Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه بین‌الملل امتداد نیوز، روزنامه «کامرسانت»، چاپ مسکو، امروز در تحلیلی نوشت: یکی از مقامات وزارت امور خارجه کره شمالی که در کنفرانس عدم گسترش در مسکو شرکت کرده بود، روز جمعه اعلام کرد که این کشور تسلیحات هسته‌ای را صرفا برای «دفاع در برابر تهدیدات از جانب آمریکا» نیاز دارد. برگزاری چنین کنفرانس‌هایی می تواند تنها امکان مناسب برای تماس بین نمایندگان پیونگ یانگ و مقامات آمریکایی باشد، البته اگر هر دو طرف در آن شرکت کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در هر صورت مباحثات روز گذشته در مسکو، به دلیل مطرح شدن بحثهایی پیرامون برخورد آمریکا با برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، از مشکل کره شمالی نیز منحرف شده و پیرامون مسائل مربوط به ایران نیز دور زد. در کل شرکت کنندگان در این کنفرانس بر این عقیده هستند که توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ با ایران می توانست الگویی بسیار مناسب برای حل و فصل مشکل کره شمالی باشد، ولی به دلیل سیاست غیرمنطقی “دونالد ترامپرئیس جمهوری آمریکا، آینده خود این توافقنامه هم در هاله ای از ابهام قرار گرفته است.  

اعلام مواضع رسمی کره شمالی از زبان دیپلمات این کشور

در کنفرانس سه روزه عدم گسترش در مسکو، ۲۷۳ نماینده از ۴۱ کشور جهان حضور داشتند که “چوئه سون هوی” مدیر بخش آمریکای شمالی وزارت خارجه کره شمالی، یکی از ستارگان این کنفرانس بوده و خبرنگاران، حتی لحظه ای او را راحت نمی گذاشتند. این دیپلمات کره ای برای دومین بار طی یک ماه گذشته است که به مسکو سفر کرده، ولی نخستین دیدار وی، محرمانه نگداشته شده بود. ولی روز جمعه خانم چوئه، علنا در کنفرانس مسکو سخنرانی کرده و حتی به برخی سئوالات مطرح شده نیز پاسخ گفت. 

این دیپلمات تاکید کرد که کره شمالی در معرض تهدید دائمی از سوی آمریکا قرار دارد و به همین دلیل نمی تواند از سلاح هسته‌ای و موشکهای بالستیک صرف نظر کند، در غیر این صورت کشورش بطور کامل نابود خواهد شد. به عقیده وی، کره شمالی از لحاظ نظامی، قابلیت مقابله با آمریکا را دارد و هدف از توسعه برنامه هسته‌ای و موشکی نیز برقراری توازن قدرت با آمریکاست تا آنها به فکر حمله به این کشور نیفتند.

البته دولت آمریکا نماینده ای برای شرکت در این کنفرانس به مسکو اعزام نکرده بود، ولی “ویندی شرمن” معاون وزیر امور خارجه سابق دولت باراک اوباما، شخصا در این کنفرانس شرکت کرده بود. دو طرف تاکید کرده بودند که قصد مذاکره با یکدیگر را ندارند، ولی یک منبع خبری این روزنامه فاش کرده که ظاهر آنها با یکدیگر ملاقات داشته اند. مقامات رسمی تفسیری در این رابطه ارائه ندادند.  

در اواخر ماه سپتامبر بود که “رکس تیلرسون” وزیر خارجه آمریکا اعتراف کرد که واشنگتن به دنبال راهی برای مذاکره با کره شمالی است. ولی دو کشور تاکنون تماس رسمی با یکدیگر نداشته اند و کنفرانس مسکو موقعیت خوبی برای انجام چنین دیدار غیررسمی بود. آخرین بار در ماه مه بود که نمایندگانی از طرف آمریکا و کره شمالی در اوسلو با یکدیگر دیدار نمودند که مذاکرات دو طرف نتیجه ای هم در پی نداشت.

شکست توافق هسته‌ای با ایران، علامت منفی برای کره شمالی است

“سرگئی لاوروف” وزیر امور خارجه روسیه، روز گذشته در سخنان خویش در کنفرانس مسکو، بار دیگر از «نقشه راه» روسیه-چین برای حل و فصل بحران کره شمالی سخن گفت و در همین رابطه نیز به مسائل پیرامون برنامه هسته‌ای ایران اشاره نمود و تاکید کرد: «اگر آمریکا در نهایت از توافق هسته‌ای با ایران خارج شود، علامت بسیار نگران کننده ای برای جامعه بین المللی، از جمله دورنمای حل و فصل مشکلات مربوط به کره شمالی خواهد بود.»

