Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - کارگردان مستند «تکيه نفرآباد» مي‌گويد که اين تکيه با قدمت چهارصدساله‌اش قديمي‌ترين تکيه تهران است اما حالا اين مکان در طرح توسعه حرم حضرت عبدالعظيم(عليه‌السلام)افتاده است.شايد چند ماه يا چند سال ديگر هويت عزاداري تهران تبديل به پارکينگ حرم مطهر بشود. تکيه بزرگ نفرآباد قديمي‌ترين هيئت تهران است که بعد از قريب به چهارصد سال همچنان محل برگزاري مراسم عزاداري‌هاي ماه‌هاي محرم و صفر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اين اثر تاريخي مربوط به دوره قاجار است و در منطقه 20 شهرداري تهران جنب ضلع شرقي حرم حضرت عبدالعظيم حسني (عليه‌السلام) در محله نفرآباد واقع شده است. نکته حائز اهميت درباره‌ اين تکيه اين است که اين اثر ثبت ملي نشده و در آستانه تخريب است.
مردم نفرآباد به حضور در اين تکيه عادت کرده‌اند و نسل‌ها است که فرزند به فرزند و سينه به سينه در اين تکيه براي اباعبدالله الحسين عزاداري کرده اند. روابط بين عزاداران در هيئت صميمي است و هر کس مسئوليت خاصي دارد و همين موضوع باعث مردمي شدن و محبوبيت آن شده است.
مستند «تکيه نفرآباد» ساخته علي نيک‌بخت است. او در اين مستند تلاش کرده است تا ضمن نمايش روابط بين عزاداران و اصالت تکيه نفرآباد، هشداري به مسئولان بدهد که شايد راهکارهاي ديگري نيز وجود داشته باشد تا قديمي‌ترين هيئت تهران دچار آسيب نشود. به بهانه ساخت اين مستند گفتگويي با علي نيک‌بخت داشتيم که در ادامه منتشر مي‌شود. او در گفتگو با خبرنگار فرهنگي باشگاه خبرنگاران پويا، درباره‌ مسائل مختلفي از اين فيلم صحبت کرد.

تسنيم: راجع به داستان مستند «تکيه نفرآباد» توضيح بدهيد. چگونه شد که به سراغ اين سوژه رفتيد؟
من متولد تهران هستم و سعي کردم تا تهران را خوب بگردم و بخش‌هاي مختلف آن را ببينم. دسته‌بندي که براي تهران مي‌توان انجام داد اين است که اين شهر، ذاتا يک شهر مذهبي است. بروز اين موضوع در دوران محرم است و در اين ايام هر جا که مي‌رويد يک تکيه و چايخانه دارد. اين ساختار براي اين شهر بسيار زيبا است. توجه کردن به اين‌ها و نگاه کردن به اين سنت، اين سوال را در ذهن ايجاد مي‌کند که ريشه و پايه اين موضوع از کجاست و عقبه اين اتفاق از کجا است؟ چرا که اگر چنين برنامه‌هايي رگ و ريشه نداشته باشد، بعد از 2-3 سال خشک مي‌شود و همه چيز از بين مي‌رود. در حالي که مي‌بينيم که اين عزاداري‌ها هر سال هست و هر سال هم باشکوه‌تر از سال قبل برگزار مي‌شود.
يکي از رگ و ريشه‌هاي عزاداري محرم در تهران، تکيه نفرآباد است/ نفرآباد قديمي‌ترين تکيه تهران است
حال وقتي که بر روي اين قصه تمرکز مي‌کنيد، مي‌بينيد که در حوزه مذهب و در شاخه امام حسين (عليه السلام)، اين شهر ريشه خيلي خوبي دارد. يکي از اين رگ و ريشه‌ها تکيه نفرآباد است که قديمي‌ترين تکيه تهران است. دقت کنيد که وقتي از لغت قديمي‌ترين استفاده مي‌کنيم، معنا متفاوت مي‌شود و مي‌پرسيم که اين‌ها چه کساني هستند. حال جالب است که جلو مي‌رويد و مي‌بينيد که رئيس هيئت يک خانم است. در حقيقت قديمي‌ترين هيئت و تکيه در تهران يک خانم است که خود جاي شگفتي است.اگر باز هم جلوتر برويم، قضيه جالب‌تر مي‌شود چرا که مي‌بينيم اين تکيه يک ساختار کاملا مردمي دارد. همه جور آدم هستند و با هم زندگي مي‌کنند. شايد به قولي بتوان گفت که همه‌شان سر سفره امام حسين نشسته‌اند.

