Web Analytics Made Easy - Statcounter

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری اسلامی ایران گفت: ایران مبتکر اتحاد جهانی علیه خشونت و افراطی‌گری و حامی گفت و گو و مذاکره بر مبنای منافع مشترک و راهبرد برد- برد است. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، جهانگیری طی سخنرانی در آیین گشایش اجلاس سران دی.8 در استانبول، تنها مسیر حل و فصل بحران های جهانی و منطقه ای را گفت و گو و مذاکره خواند و افزود: جهان کنونی با مسائل، بحران‌ها، تهدیدها و چالش‌های مختلفی رو به روست که به نظر ما، پیدایش این وضعیت مخاطره آمیز تحت تأثیر دو عامل مهم اعمال سیاست‌های سلطه‌گرانه و مداخله‌گرایانه جهانی و رشد افراطی‌گری و خشونت‌های منطقه‌ای است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با بیان این که این دو پدیده سیاسی با هیچ یک از تحولات و واقعیت‌های جهان و منطقه سازگار نیست، اظهار کرد: عصر ما، ‌عصر توسعه دانش‌ها و فناوری‌های نوین، ‌عصر آگاهی و بیداری ملت‌ها، ‌عصر رشد مردم‌سالاری و تمایل به همزیستی در جهان متنوع و چند فرهنگی است و در این عصر، یکجانبه گرایی به سبک و سیاق دوران استعمار و افراطی‌گری و خشونت به نام قومیت و ملیت و مذهب جایی ندارد.
وی ادامه داد: ما باید با هم بکوشیم که به جای یکجانبه گرایی غالب، چند جانبه گرایی و به جای اراده های جهانی معطوف به زور، سیاست‌های مبتنی بر گفت و گو و به جای مداخله‌جویی‌های سیاسی و جهانی، همکاری های توسعه‌ای و منطقه ای شکل بگیرد.
جهانگیری تاکید کرد: تفرقه، خشونت و تروریسم در همه جا و به هر نامی خطرناک است و در جهان اسلام و به نام دین، قومیت و ملیت خطرناک تر هم به شمار می رود و ما مفتخر به داشتن دین، فرهنگ و تمدنی هستیم که مبشر رحمت، محبت، اخلاق، عدالت و آزادی است.
وی بیان کرد: باید به نام اسلام، به نام شیعه، به نام سنی، به نام همه مذاهب اسلامی و به نام همه ادیان ابراهیمی در برابر تفرقه، خشونت و تروریسم بایستیم و باید برای مقابله با داعش و داعشی گری، خشونت و افراطی گری، تفرقه و جنگ هم نظر و همراه شویم.
وی اضافه کرد: همه ما باید در برابر سیاست های سلطه گرایانه و افراطی دولت کنونی آمریکا و رژیم صهیونیستی در منطقه حساس باشیم و نگذاریم که این سیاست های مداخله گرایانه، موجب تشدید خشونت و افراطی گری و تفرقه در جهان اسلام شود. معاون اول رییس جمهوری ایران بیان کرد: ما باید نگذاریم که راه حل های خشونت گرایانه و نظامی گری به جای راه حل های گفت و گو محور و سیاسی بنشینند و مردم بیگناه و مسلمان و سرزمین های اسلامی را در معرض کشتار و نابودی قرار دهد.
وی همچنین گفت: متاسفانه امروز جهان اسلام با مخاطرات و تهدیدهای متعددی رو به رو است و شاهدیم که مردم مظلوم فلسطین، عراق، افغانستان، یمن، بحرین در آتش جنگ، منازعه و خشونت می سوزند و مردم مسلمان روهینگیایی میانمار گرفتار نسل کشی و افراطی‌گری هستند.
وی افزود: برگزاری همه پرسی غیرقانونی اخیر در اقلیم کردستان عراق، یکپارچگی ملی کشور عراق و ثبات و امنیت منطقه و تأمین عملی حقوق از جمله حق توسعه همه جانبه برادران و خواهران کُرد را به مخاطره انداخته است و همه این مخاطرات و تهدیدها، هماهنگی و همراهی در سطح منطقه‌ای و بین المللی را طلب می کند.
وی اضافه کرد: طی 20 سال گذشته سازمان همکاری اقتصادی دی.8 شاهد تلاشها و ابتکارهایی بوده و در جهت سامان دادن همکاریهای معنی‌دار درون گروهی سلسله توافق‌ها و اقداماتی را نهایی کرده و سند چشم انداز و نقشه راه آن که افق روشنی را فراروی ما قرار داده است که باید با اجرایی کردن هر یک از توافق‌ها و ایجاد اقتصادی مقاوم در برابر تهدیدهای سیاسی و اقتصادی منطقه‌ای، مجموعه‌ای تأثیرگذار در معادلات منطقه‌ای و بین‌المللی ایجاد کنیم.
