Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - مهران- مرز مهران به‌عنوان مهم‌ترين مرز زميني کشور اين روزها حال و هواي حسيني دارد و براي اربعين آماده مي شود، در اين بين مسئولان استان ايلام در تلاش براي استقرار امکانات و حل مشکلات هستند.
خبرگزاري مهر-گروه استان‌ها؛ مجتبي کاور: استان ايلام با داشتن 420 کيلومتر مرز مشترک با کشور عراق يکي از امن‌ترين استان‌هاي کشور محسوب مي‌شود، استاني که به رغم داشتن پتانسيل‌هاي بالقوه در حوزه‌هاي مختلف متأسفانه تاکنون موردتوجه دولت‌ها براي توسعه قرار نگرفته بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در سال‌هاي اخير اما به‌واسطه مرز مهران که به دروازه اصلي عتبات عاليات در کشور تبديل‌شده، نگاه دولت به اين استان محروم براي توسعه همه‌جانبه بيشتر شده است به‌طوري‌که امروز در استان ايلام در همه جبهه‌ها به‌خصوص راه‌هاي اصلي اين استان اقدامات بسيار مفيدي در حال انجام است.
هرچند توسعه راه‌هاي استان با نقطه ايده ال فاصله زيادي دارد ولي اقدامات انجام‌شده يا در حال انجام جاي اميدواري داشته و توسعه استان را فراهم کرده است به گونه‌اي که هرسال براي خدمات دهي بيشتر به زائران توسعه راه‌ها و زير ساخت‌هاي استان در دستور کار مسئولان قرار مي‌گيرد.
در حالي به اربعين سال جاري نزديک مي‌شويم که همه دستگاه‌هاي استان و حتي مردم خود را براي ارائه خدمت به زائران آماده کرده‌اند.
آمادگي همه‌جانبه استان ايلام براي اربعين
در بررسي اين موضوع جانشين رئيس ستاد اربعين استان ايلام گفت: امکانات و زيرساخت‌هاي ارتباطي استان براي تردد زائران اربعين حسيني آماده‌شده است.
حسين کلانتري در گفتگو با خبرنگار مهر بيان داشت: از اربعين پارسال تاکنون اقدامات خوبي در حوزه‌هاي راه، آب، برق و روشنايي جاده، تأسيسات زيربنايي و افزايش امکانات پايانه مرزي مهران انجام‌شده است.
معاون سياسي و امنيتي استانداري ايلام افزود: امسال با تقويت نقاط قوت سال گذشته در تلاش هستيم که زمينه آرامش، امنيت و آسايش زائران بيشتر شود.
وي گفت: يکي از مهمترين اولويت هايي که بعد از اربعين سال گذشته در دستور کار ستاد اربعين استان و حتي مسئولان کشور قرار گرفت توسعه زيرساخت‌هاي اربعين بود که اقدامات بسيار مؤثري در بحث زيرساخت‌ها به‌خصوص مسير مهران به ايلام در حال انجام است.
وي اظهار داشت: خوشبختانه با حمايت وزارت کشور و دولت امسال 17 ميليارد تومان در بحث اربعين به استان اختصاص‌يافته است و در تلاش هستيم که اين ميزان اعتبار افزايش پيدا کند، بخشي از اين اعتبار بين پيمانکاران و دستگاه‌هاي اجرايي توزيع‌شده است.
مهران نزديک‌ترين مرز براي عزيمت به شهرهاي مذهبي عراق است
معاون سياسي امنيتي استاندار ايلام افزود: مرز مهران امن‌ترين و نزديک‌ترين مسير براي عزيمت به شهرهاي مذهبي عراق است از اين‌ رو بيشتر زائران اين مسير را براي تردد انتخاب مي‌کنند.
وي به سفر معاون عمراني وزير کشور و رئيس کميته زيرساخت اربعين به ايلام اشاره کرد و گفت: تصميمات بسيار خوبي در بحث زيرساخت اربعين استان صورت گرفت که اين تصميمات در دستور کار کميته يازده‌گانه اربعين قرارگرفته است.

