Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - بزرگ‌ترين پايانه مرزي زميني خاورميانه مهياي ميزباني زائران اربعين حسيني و در حال آماده‌سازي زيرساخت‌ها است اما متأسفانه استان‌هاي معين کرمانشاه در عمل به تعهداتشان تعلل مي‌کنند.
خبرگزاري مهر، گروه استان‌ها- زهرا آقايي: کمتر از يک ماه ديگر به ميزباني مهمانان معنوي و زوار کربلاي معلي فرصت باقي مانده است و کرمانشاه در تب‌وتاب است تا آن‌چنان‌که بايسته و شايسته است در خدمت زوار اباعبدالله باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


دراين‌بين مسئولان استاني با برگزاري جلسات متعدد ستاد اربعين و حضور مکرر در مرز خسروي با همراهي مسئولان عالي‌رتبه کشوري در تلاش هستند تا با نيازسنجي دقيق، دغدغه‌هاي موجود براي رفاه حال زوار را به حداقل برسانند.
مرز خسروي که در پي حوادث تروريستي سال 92 با کشته و مجروح شدن چند نفر از هم‌وطنان ايراني به روي کاروان‌هاي زيارتي بسته شد، امسال با پيگيري و مطالبه گري‌هاي بسيار به جمع سه مرز مهران، شلمچه و چذابه براي عبور زوار اربعين حسيني(ع) افزوده شد تا بازهم همچون گذشته شاهد نمايش شور و شعور حسيني مردمان اين ديار در ميزباني شايسته زوار عتبات عاليات باشيم.
بر اساس مصوبات ستاد اربعين قرار است زوار 7 استان آذربايجان غربي، آذربايجان شرقي، اردبيل، زنجان، همدان، کردستان و کرمانشاه از طريق مرز خسروي به عتبات عاليات مشرف شوند.
بديهي است که هر استاني به‌تنهايي ظرفيت پاسخگويي به نيازهاي متعدد جمعيتي عظيم که طي چند روز از مرز عبور کرده و بازگشت خواهند داشت را ندارد و در اين ميان همکاري و کمک استان‌هاي معين براي تأمين کامل امکانات موردنياز بسيار حائز اهميت است.
انتقاد از عدم توجه وزارت کشور و استان‌هاي معين کرمانشاه نسبت به وظايف محوله
اما جعفر همتي جانشين ستاد اربعين استان کرمانشاه در جلسه ستاد اربعين که بيستم مهرماه جاري در مرز خسروي با حضور معاون امور عمراني وزارت کشور برگزار شد موضوعي قابل‌تأمل را مطرح کرد و با انتقاد از عدم همکاري استان‌هاي معين، گفت: استان‌هاي معين اگر نمي‌توانند، اعلام کنند تا ما هم به مرکز اعلام کنيم.

وي به تعهدات انجام نشده استان‌هاي معين اشاره کرد و افزود: يک ماه پيش جلسه ستاد اربعين تشکيل شد و طبق مصوبه آن جلسه قرار بود سه روز بعد سِت ماشين‌آلات عمراني استان‌هاي معين برسد اما امروز بعد از يک ماه تنها دو استان اقدام کرده‌اند.
عدم تأمين غذا، چشمه‌هاي سرويس بهداشتي و... از ديگر مواردي بود که جانشين ستاد اربعين استان کرمانشاه به آن اشاره کرد و همچنين در مورد قول اعزام 70 هزار دستگاه اتوبوس ابراز نگراني کرد که اگر انجام نشود چه اتفاقي خواهد افتاد.
آماده‌سازي بزرگراه‌ها و پارکينگ‌هاي مسير زائران در حال انجام است
اين در حالي است که معاون امور عمراني استاندار کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن اعلام آمادگي استان براي ميزباني زوار اربعين اظهار داشت: در حوزه زيرساخت‌ها موضوعات مهمي همچون بزرگراه‌ها، پارکينگ‌ها و... را داريم که متوليان به جد در حال کار هستند.
مجتبي نيک کردار افزود: در خصوص جاده‌هاي مسير منتهي به مرز خسروي مهم‌ترين آن‌ها بزرگراه کربلاست که 25 کيلومتر از اين بزرگراه در مسير کرند غرب تا سرپل ذهاب باقي‌مانده بود و در هفته دولت سال جاري زير بار ترافيک رفت و تنها حدود 8 کيلومتر در قسمت قبل از شهر کرند غرب باقي مانده که آن‌هم تا هفته آينده آماده مي‌شود؛ بنابراين از ورودي استان در کنگاور تا سرپل ذهاب مسير به شکل بزرگراه است.
