دفاع مقدس کلید «وحدت» در کشور/ جنگ ما جنگ مردمی بود/ ما هرچه داریم از دفاع مقدس است
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۱۶۷۹۰۴
به گزارش گروه حماسه و جهاد امتداد، سردار سرتیپ بسیجی «بهمن کارگر» رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس در گفتوگویی با روزنامه شرق به بررسی ابعاد مختلف فعالیتهای بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس و چگونگی روند انتشار اسناد دفاع مقدس پرداخته است که در ادامه بخش اول این گفتوگوی تفصیلی از منظر مخاطبان میگذرد: شرق: در نامش انگار وظیفهاش تعریف شده؛ «بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاعمقدس».
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
یکی از مشکلات این بود که تا چند سال پیش، سازمانی که متولی اسناد و مدارک دفاعمقدس باشد، نداشتیم. قبلش پژوهشگاه علوم و معارف دفاعمقدس بود و کار سندی میکرد. در ارتش، سپاه، جهاد سازندگی، وزارت خارجه، وزارت اطلاعات، دولت و مجلس اسنادی موجود هستند ولی اینکه سازمانی باشد که متولی اینها باشد و بتواند اینها را تجمیع کند و دستورالعملهایی برای اینها بنویسد و بگوید این اسناد چقدرش قابل انتشار است و چه مقدار قابل انتشار نیست، نبود. ولی سازمان اسناد و مدارک دفاعمقدس در ستاد کل تصویب و بعد از آن تشکیل شد. سرلشکر فیروزآبادی، رئیس وقت ستاد کل نیروهای مسلح، در سخنرانی سال ١٣٩٣ اعلام کردند دیگر در دفاعمقدس سند طبقهبندیشده و غیرقابل انتشار نداریم. منظور این است که اسنادی که در اختیار داریم میتوانیم منتشر کنیم. اما انتشار سند به ماهو سند، مشکلی را از مشکلات حل نمیکند. برخی اسناد به هم پیوستگی دارد. یکی از کارهایی که در سازمان اسناد داریم انجام میدهیم تاریخ شفاهی است. من چندی پیش بازدیدی داشتم از دوستان «جنگال» (جنگ الکترونیک) که در زمان دفاعمقدس کارهای فوقالعادهای کردند. آن زمان معجزه اتفاق افتاده بود که توانستند مکالمات ارتش عراق را رمزگشایی کنند؛ درصورتیکه سیستمهای پیشرفته داشتند. دولتهای پیشرفته امکاناتی به عراق داده بودند که مکالماتشان رمزی باشد ولی این بچهها توانسته بودند آن رمزها را کشف کنند که تابهحال منتشر نشده است. در آن بازدید گفتیم آماده انتشار باشید که نسل امروز اینها را بدانند. کار دیگری که الان شده ٥٦ پروژه اصلی دفاعمقدس را کار کردیم که این پروژهها قرار بود موزه دفاعمقدس و انقلاب اسلامی را تشکیل دهند. این ٥٦ پروژه همه ابعاد و رستههای جنگ را منتشر میکنند. ضمن اینکه این اسناد منتشر میشوند، به تصویر هم کشیده خواهند شد و در مراکز فرهنگی جا پیدا خواهند کرد. ما امیدواریم در هفته دفاعمقدس سال آینده این پروژهها تمام شوند. فکر میکنم صدها جلد کتاب خواهند شد. ما انشاءالله از بین این ٥٦ پروژه، تاریخ توصیفی جنگ را هم خواهیم نوشت.