معاون سياسي و امنيتي استانداري ايلام اظهار داشت: از ابتداي آبان ماه سال جاري به خاطر رفاه حال زائران و روان‌سازي تردد هيچ‌گونه کار عمراني و زير بنايي در مسير مهران به ايلام انجام نمي‌شود.
کلانتري گفت: با هماهنگي که بين دستگاه‌هاي نظامي، امنيتي و اطلاعاتي در استان وجود دارد هيچ‌گونه مشکل امنيتي و اطلاعاتي در استان وجود نخواهد داشت.
آخرين وضعيت چهارخطه کردن جاده ايلام-مهران
سيدکمال الدين ميرجعفريان مديرکل راه و شهرسازي ايلام نيز در اين ارتباط به رسانه ها گفت: از تونل آزادي تا پايانه مرزي مهران 105 کيلومتر است که 30 کيلومتر از اين مسير در سال هاي گذشته به بهره برداري رسيده و 75 کيلومتر از آن باقي مانده که حدود 35 کيلومتر از آن براي اربعين امسال آماده سازي و تحويل خواهد شد.
وي از تکميل مسير ارتباطي صالح آباد تا ورودي کنجانچم به طول 20 کيلومتر خبر داد و افزود: اين مسير هم اکنون بيش از 95 درصد پيشرفت فيزيکي دارد که تلاش مي شود تا ظرف چند روز آينده تقاطع هاي جدا در اين مسير تکميل و به يکديگر وصل شود.
اکيپ‌هاي راهداري در تمام محورهاي منتهي از ايلام بهمهران مشغول به کار هستند
مديرکل راهداري و حمل و نقل جاده اي ايلام نيز در گفتگو با رسانه ها اعلام کرد: به صورت شبانه‌روزي در حال تکميل پروژه‌ها و رفع نقاط حادثه‌خيز استان و مهيا کردن مقدمات سفر براي زائران اربعين در محورهاي خروجي و ورودي هستيم.
نورالله دلخواه در تشريح آخرين اقدامات انجام شده در طول مسير ورود و خروج زائران اربعين در استان ايلام گفت: در حال حاضر کل اکيپ‌هاي راهداري در تمام محورهاي منتهي به مرکز مهران مشغول به کار هستند و اقداماتي ماننند نصب نيوجرسي، نصب روشنايي، خط کشي، نصب تابلو و علائم در کل مسير منتهي به مرز مهران در حال انجام است و تا 5 آبان تمام پروژه‌ها به پايان مي رسد.
دلخواه با اشاره به اينکه دو پارکينگ براي پارک خودرو در مرز مهران در نظر گرفته شده است؛ اضافه کرد: در داخل پايانه مهران 96 گيت آماده سرويس بوده و ايکس‌ري‌ها براي خدمات رساني به زائران آماده شده است.
حل مشکل آب
وي ادامه داد: در داخل پايانه مشکل آب شرب و سرويس‌هاي بهداشتي حل شده است و تا 5 آبان آماده خدمت رساني است.
دلخواه با اشاره به اينکه در طول مسير منتهي به مرز مهران در استان ايلام بحث آسفالت ريزي و لکه گيري در حال انجام است، افزود: به دليل باريک شدن مسير يکي از پل‌ها کارايي لازم را نداشت و براي نصب پل دوم تصميم‌گيري شد که نصب اين پل در حال انجام است و بزودي مراحل نصب آن به پايان خواهد رسيد.
دلخواه گفت: کل اکيبپ‌هاي راهداري در استان ايلام در آمادگي کامل هستند و پوشش کاملي روي محوري‌هاي منتهي به مرز مهران خواهند داشت و در طول مسير نيز گشت‌هاي سيار در خدمت زائران خواهند بود.
وي اضافه کرد: سرعت حرکت خودروها در طول مسير کنترل شده است و پليس‌راه نيز در طول مسير حضور دارد.
دلخواه با اشاره به اينکه پيش‌بيني مي‌شود امسال نسبت به سال گذشته 20 درصد افزايش زائر خواهيم داشت، اظهار داشت: مرز مهران براي خروج و ورود زائران استانهاي قم، لرستان، مرکزي، البرز، تهران، قزوين، گيلان، مازندان و گلستان در نظر گرفته شده است.
وي به زائران پيشنهاد داد و گفت: زائران ديگر استان‌هاي کشور براي اينکه با مشکل مواجه نشوند از مرزهاي در نظر گرفته شده براي ورود و خروج استفاده کنند.
هيچ‌کس بدون رواديد و گذرنامه حق خروج از مرز به کشور عراق ندارد
وي ادامه داد: امسال با هماهنگي که با کشور عراق صورت گرفته کنسولگري موقت در استان براي صدور رواديد مستقرشده و هيچ‌گونه محدوديتي براي صدور رواديد حتي به‌صورت انفرادي وجود ندارد.
معاون سياسي و امنيتي استانداري ايلام تصريح کرد: با توجه به هماهنگي که بين دو کشور صورت گرفته هيچ‌کسي بدون رواديد و گذرنامه حق خروج از مرز به کشور عراق ندارد و اگر کساني بخواهند به‌صورت غيرقانوني خارج شوند بدون شک برابر قانون کشور عراق با آنها برخورد مي‌شود.
کساني که بخواهند به‌صورت غيرقانوني خارج شوند بدون شک برابر قانون کشور عراق با آنها برخورد مي‌شود
جانشين رئيس ستاد اربعين استان ايلام اظهار داشت: انتظار داريم که زائران عزيز به توصيه‌هاي امنيتي و اجتماعي در خروج و ورود توجه داشته باشند.
وي بيان داشت: امسال برابر دستور ستاد اربعين کشور اتباع افغاني حق خروج از مرز مهران را ندارند.
کلانتري گفت: تمام تلاش دولت و مسئولان استان فراهم کردن زيرساخت‌هاي مناسب در اين استان براي سهولت در تردد زائران عتبات عاليات است تا بتوانيم همچون گذشته ميزبان خوبي براي زائران اربعين حسيني باشيم.
کلانتري تصريح کرد: خوشبختانه در چند سال اخير و با عنايات ويژه حضرت سيدالشهدا (ع) و به برکت اربعين حسيني و قدوم زائران عتبات عاليات، نام ايلام و مهران جهاني شده است.
استقرار دو فروند بالگرد هلال‌احمر در مرز مهران
مديرعامل جمعيت هلال احمر استان ايلام هم در اين زمينه گفت: هلال‌احمر در اربعين امسال از سوي ستاد اربعين استان به‌عنوان مسئول کميته امداد و نجات تعيين‌شده و در اين راستا کار خدمات‌دهي به زائران حسيني را در حوزه امداد و نجات بر عهده خواهد داشت.
محمد سليماني در گفتگو با مهر بيان داشت: بر اساس برنامه‌ريزي انجام‌گرفته همزمان با ايام اربعين امسال دو فروند بالگرد اين جمعيت باهدف تسريع در امدادرساني در شهرستان‌هاي ايلام و مهران مستقر مي‌شوند.

