Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-25@15:00:25 GMT

ماه صفر؛ ماه مظلوم

تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۱۶۹۰۹۴

ماه صفر؛ ماه مظلوم

خبرگزاري آريا- پناه بردن انسان نيازمند و ضعيف به درگاه خدا از شر شياطين، صدقه دادن، دعا، نذر و غيره در همه ايام لازم بوده و مختص زمان و مکان خاصي ندارد.

استاد مرحوم علي‌اکبر غفاري صفت(ره) محدّث بزرگ و رجال‌شناس معروف معاصر که نامش بر اهل علم و حديث و روايت پرآوازه است، سر کلاس «درايه‌الحديث» در دانشگاه امام صادق(ع) در نقد و بررسي برخي احاديث مي‌گفت (نقل به مضمون): روزي نبي مکرم اسلام (ص)به اتفاق علي‌ابن‌ابيطالب(ع) و صحابه در مسجدالنبي(ص) که چند درب داشت، نشسته و درباره اهل بهشت سخن مي‌گفتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



در ادامه صحبت يکباره رسول گرامي اسلام(ص) با اشاره به يکي از درهاي مسجد فرمودند: تا چند لحظه ديگر از اين درب، فردي وارد مسجد مي‌شود که او قطع به يقين اهل بهشت است!

پس از اين کلام پيامبر(ص)، کمي سر و صدا ميان حاضران ايجاد شد و همه با تعجب و از سر کنجکاوي پرسيدند: يعني با حضور علي(ع) در مجلس، آن فرد چه کسي مي‌تواند باشد؟

در اين ميان يکي از دو نفر از افراد معلوم‌الحال حاضر در مسجد، آرام از درهاي ديگر به بيرون رفتند تا از دري که پيامبر(ص) اشاره فرموده بود، دوباره وارد مسجد شوند!

اين صحنه را که رسول خدا(ص) ديد، بلافاصله پس از خروج ايشان فرمود: اکنون از اين درب، نه يک نفر بلکه چند نفر وارد خواهند شد که منظور من از اهل بهشت يکي از ايشان است نه همه آنان! و آن کسي است که وارد شده و خروج ماه آذار (يا همان اتمام ماه صفر) را به من خبر خواهد داد!

 استاد ما نقل مي کرد پس از اين قضيه، از همان دري که پيامبر(ص) اشاره کرده بود، همان افرادي که خارج شده بودند، بي‌خبر از آن اماره و اشاره، وارد شده و ساکت در گوشه‌اي نشستند اما فقط يک نفر از ايشان وارد شد، ايستاد و پايان ماه صفر را خبر داد و آن نبود جز صحابي وفادار ابوذر غفاري! و اين ماجرا درجهت معرفي يک الگوي اهل بهشت بود و اصلا ماه صفر موضوعيت نداشت!

همچنين استاد مي‌فرمود: همچنان که مي‌دانيد از ميان ماه‌هاي قمري، چهار ماه حرام است (رجب، ذي‌العقده، ذي‌الحجه، محرم) که حرمت و منزلت اين ماه‌ها نه تنها بعد از اسلام، بلکه قبل از اسلام در ميان اعراب جاهلي هم رعايت مي‌شد، به طوري که اعراب جاهلي با خوي وحشيگري‌هايي که داشتند و تمام ايام و ماه‌هاي سال را در حال جنگ و دعوا بودند، در ماه‌هاي حرام شمشيرهاي خود را غلاف کرده و از قتل، غارت، کشت و کشتار هم دست مي‌کشيدند!

 از طرفي با توجه به آن خوي توحّش جاهلي و نظر به اين که سه ماه از ماه‌هاي حرام پشت سر هم بوده و تحمل سه ماه آرامش را نداشتند، بنابراين اواخر محرم که مي‌شد، آنان لحظه‌شماري کرده و منتظر نخستين روز ماه صفر بودند!

به محض فرا رسيدن ماه صفر، شمشير از غلاف بيرون آورده و کشتارهاي فجيع و خونريزي‌هاي بي‌شمار انجام مي‌دادند.

به مرور با گذشت زمان همين مسئله در خاطره مردم، ذهنيتي مبني بر نحس بودن ماه صفر ايجاد کرده و ايشان همواره ماه صفر را ماه کشت و کشتار، بد يمن، نحس و پر از بلا مي‌دانستند در حالي که اين رويه، شيوه جاهليت بوده و نبايد پس از اسلام ادامه پيدا کند و مردم همچنان در جهل و خرافات باقي بمانند.

استاد محدّث پس از نقل چند موارد ديگر، مي فرمود: متأسفانه برخي از محدّثان و رجاليون، بدون توجه به شأن نزول احاديثي همچون خبر ياد شده، اين اخبار و روايات را به ماه صفر ارتباط داده و بعدها با کنار هم قرار دادن پيشينه تاريخي و روايات ضعيف ديگر مبني بر بشارت خروج ماه صفر و ورود ماه ربيع، ماه صفر اين ماه مظلوم را پر از بلا، نحس و سنگين قلمداد کرده‌اند!

