Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-30@19:58:00 GMT

خانه‌ای که همه در صف ورود به آن منتظرند

تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۱۳۶۸۳۸

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) تبیان نوشت: "قبر" خانه ­ی بعدی همه­ ی ماست. عالم قبر، بخشی از زندگی ماست که قرار است بعد از عبور از قرارگاه دنیا، تجربه ­اش کنیم. اما آن تجربه، از جنسی است که هیچ یک از ابزارهای امروز ما، صلاحیت و ظرفیت و توانایی شناخت، پیش ­بینی و بررسی آن را ندارند.

از امام صادق علیه السلام آمده است: "برزخ همان عالم قبر است كه پاداش و كيفر ميان دنيا و آخرت است، به خدا ما بر شما نمى‏ ترسيم مگر از برزخ" و حضرت در پاسخ به سؤال فردی که پرسید برزخ چیست؟ فرمود: "قبر از زمان مرگ تا روز قيامت ادامه دارد" (تفسير نور الثقلين جلد 2 صفحه 553)

اصولاً هرآن­چه خارج از عالم دنیا را ما نمی ­توانیم تنها با تکیه بر عقل و خرد و علم دنیایی بفهمیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اینجاست که علوم وحیانی دستگیر بشر می­ شود و اخباری را به او ارائه می ­دهد که هرگز جز از طریق وحی، به آن­ها دست نمی ­یافت. پس برای دانستن از چند و چون خانه ­ی قبر، باید به سراغ قرآن و روایات نورانی اهل بیت عصمت علیهم السلام برویم.
توصیفاتی که گفتیم، فقط شرح همان حفره ­ی خاکی است که جایگاه و خانه­ ی جسم خاکی ما خواهد بود؛ اما قبر فقط همین نیست. طبق فرموده ­ی روایات، "قبر" همان عالم برزخ است. یعنی جایگاهی مابین دنیا و آخرت.
در حدیثی از امام صادق علیه السلام آمده است: "برزخ همان عالم قبر است كه پاداش و كيفر ميان دنيا و آخرت است، به خدا ما بر شما نمى‏ ترسيم مگر از برزخ" و حضرت در پاسخ به سؤال فردی که پرسید برزخ چیست؟ فرمود: "قبر از زمان مرگ تا روز قيامت ادامه دارد" (تفسير نور الثقلين جلد 2 صفحه 553)
پس قبر مفهومی گسترده تر از آن­ چیزی دارد که ما فکر می­ کنیم و مانند همه­ ی مراحل آخرتی، شرایط و احوال آن، بستگی به اعمال هر انسانی، متفاوت است. امام سجاد علیه السلام فرموده­ اند: "قبر باغى است از باغ هاى بهشت يا گودالى از گودال هاى جهنم‏" (ميزان الحكمه، ج 1، ص538)

جسم و روح ما در عالم قبر
پس از مرگ، جسم ما در گودال خاکی قبر قرار می ­گیرد و از بین می­ رود. سؤال اینجاست که آیا نعمت­ ها و عذاب­ های عالم قبر، همه روحانی ­اند یا جسم دیگری در کار است؟ پاسخ حضرت امام صادق عليه السلام این است که: "چون خداوند عزّوجلّ جان مؤمن را بستاند، روحش را به كالبدى همچون كالبد وى در دنيا مى برد و مى خورند و مى آشامند و هرگاه كسى بر ايشان وارد شود او را با همان چهره اى كه در دنيا داشته، مى شناسند." (بحار الأنوار، ج٦ ، ص ٢٦٩)
اما روح نیز در عالم قبر، بسته به اعمال انسان، می­ تواند در آسایش یا عذاب باشد. ارواح مؤمنان که پرونده­ ای روشن از اعمال صالح دارند، در عالم قبر، سرشار از شادی و خوشی و رضایت است در حدی که برای فرا رسیدن روز قیامت لحظه شماری می­ کنند.
امام صادق علیه السلام فرمود:"آنها (ارواح مؤمنین) در حجره ‏هايى از بهشت قرار دارند، از غذاهاى بهشتى مى‏ خورند، و از نوشيدني­ هايش مى‏ نوشند، و مى‏ گويند پروردگارا! هرچه زودتر قيامت را بر پا كن و به وعده‏ هايى كه به ما داده ‏اى وفا فرما" (المحاسن، ج ١، ص ٢٨٥ )
برعکس، کافران در عالم قبر، در جهنم برزخی، در عذابند. احوال آن­ها را نیز امام صادق عليه السلام این­گونه توصیف نموده­ اند:" در اتاق هايى درون آتش جاى دارند، از خوراك آن مى خورند و از نوشيدني ­هاى آن مى نوشند، و در آن جا به ديدار هم مى روند و مى گويند: اى پروردگار ما! قيامت را براى ما بر پا مدار تا تهديدات را درباره ما اجرا كنى." (ميزان الحكمه، ج 1، ص542)