“آنتون خلوپکوف” مدیر مرکز انرژی و امنیت که ریاست کنفرانس عدم گسترش در مسکو را نیز برعهده داشت، نیز تاکید کرد: «برجام، بزرگترین دستاورد در راستای تقویت رژیم عدم گسترش طی ۲۵ سال اخیر محسوب می شود. بسیاری از کارشناسان معتقدند که تجربه مذاکرات بین گروه «۱+۵» و ایران می تواند به حل و فصل مشکلات مربوط به کره شمالی کمک کند. البته شرایط دو کشور مسلما متفاوت است، ولی باز هم می توان از برخی عوامل این مذاکرات استفاده کرد. هرچند کره شمالی، برخلاف ایران، در عرصه فعالیتهای هسته‌ای نظامی کاملا فعال است و حتی آزمایشات هسته‌ای انجام داده است.  ولی اگر توافق هسته‌ای با ایران از بین برود، این علامت بسیار منفی برای پیونگ یانگ است که ثابت می کند آمریکا قابلیت مذاکره و پایبندی به تعهدات خویش را ندارد.»

ادعاهای مطرح شده علیه آمریکا در کنفرانس مسکو

در کنفرانس مسکو بارها از آمریکا سخن به میان آمد برای نمونه، سرگئی لاروف ادعاهایی را در رابطه با استقرار تسلیحات هسته‌ای آمریکا در کشورهای اروپایی و همچنین ایجاد و توسعه سپر موشکی به بهانه واهی نقض پیمان نابودسازی موشکهای دارای برد کوتاه و متوسط از سوی روسیه، مطرح و تاکید کرد: «همه این موارد این تردید را بوجود می آورد که هدف واقعی واشنگتن از اتهامات به مسکو، بهانه جویی برای نقض تعهدات از سوی خود آمریکا است.»   

شرکت کنندگان در کنفرانس، از جمله معاون دبیرکل سازمان ملل هم فعالانه روسیه و آمریکا را به گفتگو و رفع اختلافات خود در این عرصه دعوت کردند. لاوروف نیز به نوبه خود از ادامه مذاکرات راهبردی معاونین وزرای خارجه روسیه و آمریکا (ریابکوف-شنون) در مورد تعهدات طرفین بر اساس پیمان نابودی موشکها و همچنین پیمان محدود سازی تسلیحات راهبردی تهاجمی خبر داد، هرچند تاکنون به نتیجه و توافق دو طرف نزدیک نشده است. 

وزیر خارجه روسیه در نهایت در تیرگی روابط مسکو و واشنگتن، یادآور شد: «نمی توان دونالد ترامپ را در این خصوص مقصر دانست. ما آماده ازسرگیری مذاکرات هستیم، ولی کاخ سفید هم در معرض اعمال فشار زیادی از جانب برخی سیاستمداران آمریکایی قرار داشته و توهم “روس هراسی” در کنگره آمریکا نیز مانع از هر تلاشی در این زمینه شده است.»   

عدم مسئولیت پذیری و بی کفایتی کشورها در زمینه عدم گسترش

در بررسی بحرانهای منطقه‌ای و رویارویی بین قدرتهای بزرگ جهانی در جریان مباحثات روز جمعه در کنفرانس مسکو هم این خواسته بطور جدی مطرح شد که آیا زمان آن نرسیده تا سیستم امنیت جهانی که اکنون بیش از دهها سال است اجرا می شود، تغییر کند. یکی از این موارد پیمان عدم گسترش تسلیحات هسته‌ای است که در سال ۲۰۱۸ از زمان امضای آن ۵۰ سال خواهد گذشت، ولی این سالگرد با خوشحالی جشن گرفته نخواهد شد. نه تنها اقدامات در زمینه خلع سلاح مناسب نبوده، بلکه بسیاری از کشورها میلیاردها دلار برای مدرنیزه سازی سلاحهای هسته‌ای خود هزینه می کنند. تدابیری هم برای کاهش نقش این تسلیحات در دکترین نظامی کشورها اتخاذ نشده است.