قرار گرفتن اربعين، رحلت پيامبر(ص) و شهادت امامين حسن و رضا عليهما‌الاسلام، زمينه پذيرش اين مسئله در ذهن و دل مسلمانان به ويژه شيعيان تسهيل گشته و احياناً همزماني يکي دو رخداد ناگواري با اين ماه که در هر روز و ماهي غير از اين ماه نيز ممکن است اتفاق بيافتد، نحوست آن به يک اعتقاد خرافي و امر قطعي تبديل شده و هر ساله به جاي مبارزه با اين پديده خرافي، خداي ناکرده با دامن زدن برخي به اين گونه مسائل، جامعه اسلامي به مدت دو ماه به تعطيلي و رکود کشانده شده است!

 در پايان اين استاد حديث‌شناس خبره مي‌فرمود: ما هيچ خبر و روايت معتبري دال بر نحوست و سنگيني اين ماه يا بشارت ماه ربيع در دست نداريم.

متأسفانه با رسوخ باورهاي غلط که شيطان هم کمک کرده، نحوست ماه صفر، آن چنان به اعتقاد باطل و خرافي‌هايي تبديل شده که زدون آن از ذهن مردم به آساني ممکن نيست.

اکنون مردم هر ساله آغاز ماه صفر، عزا و خروج آن را جشن مي‌گيرند و به هنگام ورود و خروج آن به صدقه و نذر و قرباني روي مي‌آورند.

پناه بردن انسان نيازمند و ضعيف به درگاه خدا از شر شياطين، صدقه دادن، دعا، نذر و غيره در همه ايام لازم بوده و مختص زمان و مکان خاصي ندارد.

حسن خودروان

دانش‌آموخته دانشگاه امام صادق (ع) و سرپرست دانشگاه پيام نور واحد شهرستان آبيک


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۱۶۹۰۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حماس: قصد خروج از قطر را نداریم

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، ولید الکیلانی در گفت وگو با شبکه العربیه، افزود: به دنبال مکان اقامت جایگزین به جای قطر نیستیم.

وی درباره مذاکرات آتش بس و مبادله اسیران با رژیم صهیونیستی نیز، گفت: حماس چهار پیشنهاد را در این باره به میانجی‌ها ارائه کرده است ولی (رژیم) اسرائیل خواستار برقراری آتش بس و ادامه مذاکرات نیست.

به گزارش ایرنا، روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» روز شنبه ادعا کرد که جنبش حماس حداقل با دو کشور منطقه برای انتقال دفتر سیاسی این جنبش از دوحه گفت وگو کرده است.

این روزنامه آمریکایی به نقل از منابع دیپلماتیک ادعا کرده بود که اقدام حماس برای انتقال دفتر سیاسی این جنبش به خارج از دوحه در نتیجه فشار مصر و قطر بر این جنبش با هدف کاهش شروط مذاکره با رژیم اسرائیل انجام می‌شود.

وال استریت ژورنال نوشته بود که اگر حماس قطر را ترک کند مذاکرات دستیابی به آتش‌بس در نوار غزه و آزادی ده‌ها اسیر صهیونیست در غزه، ممکن است به شکست منجر شود.

سخنگوی وزارت خارجه قطر روز سه‌شنبه تاکید کرد: تا زمانی که میانجیگری قطر در مساله غزه ادامه دارد، دلیلی برای بسته شدن دفتر حماس در دوحه وجود ندارد.

«ماجد محمد الانصاری» افزود: سران حماس در دوحه حضور دارند و محدودیتی برای ورود و خروج آنها از قطر وجود ندارد.

وی با بیان اینکه هیات‌های مذاکره کننده اکنون در قطر حضور ندارند، گفت: تلاش می‌کنیم با کمک همه طرف‌ها به راه حلی که مورد قبول همه باشد، دست یابیم.

دیگر خبرها

  • لاپید خواستار خروج دو عضو شورای جنگ از کابینه شد
  • علت حمایت مردم ایران از ملت مظلوم فلسطین
  • ۱۵ عنوان برنامه هفته عقیدتی سیاسی در ساری اجرا می شود
  • روستا‌های حاشیه شیراز مظلوم‌ترین روستا‌های فارس هستند
  • حماس: قصد خروج از قطر را نداریم
  • رئیسی: برخی کشورها برای خدشه وارد کردن به روابط دوستانه تهران و اسلام‌آباد تلاش می‌کنند
  • برخی کشورها برای خدشه وارد کردن به روابط دوستانه تهران و اسلام‌آباد تلاش می‌کنند
  • برگزیدگان پویش همپای طوفان معرفی شدند
  • مسجد الاقصی به آغوش امت اسلامی بازخواهد گشت/ عمل به سنت رسول خدا(ص)؛ راهکار نجات مسلمانان
  • مردم پاکستان و ایران در پیکار خود با ظلم و دفاع از مظلوم در کنار هم هستند