هشدار از عذاب قبر
نکته­ ی بسیار قابل توجه و مهم، این است که انسان در عالم قبر، از عالم تکلیف و از فرصت­ های عمل، عبور کرده است. دیگر زندگی، فقط بر چرخ داشته ­ها و برداشته­ های گذشته می­ چرخد. به همین دلیل راهنمایان دلسوز الهی، ما را هشدار می­ دهند که مواظب زندگی­تان در عالم قبر باشید.

امام رضا عليه السلام ـ درباره آيه: فيومَئذٍ لا يُسْأَلُ عن ذَنْبِهِ إنْسٌ و لا جَانٌّ» «و در آن روز از گناه هيچ جنّى و آدمى نپرسند» (الرحمن، 39) فرمود: كسى كه به حق اعتقاد داشته باشد و گناه كند و بى توبه از دنيا رود، در برزخ به سبب آن گناه عذاب ببيند و روز قيامت در حالى بيرون آيد كه گناهى ندارد تا از آن بازخواست شود. (مجمع البيان، ج ٩، ص٣١٢ )

امیرالمؤمنین امام علی علیه السلام فرمود: "بندگان خدا! براى كسى كه آمرزيده نشده، از مرگ سخت تر قبر است. پس، از تنگى و فشار و تاريكى و تنهايى قبر بترسيد؛ آن زندگى تنگى كه خداوند به دشمن خود نسبت به آن هشدار داده، عذاب قبر است."(امالي طوسي، ٢٨/٣١)
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله: "از غيبت و سخن چينى حذر كنيد؛ زيرا غيبت مُفطر است و سخن چينى موجب عذاب قبر مى شود." (ميزان الحكمه، ج 1، ص414)

تسویه حساب در عالم قبر
وجه دیگری از عالم قبر یا همان برزخ، ایجاد آمادگی برای زندگی جاودان اخروی است. گفتیم که برزخ، فاصله­ ای است میان دنیا و آخرت. برای برخی از افراد لازم است که حسابشان را در برزخ تسویه کنند تا با پاکی وارد عالم آخرت شوند.
امام رضا عليه السلام ـ درباره آيه: فيومَئذٍ لا يُسْأَلُ عن ذَنْبِهِ إنْسٌ و لا جَانٌّ» «و در آن روز از گناه هيچ جنّى و آدمى نپرسند» (الرحمن، 39) فرمود: كسى كه به حق اعتقاد داشته باشد و گناه كند و بى توبه از دنيا رود، در برزخ به سبب آن گناه عذاب ببيند و روز قيامت در حالى بيرون آيد كه گناهى ندارد تا از آن بازخواست شود. (مجمع البيان، ج ٩، ص٣١٢ )

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۱۳۶۸۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معلمی سنگین‌ترین مسوولیت عالم است

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت‌الاسلام حبیب الله غفوری بعد از ظهر یکشنبه در دیدار با مدیرکل آموزش‌وپرورش استان و اعضای ستاد بزرگداشت مقام معلم، ضمن گرامی‌داشتن یاد معلم شهید آیت‌الله مطهری و تبریک هفته بزرگداشت مقام معلم و استاد، اظهار کرد: اهمیت کار معلم و استاد به‌حدی است که اگر بخواهیم شرایط آینده کشور را بدانیم، باید به شرایط و تلاش امروز اساتید نگاه کنیم.