یکی دیگر از مشکلاتی که سرگئی لاوروف به آن اشاره کرد، امکان استفاده از تسلیحات کشتار جمعی توسط تروریستها بود. به گفته وی، روسیه در حال لابی کردن تصویب کنوانسیون بین المللی برای مبارزه جدی با دسترسی تروریستها به سلاح‌های شیمیایی و میکروبی است.

در این رابطه “میخائیل اولیانوف” مدیر اداره عدم گسترش و کنترل تسلیحات وزارت امور خارجه روسیه گفت: «گروه مشخصی از کشورها فعالانه ما را در این راه حمایت می کنند. ولی برخی کشورها می گویند که روسیه نباید دخالتی در شکل گیری چنین کنوانسیونی اشته باشد. البته اکثر آنها تنها به تبعیت آمریکا چنین موضع گیری می کنند که ادعایی در این رابطه علیه روسیه مطرح کرده است. ولی اگر واشنگتن از این ابتکارعمل حمایت کند، مذاکرات مربوط به آن می تواند آغاز شود. »

از جمله اتهامات دیگر مطرح شده علیه آمریکا، تلاش این کشور بر تاثیرگذاری بر فعالیتهای موسساتی مانند آژانس بین المللی انرژی اتمی بود که به گفته لاوروف، وزیر خارجه روسیه، واشنگتن سعی می کند تا از این سازمان بعنوان یک ابزار سیاسی استفاده کند. همچنین مواضع خویش در عرصه خلع سلاح هسته‌ای را بر گزارشات آژانس دیکته کند.   

انتهای پیام/

true برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true

منبع: امتداد نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.emtedadnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «امتداد نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۱۶۴۹۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استوری جدید گروسی با تگ ایران

