Web Analytics Made Easy - Statcounter

 

«سرقت مجسمه‌های شهری دو بعد دارد؛ برخی سرقت می‌کنند تا پولی به دست بیاورند و برخی سرقت‌ها جنبه اعتقادی دارد که عده‌ای به خاطر نگاه‌هایی خاص مجسمه‌های فیگوراتیو را بر نمی‌تابند. این موضوعی است که بخش اول آن رایج‌تر است اما در بخش دوم باید اتفاق فرهنگی رخ بدهد.»

به گزارش جماران؛ در گوشه و کنار شهر تهران مجسمه‌ها ساکت و آرام سرجای خود نشسته‌اند؛ بی‌آنکه به کسی آسیبی برسانند؛ اما گویا هستند افرادی که در این شهر هرازگاهی دلشان می‌خواهد این زبان‌بسته‌ها را بشکنند یا به سرقت ببرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نمونه بسیار نزدیک این موضوع که هنوز به دست دست فراموشی روزگار سپرده نشده است، به سرقت «مجسمه کودک» برمی‌گردد. این مجسمه همزمان با روز جهانی کودک (۱۶ مهر) دزدیده می‌شود؛ با این وجود که معاون فرهنگی و هنرهای شهری سازمان زیباسازی همان روز از پیگیری انتظامی برای پیدا کردن سارقان این مجسمه می‌دهد اما هنوز مشخص نیست چه افرادی با چه انگیزه‌ای این کار را انجام دادند.

این تنها مورد سرقت مجسمه یا تخریب آن (وندالیسم) نیست، بلکه در سال‌های اخیر شاهد سرقت سریالی مجسمه‌های شهری بودیم؛ تخریب این آثار نیز همه‌روزه در گوشه گوشه شهر جریان دارد.

درپی آخرین مورد سرقت مجسمه در تهران (سرقت مجسمه کودک) محمد حسن حامدی ،کارشناس هنری و مدیرمسوول نشریه هنرهای تجسمی تندیس،  می‌گوید: سرقت مجسمه‌های شهری دو بعد دارد؛ برخی سرقت می‌کنند تا پولی به دست بیاورند و برخی سرقت‌ها جنبه اعتقادی دارد که مجسمه‌های فیگوراتیو را برنمی‌تابند. این بحثی است که بخش اول آن را متوجه نمی شویم اما در بخش دوم باید اتفاق فرهنگی رخ بدهد؛ شاید باید استفتاء یا صحبتی شود تا این موضوع حل شود.

او در ادامه می‌دهد: برخی سارقان در خیابان شیرهای آب و حتی دستگیره‌های منازل را می‌دزدند و عده‌ای ممکن است دست به سرقت مجسمه بزنند. قیمت برنز این مجسمه‌ها هم قیمت خاص خودش را دارد و مبلغش بیشتر از شیر آب داخل خیابان است. در مجموع این کار هم، با فردی که لوح‌های طلای هخامنشی را آب می‌کند تا مقداری طلا به دست بیاورد و قیمت حقیقی آن را درک نمی‌کند خاستگاه فرهنگی یکسانی دارد.

این کارشناس هنری درباره قالب‌گیری مجسمه‌های شهری اظهار می‌کند: چنین اتفاقی معمولا می‌افتد؛ مانند سردیس «ستارخان» در خیابان ستارخان که قالب آن موجود بود و مجسمه دیگری جایگزین شد. چنین تهمیداتی درباره مجسمه‌های متاخر هست اما درباره  قالب‌گیری مجسمه‌های قدیمی نیاز به بودجه وهزینه دیگری دارد که باید در جای خود به آن پرداخته شود. می‌دانم مجسمه «فردوسی» قالب‌گیری و تکثیر شده و یک نسخه  آن در برج میلاد نصب شده است.

او تاکید می‌کند: اما در این زمینه انبار کردن و مراقبت از قالب‌ها نیز نکاتی وجود دارد؛ به نظر من باید آن فکر فرهنگی، عمومیت پیدا کند. مشکلات در مملکت ما آنقدر زیاد است که همه می‌دانند باید به زیبایی شهر اهمیت داد اما کسی که گرسنه است و این کار را می‌کند بخش فرهنگی را نخواهد شنید.

حامدی درباره اقدام‌هایی که سازمان‌های متولی می توانند در زمینه نگهداری مجسمه‌های شهری انجام بدهند، بیان می‌کند: وظیفه سازمان زیباسازی این است که نسبت به ساخت مجسمه‌های شهری اقدام کند اما وظیفه حراست از اموال عمومی بر عهده نیروی انتظامی است که باید در این زمینه هوشیار باشد.