وي ادامه داد: تعداد 25 پايگاه امداد و نجات جاده‌اي اين جمعيت با به‌کارگيري امدادگران آموزش‌ديده، آمبولانس و خودرو نجات در مسير تردد زائران از مهران به ايلام از 8 آبان تا ده روز بعد از اربعين بافاصله کمتر از 10 کيلومتر براي خدمات‌دهي فعال خواهند شد.
استقرار تيم‌هاي موتوري امداد و نجات در مهران
مديرعامل جمعيت هلال‌احمر استان ايلام گفت: تيم‌هاي واکنش سريع همراه 10 آمبولانس و 30 نفر کادر براي شرايط اضطراري در نقطه صفر مرزي مهران براي خدمات‌دهي احتمالي در کشور عراق مستقر مي‌شوند که مدارک خروج آنها نيز تهيه‌شده است.
وي افزود: تيم‌هاي موتوري امداد و نجات اين جمعيت در پايانه مرزي مهران تا پل زائر براي امدادرساني مستقر مي‌شوند.
مديرعامل جمعيت استان ايلام گفت: در راستاي خدمات‌دهي بهتر به زائران، قرارگاه جمعيت هلال‌احمر کشور در مرز مهران استقرار پيدا مي‌کند.
آمادگي هلال احمر براي اسکان اضطراري زائران
سليماني اظهار داشت: در صورت نياز به اسکان اضطراري جمعيت هلال احمر استان آمادگي کامل براي اسکان زائرين را دارد.
وي بيان داشت: با توجه به اينکه بخشي از زائرين از محور انديمشک-دهلران-مهران تردد مي‌کنند علاوه بر دو پايگاه ثابت امداد و نجات جاده‌اي دشت عباس و بيشه دراز دو پايگاه موقت نيز در اين محورها مستقر مي‌شوند.

