Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-04-25@20:39:15 GMT

چرا سیم‌کارت غیرقابل استفاده می‌شود؟

تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۱۵۷۱۳۷

شاید شما به راحتی بتوانید برای ساعاتی تلفن همراه خود را خاموش و یا از دسترس تماس خارج کنید، اما اینکه سیم‌کارت شما لحظه‌ای دچار اختلال شده و امکان برقراری ارتباط نداشته باشید، بسیار سخت است. سیم‌کارت­ها به دلایل مختلف ممکن است دچار اشکال شده و از حالت سرویس‌دهی خارج شوند. این دلایل می‌توانند شامل نپرداخت قبض و یا وارد کردن اشتباه پین­ کد و به دنبال آن puk باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سیم‌کارت یکی از انواع کارت‌های هوشمند (SMART CARD) است که به عنوان شناسه‌ اصلی مشترک در شبکه‌ GSM به ‌کار می‌رود، به عبارت دیگر پروسه‌ شناسایی هویت و تفکیک بین مشترکین مجاز و غیرمجاز توسط سیم‌کارت امکان‌پذیر است. سیم‌کارت علاوه بر این نقش، حاوی اطلاعات شخصی مشترک مانند پیام‌های کوتاه و دفترچه تلفن و نیز اطلاعات موقعیتی مشترک است که در سرویس‌دهی به مشترک به ویژه در حال حرکت نقش اساسی ایفا می‌کند.

پس از خاموش شدن گوشی و روشن کردن دوباره، در صورتی که پین‌کد سیم‌کارتتان فعال باشد، از شما می‌خواهد آن را وارد کنید. در صورتی که مشترک بر اثر فراموشی، پین‌کد خود را سه بار اشتباه وارد کند، سیم‌کارت قفل می‌شود. برای فعال‌سازی مجدد نیز به وارد کردن کد هشت رقمی PUK یا(Personal Unblocking Key)  نیاز است که اگر کد PUK  نیز ۱۰ مرتبه اشتباه وارد شود، سیم‌کارت سوخته و غیرقابل‌ استفاده خواهد شد.

شماره PUK درج‌شده روی بدنه سیم‌کارت، کد محرمانه سیم‌کارت بوده و قابل تغییر نیست و درصورت مفقود شدن تنها به مالک سیم‌کارت قابل ارائه است. بنابراین در صورتی که با وارد کردن PUK اشتباه، سیم‌کارت از دسترس خارج شده و اصطلاحا بسوزد، مشترکین سیم‌کارت می‌توانند با در دست داشتن مدارک شناسایی مورد نیاز به یکی از دفاتر خدمات ارتباطی اپراتور مورد نظر خود مراجعه کرده و درصورت عدم منع قانونی، تعویض سیم‌کارت را تقاضا کرده و سیم‌کارت جدید دریافت کنند.

یکی دیگر از دلایل غیرفعال شدن سیم­‌کارت، قطع از HLR به دلیل نپرداختن قبض مشترک و یا دریافت شکایت است. در این صورت، پیغامی مبنی بر اینکه شماره‌گیری برای شما مقدور نیست پخش می‌شود. هر یک از اپراتورها با توجه به مقررات خود، زمان معینی را برای پرداخت قبض مشترکان در نظر می­­گیرند. در صورتی که کاربر در زمان مقرر بدهی خود را پرداخت نکند، اپراتور بر اساس مصوبه ۲۰۷ رگولاتوری مجاز به سلب امتیاز مالکیت از خط شده و سپس وصول مبلغ بدهی از طریق مجاری قانونی پیگیری می­‌شود.

البته اگر مشترک یا وکیل قانونی به پرداخت دیون خود اقدام کند و تقاضای برقراری مجدد تلفن همراه سلب امتیاز شده را داشته باشد، در صورتی که شماره مشترک به کسی واگذار نشده باشد، با دریافت هزینه دائری مجدد در اولویت واگذاری قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام

ایسنا

منبع: ساعت24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۱۵۷۱۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تماشای ماه صورتی آوریل را از دست ندهید

طرفداران نجوم می‌توانند با طلوع ماه کامل آوریل، به تماشای ماه صورتی بنشینند.

به گزارش ایسنا، ماه کامل آوریل در ساعت ۷:۴۹ بعد از ظهر به وقت منطقه زمانی شرقی در روز سه‌شنبه(۰۳:۱۹ بامداد چهارشنبه به وقت ایران) به اوج روشنایی خواهد رسید. طبق گفته ناسا، از صبح روز دوشنبه تا صبح روز پنجشنبه این ماه کامل به نظر می‌رسد.

چرا ماه کامل آوریل به ماه صورتی معروف است؟

به نقل از سی‌بی‌سی، نام ماه کامل اغلب از فصول، محصولات تاریخی و رفتار برخی از حیوانات می‌آید. نام ماه صورتی متاسفانه هیچ ارتباطی با رنگ ماه ندارد. درعوض، به اوایل بهار و شکوفه برخی از گل‌های وحشی، از جمله یکی از گل‌های بومی شرق آمریکای شمالی که اغلب «خزه صورتی» نامیده می‌شود، مرتبط است.

ماه کامل آوریل نام‌های دیگری نیز دارد، از جمله ماه یخ شکسته که به شکسته شدن یخ‌ها و ممکن شدن کشتیرانی در نهرها بر می‌گردد و همچنین چندین نام مرتبط با حیوانات از جمله ماه بازگشت اردک‌ها، ماه تخم‌گذاری غازها و ماه قورباغه.

 

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • همکاری اقتصادی خراسان رضوی و ولایت هرات وارد مرحله جدید شد
  • تصاویر خیره‌کننده از «ماه صورتی» در سراسر جهان
  • تئو هرناندز و مایک منیان برای میلان غیرقابل فروش نیستند
  • هشت تن فرآورده خام دامی غیرقابل مصرف در زاهدان معدوم شد
  • هشدار پلیس فتا در رابطه با پیامک‌های طرح فجرانه کالابرگ الکترونیکی و ابلاغ دولتی
  • شکاف بین دولتمردان صهیونیست‌زده با افکار عمومی در غرب غیرقابل‌انکار است
  • اوکراین: روسیه به مناطق غیرقابل پیش بینی حمله خواهد کرد
  • تماشای ماه صورتی آوریل را از دست ندهید
  • جزئیات دیدار فرمانده ارتش پاکستان با رئیس جمهوری | رئیسی وارد لاهور شد
  • دفاعیه اوسمار در مورد صحنه اخراج جنجالی