این کارشناس هنری اضافه می‌کند: به عنوان مثال شاید وقتی مشاهده می‌شود افرادی با شمایل موجه درحال دستکاری یک مجسمه هستند، از آن‌ها پرس و جو نشود چرا این کار را انجام می‌دهند و تصور کنند آن‌ها در حال انجام کاری برای مجسمه هستند؛  اما اگر شاخک‌ها تیز باشد جویای این می‌شوند که این افراد چرا به مجسمه دست می‌زنند.

او ادامه می‌دهد: نصب دوربین و گماشتن نگهبان هزینه‌هایی دارد که چندان منطقی به نظر نمی‌رسد. البته فکر می‌کنم در اماکن مهم مانند میادین دوربین‌هایی نصب باشد اما نکته این است که دوربین دزد نمی‌گیرد، بلکه تصویر آن را می‌گیرد. اگر دزد تغییر چهره داده باشد این موضوع کارآمدی ندارد.

حامدی می‌گوید: بیشتر باید کار فرهنگی انجام شود، البته شهر باید هزینه‌های چنین اتفاقاتی را بپردازد تا فرهنگ عمومی ایجاد شود و مردم متوجه شوند شهر به زیبایی احتیاج دارد و کسی که دزدی می‌کند، مشکل دارد و بیمار است.

مدیر مسؤول نشریه تندیس با اشاره به نوشتن شعار یا آویزان کردن پرچم و ریسه به مجسمه‌ها اظهار می‌کند: باید فهم عمومی برای همه جاری شود، نه اینکه یک ارگان فکر کند حق دارد در تصویر مجسمه دخل و تصرف کند.

او درباره مناسب بودن مکان‌های نصب مجسمه‌ها و المان‌های شهری در تهران می‌گوید: جایابی مجسمه یک هنر مضاعف می‌طلبد؛ اشتباهی که ممکن است رخ بدهد این است که به مجسمه‌ساز یا نقاش می‌گویند جای نصب و نقاشی اثرش را در شهر پیدا کن تا با او قرارداد ببندند درحالی‌که جایابی خیلی مهم است.

حامدی اضافه می‌کند: به عنوان مثال مجسمه‌هایی که در مدخل ورودی برج میلاد از اتوبان حکیم دیده می‌شود، جایابی خوبی دارد اما گاهی کار آنقدر انرژی و پتانسیل بالایی دارد که نصب آن می‌تواند در حاشیه اتوبان خطرزا هم باشد. برای نصب یک مجسمه باید یک تیم کارشناسی نظر بدهد و شعور جمعی تصمیم بگیرد. 

این کارشناس هنری بیان می‌کند: با اینکه در تهران مجسمه زیاد داریم اما مجسمه‌ها کمتر دیده می‌شود؛ تصویر ذهنی افراد از مجسمه‌ میدان حر تصویر جاافتاده‌ای است اما بسیاری از مجسمه‌های سطح شهر به چشم نمی‌آیند و پیش‌زمینه جاافتاده‌ای ندارند؛ کلاژ و چیدمان مجسمه موضوع مهمی است. تصور کنید ضروری است در محیطی مجسمه‌ای نصب شود اما اینکه اثر با چه شکل و رنگ و جنسی نصب شود مهم است. گاهی هزینه‌های زیادی انجام می‌شود اما در جایی نصب می‌شود که مناسب نیست. 

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۱۳۸۷۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتقاد امام جمعه همدان از توجه به ارزش‌های مادی در مدارس

نماینده ولی فقیه در همدان با اشاره به اینکه در مدارس و دانشگاه‌های ما ارزش‌های مادی مورد نظر قرار گرفته است، گفت:‌ اگر بخواهیم منزلتی به قشری بدهیم باید سود بیشتری به آنها بدهیم و این فاجعه است که ارزش مادی ما بیشتر از سایر شاخصه‌ها باشد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از همدان، آیت‌الله حبیب‌الله شعبانی شامگاه پنجشنبه در مراسم تجلیل از معلمان سرآمد استانی و کشوری که در سالن شهدای استانداری همدان برگزار شد اظهار داشت: مسئله، علم و ارزش ذاتی علم است و آن چیزی که مهم است این است که در اروپا علم ارزش ذاتی نداشت و بشر قصد داشت با علم بر انسان‌ها مسلط شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در دیدگاه عمومی علمی ارزشمند است که سود بیشتری دارد افزود: در قدیم به جمله علم بهتر است یا ثروت دقت نکردیم و روی آن فکر نکردیم و آن را جدی نگرفتیم و در حال حاضر شاهد این هستیم که ارزش علم به سودآوری آن است و آن رشته‌ای که سودآوری بیشتری دارد ارزش بیشتری هم دارد.