وي خاطرنشان کرد: از سرپل ذهاب تا قصر شيرين نيز عليرغم اينکه مسير بزرگراه نيست، اما دو مسير رفت از سرپل ذهاب به قصر شيرين جاده قديم و برگشت از قصر شيرين به سرپل ذهاب جاده ريخک در نظر گرفته شده است و مشکلي نخواهيم داشت.
اين مقام مسئول با اشاره به مسير خروجي سرپل ذهاب تا قره بلاغ ادامه داد: در اين مسير با توجه به اينکه يک مسير داخل شهري نيز هست، اما مسئولان وزارت راه و شهرسازي در حال کار هستند تا اين مسير با تغيير به 2 بانده مشکل ترافيکي نداشته باشد.

احداث 140 هکتار پارکينگ در مرز
معاون امور عمراني استاندار کرمانشاه از احداث 140 هکتار پارکينگ در قصر شيرين خبر داد و بيان داشت: مسئله پارکينگ از ديگر موضوعات مهم زيرساختي است. در اين راستا چندين پارکينگ ازجمله مساحت 10 هکتاري متعلق به سازمان زندان‌هاي استان، پارکينگ 8 هکتاري شهرداري، پارکينگ جديد 40 هکتاري، پارکينگ موقت 80 هکتاري در زمين‌هاي شهرک صنعتي قصر شيرين و نيز پارکينگ 10 هکتاري مرز خسروي براي اين موضوع در نظر گرفته شده است و مشکلي از لحاظ پارکينگ نداريم.
نيک کردار با بيان اينکه راه دسترسي از پارکينگ‌ها به شهر نيز در حال احداث است، گفت: 2 دوربرگردان نيز در کمربندي قصر شيرين براي تسهيل ورود و خروج به پارکينگ‌ها ايجادشده، يک جاده دسترسي جديد از پارکينگ‌ها به سمت شهر در حال ساخت بوده و همچنين در سه‌راهي خروجي قصر شيرين به خسروي(نصرآباد) نيز يک ميدان در حال احداث است.
زيرساخت‌هاي ديگر همچون تأمين روشنايي، آب، برق و مخابرات مربوط به پارکينگ‌ها و موکب‌ها نيز در دستور کار است وي با اشاره به مسير قصر شيرين تا خسروي بيان داشت: اين جاده نيز بزرگراه است و روکش آسفالت يک باند آن انجام‌شده و براي باند ديگر نيز پيمانکار گرفته‌ايم و به‌زودي انجام مي‌شود.
اين مقام مسئول همچنين يادآور شد: مسئله سرويس‌هاي بهداشتي از مهم‌ترين مسائلي است که توسط دستگاه‌هاي مختلف ازجمله راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي و شهرداري تهران در حال تهيه براي نصب هستند.
معاون امور عمراني استاندار کرمانشاه بيان کرد: زيرساخت‌هاي ديگر همچون تأمين روشنايي، آب، برق و مخابرات مربوط به پارکينگ‌ها و موکب‌ها نيز در دستور کار است و اميدواريم بتوانيم تا قبل از شروع سفر زوار از نظر زيرساختي کارها را به پايان برسانيم.
ارسال کمک‌ها از سوي زنجان و همدان
وي افزود: در سفر معاون امور عمراني وزارت کشور به کرمانشاه و بازديد از مرز خسروي از معاونين امور عمراني استان‌هاي معين خواسته شد که در حد بضاعت خود ماشين‌آلات و ساير امکانات شهرداري‌ها را براي تسريع در انجام کارها در اختيار کرمانشاه قرار دهند و در حال حاضر نيز ازنظر زيرساخت براي سال اول ميزباني زوار با اقدامات انجام‌شده مشکلي نداريم.
نيک کردار در پاسخ به مسئله عدم همکاري ساير استان‌ها در بحث ارسال ماشين‌آلات به کرمانشاه نيز گفت: استان‌هاي زنجان و همدان کمک‌ها را ارسال کردن و استان‌هاي ديگر نيز تا چند روز آينده به کمک کرمانشاه خواهند آمد.
