Web Analytics Made Easy - Statcounter

در حالی پیش از این تصور می‌شد آشفته بازار اکران به رقابت صاحبان فیلم‌‎های سینمایی برای اکران بازمی‌گردد، شواهد نشان می‌دهد این وضعیت متاثر از تحرکات عجیب مدیران و سیاست گذاران سینمایی و صنفی بوده که قصد دارند به هر قیمت ممکن، ولو به قیمت فیلمسوزی آمار فروش را بالا ببرند. به گزارش «تابناک»؛ «همه می دانند که بهترین زمان اکران، نوروز است ولی وقتی سینمادار آمار فروش خود را مقابل من می گذارد و می گوید که بدترین دوران خود را سپری کرده و ضرر داشته است ما هم برای احترام به مخاطب و «صلاحدید»ها در مجموع تصمیم گرفتیم که فیلم در این زمان اکران شود؛ یعنی از ما خواستند اکران کنیم و ما هم پذیرفتیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

» این سخنان پروین حسینی تهیه کننده سینماست که اکران فیلمش در ترافیک اکران، منجر به نقدهایی شده بود.  فیلم‌سوزی تعبیری است که این روزها به شدت رایج شده و به وضعیت اکران بازمی‌گردد. «تابناک» پیش از این در گزارشی به این مفهوم پرداخت. فیلمسوزی به دوره‌ای اطلاق می‌شود که اکران همزمان چند نفر پرفروش، باعث توزیع مخاطبان میان این چند فیلم و عدم رسیدن هریک از این فیلم‌ها به سقف مورد انتظار فروش برای هر فیلم است. به تعبیر ساده‌تر وقتی چند فیلم دارای کستینگ و بازیگر به صورت همزمان اکران می‌شود مخاطب ایرانی که معمولاً حضور محدودی دارد، در هر بار مراجعه باید یکی از چند فیلم را انتخاب کند و قید تماشای سایر فیلم‌ها را بزند. با توجه به اینکه فاصله آمار متوسط مراجعه تماشاگران ایرانی به سینما هفتگی نیست و متوسط استفاده از سینما در ایران بسیار پایین است، تماشاگر عملاً چند فیلم باکیفیت دیگری که همزمان اکران شده را روی پرده نمی‌بینید و بدین ترتیب فیلم‌های دارای ظرفیت فروش، با افت فروش مواجه می‌شوند که به این اتفاق فیلم سوزی گفته می‌شود. به همین دلیل معمولا در هر فصل اکران، حداکثر دو فیلم دارای ظرفیت فروش اکران می‌شود و فیلم‌های متوسط نیز در کنار این دو فیلم قرار می‌گیرند، تا اگر تماشاگر نتوانست بلیت دو فیلم اول را تهیه کند، یکی از انتخاب‌های متوسط را پیش رو داشته باشد و عملاً فیلم سوزی رخ ندهد. این مدل مهندسی اکران در سینمای ایران بسیار پرسابقه است و اینکه به یک باره در فصل پاییز شاهد تغییر رویه هستیم، بسیار تامل برانگیز است.  این رویه اعتراض شماری از سینماگران را در پی داشته اما بعید به نظر می‌رسد شاهد توقفش باشیم. به نظر می‌رسد قرار است فروش سینمای ایران در سال 1396 ولو به قیمت فیلمسوزی از سال 1395 بیشتر شود. ظاهراً قرار است اشتباهات رخ داده در مهندسی اکران در نیمه نخست سال که منتهی به ریزش و افت فروش سینمای ایران شد، با اشتباهات بزرگ تر و از دست رفتن سرمایه سینماگران در نیمه دوم سال پوشش داده شود. اینها عمدتاً تحلیل بود، تا اینکه با افشاگری مهدي صباغ‌زاده تهيه‌كننده فیلم سینمایی «ايتاليا ايتاليا» تبدیل به خبر شد. صباغ زاده در رابطه به پشت صحنه اکران و اینکه مدیران چگونه به دنبال فیلمسوزی برای افزایش آمار فروش هستند، گفت: «الان مي‌گويند هر فيلمي توانست با 10 سينما قرارداد اكران ببندد بيايد و در گروه آزاد اكران بگيرد. جالب است سراغ هر سالن سينمايي هم كه مي‌رويم، مي‌گويند چند قرارداد اكران داريم. براي فيلم «هاري» آقاي انصاري چند ماه است تلاش كرده‌ايم كه به اكران برسد و نشده است.» صباغ زاده درباره آنچه برخی مافیای اکران می‌خوانند نیز با رد این ماجرا، در عین به اکران آینه بغل که فعلاً منتفی شده، کنایه زده و تاکید کرد: «چيزي به اسم مافيا نداريم، اما اينكه فيلمي را كه تازه ساخته شده مي‌خواهند سريع اكران كنند، يك بي‌عدالتي كامل است نسبت به فيلم‌هايي كه مدت‌ها منتظر نوبت اكران بودند. مسئوليت به وجود آمدن اين بي‌عدالتي هم شوراي صنفي نمايش است. نگاه كنيد در شش ماهه دوم امسال فقط 42 فيلم تقاضاي اكران در گروه آزاد را داده‌اند، در حالي كه در نيمه اول هيچ خبري نبود و بعضي از فيلم‌ها با خيال راحت به فروش‌هاي ميلياردي رسيدند.»
  

منبع: تابناک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۱۴۵۵۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بررسی فروش یک میلیارد دلار سلاح به اسرائیل در دولت بایدن

وال استریت ژورنال گزارش داد که دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در حال بررسی فروش سلاح به اسرائیل به ارزش بیش از یک میلیارد دلار است. به گفته مقامات آمریکایی آگاه، این قرارداد شامل مهمات تانک، خودرو‌های نظامی و گلوله‌های خمپاره می‌شود.

بر اساس این گزارش، فروش به تایید کنگره نیاز دارد و تحویل تجهیزات ممکن است «ماه‌ها یا سالها» طول بکشد. 

ایالات متحده تاکید کرده است که قرارداد‌های تسلیحاتی با اسرائیل در خدمت تقویت قابلیت‌های دفاعی این رژیم است. لایحه دیگری که در حال حاضر در کنگره راه اندازی شده است، ۴ میلیارد دلار به حمایت از عملیات نظامی اسرائیل و ایالات متحده در خاورمیانه اختصاص می‌دهد.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل خاورمیانه

دیگر خبرها

  • توصیه بیلی وایلدر که به کار کیانوش عیاری در «ویلای ساحلی» می‌آمد
  • بررسی فروش یک میلیارد دلار سلاح به اسرائیل در دولت بایدن
  • «سال گربه» در کمین «تمساح خونی»
  • پشت پرده فروش ۱۲۰۰ میلیارد تومانی سینمای ایران! آیا رواست که سرمایه‌ها این‌گونه از کشور خارج شوند؟
  • دور زدن تحریم با زدن رکورد ۶ ساله فروش نفت
  • هزینه ۱۰۰ میلیاردی سینما برای تبلیغ در شبکه GEM
  • مشتریان منحصر بفرد سینما تیکت به بیش از ۵ میلیون نفر رسید
  • اکران فیلم کوتاه؛ رفع تکلیف یا ضرورت؟!
  • رقابت برای رام کردن اژدهای سینما
  • اکران آنلاین غیرمنصفانه و ناعادلانه است/ چرا «کاپیتان» قربانی شد؟