن به کشور‌ها در پانزدهم اکتبر انجام پذیرفت در متن قانون این روز به عنوان روز عصای سفید(نابینایان) مقرر گردید.

** قانون عصای سفید در ایران
در هفته گذشته خبری با عنوان اجرایی شدن قانون عصای سفید در ایران منتشر گردید که بسی موجب دلگرمی است.
طبق این مقرره عبور و مرور افراد نابینای دارای عصای سفید و همچنین استفاده کنندگان از صندلی چرخدار مورد حمایت قانونیو به گونه ای ایمن گردیده است.
ورای این قانون که جزئی از کلیت مصوبه بین المللی محسوب می‌شود، قانون جامع حمایت از حقوق معلولین که در دهه هشتاد شمسی به طور آزمایشی در کشور تصویب و ابلاغ شد از مهمترین مواضع و مصوبات مربوط به حوزه حقوقی افراد دارای آسیب بینایی می‌باشد.
نهایتاً مدتی به نظر مدید، نه تنها قشر نابینا و کم‌بینا، چه بسا جامعه دارای معلولیت کشور در انتظار تصویب لایحه حمایت از حقوق معلولین از سوی مجلس شورای اسلامی می‌باشند.
امید که این روز و روزهای مشابه آن فرصتی باشد برای بهزیستی و بهبود روند انجام امور مرتبط با اقشار خاص ایران اسلامی.

یاداشت از حمیده روحی نامقی

منبع: ایران اکونومیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۱۳۵۵۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمایت از کارفرمایان بنگاه‌های کوچک در جریان تعیین مزد

یک کارشناس حوزه کار با بیان اینکه فرایند تعیین دستمزد کارگران به شکل سه جانبه است و وزارت کار به هیچ‌وجه تصمیم گیرنده نیست، بر لزوم حمایت دولت از بنگاه‌های کوچک که توان پرداخت دستمزد بیشتر را ندارند، تاکید کرد.

ولی الله صالحی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره روند تعیین دستمزد در شورای عالی کار اظهار کرد: فرایند تعیین مزد به این شکل است که قانون می‌گوید باید به شکل سه جانبه تعیین شود بنابر این وزارت کار یا گروه کارفرما و کارگر به تنهایی تصمیم گیرنده نیستند و تعیین دستمزد با وفاق همه شرکای اجتماعی صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: معتقدم در فرایند تعیین مزد مسئولیت دولت به عنوان کارفرمای بزرگ بیشتر است و باید بیش از سایر شرکای اجتماعی در جهت تقویت سه جانبه گرایی تلاش کند.

این کارشناس حوزه کار ادامه داد: سال گذشته عددی به بحث دستمزد اضافه کردیم و گروه کارگری با اینکه مخالف بودند اما همراهی کردند در عوض قرار شد جلوی تورم گرفته شود و حتی قول مساعد دادند که بالا نرود ولی مدیریت تورم صورت نگرفت، ضمن آنکه مهار تورم کار آسانی نیست.

صالحی افزود: از طرفی کارفرمایان هم موضوعات و مطالبات و مشکلاتی دارند و می‌خواهند که دولت در بحث حمایتگری به میدان بیاید و مشکلات بیمه‌ای و مالیاتی آنها را برطرف کند اما کدام کارفرمایان؟ کارفرمایان بنگاه‌های بزرگ قطعا با افزایش دستمزد مشکلی ندارند ولی در مورد بنگاه‌های کوچک باید دولت ورود کند چون بیشترین فشار بر دولت برای عدم افزایش مزد از جانب این کارفرمایان است و ما مشکل توزیع مجدد درآمد داریم. اگر کارفرمایان بنگاه‌های کوچک توان پرداخت دستمزد را ندارند قاعده اش این است که دولت حمایت کند.

وی افزایش ۵۷ درصدی حداقل مزد را مورد اشاره قرار داد و گفت: در سالی که افزایش حداقل مزد ۵۷ درصد تصویب شد دولت اعلام کرد بسته حمایتی و معافیت مالیاتی به کارفرماها اختصاص می‌دهد و ما بعد از ابلاغ مصوبه تا چند ماه مشکلی نداشتیم اما مشکل از زمانی آغاز شد که جراحی بزرگ اقتصادی صورت گرفت و دلار ۴۵۰۰ تومان برچیده شد. بنگاه‌ها دچار مشکل شدند و افزایش مزد تأثیرگذاری خود را از دست داد؛ لذا معتقدم دولت باید در بحث کارفرمایان بنگاه‌های خرد و کوچک ورود کند  و هوای آنها را داشته باشد.

این فعال حوزه کار در عین حال به ترکیب شورای عالی کار اشاره و اظهار کرد: ترکیب شورا را قانون مشخص کرده ولی مجلس برای اجرای صحیح این قانون باید ورود کند. مثلا در خصوص ماده ۴۱ قانون کار، درست است که فرایند تعیین مزد کارگران در شورای عالی کار صورت می گیرد ولی مجلس می تواند بر اجرای آن نظارت کند.

صالحی ترکیب اعضای شورای عالی کار را صحیح دانست اما گفت این ترکیب در تصمیم گیری به شکلی پیش می رود که قانون سلیقه‌ای اجرا شود و وزن ۶ نفر نماینده دولت و کارفرمایان بر ۳ نفر نماینده کارگری سنگینی کند، در حالی که اگر سه جانبه تصمیم‌گیری شود و وزنه یک طرف سنگینی نکند دستمزد متعادل و شایسته تصویب می شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • فوری:بالاخره حداقل دستمزد بدون امضای نمایندگان کارگری تصویب شد/جزییات را اینجا ببینید
  • شورای اروپا بسته ۵ میلیارد یورویی کمک نظامی به اوکراین را تصویب کرد
  • حمایت از کارفرمایان بنگاه‌های کوچک در جریان تعیین مزد
  • تصویب بیش از ۱۸۵۰ میلیارد ریال تسهیلات اشتغال زایی تبصره ۱۸ در حوزه ارتباطات
  • لحظه حیرت انگیز مراقبت عقاب نر و ماده از تخم‌ها در میان برف و بوران (فیلم)
  • مردم غزه نماد و مظهر مقاومت در طول تاریخ هستند
  • تقویم ایران باستان؛ هر یک از سین‌های هفت‌سین نماد چیست؟
  • قانونی که شش سال از تصویبش می‌گذرد، بی‌آنکه ثمری داشته باشد
  • قانون حمایت از معلولان؛ قانونی بی ثمر پس از گذشت شش سال از تصویب
  • تصویب قانون جدید برای کنترل هوش مصنوعی توسط اتحادیه اروپا