  رافائل گروسی که به نیویورک سفر کرده، در جمع خبرنگاران توضیح داد: بازرسان ما در ایران روز گذشته از سوی دولت این کشور مطلع شدند که تمام مراکز هسته‌ای که ما هر روز بازرسی می‌کنیم، بنا به دلایل امنیتی تعطیل است. این مراکز امروز برای ادامه بازرسی‌ها باز شدند اما من تصمیم گرفتم بازرسان ما تا زمانی که اوضاع آرام نشود، بازنگردند؛ بنابراین ما کار خود را از فردا از سر می‌گیریم. وی با بیان این‌که تنش‌های اخیر تاثیری بر فعالیت‌های آژانس نداشته، افزود: ما در ایران هستیم و به کارمان ادامه می‌دهیم. مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در پاسخ به پرسشی درباره تحولات جدید در برنامه هسته‌ای ایران، برخی ادعاهای سیاسی را تکرار کرد و گفت: ایران از ذخایر اورانیوم غنی‌شده در سطح بسیار بالایی برخوردار است اما این به‌ خودی‌ خود به این معنا نیست که ایران دارای سلاح اتمی است. وی افزود: تا جایی که به آژانس مربوط است (البته باید هنگام اظهارنظرهای عمومی محتاط باشیم) ما هیچ‌گونه اطلاعات یا نشانه‌ای مبنی بر این‌که ایران از برنامه ساخت سلاح اتمی برخوردار است، نداریم. در عین حال ما به طرف ایرانی گفته‌ایم که این سطح از ذخایر مواد اتمی که به لحاظ فنی نزدیک به ساخت سلاح هسته‌ای است، در سطح جهانی پرسش‌برانگیز است و به همین خاطر از آنها خواسته‌ایم که به‌طور کامل با ما همکاری کنند. 
گروسی ابراز امیدواری کرد ظرف چند هفته آینده راهی تهران شود و اوضاع را روی ریل قرار دهد. گفتنی است ایران دو سال پس از خروج یکجانبه آمریکا از برجام و تعلل طرف‌های اروپایی در عمل به تعهدات‌شان در این توافق، گام‌هایی را تحت نظارت آژانس برای کاهش تعهداتش برداشت تا توازن در اجرای این توافق را برقرار کند. جمهوری اسلامی ایران همواره تاکید کرده که تدابیر صورت‌گرفته برگشت‌پذیر بوده و هر زمان که سایر طرف‌ها به‌طور کامل به تعهدات ‌خود عمل کنند، ایران نیز متقابلا رفتار خواهد کرد. ایران پس از امضای برجام در سال ۱۳۹۴ با هدف لغو تحریم‌های ظالمانه، به‌عنوان کشوری مسئولیت‌پذیر، تعهدات خود را بدون عیب و نقص اجرا کرد و این مسأله در ۱۶ گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مورد تایید قرار گرفت اما پس از ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید، تحریم‌هایی که به واسطه برجام رفع شده بود، با تصمیم یکجانبه وی برای خروج از این توافق در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷(۸ می ‌۲۰۱۸) بازگردانده شد. جمهوری اسلامی ایران سال ۲۰۱۸ سازوکار حل اختلاف را در چارچوب کمیسیون مشترک برجام در سطح وزیران امور خارجه اعضای باقیمانده در این توافق فعال کرد. در نتیجه این نشست، طرف‌های عضو برجام با صدور بیانیه‌ای، ۱۱ تعهد را برای جبران خسارت‌های اقتصادی ناشی از اقدام یکجانبه آمریکا مطرح کردند اما اجرای نامتوازن این توافق از یک طرف و فشارهای ناشی از اعمال و تشدید تحریم‌های یکجانبه آمریکا از طرف دیگر، باعث شد تا یک سال پس از خروج آمریکا از برجام، شورای‌ عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران تصمیماتی در راستای متوقف‌کردن گام‌به‌گام اجرای اقدامات داوطلبانه تعهدات هسته‌ای با اعطای فرصت‌های ۶۰روزه به دیپلماسی اتخاذ کند. ایران تا یک سال پس از خروج آمریکا از برجام به تمام تعهداتش ذیل این توافق عمل کرد تا به کشورهای اروپایی که وعده می‌دادند آثار خروج واشنگتن از توافق را جبران می‌کنند، فرصت دهد که برای تحقق این وعده تلاش کنند اما با توجه به این‌که کشورهای اروپایی به وعده‌های‌شان عمل نکرده‌اند، ایران نیز در چند گام تعهداتش ذیل برجام را کاهش داد. دولت دموکرات جو بایدن پس از روی کار آمدن در ژانویه ۲۰۲۱، اقدام یکجانبه دولت سابق این کشور را برای خروج از توافق ایران و گروه ۵+۱ محکوم کرد اما همچنان سیاست‌های فشار حداکثری دولت دونالد ترامپ را در پیش گرفته است. در واقع، تجربه نشان داده که کاخ سفید با وجود ادعای دیپلماسی، اراده لازم را برای تصمیم‌گیری در زمینه بازگشت به برجام و جبران سیاست شکست‌خورده دولت ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا علیه ایران ندارد. مذاکرات برای ازسرگیری اجرای برجام در هشت دور با حضور نمایندگان گروه ۴+۱، اتحادیه اروپا و ایران در وین برگزار شد. هیات آمریکایی نیز به‌صورت غیرمستقیم در گفت‌‌وگوها حاضر بود اما نتیجه مذاکرات به‌دلیل عواملی همچون تناقض در رفتار، تعلل در تصمیم‌گیری، زیاده‌خواهی و طرح درخواست‌های جدید از سوی آمریکا معطل ماند. ایران به‌عنوان کشوری مسئولیت‌پذیر همواره اعلام کرده که برای عقد توافقی پایدار و قابل اتکا که تحریم‌ها را به نحوی تضمین‌شده رفع کند و موضوعی به‌عنوان اهرم فشار جهت استفاده علیه ایران در آینده باقی نماند، آمادگی دارد.

دیگر خبرها

  • ادعای یک نشریه انگلیسی : بایدن در حال بررسی گزینه احیای برجام است
  • بایدن در حال بررسی گزینه احیای برجام است!
  • بررسی آخرین دستاورد‌های حوزه پایداری انرژی
  • وزیر خارجه روسیه : مسکو از طریق کانال‌های دیپلماتیک به تل آویو اطلاع داده که تهران خواهان افزایش درگیری نیست
  • آخرین دستاوردهای حوزه پایداری انرژی بررسی شد
  • بررسی آخرین دستاورد‌های حوزه پایداری انرژی در کنفرانس بین‌المللی تاب‌آوری انرژی و پایداری
  • هیچ رفتاری را که سبب خدشه به تعامل ما با آژانس شود نمی‌پذیریم/ مدیرکل بین برجام و پامان تفکیک قائل شود
  • بازدید منظم آژانس از تاسیسات هسته‌ای ادامه دارد
  • اسلامی: بازدید منظم آژانس از تأسیسات هسته‌ای/ نظارت ۱۲۰ بازرس
  • استوری جدید گروسی با تگ ایران