Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - رسانه ملي با ايجاد شبکه جديد و راه‌اندازي رسمي آن در آينده نزديک آيا به سراغ نمايش حمايت از صنايع توليدي و حمايت از توليد کار و اشتغال دولتي مي‌رود؟
سرويس فرهنگ و هنر مشرق – پديده افزايش شبکه‌هاي تلويزيوني در سال‌هاي اخير پديده‌اي نيست که فقط در کشور ما اتفاق افتاده باشد، بلکه بسياري از کشورهايي که در افواه برخي، امروزه، جزء کشورهاي پيشرفته هم محسوب مي‌شوند، دست به چنين کاري زده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اين در حالي است که اين کشورها در دهه هفتاد ميلادي عموماً داراي يک يا دو شبکه ملي بودند اما امروزه حداقل از چند صد شبکه تلويزيوني بهره مي‌برند.
در چنين فضايي بود که بسياري از سياستگذاران فرهنگي و رسانه‌اي کشور به اين نتيجه رسيدند که يکي از اقدامات مهم براي مقابله با فضاي به وجود آمده، افزايش شبکه‌هاي تلويزيوني و حتي راديويي است تا با پاسخ دادن به نيازهاي موجود مردم در جامعه مبتني بر تغييرات قابل مشاهده، توجهات مخاطبان را از رسانه‌هاي آسيب‌زايي که عموماً بدون ايجاد حساسيت‌هاي روشن در خانواده‌ها، در لايه سبک زندگي به تخريب فرهنگ مشغول هستند، به سمت فضاي داخل معطوف کنند؛ حتي عده‌اي از سياستگذاران اعتقاد داشتند که ايجاد شبکه‌هاي متعدد و حتي با محتواي ضعيف و آسيب‌دار، به دليل آنکه توجهات را به يک رسانه داراي مشروعيت و اعتبار قابل دفاع جلب مي‌کند، مي‌تواند در بلندمدت به اصلاح فرهنگ کمک کند.
در پاسخ به همين نيازها بود که در دودهه اخير صداوسيما دو موج افزايش شبکه‌هاي رايويي و تلويزيوني را شاهد بود: موج اول را مي‌توان در اواسط دهه هفتاد يعني دوره اول رياست علي لاريجاني مشاهده کرد و موج دوم را مي‌توان عموماً متعلق به انتهاي دهه هشتاد يعني دوره دوم رياست عزت‌الله ضرغامي دانست؛ به اين معنا که در دوره اول تعداد شبکه‌ها با وجود تکنولوژي آنالوگ از دو شبکه به هشت شبکه ملي افزايش پيدا کرد و بسياري از استانها صاحب شبکه استاني شدند. در دوره دوم با تغيير تکنولوژي توليد و پخش به ديجيتال، تقريباً همه استان‌ها داراي شبکه‌هاي راديو و تلويزيون مستقل شدند و حدود 12 شبکه ملي جديد نيز به صورت ديجيتال راه‌اندازي شد.
حالا و پس از فراز و فرودهايي که در مديريت صداوسيما درچند سال اخير اتفاق افتاد بايد گفت که افتخار رسانه ملي نبايد در تعداد شبکه‌هاي آن باشد بلکه بايد در تعداد مخاطب و ميزان اثر گذاري خود باشد. تابوي تعطيلي يک شبکه را مي توان با تشخيص درست نياز مخاطب به شبکه هاي جديد شکست و شاهد تاسيس شبکه‌اي جديد، با رويکرهاي متنوع و برنامه‌هاي جذاب بود.
در سالهاي اخير پس از ارائه مفهوم اقتصاد مقاومتي و تاکيد بر حمايت از توليدات داخلي توسط مقام معظم رهبري، وظيفه رسانه ملي ايجاب مي‌کرد که با هنرمندي خاصي، براي حمايت از شعار محوري رهبر انقلاب که ضامن بقا و حفظ استقلال و خودکفـايي کشور است بکوشد. يکي از مهمترين اين روشها فراهم آوردن فضايي در سپـهر رسانه براي حمايت از توليدات داخلي است. در همين راستا سازمان صداوسيما اقدام به ايجاد شبکه‎اي ويژه با ماموريت اختصاصي براي حمايت از توليدات داخلي، کار و سرمايه ايراني و توسعه اشتغال تحت عنوان «شبکه تلويزيوني ايران کالا» کرد تا بتواند عامل موثري در دستيابي چشم انداز ترسيم شده از سوي رهبر انقلاب باشد.