سليماني افزود تعداد 400 نفر از نيروهاي امدادي و جوانان عضو هلال احمر در ايام اربعين فعاليت مي‌کنند.
مديرعامل جمعيت هلال‌احمر استان ايلام افزود: با توجه به ازدحام جمعيت از پايانه مرزي مهران تا پل زائر، ايجاد خط امداد نجات براي مواقع اضطراري از اقدامات مهمي است که بايد در دستور کار مسئولين قرار بگيرد هرچند اقداماتي نيز در اين راستا انجام‌شده است.
فعاليت 2 هزار نيرو در بخش بهداشت و درمان براي اربعين در مهران
رئيس مرکز مديريت حوادث و فوريت‌هاي پزشکي استان ايلام هم گفت: حضور ميليوني مردم در همايش اربعين در استان ايلام فرصتي بسيار خوبي است تا استان ايلام همچون سال‌هاي گذشته توانايي خود درزمينه مختلف ازجمله بهداشت و درمان را براي کشور نمايان کند.
با توجه به همايش بزرگ اربعين تمام بيمارستان‌هاي استان براي خدمات‌دهي به زائرين در آمادگي کامل هستندصيد نور عليمرادي در گفتگو با مهر بيان داشت: با توجه به همايش بزرگ اربعين تمام بيمارستان‌هاي استان براي خدمات‌دهي به زائرين در آمادگي کامل هستند.
نماينده تمام اختيار دانشگاه علوم پزشکي ايلام در ستاد سلامت اربعين افزود: بيش از دو هزار نفر از پرسنل بهداشت درماني، فوريت‌هاي پزشکي براي خدمات‌دهي در ايام اربعين آماده هستند.
وي بيان داشت: 70 نيروي متخصص، 110 پيراپزشک از استان‌هاي ديگر هم براي خدمات‌دهي به زائرين در استان ايلام و مرز مهران مستقر مي‌شوند.
احداث يک بيمارستان صحرايي در مهران
عليمرادي اظهار داشت: متخصص طب اورژانس، جراح عمومي، متخصص ارتوپد، متخصص عمومي و متخصص عفوني و 40 پزشک عمومي در استان مستقر مي‌شوند.
رئيس فوريت‌هاي پزشکي استان ايلام گفت: با توجه به تجهيز بيمارستان مهران، يک بيمارستان صحرايي براي مواقع اضطراري و پشتيبان بيمارستان مهران در پايانه مرزي راه اندازي مي‌شود.

وي افزود: براي ارائه خدمات بهتر به زائران دو بيمارستان صحرايي سرپايي در نقطه صفر مرزي ايجاد مي‌شود.
عليمرادي بيان داشت: گروه‌هاي مرکز فوريت‌هاي پزشکي (اورژانس) اين دانشگاه براي تأمين سلامت و ارائه خدمات درماني به زائران اربعين حسيني در 38 نقطه از جاده‌هاي ارتباطي استان ايلام تا مرز مهران مستقر مي‌شوند و گروه‌هاي امدادي اورژانس به همراه تجهيزات و امکانات اوليه درماني در اين مراکز مستقر و خدمات‌رساني مي‌کنند.
علاوه بر مشخص کردن 15 مکان پد بالگرد، براي مواقع اضطراري هر 10 کيلومتر يک ايستگاه موقت سيار اورژانس ايجاد مي‌شودرئيس مرکز مديريت حوادث و فوريت‌هاي پزشکي دانشگاه علوم پزشکي استان بيان داشت: با توجه به حجم بالاي تردد در ايام اربعين علاوه بر مشخص کردن 15 مکان پد بالگرد، براي مواقع اضطراري هر 10 کيلومتر يک ايستگاه موقت سيار اورژانس ايجاد مي‌شود.
وي ادامه داد: کادر فوريت‌هاي پزشکي براي ارائه خدمات اورژانسي بهتر در اين مناطق، 130 دستگاه آمبولانس سبک، 12 دستگاه اتوبوس آمبولانس، 2 فروند بالگرد از استان‌هاي ديگر را در اختيار دارد.
عليمرادي افزود: تعداد 15 دستگاه آمبولانس و 4 اتوبوس آمبولانس در پايانه مرزي مهران براي خدمات‌دهي به زائران مستقر مي‌شوند.
سلامت و بهداشت زائران را در رفت و به‌ويژه برگشت کنترل مي‌شود
وي افزود: براي حفظ سلامت زائران در موکب هايي که ايجاد مي‌شوند يک نفر به‌صورت مستمر وظيفه نظارت بر انواع مواد غذايي، آشاميدني در اين موکب ها را بر عهده‌دارد.
عليمرادي بيان داشت: 300 نفر کادر بهداشتي با استقرار در مرز، سلامت و بهداشت زائران را در رفت و به‌ويژه برگشت کنترل مي‌کنند.
رئيس مرکز مديريت حوادث و فوريت‌هاي پزشکي دانشگاه علوم پزشکي استان عنوان کرد: گروه‌هاي غربالگري و بيماريابي با حضور در محل‌هاي تجمع زائران، افرادي که دچار بيماري‌هاي مختلفي چون تنفسي، آنفولانزا يا گوارشي يا علائم باليني چون تب و لرز هستند را شناسايي و به مراکز درماني ارجاع مي دهند.
غربالگري زائران در برگشت از عراق
وي يادآور شد: در برگشت زائران از کشور عراق و به‌منظور کنترل و اطمينان از سلامت آنها نيروهاي مبارزه با بيمارها و بهداشت درمان با دقت لازم غربالگري انجام مي‌دهند.
معاون دانشگاه علوم پزشکي ايلام اظهار داشت: با توجه به هماهنگي‌هاي که بين بسيج پزشکي سپاه، نيروهاي مسلح و تامين اجتماعي صورت گرفته است، سپاه و ارتش با راه‌اندازي بيمارستان صحرايي در پايانه مرزي زير نظر دانشگاه علوم پزشکي به کادر درماني و بيمارستاني دانشگاه علوم پزشکي کمک مي‌کنند.

