Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بی باک نیوز»
2024-04-19@17:50:02 GMT

برخورد با ۹۷ تخلف زیست‌محیطی در استان تهران

تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۱۶۶۶۰۱

برخورد با ۹۷ تخلف زیست‌محیطی در استان تهران


فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان تهران از اهم اقدامات این واحد همزمان با مراسم رونمایی از بخشی از کشفیات یگان حفاظت محیط زیست استان در نیمه نخست سال جاری خبر داد.

به گزارش بی‌باک به نقل از سایت اطلاع رسانی محیط زیست استان تهران(سامات)، نقی میرزاکریمی با اشاره به اینکه در شش ماهه نخست سال جاری  مجموعا با ۹۷ مورد تخلف زیست محیطی برخورد شده، اظهار کرد: بر همین اساس در طی این مدت ۱۲۴ نفر دستگیر و به مراجع قضایی معرفی شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: این تخلفات شامل شکار غیرمجاز، زنده گیری پرندگان، شکار و صید آبزیان، تعلیف غیرمجاز و نگهداری حیات وحش زنده و یا تاکسیدرمی شده است.

میرزاکریمی با اشاره به کشف و ضبط تعداد ۶ هدمانت قوچ و کل در مغازه ای در سطح شهر تهران  که برای تزیین داخل مغازه استفاده می شده، افزود: با توجه به اینکه نگهداری اجزاء حیات وحش بدون مجوز سازمان حفاظت محیط زیست جرم بوده، متخلف پس از تشکیل پرونده به مراجع قضایی معرفی شد.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان تهران همچنین به کشف و ضبط ۷ قبضه سلاح در طی این مدت اشاره داشت و گفت: ۲۶ مورد شروع به شکار و صید غیرمجاز، کشف و ضبط ۹۱ عدد چوب چرخ با قلاب ماهیگیری و تعدادی از انواع سالیک و تور ماهیگیری و نیز اجزاء حیوانات دیگر مانند یک تخته پوست خرس و پنجه شیر از دیگر کشفیات یگان حفاظت در این مدت بوده است.

وی با بیان اینکه مطابق قانون هزینه ضرر و زیان این گونه ها جمعا در حدود ۶ میلیارد ریال می باشد، تصریح کرد: با توجه به اینکه تعدادی از پرونده ها هم اکنون در مراجع قضایی در حال رسیدگی است، بر همین اساس همه این مبلغ تاکنون پرداخت نشده است.

میرزاکریمی یکی از نکات مهم در اینخصوص را کاهش چشمگیر ۳۰ درصدی جرایم شکار و صید غیرمجاز در شش ماهه نخست سال نسبت به مدت مشابه در سال گذشته دانست و افزود: بر اساس مصوبه شماره ۳۸۰ شورایعالی محیط زیست مبنی بر افزایش جریمه شکار و صیر غیر مجاز خوشبختانه نه تنها شاهد کاهش چشمگیر جرایم شکار و صید بوده ایم بلکه تکرا جرم و همچنین درگیری مسلحانه متخلفان در برابر ماموران اجرایی را شاهد نبوده ایم.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان تهران در ادامه با بیان اینکه از ابتدای سال تاکنون ۱۵ مورد آتش سوزی در مناطق تحت مدیریت استان تهران داشته ایم، گفت:به لحاظ وسعت منطقه شمیرانات بیشترین و به لحاظ تعداد نیز بیشترین آتش سوزی مربوط به منطقه پارک های ملی خجیر و سرخه حصار در مجموعه حفاظتی جاجرود بوده است.

میرزاکریمی ادامه داد: عمدتا این آتش سوزی ها  به علت سهل انگاری و بی توجهی عوامل انسانی به نکات ایمنی بوده که خوشبختانه با اقدام به موقع محیط بانان منطقه اطفاء شدند.

وی با اشاره به اینکه طی مکاتبات و هماهنگی های انجام شده آمادگی حضور بالگرد نیز در منطقه فراهم بوده اظهار کرد: خوشبختانه در آتش سوزی های رخ داده در مناطق تحت مدیریت استان نیازی به حضور بالگرد نبوده و عمده آتش سوزی ها توسط محیط بانان مهار و در مواردی هم با همکاری آتش نشانی و سایر دستگاهها اطفاء شده است.

