Web Analytics Made Easy - Statcounter

لارستان به عنوان شهر تجارت استان فارس از داشتن ساختمان مستقل گمرک محروم است و این امر سبب شده که بحث واردات به طور کلی در این شهرستان منتفی شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، گمرک لارستان با میلیون‌ها دلار صادرات به کشورهای حاشیه‌های خلیج فارس هنوز ساختمان برای استقرار ندارد و این نبود ساختمان مستقل سبب شده که بحث واردات به طور کلی در این شهرستان منتفی شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ساختمان گمرک لارستان در دولت دهم کلنگ‌زنی شده و پس از گذشت حدود 8 سال هنوز به بهره‌برداری نرسیده است.

هرچند برخی از کارشناسان اقتصادی معتقدند که افزایش واردات سبب رواج فرهنگ مصرف‌گرایی می‌شود اما برخی در مقابل عقیده دارند که برای جهش در اقتصاد و صنعت واردات نقش مهم و کلیدی دارد. فعالان اقتصادی لارستان نیز عقیده دارند که با تکمیل ساختمان گمرک و فراهم شدن بستر واردات در این حوزه اشتغالزایی مستقیم و غیرمستقیم زیادی انجام می‌شود.

چراغ خاموش واردات در شهر تجارت فارس

یکی از فعالان اقتصادی لارستان که در زمینه صادرات فعالیت دارد، در گفت‌وگو با تسنیم از لزوم راه‌اندازی سریع‌تر ساختمان گمرک سخن می‌گوید و معتقد است در حال حاضر واردکنندگان لارستانی مجبور هستند از طریق شیراز یا بندرلنگه برای واردات اقدام کنند و کالاهای خود را در انبارهای این دو شهر قرار دهند.

به گفته وی این امر علاوه بر هزینه زیادی که برای واردکننده دارد، سبب می‌شود فرصت‌های شغلی زیادی در لارستان از بین برود اما با راه‌اندازی ساختمان گمرک و فعال شدن انبارهای آن نه تنها واردات بلکه صادرات نیز رونق بیشتری می‌گیرد.

این فعال اقتصادی که تمایلی به ذکر نامش در گزارش ندارد، معتقد است که اقتصاد لارستان با این شیوه به بن‌بست می‌خورد چراکه امکان باربری هوایی ( کارگو) در لارستان با وجود فراهم بودن شرایط امکان‌پذیر نیست و در بحث واردات نیز شرایط فراهم نشده است.

به گفته وی از تعداد 15 نفری که در لارستان کارت بازرگانی داشتند در حال حاضر تنها 3 نفر فعال هستند و مابقی یا کارت خود را باطل کردند یا اینکه دیگر فعالیتی در زمینه تجارت ندارند.

افتتاح گمرک لارستان در دهه فجر

نوروز بهبودی، رئیس گمرک لارستان در گفت‌وگو با تسنیم از پیشرفت 85 درصدی ساختمان گمرک سخن می‌گوید و تاکید می‌کند که در صورت عدم وجود مشکل این ساختمان 22 بهمن ماه امسال افتتاح می‌شود.

به گفته وی گمرک لارستان در زمینه صادرات یکی از گمرک‌های فعال کشور است به صورتی که در 6 ماه نخست امسال 20 هزار و 11 تن بار جابه‌جا شده که ارزش ریالی آن بیش از 74 میلیارد و 16 میلیون ریال و ارزش دلاری آن بیش از 2 میلیون و 269 هزار دلار بوده است.

بهبودی کل مساحت ساختمان جدید گمرک را 3 هکتار ذکر کرد که 1.5 هکتار آن برای ساختمان اداری و انبار استفاده شده و مابقی برای پارکینگ و بارانداز ماشین‌های باری استفاده می‌شود.

رئیس گمرک لارستان این نوید را به فعالان اقتصادی می‌دهد که با افتتاح ساختمان گمرک واردات نیز در لارستان شروع می‌شود و در این زمینه نیز اقتصاد لارستان رونق می‌گیرد.

