Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تین نیوز»
2024-04-19@23:40:10 GMT

طرح مشکلات صادرات در جلسه با رئیس‌جمهور

تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۱۵۷۰۰۱

طرح مشکلات صادرات در جلسه با رئیس‌جمهور

تین‌نیوز | 

رئیس اتاق بازرگانی ایران از برگزاری جلسه با رئیس جمهور برای طرح مسائل و مشکلات صادراتی خبر داد و گفت: دیپلماسی اقتصادی باید هم ردیف با دیپلماسی سیاسی باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، غلامحسین شافعی در مراسم روز ملی صادرات گفت: بخش صادرات مانند سایر بخش‌های اقتصادی، هم اکنون با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کند، اما آسیب پذیری بخش صادرات در برابر تلاطمات اقتصادی و سیاسی بخش کسب و کار، به مراتب بیش از سایر بخش های اقتصادی تحت تاثیر است و بنابراین، توجه به صادرات و نگاهی بلندمدت برای رفع مشکلات آن، بسیار حائز اهمیت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس اتاق بازرگانی ایران افزود:آنچه که در حال حاضر می‎‌تواند دغدغه بخش صادرات کشور باشد، این است که بخش قابل توجهی از صادرات کشور در شرایط کنونی، به صادرات محصولات کشاورزی و مواد معدنی دارد که به نظر می‌رسد اختصاص یارانه در این دو بخش، می‌تواند جذابیت صادرات را بالا برد.

وی تصریح کرد: به دلیل آنچه که پیش رو داریم و بحران آب را رقم زده است، می بایست توجه کرد که شاید در آینده پیش رو، محصولات کشاورزی و مواد خام معدنی در بازار رقابتی، خیلی توفیقی نداشته باشد. از این رو، به نظر می رسد که باید با یک نگاه جدید و تازه، به بخش تولید و صادرات صنعتی کشور نظر انداخت.

به گفته شافعی، بر اساس گزارش های بانک مرکزی، فعلا کالاهای وارداتی ایران ۱۳۰۸ دلار و کالاهای صادراتی ۳۴۱ دلار در هر تن است که به نظر می‌رسد باید این موضوع مورد توجه قرار گیرد. این در حالی است که سهم ما از صادرات جهانی مطابق با آمارهای رسمی، بسیار پایین است، بنابراین باید به آن توجه کرد.

وی اظهار داشت: باید به این واقعیت توجه کرد که صادرات زمانی می تواند موفق باشد که از تولید قوی در کشور برخوردار باشیم؛ ولی آنچه که به عنوان مسائل و مشکلات پیش رو در رابطه با صادرات است، طیف متنوعی را در برمی گیرد.

شافعی گفت: به لحاظ قیمت تمام شده کالاهای تولیدی، در رقابت با بازارهای جهانی دچار مشکل هستیم؛ ضمن اینکه به دلیل اینکه در طول سنوات اخیر، بخش صنعت کشور به لحاظ تکنولوژیکی نتوانسته همگام با دنیا شود، به لحاظ کیفیت نیز در برخی کالاها دچار مشکل هستیم؛ شاید اگر پیش بینی سهم صنعت در موضوع هدفمندی یارانه‌ها عمل می‌شد، بخش تولید و صنعت کشور از این نظر شاهد عقب ماندگی نبود.

رئیس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به فرسودگی ماشین آلات صنعتی و مصرف انرژی بالا به عنوان یکی از عوامل بالا بودن قیمت تمام شده کالاهای ایرانی خاطرنشان کرد: ایران هنوز عضو سازمان جهانی تجارت نیست؛ در حالیکه تعرفه های ترخیص کالاهای ایرانی با رقبا فاصله دارد. ضمن اینکه باید به این مشکل، بالا بودن مشکلات حمل و نقل را نیز اضافه کرد؛ این در حالی است که توجه به حمل و نقل موضوع مهمی است که باید مدنظر قرار گیرد.

وی بهره بانکی را یکی از مشکلات اصلی دانست و گفت: مطابق با آمارهای رسمی، سهم مانده تسهیلات بخش صادرات از منابع بانکی، در سال ۷۸ رقمی حدود ۵.۴ درصد بوده که در سال ۹۴ به ۰.۵ درصد رسیده است؛ بنابراین اگر صادرات نوک پیکان حرکت اقتصادی کشور است، برای نشستن در جایگاه مناسب نیازمند شرایط ویژه تری نسبت به همه بخش‌های صادراتی هستیم.

شافعی از برگزاری جلسه با رئیس جمهور برای طرح مسائل و مشکلات صادراتی خبر داد و تاکید کرد: نرخ ارز را نباید سرکوب کرد.

 

منبع: تین نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تین نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۱۵۷۰۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش نرخ بیکاری در استان سمنان قابل توجه است/ «آب» مهمترین دغدغه

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی صبح پنجشنبه در بدو ورود به فرودگاه شهدای سمنان با بیان اینکه سمنان استان دین مداری و علم و دانش است، تاکید کرد: برخورداری استان سمنان از دانشمندان، فرهیختگان و علما به خصوص سه هزار شهید استان نشان از غنای این استان دارد.

وی با بیان اینکه باید به خانواده شهدا و ایثارگران استان سمنان ادای احترام کرد، افزود: سمنان استانی صنعتی، گردشگری، معدنی و کشاورزی است.

رئیس جمهور با بیان اینکه مصوبات خوبی در دور اول سفر استانی در سال ۱۴۰۰ داشتیم، ابراز کرد: مدیران استان سمنان به خوبی اجرای مصوبات را پیگیری کردند.

رئیسی بیان کرد: گام‌های خوبی در نهضت ملی مسکن برداشته شده تا شاهد رفع نیاز مردم در این زمینه باشیم همچنین فعال کردن کارخانه‌های نیمه تعطیل و یا تعطیل از دیگر اقدامات خوب صورت گرفته در این استان است.

وی با بیان اینکه کاهش نرخ بیکاری در استان سمنان قابل توجه است، گفت: مسئله آب دیگر موضوع مهم استان است.

رئیس جمهور گفت: کارهای خوبی در این زمینه صورت گرفته اما در میانه راه هستیم.

کد خبر 6081571

دیگر خبرها

  • توجه به گسترش کشاورزی دانش‌بنیان، زمینه صادرات مازاد نیاز داخلی را فراهم می‌کند
  • واکنش بانک مرکزی به چاپ ایران چک ۵۰۰ هزار تومانی/ مدیرعامل اسبق بانک صادرات: ارز باید تک نرخی شود/ معاون رئیس جمهور: تلاش دولت این است که شاهد کاهش بیشتر در نرخ تورم باشیم
  • رئیس‌جمهور: می‌گفتند روی موشک‌ها شعار مرگ بر اسرائیل ننویسیم
  • رئیسی: می‌گفتند روی موشک‌ها شعار مرگ بر اسرائیل ننویسیم
  • رییس‌جمهور طرح تکمیل آبرسانی به گرمسار را افتتاح کرد
  • کاهش نرخ بیکاری در استان سمنان قابل توجه است/ «آب» مهمترین دغدغه
  • اعتبارات سفر دوم دولت به استان سمنان قابل توجه است
  • راه اندازی سامانه الکترونیکی ارتباط با رئیس جمهور در سمنان
  • معاون اول رئیس جمهور: حمایت از حرکت‌های دانش بنیان، وظیفه همه وزارتخانه‌ها است
  • پخش زنده| نشست وزرا و معاونان رئیس‌جمهور در حاشیه جلسه دولت