استقرار 29 گيت بازرسي در مرز خسروي
فرماندار قصر شيرين نيز در گفتگو با خبرنگار مهر، در خصوص آخرين وضعيت آمادگي قصر شيرين براي اين ميزباني بزرگ اظهار داشت: با توجه به اينکه فرصت چنداني به پنجم آبان ماه و حضور نخستين گروه زائران عتبات عاليات براي عبور از مرز خسروي بر اساس توافقات قبلي نداريم، بخش عمده‌اي از زيرساخت‌ها ايجادشده و در زمان اوج تلاش‌ها و پيگيري‌هاي تمام دستگاه‌هاي اجرايي براي احداث پارکينگ، پوشش اينترنت و تأمين آب و برق هستيم.

فرامرز اکبري از استقرار 29 گيت بازرسي در پايانه مرزي خسروي در ايام اربعين خبر داد و گفت: در حال حاضر 12 گيت در مرز خسروي وجود دارد که 17 گيت ديگر نيز ايجاد شده و تا پايان مهرماه جاري بايد نصب شوند و در کنار هر گيت 2 نفر و درمجموع 58 نفر کار رؤيت پاسپورت و انجام اقدامات قانوني گذرنامه را انجام مي‌دهند.
وي خاطرنشان کرد: در آن‌سوي مرز نيز کمک‌هايي به‌طرف عراقي شده و اقداماتي ازجمله ايجاد تعدادي گيت که تا 5 آبان ماه بايد نصب شود و نيز برداشتن موانع، کانتينر، کانکس‌ها و آسفالت کردن محوطه در آن‌سوي مرز انجام‌شده و دستگاه‌هاي خدمات رسان مثل شهرداري موظف شدند تا 100 چشمه سرويس بهداشتي را در آن‌سوي مرز نصب کنند.
پذيرايي روزانه از 90 هزار زائر در قصر شيرين
ساختمان‌هايي نيز براي مستقر شدن در اختيار استان‌هاي معين قرار داديماين مقام مسئول با بيان اينکه بخش‌هاي مردمي نيز با ايجاد موکب در حال استقرار هستند، افزود: ساختمان‌هايي نيز براي مستقر شدن در اختيار استان‌هاي معين قرار داديم.
فرماندار قصر شيرين تصريح کرد: ستاد بازسازي عتبات عاليات نيز موضوع تغذيه زائران را پيگير است و در ايام اربعين روزانه از 80 تا 90 هزار نفر در شهر قصر شيرين پذيرايي مي‌کنيم.
اکبري همچنين از احداث 2 اردوگاه هلال‌احمر براي زوار خبر داد و گفت: در صورت نياز مدارس شهر قصر شيرين را نيز براي اسکان زوار تعطيل مي‌کنيم تا به بهترين نحوه کارهاي اقامتي و اسکان آن‌ها انجام شود.
وي اشاره به فعاليت‌هاي دانشگاه علوم پزشکي در سطح اين شهرستان داشت و بيان کرد: دانشگاه علوم پزشکي در حال تجهيز درمانگاه خسروي و بيمارستان قصرشيرين است و تعدادي پد هليکوپتر نيز در بيمارستان و مرز خسروي براي انجام امداد هوايي ايجاد کرده‌ايم.
زوار حتماً با گذرنامه به مرز بيايند
اين مقام مسئول با تصريح اينکه در قصرشيرين دفتر صدور ويزا نداريم، تأکيد کرد: هم‌وطناني که قصد زيارت عتبات عاليات و شرکت در راهپيمايي بزرگ اربعين را دارند حتماً با در دست داشتن گذرنامه به مرز بروند، چراکه بدون مدارک قانوني و پاسپورت امکان عبور از مرز وجود ندارد.
فرماندار قصر شيرين در خصوص مسئله عدم همکاري استان‌هايي که زوار آن‌ها از مرز خسروي عبور مي‌کنند هم گفت: استان‌هاي معين موضوع را جدي نگرفته بودند و شايد هم از جانب ما اين حساسيت لازم ايجاد نشده بود. البته موضوع تغيير استانداران نيز هماهنگي را سخت کرده بود.
وي با بيان اينکه بحث استنکاف از سوي اين استان‌ها مطرح نيست، اظهار داشت: استان‌هاي معين براي کمک به ما نمي‌آيند بلکه براي فراهم کردن بستر تردد و رفاه حال زوار خودشان که از اين مرز مي‌گذرند اقدام مي‌کنند و اقداماتشان نه از سر کمک که وظيفه‌اي است که دارند و بايد انجام دهند.
