Web Analytics Made Easy - Statcounter

سنگ گندمک پشت ناخنی پس از 40 سال برای اولین بار در نمایشگاه سنگ ایران در نیم‌ور محلات به نمایش درآمد.

معدنکاری از استان فارس که برای اولین بار در نمایشگاه سنگ ایران در نیم‌ور محلات حاضر شده بود در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به احیا و زنده شدن سنگ گندمک پشت ناخنی پس از 40 سال افول و از بین رفتن اظهار کرد: سنگ گندمک بومی استان فارس است و تنها در این استان یافت می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تنها پنج معدن در فارس تولید این سنگ را دنبال می کردند.

کامبیز رستمی با اشاره به اینکه تولید گندمک در دو معدن به پایان رسیده و تنها سه معدن سنگ گندمک تولید می کنند، افزود: یکی از این سه معدن در اختیار ماست که از سال 70 به ثبت رسیده است، اما طی سه سال اخیر با بررسی و کندوکار اخیرا به نوع خاصی از سنگ گندمک رسیده‌ایم که از 40 سال اخیر نمونه‌ای از آن در فارس یافت نشده بود.

وی تصریح کرد: گندمک پشت ناخنی نوع خاص و نادری از سنگ گندمک است که اخیرا کشف و احیا شده و با این کشف در واقع ذخیره 60 ساله این سنگ را در اختیار داریم. کار جاده‌سازی معدن و اقدامات اولیه درخصوص استخراج این سنگ انجام و لایه‌ها کاملا مشخص شده، اما کار برداشت آغاز نشده است.

این فعال حوزه سنگ با اشاره به کیفیت بالای این نوع سنگ عنوان کرد: سنگ گندمک پشت ناخنی در برابر سرما و گرمای شدید بسیار مقاوم است، بر همین اساس با توجه به رنگ قهوه‌ای متمایل به طلایی گزینه بسیار مناسبی برای استفاده به عنوان سنگ شومینه است، همچنین این نوع سنگ با نمایش در نمایشگاه دبی بسیار مورد توجه شرکت های خارجی از جمله اتریشی ها قرار گرفت به طوری که خواستار خرید این نوع سنگ شده اند.

وی اظهار کرد: شرکت اتریشی یک مجتمع ساختمان سازی و یک کنسرسیوم چندملیتی است که خواستار خرید این نوع سنگ است و تمایل به استفاده از این نوع سنگ در موزه و کلیسا دارد، چراکه سنگ همخوان با رنگ چوب بوده و قابلیت برش مناسب و پولیش عالی داشته و قابلیت جذب آب آن فراوان است، اما به دلیل مسائلی خاص مربوط به معدن و همچنین مباحث سیاسی مرتبط با منطقه تا به امروز امکان صادرات این محصول این امر میسر نشده است.

رستمی با بیان اینکه معدن یاد شده زیر مجموعه یک شرکت تحقیقاتی است، افزود: این امر باعث شده است که امکان برداشت و تولید سنگ در اختیار نباشد بر همین اساس نیاز است که یک سرمایه‌گذار جهت برداشت سنگ یاری‌گر شرکت باشد که تا به امروز این امر محقق نشده و امکان فروش سنگ به مشتریان خارجی فراهم نیست، همچنین مباحث سیاسی منطقه نیز کار را با تعلل و کندی مواجه کرده است و علیرغم تمایل بسیار اتریشی ها به خرید این محصول، تا به امروز کار صادرات این سنگ نایاب ممکن نشده است.

وی با اشاره به اینکه سنگ گندمک قدمتی به اندازه دوران ساسانیان و هخامنشیان در شیراز دارد، بیان کرد: نوع پشت ناخنی گندمک تا به امروز برای عرضه در بازار منتظر سرمایه‌گذار مانده است و بر همین اساس همچنان بازار و فعالان حوزه سنگ از احیای مجدد این سنگ ارزشمند بی‌خبرند، اما با نمایش آن در نمایشگاه سنگ نیم‌ور بسیاری از بازدیدکنندگان از آن استقبال کردند و با وجود آنکه متقاضی این سنگ هستند، اما امکان برداشت و تولید سنگ میسر نیست و در واقع این فرصت در حال از دست رفتن است.

رستمی گفت: سنگ گندمک پشت ناخنی با وجود عمر بالا، کیفیت بالا و استقبال مشتریان به قیمت هر تن 150 هزار تومان به بازار عرضه خواهد شد و با این شرایط  می توان بازار بزرگی را در اختیار داشت بویژه اینکه در اولین نمایش آن در دهمین دوره از نمایشگاه بین المللی سنگ ایران در نیم‌ور محلات اسقبال بسیاری از آن صورت گرفته است و امید است با اقدام انجام شده سرمایه گذار جهت برداشت و تولید این سنگ نیز پیدا شود.


انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۱۶۰۷۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمایی زیبا از چال کندی دزفول (فیلم)

ویدئوهای دیدنی دیگر در کانال های آپارات و یوتیوب عصر ایران ???????????? کانال 1 aparat.com/asrirantv کانال 2 aparat.com/asriran کانال 3 youtube.com/@asriran_official/videos کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: ارتفاع ۲۰ متری امواج در خلیج سن سباستین (فیلم) صف گردشگران برای دیدن دریاچه ارومیه پر آب (فیلم) معرفی آبشار‌های زیبای علی‌آباد کتول (فیلم)

دیگر خبرها

  • عرضه چهار نمایشنامه «تیرنگ» در نمایشگاه کتاب
  • تکنولوژی عامل اصلی فعال‌سازی معادن پیر
  • عرضه چهارنمایشنامه «تیرنگ» در نمایشگاه کتاب
  • سبد محصولاتی ارائه شده در «ایران‌هلث» منجر به تعاملات اقتصادی می‌شود
  • افزایش تخصیص ارز به واحدهای تولیدی اردبیل
  • حضور واحد‌های تولیدی شهرک صنعتی اردبیل در نمایشگاه ایران اکسپو
  • حضور واحد‌های تولیدی اردبیل در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی
  • حضور تولید کنندگان بوشهری در نمایشگاه ایران اکسپو
  • نمایی زیبا از چال کندی دزفول (فیلم)
  • تولید ۴۴ هزار قالب جدول بتنی در شهرداری قم / خودکفایی در تولید آسفالت شهری