وی تاکید کرد: بدون تردید مسیر توسعه و پیشرفت راه پرفراز و نشیبی است که کشورها و دولتها به تنهایی قادر به پیمودن آن نیستند.
جهانگیری افزود: به نام دولت جمهوری اسلامی ایران و از سوی ملت ایران برگزاری نهمین اجلاس سران سازمان همکاری اقتصادی دی.8 و بیستمین سالگرد تاسیس این سازمان را به تمامی اعضا صمیمانه تبریک می‌گویم و از دولت و ملت دوست و برادر ترکیه برای میزبانی و برپایی این اجلاس مهم و از تلاشهای جمهوری اسلامی پاکستان به خاطر ریاست سازمان در پنج سال گذشته قدردانی می‌کنم و برای جمهوری ترکیه در مسئولیت ریاست دوره پیش ‌رو آرزوی توفیق دارم.
به گزارش ایرنا، نهمین دوره اجلاس سران سازمان همکاری اقتصادی هشت کشور اسلامی در حال توسعه موسوم به دی.8(D8) امروز جمعه در مرکز همایش های بین المللی لطفی کردار شهر استانبول ترکیه آغاز شد.
اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری و مرتضی سرمدی قائم مقام وزیر امور خارجه به عنوان نمایندگان جمهوری اسلامی ایران در این اجلاس شرکت دارند.
در این نشست سران کشورهای عضو و کشورهای میهمان عکس دسته جمعی گرفتند و رئیس جمهوری پاکستان پس از سخنرانی، ریاست دوره ای این سازمان را به رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه تحویل داد.
در ادامه جلسه پس از سخنرانی رییس جمهوری ترکیه، پیش نویس دستورکار نهمین نشست دی.8 ارایه شده و گزارش فعالیت یک ساله سازمان دی.8 توسط سیدعلی موسوی دبیرکل ایرانی این سازمان تشریح شد.
در ادامه اسناد نشست بررسی و پذیرش شده و بیانیه 2017 و برنامه اجرایی مشترک استانبول که به عنوان اسناد نهایی برای نهمین نشست دی.8 در خلال هفدهمین جلسه شورای وزرای خارجه دی.8 پیشنهاد شده است، امضا شد.
مراسم امضای یادداشت تفاهم همکاری بین دی هشت و بانک توسعه اسلامی، شرکت در نماز جمعه، ضیافت ناهار با حضور رییس جمهوری ترکیه و دیدار سران با همدیگر و نیز دیدار معاون اول رییس جمهوری ایران با رییس جمهوری ترکیه از جمله برنامه های جانبی این نشست اعلام شده است.
در نشست امروز، علاوه بر وزرای امور خارجه ترکیه و پاکستان، محمد بخاری رئیس جمهوری نیجریه، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور ایران، محمد یوسف کلا معاون رئیس جمهوری اندونزی، داتو سری احمد زاهد حمیدی معاون رئیس جمهور مالزی، محمد شهریار علم وزیر امور خارجه دولت بنگلادش و حمدی لوزا وزیر امور خارجه مصر سخنرانی کردند.
الهام علی‌اف رئیس جمهوری آذربایجان و آلفا کندی رئیس جمهوری گینه نیز به عنوان سران کشورهای مهمان در این نشست حضور دارند.
نشست کمسیونرهای سازمان دی.8 طی 2 روز گفت و گو و مذاکره و با امضای دو سند 'طرح اقدام' و 'بیانیه استانبول' در روزهای دوشنبه و سه شنبه این هفته برگزار شد.
اجلاس وزرای امور خارجه سازمان دی.8 با بیستمین سالگرد تاسیس این سازمان مصادف شده و سیدعلی موسوی دبیرکل این سازمان پست دبیرکلی را پس از چهار سال به نماینده مالزی و به عنوان دبیرکل جدید تحویل می دهد.
سازمان همکاری اقتصادی هشت کشور اسلامی در حال توسعه موسوم به دی.8(D8) متشکل از هشت کشور ایران، بنگلادش، اندونزی، مالزی، مصر، پاکستان، نیجریه و ترکیه در سال 1997 و با هدف گسترش فعالیت های اقتصادی میان کشورهای اسلامی تاسیس شد.
کشاورزی، صنعت، انرژی، حمل و نقل و ارتباطات، تجارت و گردشگری از جمله زمینه هایی است که در سازمان دی.8 در اولویت قرار دارد و در این رابطه اقدامات مناسبی برای تسهیل تجارت میان کشورهای عضو صورت گرفته است.
موافقتنامه تجارت ترجیحی، موافقتنامه تسهیل صدور روادید بازرگانی، همکاری های هواپیمایی کشوری، موافقت اولیه تاسیس دانشگاه دی.8 در همدان، همکاری های علمی و فناوری، تشکیل فدراسیون اتاق های بازرگانی از جمله این اقدامات است.