با توجه به پخش آزمايشي اين شبکه طي ماه‌هاي گذشته و احتمال آغاز به کار رسمي در ماه‌هاي آينده، خبرنگار فرهنگي مشرق به منظور آشنايي بيشتر با اهداف و ويژگي‌هاي «ايران کالا» با اردشير زابلي زاده مدير اين شبکه گفتگو کرديم که در زير مي‌خوانيد:
جناب زابلي‌زاده در ابتدا بفرماييد که ماموريت‌هاي محول شده به شبکه «ايران کالا» براي رسيدن به هدف اصلي چه بوده و اساسا وجه تمايز شبکه «ايران کالا» با شبکه منحل شده «بازار» چيست؟
زابلي‌زاده: ماموريت هاي اين شبکه، تبليغات براي کالاي ايراني به منظور رونق بازار، ظرفيت سازي و تحول آفريني در فضاي کسب و کار، حمايت از کار، توليد و سرمايه ايراني، کمک به توسعه اشتغال، ارتقاء کيفيت کالا و خدمات و تحقق عدالت اطلاعاتي با تاکيد بر حمايت از صنايع کوچک و متوسط است تا بتواند به هدف نهايي يعني تبديل شدن به برترين حامي تبليغاتي صنايع کوچک و متوسط و مورد اعتمادترين مرجع اطلاعات اقتصادي کشور برسد.
وجه تمايز اصلي «ايران کالا» با «شبکه بازار» که در روزهاي پاياني سال 1394 به کار خود پايان داد، در نوع نگاه به اقتصاد کشور و جهت گيري‌ها است. زاويه ديد شبکه بازار به اقتصاد کشور، بيشتر تجاري بود و بر بازار مصرف تمرکز داشت اما نگاه اصلي شبکه «ايران‌کالا» بر معرفي نشان‎هاي تجاري برندسازي، استانداردسازي توليد و تغيير نگرش مردم در توجه به نشان تجاري ايراني از طريق حمايت از صنايع کوچک و متوسط متمرکز است. اين شبکه بناي آن دارد تا نام و نشان صنايع کوچک و متوسط را به گونه‌اي برجسته کند تا صاحبان آن بتوانند از اين فضا براي بهتر ديده شدن و مطرح شدن استفاده کنند. اين يعني عدالت اطلاعاتي و تبليغاتي. عدالت تبليغاتي و اطلاعاتي يعني اينکه صنايع کوچک و متوسطي که توان پرداخت تعرفه بازرگاني شبکه هاي سراسري ندارند بتوانند با سهولت در شبکه ايران کالا مطرح شوند.
با روي کار آمدن شبکه «ايران کالا» توضيح بدهيد که برنامه‌هاي شبکه در چه قالب‌هايي ساخته مي‌شود و ميزان پخش شبکه چند ساعت در روز است؟
زابلي‌زاده: در حوزه برنامه‌سازي گونه‎هاي متنوعي اعم از مستند، نمايشي، ترکيبي (مسابقه، سرگرمي و ساير قالب‎هاي مرتبط)، پويانمايي، اطلاع رساني (گزارش رويدادهاي مرتبط با توليد ملي، اقتصاد مقاومتي، بورس، کالا، نمايشگاه‌هاي داخلي و خارجي و... ) و آگهي تلويزيوني (تيزر، گزارش آگهي، حک آرم، آرم آگهي و تبليغات درون برنامه‎اي) با رويکرد تبليغي را در دستور کار قرار داديم.
در ابتداي پخش آزمايشي اين شبکه روزانه 4 ساعت آنتن داشتيم اما در حال حاضر برنامه‎هاي اين شبکه به صورت 16 ساعت در روز، از ساعت 7 لغايت 23 در حال پخش است.
همچنين در راستاي اهداف و ماموريت‎هاي اين شبکه مبني‌ بر بين‎المللي کردن نشانهاي تجاري ايراني، افزايش سهم بازار جهاني توليدکنندگان و معرفي توليدات، خدمات و جاذبه‎هاي گردشگري ايران به کشورهاي منطقه، توليد و پخش برنامه‎ها به زبانهاي انگليسي، عربي و روسي صورت مي‌گيرد.
شما به تفاوت ديدگاه شبکه «ايران کالا» با «بازار» اشاره کرديد، آيا در قالب برنامه سازي نيز نگاه جديدي خواهيد داشت؟
زابلي‌زاده: قطعا در پرداخت به موضوع، سراغ قالب‌هاي جديد خواهيم رفت يا اينکه در اين خصوص نوآوري‌هايي خواهيم داشت که در ادامه و پس از افتتاح رسمي شبکه اعلام مي‌کنم.