اين مقام مسئول اظهار اميدواري کرد که با ارسال کمک‌هاي استان‌ها و بهره‌گيري از آن بتوانند در اين مدت باقي‌مانده با تکميل زيرساخت‌ها خدمت‌رساني مطلوبي به زوار داشته باشند.
ايجاد پارکينگ‌هاي پشتيبان در سرپل ذهاب
رئيس پليس راهور استان کرمانشاه در اين زمينه در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: تمهيدات ترافيکي براي اين ايام علاوه بر کنارگذر شهرها يا کمربندي و نيز در داخل شهرهاي مسير زوار از سوي پليس راهور در نظر گرفته‌شده است.
کميته زيرساخت‌هاي ستاد اربعين نيز متعهد به ايجاد هشت پارکينگ مکانيزه، مجهز به دوربين و سيستم‌هاي ثبت ورود و خروج و آسفالت شده است سرهنگ فضل‌الله شيري با بيان اينکه از ورودي‌هاي استان از سمت کنگاور و کامياران تا قصرشيرين شهرها را به چندلايه کنترل ترافيکي تقسيم کرده‌ايم، افزود: شهر اسلام‌آباد که محل انتخاب زوار براي انتخاب مرز به سمت ايلام، خوزستان يا قصر شيرين است از جايگاه مهمي ازلحاظ مباحث انتظامي و کنترل ترافيکي برخوردار است و ازآنجا تا قصرشيرين نيز با جذب نيروهاي کمکي از ناجا و استقرار در شهر قصرشيرين تمهيدات ترافيکي را اجرا خواهيم کرد.
وي بيان داشت: از 10 روز قبل از اربعين شاهد توقف و تردد زوار در شهر قصرشيرين خواهيم بود و کميته زيرساخت‌هاي ستاد اربعين نيز متعهد به ايجاد هشت پارکينگ مکانيزه، مجهز به دوربين و سيستم‌هاي ثبت ورود و خروج و آسفالت شده که در دست اقدام است.
اين مقام مسئول هدايت خودروها به سمت پارکينگ‌هاي در نظر گرفته شده در اين ايام و در شهر قصرشيرين را متذکر شد و گفت: شهر سرپل ذهاب نيز به‌صورت پشتيبان و پارکينگ يدکي براي دپوي خودروها در نظر گرفته شده است.

محدوديت تردد وسايل نقليه سنگين در مسير بازارچه قصرشيرين
وي در پاسخ به سوالي در مورد تمهيدات انديشيده شده و محدوديت‌هاي احتمالي براي تردد خودروهاي سنگين در اين ايام هم گفت: در اين ايام مطمئناً محدوديت‌هايي را اعمال خواهيم کرد اما اين موضوع بستگي به شرايط و اوضاع ترافيکي دارد که در آن زمان تشخيص خواهيم داد که چه محدوديت‌هايي بايد در نظر گرفت.
وي ادامه داد: البته براي وسايل نقليه سنگين و مسير منتهي به بازارچه قصرشيرين محدوديت‌هايي را با همکاري پليس‌راه استان اجرا مي‌کنيم.
رئيس پليس راهور استان کرمانشاه همچنين در پاسخ به اين سؤال که آيا مسير قصرشيرين تا خسروي گنجايش بار ترافيکي احتمالي را دارد يا خير؟ عنوان کرد: قرار نيست تمام خودروها از اين مسير تردد کنند و تنها وسايل حمل‌ونقل عمومي انتقال زوار از اين مسير را بر عهده دارند.
سرهنگ شيري تصريح کرد: از سه‌راهي سفرآباد در 16 کيلومتري مرز خسروي تا اين مرز تردد زوار از طريق سيستم حمل‌ونقل عمومي صورت مي‌گيرد.
بنابراين گزارش، آمادگي مسئولان در ارتباط با تسهيل تردد زوار از مرز خسروي با برنامه‌ها و اقدامات بيان شده شايسته تقدير است، اما تجربه استان‌هاي ايلام و خوزستان در ميزباني چندساله آن‌ها از زوار نشان داده که در اين ايام با توجه به گسيل شدن خيل عظيمي از جمعيت به سمت مرز مشکلاتي ايجاد مي‌شود که برنامه‌ريزي‌هاي انجام شده را به چالش مي‌کشد.