عليمرادي افزود: با توجه به اينکه تعدادي از زائران از سمت خوزستان به شهرستان دهلران و مهران تردد مي‌کنند، پيش‌بيني لازم براي خدمات‌دهي به حوادث احتمالي ديده‌شده است.
وي بيان داشت: با توجه به بعد مسافت دهلران تا مرکز استان در تلاش هستيم با هماهنگي مسئولان بيمارستان دزفول براي ارجاع بيماران به بيمارستان گنجويان براي ايام اربعين رايزني داشته باشيم.
معاون دانشگاه علوم پزشکي ايلام اظهار داشت: توصيه مي‌شود زائران در زمان شرکت در پياده‌روي اربعين از خوردن آب‌هاي آشاميدني غيربهداشتي و مواد غذايي فاسدشدني پرهيز کنند.
عليمرادي تصريح کرد: استفاده از لوازم بهداشتي فردي و خود مراقبتي از مهم‌ترين مباحث پيشگيري از بيماري است که زائران به نکات بهداشتي که در بسته‌هاي آموزشي در بين آنها توزيع مي‌شود توجه جدي داشته باشند.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۱۳۷۵۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقش مدیریت مردم در پیاده روی اربعین پر رنگ از پیش شود

به گزارش خبرگزاری صداوسیما خراسان شمالی ؛حسن ناهیدی در اولین جلسه ستاد اربعین استان ضمن اشاره به نامگذاری امسال و تاکید رهبر معظم انقلاب به اهمیت نقش مردم در اجرای امور، گفت: رویداد عظیم مذهبی اربعین، مردمی است و افزایش میزان مشارکت مردم در برنامه ریزی ها و کمیته ها و برگزاری اربعین امسال در دستور کار باشد.
وی افزود: نیرو‌های مردمی همواره نقش موثری در مدیریت و برگزاری باشکوه اربعین داشته اند بنابراین باید این نقش بیش از گذشته پر رنگ شود.
ناهیدی با بیان اینکه راهپیمایی بزرگ اربعین در سال گذشته با کیفیت خوبی برگزار شد، افزود: با هم افزایی و هماهنگی هر یک از نهاد ها و کمیته های مرتبط برای برگزاری هر چه بهتر اربعین در سال جاری نیز اقدام شود.

موانع امور زائران پیاده روی اربعین امسال رفع شود
وی بر برنامه ریزی برای رفع موانع و تسهیل امور زائران در مراسم معنوی اربعین سال جاری تاکید کرد و اهمیت و سلامت این جریان، فراهم سازی هر چه بهتر زیرساخت ها، ظرفیت و امکانات، برگزاری کمی و کیفی و کار فرهنگی، استقرار خدمات و مواکب ،ساماندهی خودرویی و تامین امنیت و... را مورد توجه قرار داد.

دیگر خبرها

  • تخصیص بیش از هزار میلیارد تومان برای تکمیل زیرساخت‌های اربعین شهرستان مهران
  • ۱۳۵۰ میلیارد تومان برای زیرساخت‌های اربعین در مهران اختصاص یافت
  • احداث پارکینگ با ظرفیت ۱۰ هزار خودرو در پایانه مرزی مهران
  • احداث پارکینگ با ظرفیت پذیرش ۱۰ هزار خودور زائران اربعین در پایانه مرزی مهران
  • پیگیری اعتبارات لازم برای طرح ۶ خطه شهر مهران
  • ایجاد پارکینگ با ظرفیت ۱۰ هزار خودرو در مرز مهران
  • پل کیلومتر ۵۶ مسیر ایلام - مهران تا خرداد ماه تکمیل می شود
  • کردستان برای سومین سال میزبان زائران اربعین شد
  • نقش مدیریت مردم در پیاده روی اربعین پر رنگ از پیش شود
  • مرز مهران پر تردد‌ترین پایانه مرزی به کشور عراق