وی با بیان اینکه در هر دوره‌ای نسلی که منشأ تحول و پیشرفت می‌شود، ریشه آن در تلاش معلم‌های نسل قبل است، گفت: نسل امروزی که در حال تحصیل است، در آینده نزدیک عهده‌دار مدیریت کشور در همه جهات خواهد شد.

نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه کرمانشاه با اشاره به اینکه اهمیت کار تعلیم و تربیت در این است که معلم با انسان، به‌عنوان پیچیده‌ترین موجودات، عالم سروکار دارد؛ تصریح کرد: انسان اشرف مخلوقات است و خداوند او را به‌دست معلمان بشریت سپرده است تا او را رشد بدهند و به کمال برسانند. در رأس معلمان عالم انبیای الهی بوده‌اند که وظیفه داشتند انسان‌ها را از رذائل اخلاقی پاک کنند و به آن‌ها حکمت بیاموزند؛ تا هم خودشان عالم بشوند و هم نسل‌های بعد را آموزش دهند.

امام‌جمعه کرمانشاه با تصریح اینکه اسلام و قرآن جهل را در مقابل عقل قرار داده‌اند، عنوان کرد: عقل و جهل هر دو جنودی دارند که جنود عقل انسان را به اعلا علیین انسانیت می‌رساند و جنود جهل او را تا پایین‌ترین درجات، تنزل می‌دهد. هنر معلم این است که شاگردان را با کتاب وحی الهی که منشأ همه علوم است آشنا کند و عقل و تدبیر را در او تقویت نماید.

وی افزود: جایگاه تعلیم و تربیت معنوی و آسمانی است و این وظیفه در امتداد مسیر انبیا و اولیای الهی به معلمان سپرده شده است.

حجت‌الاسلام غفوری با یادآوری اینکه قلوب به‌دست خداوند است، اضافه کرد: کار تربیتی با عالم معنا پیوند دارد و معلم باید در این مسیر از خداوند منان استمداد کند؛ زیرا توفیق در تعلیم و تربیت باید از سمت حضرت حق عطا بشود.

نماینده ولی‌فقیه در استان با ذکر این نکته که به‌همان اندازه که تعلیم و تربیت عظیم است؛ مسئولیت آن نیز بسیار سنگین است، خاطرنشان کرد: می‌شود گفت که معلمی سنگین‌ترین مسئولیت عالم است؛ زیرا امانت‌هایی که به‌دست معلم سپرده می‌شود در عالم هستی بی‌نظیر و بسیار حساس هستند. ما که عهده‌دار این عنوان شده‌ایم در پیشگاه خدا از ما سوال خواهد شد.

وی با ذکر این نکته که معلم باید با توکل و توسل در کلاس درس حاضر بشود و ضمن به‌کارگیری تمام همت خود اساس کار را از خدا بداند، بیان کرد: حق معلم قابل اداکردن نیست؛ چرا که جنس کار، معنویت محض است. آنچه که حکومت‌ها می‌پردازند صرفاً حق‌القدم معلم است و ارزش آموزه‌های معلم به‌هیچ‌عنوان قابل قیمت‌گذاری نیست.

کد خبر 6091332

دیگر خبرها

  • تقویم نجومی امروز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ / تقویم همسران امروز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • سوگواره شعر «صادقانه ها» در قم برگزار می‌شود
  • لزوم توسعه زیرساخت‌های اقامت و حمل و نقل در خراسان رضوی
  • حرکت دسته عزاداری در روز شهادت امام جعفر صادق (ع) در تهران برگزار می شود
  • تقویم نجومی امروز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / تقویم همسران امروز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • اجرای ۳۵۰ برنامه توسط آستان قدس رضوی در ایام دهه کرامت
  • تاریخ شهادت امام جعفر صادق(ع) ۱۴۰۳ + زندگینامه و احادیث
  • معلمی سنگین‌ترین مسوولیت عالم است
  • معلمی سنگین‌ترین مسئولیت عالم است
  • روایتی از هنرآفرینی هنرمندان نصف‌جهان در قطب عاشقی عالم، «کعبه»