آن خانم رئيس هيئت به دليل منصب خود فخر نمي‌فروشد، مستمع هيئت به اين دليل که رئيس هيئت يک خانم است، اظهار عجز نمي‌کند، همه با هم خواهر و برادر هستند و به نوعي مهمان سفره امام حسين هستند.نکته جالب‌تر اين است که در اين تکيه، هنوز هم عمود خيمه مي‌زنند، به قول خودشان تا زماني که اين عمود و اين چادر هست، همه در زير اين خيمه و سر اين سفره جمع مي‌شوند و گرنه فکر نمي‌کنم که سقف زدن هزينه خيلي زيادي داشته باشد اما عامدانه اين کار را نمي‌کنند. اين هوشمندي به دليل آن اصالت و ريشه است. اين تکيه بسيار جذاب و بسيار دل‌چسب است. مردم آن با هم هم‌سو هستند و براي مثال هر کس در ساختار هيئت وظيفه مشخصي دارد. گاها مي‌بينيد که از يک خانواده، 3 نسل است که فقط پرچم و سياهي مي‌زند يا از يک خانواده چندين سال است که آشپزي هيئت از پدر به فرزند و از فرزند به نوه منتقل شده است. همه آن‌ها که بي‌منت کار مي‌کنند.
تسنيم: علاوه‌ بر اين موضوعات و نمايش خود تکيه نفرآباد، موضوع ديگري نيز وجود دارد و آن بي توجهي نسبت به اين تکيه به عنوان قديمي‌ترين هيئت تهران است. به نظر مي‌رسد که اتفاقاتي در حال رخ دادن است که شما آن را به تصوير مي‌کشيد.
يکي از خوش‌شانسي‌هايي که باعث شده است تا اين تکيه تاکنون باقي بماند، موقوفه بودن آن است. 3 دانگ آن وقف است و 3 دانگ ديگر به نام خانم نصيري و برادر ايشان است. اکنون به دليل کهولت سن برادر خانم نصيري، ايشان متولي تکيه است. نه اين افراد مي‌توانند آن 3 دانگ که موقوفه است را بشناسند و نه موقوفه مي‌تواند آن 3 دانگ را از دست خانم نصيري و برادرش بگيرد. انتخاب‌ها بسيار هوشمندانه بوده است. بدين معني که اين مکان را هم براي آن آدم‌ها ساخته است و خود آدم‌ها هم براي آن مکان ساخته شده ‌اند و به همين دليل است که اکنون سرپا است و به خوبي اداره مي‌شود.
تکيه نفرآباد در طرح توسعه حرم حضرت عبدالعظيم افتاده است
معضل اصلي در اينجا اين است که اين تکيه در طرح توسعه حرم حضرت عبدالعظيم حسني افتاده است. ممکن است کم توجهي به اين ميراث، يک استدلال فقهي پيدا کند و باعث تخريب آن مکان شود اما بايد دقت داشت که توسعه بخشي از حرم و تبديل اين هيئت به پارکينگ حرم يا بخشي از آن شايد ارزش افزوده آن چناني نداشته باشد. شايد اگر يک تکيه دم دستي بود و عمر و سابقه نداشت، دلمان نمي‌سوخت.

بزرگ‌ترين ترسي که من داشتم اين بود که اين تکيه از بين برود و سند جدي از آن نماند. براي همين تمرکز جدي خود را بر روي تکيه نفرآباد قرار دادم. با افراد زيادي مصاحبه کردم اما فقط 3 نفر آن را آوردم؛ يکي معتمد، يکي خواننده قديمي و يکي هم متولي.
تسنيم: موضوع طرح و توسعه را بيان کرديد. فکر مي‌کنيد که اگر در نهايت قرار بر اين بشود که نفرآباد را تخريب کنند، چه اتفاقي خواهد افتاد و چه کساني مقصر هستند؟ البته نمي‌خواهم دست روي يک نفر يا گروه خاص بگذاريم اما بالاخره بايد اين سوال را پرسيد که چرا نسبت به چنين ميراثي کم توجهي مي‌شود؟‌ حال جالب است که بخش مردمي خيلي خوب دنبال مي‌شود اما در بخش مسئوليت‌هاي حکومتي يک قصوري رخ داده است.
اصلا شخص خاصي مد نظر نيست و هيچ شخص خاصي مقصر نيست از طرفي فرض کنيد که من مدير يک مجموعه‌اي شده‌ام که به دنبال عمران و آباداني آن مجموعه هستم. بعيد ميدانم کسي که طرح و توسعه را نوشته است و آن را طراحي کرده است، آدم معاندي باشد. اما به ايشان تذکر ندادند که اگر در شهري طرح توسعه‌اي مي نويسيم،‌ بايد به يک سري جاها و خيلي از عقبه‌ها توجه کنيم.
نفرآباد يک محله بسيار قديمي ري است. تاريخ به ما ثابت مي‌کند که حرم حضرت عبدالعظيم حسني، اقمار نفرآباد بوده و اين دو کنار هم بوده‌اند. حال اين رشد و توسعه به ‌گونه‌اي شده است که نفرآباد در کنار مجموعه شهر ري است اما اگر امروز ري به اين وضع رسيده است، به دليل عطر و طعمي بوده است که در عقب آن وجود داشته و تکيه نفرآباد قطعا در آن تاثير داشته است. اين موضوع را نبايد فراموش کنيم. بنابراين اگر قرار باشد که نفرآباد از بين برود، انگار به رگ و ريشه آن ضربه زده‌ايم. واقعا آن مکان شرافت خاصي دارد و شرافت آن به دليل هويت‌اش است.