تاکنون نوآوري و ابداعي‌هايي که صورت گرفته در چه حوزه و برنامه‌اي بوده است؟
زابلي‌زاده: ما در شبکه «ايران کالا» برنامه‌هاي مختلفي داريم، آگهي به روايت تصوير، شهر ملي، نماي ايراني، چي چي کالا، سلام سازنده، خود به خود و برنامه‎اي تحت عنوان «خبرآگهي» که دست به ابتکار و نوآوري در برنامه زده‌ايم.
منظورتان از «خبر آگهي» يعني شبکه «ايران کالا» هم بخش خبري دارد؟
زابلي‌زاده: نه. خبراگهي، يک برنامه خبري نيست. هر چند که نام اين برنامه، شبيه يک برنامه خبري است، اما محتواي آن با مقوله اخبار سيما تفاوت بنيادي دارد. در اين برنامه، شيوه جديدي از اطلاع رساني را تجربه کرده‌ايم. روال کار اطلاع رساني در خبرآگهي به گونه‌اي است که براي معرفي يک نشان تجاري، ابتدا خبرهاي منتشر شده در رسانه‌هاي مکتوب و مجازي، پيرامون يک کالا يا يک خدمات را ارائه کرده و در ادامه، يک نشان تجاري که در توليد آن کالا فعاليت دارد را به مخاطبان معرفي مي‌نيم. يعني براي معرفي يک نشان تجاري بايد بهانه‌اي داشته باشيم. اين بهانه مي‌تواند يک خبر باشد، مي‌تواند اظهارنظر يک توليد کننده يا يک مسئول اقتصادي باشد، يا اينکه مي‌تواند يک مناسبت مذهبي يا ملي باشد. در حال سپري کردن روزهاي پاييز و زمستان هستيم. تغيير فصل هم مي‌تواند يک بهانه براي معرفي يک کالا باشد.
با توجه به سابقه مديريت شما در شبکه خبر به نظر مي‌رسد که اين نوع برنامه‌سازي از تجربيات دوران مديريتي شما نشأت مي‌گيرد، براي روشن‌تر شدن اين شيوه مثالي مي‌زنيد؟
زابلي‌زاده: يک مقام مسئول در گفتگو با رسانه‌ها درباره ميزان صادرات ماهي قزل آلا ، آماري ارائه مي‌دهد. اين براي ما يک بهانه است تا ضمن اطلاع رساني آن، نشان‌هاي تجاري که در توليد و صادرات قزل آلا فعاليت دارند را معرفي کنيم. اين شيوه مي‌تواند درباره ساير کالاها هم اتفاق بيفتد. صادرات خرما و زعفران، خودکفايي در توليد يک دارو، گردشگري و کارآفريني و . . . همه از اين نوع فعاليت‌ها هستند.
با تئجه به رويکرد شبکه «ايران کالا» بفرماييد که در حوزه خدمات چگونه عمل مي‌کنيد؟
زابلي‌زاده: طبق همان روشي که عرض کردم، ابتدا به دنبال يک مقدمه يا همان بهانه هستيم. براي مثال، 23 ذي القعده روز بسيار شريفي است، روز زيارتي مخصوص امام رضا (ع) است و زيارت آن حضرت از دور و نزديک، سنت است. همين مسئله، مقدمه‌اي است براي معرفي نشان‌هاي تجاري در حوزه خدمات سير و سفر به مشهد مقدس.
در پايان بفرماييد که با توجه به سپري شده دوران آزمايشي شبکه، چه زماني شاهد افتتاح رسمي شبکه «ايران کالا» خواهيم بود:
زابلي‌زاده: انشاالله قصد داريم در سالروز ميلاد پيامبر رحمت، حضرت محمد (ص) شبکه را به صورت رسمي افتتاح کنيم.
حالا از طرفي با توجه به سابقه مديريت بيش از يک دهه‌اي اردشير زابلي‌زاده بر شبکه مهم "خبر" بايد منتظر ماند و ديد که آيا با اضافه شدن شبکه‌ تازه نفس «ايران کالا» در رسانه ملي و توليد برنامه‌هاي جديد و بامحتوا مي‌توان بار ديگر شاهد افزايش مخاطبان رسانه ملي باشيم يا خير! و از طرف ديگر آيا مي‌توان گفت که دولت در نمايش رونق کسب و کار بازار ايران و ايجاد اشتغال در دولت دوازدهم چه بهره اي از اين شبکه خواهد برد.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۱۵۲۰۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«قلب سلیم» در شبکه تهران