بیشتر منظورم درباره عملیاتهاست. ببینید دایرهالمعارف دفاعمقدس را که تهیه میکنیم، استانی مینویسیم. یعنی خوزستان در جنگ، ایلام در جنگ و… . وقتی نقش یگانها و مردم و پشتیبانی را معلوم میکنید، مسئله عملیاتها هم روشن میشود. آنقدر ما نورانیت در دفاعمقدس داریم و آثار آن درخشان است كه معتقدم هنوز نتوانستهایم عظمت و ابتکارات دفاعمقدس را نشان دهیم. ما هرچه امروز داریم از دفاعمقدس داریم. ما در هر بعدی که توانستهایم موفق باشیم از دفاعمقدس بوده. در دفاعمقدس واردکننده سیمخاردار بودیم ولی امروز دنیا میخواهد جلوی ما را بگیرد که در انرژی هستهای و سایر علوم پیشرفت نکنیم. همان صحبتهایی که مقام معظم رهبری در حرم رضوی داشتند؛ اینکه امروز موشکهایی که در جبهه مقاومت شلیک میشود موشکهای ایران هستند، یعنی ما که سیمخاردار وارد میکریم امروز موشک در سطح بالا تولید میکنیم. پزشکی و هنر و… قبل از جنگ و بعد از جنگ را ببینید؛ دفاعمقدس عظمتی دارد که باید به آنها بپردازیم. مقام معظم رهبری اشارهای فرمودند که تلخیها و ناکامیهای دفاعمقدس را هم بگویید. همین را میخواهم بگویم. برای صحبت درباره برخی عملیاتها انگار مقاومتی وجود دارد.ببینید ما پیروزی داشتیم و عدم پیروزی هم داشتهایم.
خب همین کلمه عدم پیروزی که شما میگویید؛ یا اینکه گفته میشود عدمالفتح. فلسفه استفاده از این کلمات چیست؟ یک موقعی دشمن به ما حمله میکند و ما عقبنشینی میکنیم که میشود شکست. در تعریف نظامی این است که مثلا به ما حمله میکنند و مواضعمان را از دست دادیم. اینکه مثلا بگویند در جنگ شکست خوردید؛ خب یعنی اینکه هنوز که جنگ دارد تمام میشود شما مقدار زیادی از زمینهایت دست دشمن است و آنها غالباند. چرا میگوییم عدم پیروزی یا عدمالفتح داشتیم؟ چون ما حمله کردیم. در کربلای٤ و خیبر ما حمله کردیم. بهنظر من از نظر تعریف، همین عدم پیروزی درست است. یکموقعی دشمن مواضع ما را میگیرد و زمانی هم ما حمله میکنیم مواضع دشمن را بگیریم و توفیق نداریم و عدم توفیق بوده. نباید روی کلمات خیلی حساسیت داشته باشیم. ما که نمیخواهیم روحیه مردم را خراب کنیم. این امنیت ملی است و در تاریخ میماند. بله باید بیاییم بگوییم در کربلای٤ چه اتفاقی افتاد که پیروز نشدیم. در خیبر و بدر پیروزی زیاد داشتیم؛ یا چرا در مرصاد دشمن توانست تا اسلامآباد بیاید و… . این هیچ اشکالی ندارد. اما معتقدیم جای این کارها ابتدا در جلسات نخبگی است؛ یعنی در دانشگاهها بین نخبگان پخته شود و بعد بیاید در تلویزیون و برنامه عمومی گفته شود. اولا متخصصان باید بیایند صحبت کنند؛ کسی که در دفاعمقدس نبوده و فقط روی کتابها خوانده نمیتواند درباره آن عدم پیروزی صحبت کند. فرماندهان آن زمان که هستند باید بیایند و با توجه به اتفاقات آن زمان و مستندات توضیح دهند. اصلا هیچ انسداد یا انحصاری نداریم بلکه درباره روش بحث داریم که عرض کردم. این وضع را قبول ندارم و نمیتوانیم اجازه دهیم که در صداوسیما یا روزنامهها فرماندهان دفاعمقدس را به محاکمه بکشند. چند سال پیش برخی فرماندهان جنگ را آورده بودند؛ روش برخوردشان حالت محاکمهای بود و ما گفتیم این غلط است. روش برخورد باید روشی باشد که بیایند و بحث علمی و عملیاتی و با توجه به اسناد کنند. اگر رزمندههای ما پیروز شدند از آنِ همه مردم است و اگر عدمالفتح داشتند آن هم متعلق به همه مردم است.