منبع: شبکه خبر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبکه خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۱۴۶۰۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رایزنی وزیر امور خارجه کشورمان با دبیر کل سازمان ملل

به گفته وزیر خارجه بدلیل ناکارآمدی شورای امنیت و‌ عدم محکومیت حمله رژیم اسرائیل به سفارت ایران در دمشق، در نتیجه تنها گزینه‌ای که در برابر ما باقی ماند، دفاع مشروع از خود و تنبیه رژیم صهیونیستی بود. - اخبار بین الملل -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در گفتگوی تلفنی با آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد، عملیات نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران علیه مواضع نظامی رژیم متجاوز صهیونیستی در چهارچوب دفاع مشروع و حقوق بین‌الملل را تشریح کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران با وجودی که قادر بود این عملیات را در شعاع گسترده‌تری انجام دهد، صرفاً آن بخش از مواضع نظامی رژیم صهیونیستی را هدف قرار داد که از آنجا حمله به سفارت کشورمان در دمشق صورت گرفته بود.

 امیرعبداللهیان ضمن تشکر از تلاش‌های دبیرکل در کمک به مردم فلسطین افزود: بدلیل ناکارآمدی شورای امنیت و‌ عدم محکومیت حمله رژیم اسرائیل به سفارت ایران در دمشق، در نتیجه تنها گزینه‌ای که در برابر ما باقی ماند، دفاع مشروع از خود و تنبیه رژیم صهیونیستی بود.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان یادآور شد: امنیت منطقه برای ما بسیار مهم است، اما رژیم صهیونیستی شش ماه در حال قتل و عام و نسل کشی کودکان و زنان بی دفاع در غزه است و آمریکا و متحدین او را متوقف نمی کنند. آیا شش ماه جنگ و جنایت و نسل‌کشی رژیم اسرائیل کافی نیست و جامعه جهانی چه وقت برای پایان این نسل کشی و جنایات اقدام خواهد کرد. 

 امیرعبداللهیان از رویکرد و تلاش های مثبت دبیر‌کل سازمان ملل برای  توقف جنگ علیه غزه و ارسال کمک های انسان دوستانه و دو بار بازدید میدانی ایشان از منطقه رفح قدردانی کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران از ابتکار دبیر کل سازمان ملل متحد در تحقق امنیت پایدار منطقه استقبال می کند.

در این گفتگوی تلفنی، آنتونی گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد با اشاره به عملیات جمهوری اسلامی ایران علیه رژیم اسرائیل، خواستار تداوم خویشتن داری از سوی طرف های درگیر در مناقشات منطقه شد.

دبیر کل سازمان ملل متحد تاکید کرد، من روز گذشته و بار دیگر هر گونه حمله و تعرض به اماکن دیپلماتیک را محکوم و تاکید کردم اماکن دیپلماتیک باید از مصونیت برخوردار باشند.

گوترش در ادامه با ابراز خرسندی از موضع جمهوری اسلایی ایران برای توقف عملیات بیشتر علیه رژیم صهیونیستی، گفت: ما به اسرائیل نیز تاکید می کنیم اقدام تلافی جویانه ای انجام ندهد تا تنش ها در منطقه به نفع برقراری صلح و گسترش خشونت ها کاسته شود.

حمله شدید اللحن مقام سابق امنیتی اسرائیل به کابینه فعلیاراده کامل ایران برای پاسخ نظامی به اسرائیل به شکلی قوی‌ترهشدار باقری به اسرائیل: مقیاس پاسخ ایران در ثانیه خواهد بود

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • رییسی ۳ اردیبهشت به پاکستان می‌رود
  • اردوغان: اسرائیل به دنبال ایجاد یک درگیری منطقه ای است/ کشورهایی که در مورد حمله به کنسولگری ایران سکوت کردند، برای حمایت از اسرائیل به میدان آمدند
  • سرمایه اصلی کشور اتحاد و انسجام ملت است
  • اتحاد مقدس ایرانیان علیه دشمن صهیونیستی
  • وزیر خارجه ایران به دبیرکل سازمان ملل: به دلیل ناکارآمدی شورای امنیت تنها گزینه‌ای که باقی ماند دفاع مشروع از خود بود/ گوترش: ما به اسراییل تاکید می‌کنیم اقدام تلافی‌جویانه‌ای انجام ندهد
  • گفتگوی تلفنی امیر عبداللهیان با دبیر کل سازمان ملل
  • امیرعبداللهیان به دبیرکل سازمان ملل: تنبیه اسرائیل تنها گزینه بود
  • گفتگوی تلفنی امیرعبداللهیان با دبیر کل سازمان ملل متحد
  • گفتگوی تلفنی امیرعبداللهیان با دبیر کل سازمان ملل متحد
  • رایزنی وزیر امور خارجه کشورمان با دبیر کل سازمان ملل