میرزاکریمی با بیان اینکه  کل مساحت آتش سوزی در مناطق در حدود ۵۰ هکتار بوده است، اظهار داشت: در این آتش سوزی ها عمدتا پوشش های گیاهی مرتعی و یکساله و در مواردی هم گیاهان چند ساله دچار حریق شدند.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان تهران در بخشی از سخنان خود در خصوص برخورد بازار خرید و فروش پرندگان خلیج فارس با اشاره به انجام ماموریت های متعدد جهت پایش و برخورد با خرید و فروش حیات وحش در این مرکز گفت:خرید و فروش گونه های بومی خط قرمز محیط زیست بوده و در اولویت برنامه های کاری یگان حفاظت محیط زیست استان قرار دارد که خوشبختانه تا حدود قابل توجهی این موضوع کنترل شده و اگر در اینخصوص خرید و فروشی صورت گیرد بصورت زیرزمینی است.

وی افزود: بخش عمده بازار خلیج فارس هم مربوط به گونه های غیربومی و خارجی است که باید توسط شرکت ساماندهی مشاغل شهرداری تهران ساماندهی و نظارت شوند.

میرزاکریمی در خصوص بازار خرید فروش پرندگان خلیج فارس ۲ با بیان اینکه این بازار در حوزه قضایی شهرستان ری قرار دارد و فاقد مجوز زیست محیطی است، اظهار کرد: این موضوع به شهرداری ابلاغ و گزارش آن به مرجع قضایی داده شده است.

وی افزود: یگان حفاظت محیط زیست استان تهران و شهرستان ری در هفته گذشته  با دستور قضایی، اخطاریه مهلت دار مبنی بر جمع آوری و پلمب این مرکز را تا تعیین تکلیف نهایی به این مرکز ابلاغ کرد و همچنین تعدادی از گونه های بومی را نیز از این مرکز جمع آوری کرد.


منبع: بی باک نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bibaknews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بی باک نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۱۶۶۶۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لایروبی آبشخور‌های مناطق حفاظت محیط زیست لرستان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان لرستان، محسن امیری گفت: با هدف پیشگیری، کنترل و کاهش بیماری‌های مشترک میان دام‌های اهلی و حیات وحش به ویژه بیماری تب برفکی و طاعون نشخوارکنندگان کوچک، آبشخور‌های مناطق تحت مدیریت حفاظت محیط زیست لرستان لایروبی، شست و شو و ضدعفونی شد.

وی اظهارداشت: سالانه بیش از دو میلیون دام سبک داخل و خارج مناطق تحت مدیریت حفاظت محیط زیست استان از طرف دامپزشکی علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک واکسیناسیون و مایه کوبی می‌شوند.

 رئیس اداره حفاظت و مدیریت بر حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست لرستان با اشاره به لزوم پیشگیری از عوامل تهدید کننده جمعیت حیات وحش گفت: در حفاظت از زیستگاه‌ها و گونه‌های مختلف جانوری باید هوشمندانه و تخصصی عمل کنیم.

لرستان بیش از ۳۰ درصد تنوع زیستی کشور را در خود جای داده است.

دیگر خبرها

  • ۱۴۴ متخلف زیست محیطی دستگیر شدند
  • لایروبی آبشخور‌های مناطق حفاظت محیط زیست لرستان
  • آمادگی ایران برای جلوگیری از فجایع زیست محیطی
  • شناسایی ۶۲ واحد آلاینده در مه ولات
  • بهره برداری از پاسگاه محیط بانی صیدوا در مهدیشهر
  • پایش زیست محیطی مشترک واحد تولیدآلیاژ در شوط
  • تخریب ساخت و ساز غیرمجاز در منطقه حفاظت شده فومن
  • دستگیری ۷۰۳ شکارچی و صیاد متخلف در سال گذشته
  • دستگیری ۷۰۳ شکارچی و صیاد متخلف در استان خوزستان
  • اجرای ۲۰ برنامه در هفته زمین پاک استان