ولی بالاخره باید به این موضوعات هم پرداخته شود. حرف شما را که باید به اینها بپردازیم قبول دارم ولی باید مستند بپردازیم. یکی از مسائل هم این است که مسائل روز سیاسی و جناحی کشور را دخیل در آن مسئله نکنیم. این خودش میشود تحریف و انحراف. ما از این نگرانیم که مثلا وقتی درباره کربلای٤ صحبت میکنیم به جای اینکه به اصل عملیات و اینکه چرا موفق نشدیم، بپردازیم؛ میآییم آقای فلانی را متهم میکنیم که امروز در جناح ما نیست. این انحراف است و باید به اصل آن بپردازیم. عملیاتهای دفاعمقدس در دانشگاههای جنگ تدریس میشود و روی آن با حضور فرماندهان بحث میشود. ما اینها را کمکم باید وارد دانشگاههای دیگر هم کنیم و آنجا بحث کنیم و بعد از آن در سطح عمومی بیاوریم و در تاریخ بنویسیم. در تاریخ دفاعمقدس نباید تحریف باشد؛ بلکه باید واقعیتها با اسناد و مدارک ثبت شود تا برای آیندگان بماند چون درس عبرت میشود. اینکه میگوییم در فلان عملیات موفق بودیم عوامل موفقیت معلوم میشود و جایی که موفق نبودیم هم علل عدم توفیقمان به دست میآید و هر دو میشود درس برای آینده. جنگ ما جنگ مردمی بود چون همه آمدند و اگر مردم نبودند در دفاعمقدس پیروز نبودیم. این نظام تا زمانی توفیق دارد که مردم پشتیبانش باشند که الحمدالله هستند. امام و مقام معظم رهبری توکلشان اول به خداست و بعد تکیهشان به مردم. امام و مقام معظم رهبری واقعا مردم را بهعنوان تکیهگاه قبول دارند و مردم هم قبولشان دارند چون متوجه میشوند و ارتباط برقرار شده است. بنابراین درباره این مسائل هم براساس روشی که عرض کردم باید عمل شود. شما گفتید که مثلا در کربلای٤ فلانی را که در جناحشان نیست، متهم میکنند؛ اما خب همان فلانی هم اشخاص دیگری را متهم میکند.
اینها غلط است.
ادامه دارد … true برچسب ها :این مطلب بدون برچسب می باشد.
trueمنبع: امتداد نیوز
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.emtedadnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «امتداد نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۱۶۷۹۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
آیتالله علمالهدی: پیروی جوانان از سیره شهدا رمز اعتلای کشور است
به گزارش قدس خراسان به نقل از پایگاه اطلاع رسانی آیت الله علم الهدی، آیت الله سید احمد علم الهدی در دیدار با سردار سرتیپ بهمن کارگر رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس که به میزبانی دفتر نماینده ولی فقیه در استان برگزار شد، اظهار کرد: موضوع ترویج معارف جنگ تحمیلی را نباید دست کم گرفت؛ این مأموریتی است که روحیه شهادت طلبی و از خود گذشتگی را در بین اقشار مختلف مردم و به خصوص جوانان تقویت میکند و ثمره آن، ترویج روحیه جهادی و اعتلای کشور است.
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی افزود: نهاد مقدس حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس، حلقه واصل و خط مقدم انتقال سیره شهدا به نسلهای بعدی است تا این فرزندان عزیز ما که عهده دار آینده کشور و انقلاب هستند، پیرو همان طریقتی باشند که شهدای ایران اسلامی با توسل به آن، کشور را از گزند هجمه همه جانبه دشمن حفظ کردند.