دقت کنيد که هويت يک لحظه‌اي به وجود نمي‌آيد و زمان مي‌خواهد. ما کم توجهي مي‌کنيم و با همين کار هويت آن را از بين مي‌بريم. اين صحبت به اين معني نيست که عبدالعظيم حسني هويت ندارد. هويت دارد و عزيز است اما يکي از عطر و طعم‌هاي آن مکان، تکيه نفرآباد است. بايد قدر اين‌ها را بدانيم. من مطمئن هستم که اگر با کسي که اين طرح توسعه را نوشته است، صحبت کنيم، حتما توانايي اين را دارد که طرحش را دچار تغييرات کند که هم توسعه صورت بگيرد و هم اين عطر و طعم باقي بماند که مطمئنا باعث مي‌شود که اين دو از هم ارتزاق کنند و باعث خيرات و معنويات براي انسان‌هاي آن سرزمين مي‌شود.
تسنيم: کار کردن بر روي چنين موضوعي حرف هاي خودش را به همراه دارد. چرا که وقتي اين چنين مطالبه‌اي صورت مي‌گيرد، شايد متهم به سنتي بودن و عدم توجه به بقيه بشويم. از طرف مقابل و از ديدگاه مسئولين نيز ممکن است با واکنش‌هايي روبه‌رو بشويد. از زمان ساخت اين فيلم تا به امروز بازخورد‌ها چه طور بود؟
اولين بروز فيلم در اين دهه محرم بوده است. به نظرم بايد صبر کنيم و ببينيم که چه بازخوردهايي دارد. مطمئنا مسئولين حرم، مديران شهري و ... به تازگي با چنين حرفي رو‌به رو شدند. بايد ببينيم که آيا مي‌توانند نشستي برگزار کنند تا اين موضوع را بررسي کنند. البته قطعا مي‌توانند و توانمندي اين موضوع را دارند. اتفاقا مديريت‌هاي تمام بخش‌هاي مختلف اگر بر سر هر موضوعي اختلافاتي با هم داشته باشند، بر سر موضوع امام حسين مطمئنا داراي اشتراک هستند.

بهتر است که مدير ميراث فرهنگي، رئيس سازمان گردشگري تهران، نماينده حرم حضرت عبدالعظيم حسني و ... بر سر يک ميز بنشينند و اين موضوع را حل کنند. اصلا موضوع پيچيده‌اي نيست و در واقع اشتراکاتي که اين افراد بر سر امام حسين دارند، باعث مي‌شود که مساله حل شدني باشد.
تسنيم: شايد مدت زمان فيلم کمي کوتاه بود و عليرغم جذابيت فيلم که مي‌توانست مخاطب را نگه‌دارد، خيلي زود فيلم را تمام کرديد. شايد مي‌شد که زمان مستند را افزايش داد. اين موضوع عامدانه بود؟
شايد توانايي من در همين حد بود. ممکن است که دلخوري پيش بيايد. من از اين که حاشيه‌اي ايجاد بشود، پرهيز مي‌کنم. بحث‌هايي وجود دارد اما شايد به من ربطي نداشته باشد، چرا يک فيلم‌ساز بايد جواب بدهد؟ من اين تذکر را مي‌دهم که هر جوري هست اين مشکل را حل کنيد. چرا که توانمندي آن هم وجود دارد. البته مي‌شد به سراغ مديران ميراث، مديران گردشگري استان تهران و مديران طرح و توسعه حرم رفت. اما اين کار يک مساله‌ ديگر است. در اين کار دقت را به اين قسمت معطوف کردم که نگاه کنيد که به خاطر امام حسين اين همه آدم کنار هم جمع مي‌شوند و اين موضوع ارزش والايي دارد وگرنه من هم موافق هستم که يک مستند 60 دقيقه‌اي مي‌طلبد که اين موضوع را مورد بحث و بررسي قرار بدهد.
تسنيم:‌ آيا تلاشي هم شده است که اين مستند به دست اشخاص مرتبط برسد.
بايد صبر مي‌کرديم تا مستند پخش بشود. من از تهيه‌کننده اجازه گرفتم که نسخه‌هاي مختلفي از کار را به جاهاي مختلف ارسال کنم. حال احتمالا نسخه‌هايي از کار را براي مديران گردشگري، مديران حرم و ... ارسال خواهم کرد.