لارستان به دلیل شرایط جغرافیایی و روحیه خاص مردمانش از دیرباز نقش مهمی در اقتصاد و تجارت استان داشته و امروز با داشتن نرخ 6.5 درصدی بیکاری در زمینه اشتغال رتبه دوم را در استان فارس دارد. راه‌اندازی ساختمان گمرک و باربری هوایی می‌تواند این رونق را دوچندان کند. خبرگزاری تسنیم با توجه به اهمیت و استقلال موضوع باربری هوایی در گزارشی دیگر به این امر وعلل اجرایی نشدن آن در لارستان می‌پردازد.

خبرگزاری تسنیم در نظر دارد در سلسله‌ گزارش‌هایی به بیان مشکلات و توانمندی‌های شهرستان‌ها و روستاهای استان فارس بپردازد. ‌مردم مناطق مختلف استان می‌توانند مشکلات و توانمندی‌های شهرستان و روستای خود را از ساعت 8 الی 16 با شماره تماس 07132281975 با دفتر خبرگزاری تسنیم استان فارس در جریان بگذارند.

گزارش از حلیمه زارع

بیشتر بخوانید: سوختن فرصت طلایی صادرات از لارستان/وقتی مسئولان فرصت‌ها را به هدر می‌دهند

انتهای پیام/

R41382/P1336/S6,61/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۱۵۷۹۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مبادله ۸۴ هزارو ۵۳۹ تن محصولات کشاورزی درمرز‌های رسمی سیستان وبلوچستان

به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای مرکز سیستان وبلوچستان، غلامحسین تیموری گفت: مبادلات این مدت محصولات کشاورزی سیستان و بلوچستان نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۰ درصد افزایش داشت.
وی بیان کرد: از مجموع مبادلات مرزی محصولات بخش کشاورزی واردات ۳۹ هزار و ۲۲۵ تن کالا‌های شامل برنج، موز و کنجد و بیش‌از ۴۴ هزار و ۱۹۸ تن صادرات محصولات کشاورزی عمدتا شامل انواع خرما، گوجه فرنگی، هندوانه و سیب درختی و سایر خشکبار است.
مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی سیستان و بلوچستان ترانزیت محصولات کشاورزی در یک ماه اول امسال که از مرز‌های رسمی انجام شده را هزار و ۱۱۶ تن اعلام کرد.
وی گفت: سیمای کشاورزی سیستان و بلوچستان بسیار توانمند و دارای ظرفیت‌های زیادی است وباغبانی، زراعت و شیلات مهمترین ظرفیت‌ها برای توسعه صادرات بخش کشاورزی این استان بشمار می‌رود.
تیموری بیان کرد: سیستان و بلوچستان به دلیل دسترسی به بازار‌های افغانستان و پاکستان و حوزه خلیج فارس فرصت بی‌نظیری را برای صادرات محصولات کشاورزی و در نتیجه ارزآوری و فرصت‌های شغلی جدید برای استان و کشور داراست.
وی ادامه داد: همچنین سیستان و بلوچستان در زمینه تولید محصولات باغی بویژه گرمسیری و استوایی بی‌نظیر است و تنها نقطه در کشور است که می‌تواند با تولید محصولاتی نظیر موز و تامین نیاز داخلی به حذف خروج ارز و واردات محصولات کشاورزی که به کشور تحمیل می‌شود کمک کند.

دیگر خبرها

  • مبادله ۸۴ هزارو ۵۳۹ تن محصولات کشاورزی درمرز‌های رسمی سیستان وبلوچستان
  • ایجاد 13 هزار فرصت شغلی جدید در بخش‌های صنعت، خدمات و کشاورزی در استان
  • ایجاد ۴۰ هزار فرصت شغلی در استان کرمانشاه
  • برنامه امسال چهارمحال و بختیاری ایجاد ۱۲۹۵۱ فرصت شغلی است
  • تنوع فرصت‌های شغلی در دومین نمایشگاه کار دانشگاه تهران
  • حمایت دانشگاه تهران از فارغ التحصیلان و دانشجویان جویای کار
  • تنوع فرصت‌های شغلی برای جوانان شرط مهم حضور سازمان‌ها در نمایشگاه بازار کار
  • آلودگی صوتی؛ بلای جان شهرها
  • راهکارهای مبارزه با آلودگی صوتی در شهرها
  • ثبت۳۱۷هزار فرصت شغلی در سامانه جستجوی شغلی