شاخصه علم در جامعه اسلامی نباید به سودآوری آن باشد

امام جمعه همدان با اشاره به اینکه در جامعه اسلامی شاخصه علم نباید به سودآوری آن باشد بیان کرد:  جامعه اسلامی اگر شاخصه‌های علم را شاخصه‌های اسلامی بداند باید برای علم ارزش زیادی قائل باشد چه سودآور باشد چه نباشد.

آیت الله شعبانی با بیان اینکه نظام آموزشی باید سالم باشد عنوان کرد: اگر نظام آموزشی ما سالم بود شاهد پیشرفت هستیم و ارزش معلم بالا می‌رود چرا که دیگر ارزش‌های مادی مطرح نیست.

وی با اشاره به اینکه در مدارس و دانشگاه‌های ما ارزش‌های مادی مورد نظر قرار گرفته تصریح کرد: اگر بخواهیم منزلتی به قشری بدهیم باید سود بیشتری به آنها بدهیم و این فاجعه است که ارزش مادی ما بیشتر از سایر شاخصه‌ها باشد.

معلم به پر منزلت ترین قشر جامعه تبدیل شود

امام جمعه همدان  با بیان اینکه تلاش ما باید بر ایجاد یک جایگاهی در بین قشر دانشجو و استاد باشد، تصریح کرد: باید ارزش‌های خودمان را از سمت مادی دور کنیم و سعی ما بر این باشد که معلم به پر منزلت ترین قشر جامعه تبدیل شود.

وی افزود: سعی ما باید بر این باشد که جامعه به رشد خودش برسد و معلم باید به ارزش ذاتی خودش برسد.

امام جمعه همدان با بیان اینکه احترام به معلم یکی از واجب ترین کارها است افزود: یکی از برکت‌های علم همین است که به معلم احترام گذاشته شود و جایگاه والای معلمان در سطح جامعه حفظ شود.

معلمان در پرورش نخبگان نقش کلیدی دارند

استاندار همدان با  اشاره به اینکه همه دانشمندان، پرورش یافتگان معلمان هستند گفت: این معلمان هستند که با تلاش و دلسوزی خودشان باعث پرورش دانشمندان و آینده سازان آینده این مرز و بوم می‌شوند که این خودش ارزشمند است.

 علیرضا قاسمی فرزاد اظهار داشت: فرهنگیان نقش کلیدی در تعلیم و تربیت جامعه ایران اسلامی با توجه به غنای بالای فرهنگی آن دارند که باید به این قشر توجه خاصی شود.

وی با بیان اینکه تعلیم و تربیت فرهنگی از غنای بالایی برخوردار است تصریح کرد: آموزش و پروش در کشور ما در حوزه های مختلف از یک قدمت و عظمت بسیار بالایی برخوردار است که نقش بسیار زیادی را دارد.

قاسمی فرزاد با اشاره به اینکه تاثیر آموزش و پرورش بعد از انقلاب دو چندان شد بیان کرد:  انقلاب اسلامی به ما یاد داد که این ارگان هم انسان ساز است و هم اینکه تاثیر زیادی در رشد و توسعه این مرز و بوم نقش دارد.

استاندار همدان با بیان اینکه بسیاری از مقامات استانی و کشوری تا کنون از خانواده آموزش و پروش هستند عنوان کرد: بسیاری از مقامات دولتی ما از نیروهای بسیار توانا و دلسوز و متعهد در همین ارگان هستند و آموزش‌وپرورش پس از پیروزی انقلاب‌اسلامی نشان داده که این نهاد مقدس انسان‌ساز و پرورش‌دهنده نیروی تواناست.

وی با اشاره به اینکه همه دانشمندان، پرورش یافتگان توسط معلمان هستند عنوان کرد: این معلمان هستند که با تلاش و دلسوزی خودشان باعث پرورش دانشمندان و آینده سازان آینده این مرز و بوم می شوند که این خودش ارزشمند است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بازگشت مجسمه سر فرعون به مصر
  • آیا طب سنتی ریشه در غریزه انسان و دیگر انسان‌تباران دارد؟
  • (ویدئو) قدرت باورنکردنی یک فیل در کندن یک درخت از ریشه
  • (ویدئو) مجسمه‌های الهام گرفته از طبیعت
  • ریشه‌های نارضایتی‌ها پرستاران؛ اضافه‌کار اجباری بر خلاف قانون
  • دولت برای تصویب لایحه حمایت مادی و معنوی پرستاران اقدام کند
  • انتقاد امام جمعه همدان از توجه به ارزش‌های مادی در مدارس
  • ضرورت توجه به حقوق و مسائل مادی معلمان
  • یکی از ریشه‌های کاهش نرخ باروری در کشور ما حاصل یک نگاه مالتوسی بود
  • از توجه ویژه به توسعه روابط فرهنگی با همسایگان تا طرح مساله غزه در اجلاس باکو