ترافيک‌هاي سنگين و معطلي طولاني در مسير، مشکلات تردد با وسايل حمل‌ونقل عمومي و سودجويي برخي افراد براي سوءاستفاده از خلأهاي موجود قدري زوار را به دردسر انداخته که دراين‌بين نيازسنجي‌هاي دقيق و لازم و پيش‌بيني اتفاقات احتمالي به دنبال حضور بيش از 500 هزار نفر سهميه استان در مرز و نيازهاي آن‌ها مي‌تواند از اين مشکلات تا حد زيادي جلوگيري کند.
از سوي ديگر با وجود تکاپوي کرمانشاهي‌ها براي اين ميزباني به نظر مي‌رسد که بزرگ‌ترين چالش پيش روي اين ميزباني بزرگ عدم همکاري ساير استان‌هاي معين در خدمت‌رساني‌هاي محوله به آن‌هاست که حتي برنامه‌ريزي‌هاي مسئولان استان را تحت‌الشعاع قرار مي‌دهد.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۱۳۷۱۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دعوت از ۲۳ بازیکن به اردوی تیم والیبال زیر ۱۷ سال

  به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری صدا و سیما، تیم والیبال زیر ۱۷ سال پسران ایران تاکنون ۶ اردوی آماده‌سازی برای حضور موفق در مسابقات قهرمانی جهان پشت سر گذاشته است.   سرمربی تیم والیبال زیر ۱۷ سال پسران ایران برای اینکه هیچ بازیکن شایسته‌ای امکان حضور در این تیم را از دست ندهد، ۶۶ نفر را به سه مرحله اردوی انتخابی این تیم دعوت کرد، اما به علت درخواست‌های زیاد از طرف هیئت‌های استانی و مربیان، این اردو به جای سه مرحله در چهار مرحله و با تعداد ۱۱۱ بازیکن برگزار شد.   در ادامه آرش صادقیانی ۲۳ بازیکن را برای حضور در اردوی آماده‌سازی این تیم فراخواند تا تمرینات به صورت جدی‌تر پیگیری شود. این اردو از ۱۲ اردیبهشت آغاز خواهد شد و به مدت یازده روز در سالن باشگاه پیکان ادامه دارد.   شنتیا به‌نژاد، امیررضا مشهدبان، میثم یموتی، امیرحسین شجاع، مصطفی صداقت، سید مهدی حسینی، سینا حضرتی، پارسا گله‌دار، طا‌ها محسنی، آرمین آسیایی، ماهان برات‌زاده، امین پاشنا، امیرحسین نقوی، علیرضا پاشایی، محمدرئوف خوشحال، کامیاب عبدالهی، امیرعلی فرج‌پور، عماد اسدنژاد، امیررضا عباسی، هومن ناظمی، مسعود ایمری، آرش قهرمانی، طا‌ها لایقی بازیکنان دعوت شده به این اردو هستند.   حسین وزیری (مشاور فنی و استعدادیابی)، وحید صادقی، اصغر نجفی، مهدی هادی، حسام الدین نائیجی و وحید خورشیدی (مربیان)، امیرحسین ضمیری نداف (بدنساز)، امیرحسن صمیمی (آنالیزور) و مانی میراب‌زاده اردکانی (فیزیوتراپ)، دیگر اعضای کادر فنی تیم والیبال زیر ۱۷ سال پسر ایران هستند که آرش صادقیانی را در اردو‌های آماده سازی همراهی می‌کنند.   نخستین دوره مسابقات والیبال قهرمانی زیر ۱۷ سال پسر جهان از سوم تا دهم شهریور به میزبانی بلغارستان و با حضور ۱۶ تیم برگزار خواهد شد.

دیگر خبرها

  • بازدید سفیر ایران و مقام‌های عراقی از مرز خسروی
  • بازددید سفیر ایران و مقام‌های عراقی از مرز خسروی
  • پیش بینی تردد ۵۰ درصدی زائران عتبات از مرز خسروی در اربعین ۱۴۰۳
  • پیش بینی تردد ۵۰ درصدی زائران عتبات از مرز خسروی دراربعین ۱۴۰۳
  • نقاط حادثه‌خیز شهر قم اصلاح شود/ لزوم احداث پارکینگ مورد نیاز
  • رسانه عبری: حزب الله قادر است الجلیل را محو کند
  • دعوت از ۲۳ بازیکن به اردوی تیم والیبال زیر ۱۷ سال
  • کرمانشاه به مرکز پشتیبانی حوادث و سوانح غرب کشور تبدیل شود
  • گامِ مهم «جهاددانشگاهی» برای رشد اقتصادی کرمانشاه
  • اردوی آماده سازی تیم کشتی نونهالان استان در سرخس