به گزارش خبرگزاری صداوسیما،  این برنامه که با حضور نوجوانان شرکت کننده به همراه خانواده هایشان پخش می‌شود، در بخش «مسابقه آیات» که با هوش مصنوعی تصویر سازی شده است، شرکت کنندگان در تشخیص آیه و داستان آن با هم رقابت می‌کنند و در ادامه نیز کارشناس برنامه علیرضا نادی به تشریح و تفسیر آیه و داستان قرآنی می‌پردازد.

«قلب سلیم» با اجرای مهدی سیفی به عنوان مجری کارشناس و هنرنمایی اسماعیل فتحی و با معرفی عروسک فندق پخش می‌شود.

از دیگر بخش‌های این برنامه می‌توان به پخش گزارش‌های تصویری از فعالیت‌های میدانی جشنواره آرمان ۲ شامل محافل قرآنی برگزار شده در مساجد تهران و برپایی کعبه ابراهیمی در بوستان لاله اشاره کرد.

«قلب سلیم» به تهیه کنندگی و کارگردانی محمد تربتی در ۱۰ قسمت ۲۰ دقیقه‌ای هر روز ساعت ۱۳ از شبکه تهران پخش می‌شود.

 

دیگر خبرها

  • «نبض تولید» را روی موج رادیو اقتصاد بشنوید
  • خبر‌های رسانه، ۴ اردیبهشت
  • تولیدات صداوسیما را از شبکه‌های اجتماعی می‌بینند نه تلویزیون/ یک‌ونیم میلیارد بازدید نشان از عدم موفقیت تلویزوین است، نه موفقیت!
  • «قلب سلیم» در شبکه تهران
  • سربلندی رسانه ملی در پوشش رسانه‌ای عملیات «وعده صادق»
  • صنعتگران مهم‌ترین رکن تحقق اقتصاد مقاومتی در کشور هستند
  • تدوین ۸۰ برنامه برای توسعه اقتصادی استان قزوین
  • رادیو فرهنگ در سالی که گذشت/ از توجه به فرهنگ اقوام تا برنامه‌های جدید 
  • تدوین ۸۰ برنامه برای توسعه اقتصادی
  • صدا وسیما بازدیدهای شبکه اجتماعی را مخاطب خود حساب می‌کند+ فیلم