وی با بیان اینکه انقلابی بودن و انقلابی ماندن جامعه در گرو تداوم فرهنگ دفاع مقدس است، خاطرنشان کرد: بعد از پایان جنگ تحمیلی، به تدریج این فکر در ذهن برخی افراد ایجاد شد که اگر دوباره هجمه ای به تمامیت ارضی ایران اسلامی صورت بگیرد، شاید نسل دهه شصت و هفتاد نتواند به اندازه نسل طلایی جنگ از امانت انقلاب صیانت کند. با این حال، موضوع دفاع از حرم و پس از آن دفاع از امنیت و سلامت به همه ثابت کرد که نسل آینده کشور نه تنها کم از شهدای دفاع مقدس ندارد بلکه در برخی عرصهها، از نظر ایمان و باور بر آنها پیشی گرفته است.
علم الهدی ادامه داد: نمونه شخصیتهایی مانند شهید محسن حججی، طلایه دار نسلی بودند که نشان اقتدار آنها را امروزه نه فقط در عرصه دفاعی و نظامی بلکه در ساحتهای مختلف علمی، فرهنگی و حتی اقتصادی و جهادی شاهد هستیم.
موزه دفاع مقدس، سنگر ترویج فرهنگ ایثار و شهادت
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی موزههای دفاع مقدس را سنگرهای ماندگار ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در هر استان خواند و بیان کرد: این خیلی مهم است که شما متمرکز بر کار فرهنگی باشید اما تحقق چشم اندازهای فرهنگی منوط به فراهم کردن برخی زیرساخت هاست. موزههای دفاع مقدس و یادمانهای شهدا، دو زیرساخت اصلی در عرصه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت هستند و به موازات استمرار این پروژههای عمرانی در اقصی نقاط کشور، مطالبه برحق مردم در خراسان رضوی این است که موزه دفاع مقدس در این استان به قید فوریت تکمیل شود.
وی گفت: اهمیت موزه دفاع مقدس در خراسان رضوی به پذیرش میلیونها زائری است که همه ساله به قصد زیارت بارگاه منور رضوی راهی مشهدالرضا (ع) میشوند. بخش قابل توجه از این شمار را هم زائران خارجی تشکیل میدهند که اگر موزه دفاع مقدس استان نیز به بهره برداری برسد، میتواند توفیق این زیارت را با پیوست فرهنگی مرتبط مضاعف کند.
زائران سالانه راهیان نور، افزون از ۴ میلیون نفر
رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس نیز ضمن ارائه گزارشی از اقدامات این بنیاد در توجه به مسائل فرهنگی و زیرساختی با محوریت ترویج معارف دفاع مقدس گفت: در موضوع تکمیل پروژه موزه دفاع مقدس در خراسان رضوی، تکالیف دستگاهها مشخص است و همه مسئولیت دارند. در این شرایط، خوشبختانه با پیگیریهایی که اخیراً در دستورکار قرار گرفته، مدیریت شهری در مشهد با جدیتی بیشتر از قبل برای تکمیل پروژه وارد میدان شده است و امیدواریم تا در آینده نزدیک، بخشهای نمایشگاهی موزه پذیرای علاقه مندان باشد.
وی با تأکید بر ضرورت توجه به کاروانهای اعزام زائران راهیان نور و بازسازی زیرساختهای زیارت اعم از جادهها و مراکز اسکان گفت: اگر چه تا پیش از کرونا، جمعیت زائران راهیان نور در کشور بیش از ۷ میلیون نفر در سال بود اما شیوع ویروس کرونا باعث شد تا برای حفظ سلامتی مردم، کاروانهای اعزام حدود دو سال فعالیت نداشته باشند. با این حال، هم اکنون فرآیند زیارت مناطق عملیاتی جنوب دوباره در حال رونق است و با افزایش ۲۰ درصدی در سال جاری به بیش از ۴ میلیون نفر رسیده است.