علي نيک‌بخت اين مستند را کارگرداني کرده است. محمد زماني تصويربردار آن است و محمدمهرجو آن را صدابرداري کرده است. مهدي عبدالباقي برزي تدوين آن را برعهده داشته و محمدعلي شيخ ربيعي مدير توليد آن است. اين مستند در خانه مستند انقلاب اسلامي تهيه شده است.
انتهاي پيام/

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۱۵۳۱۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارسال پیامک ذخیره سازی آب برای شهروندان تهرانی | ماجرا چیست؟

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، ارسال پیامک ذخیره‌سازی آب به مشترکان شرکت آب و فاضلاب استان تهران ارتباطی به قطعی و نوبت‌بندی آب در تهران ندارد.

طی روزهای گذشته برای تعدادی از مشترکان شرکت آب و فاضلاب استان تهران پیامک «ذخیره‌سازی آب» ارسال شد. متن این پیامک این بود که با توجه به مبحث شانزدهم مقررات ملی ساختمان فراهم‌سازی مخزن ذخیره آب با گنجایش حداقل ۷۵ لیتر برای هر نفر الزامی است. لطفاً اقدامات لازم را در این خصوص به عمل‌ آورید. »

آن طور که وزارت نیرو اعلام کرده، واقعیت این است که این پیامک ارتباطی به قطعی و نوبت‌بندی آب در تهران ندارد. از آنجا که سال گذشته بروشور اطلاعیه فوق بین شهروندان توزیع شده بود، مجدداً با آغاز سال جدید، به وسیله پیامک به شهروندان اطلاع‌رسانی شده است.

بعد از بارندگی های اخیر چند درصد سدهای تهران پر شده است؟

ماجرا از این قرار است که همه ساختمان‌ها براساس ابلاغیه مبحث ۱۶ قانون مقررات ملی ساختمان باید نسبت به تجهیز پمپ و مخزن اقدام کنند.

ذکر این نکته ضروری است که برخی ساختمان‌ها به جهت افت فشار آب فقط از پمپ استفاده می‌کنند که این اقدام نه تنها باعث پایمال شدن حقوق دیگر همسایه‌ها می‌شود و بیشترین ظرفیت آب شبکه کوچه و محله را به سمت ساختمان خود هدایت می‌کنند، بلکه تخلف محسوب می‌شود. زیرا نصب و قرار دادن پمپ بعد از کنتور آب غیرقانونی است. بنابراین شهروندان ابتدا با نصب مخزن بعد از کنتور و سپس نصب پمپ، اقدام قانونی، فنی و تأسیساتی انجام داده و باعث پایداری فشار آب می‌شوند.

پیامک پدافند درباره ذخیره سازی آب و غذا واقعیت دارد؟!

لازم به ذکر است با شروع تابستان و استفاده از کولرهای آبی در روزهای گرم، به جهت اینکه ساختمان‌ها دچار افت فشار آب نشوند، پیامک «ذخیره‌سازی آب» ارسال شده است، بحث کمبود و قطعی آب مطرح نیست و در صورت لزوم هرگونه برنامه درخصوص نوبت‌بندی و قطعی آب حتماً از سوی شرکت آبفای تهران اطلاع‌رسانی عمومی خواهد شد.

کد خبر 846912 برچسب‌ها وزارت نیرو خبر مهم آبفا - آب و فاضلاب تهران

دیگر خبرها

  • پیامکی که تهرانی‌ها را نگران کرد؛ چرا آب ذخیره کنیم؟
  • بازدید مدیرعامل سازمان عمرانی شهرداری تهران از سه پروژه
  • ۵ بوستان مهم تهران پذیرای ویژه تهرانی‌ها بود
  • پیش‌بینی هواشناسی؛ تهرانی‌ها مراقب باشند
  • ارسال پیامک ذخیره سازی آب برای شهروندان تهرانی | ماجرا چیست؟
  • تکیه تاریخی سادات اخوی بازسازی می‌شود
  • تکیه سادات اخوی نونوار می‌شود
  • تجمع بانوان تهرانی در حمایت از طرح مقابله با بدحجابی + فیلم
  • حدود ۹۵ هزار مشترک تازه گاز تهرانی جذب شد
  • هشدار هواشناسی؛ تهرانی‌ها آماده باشند