Web Analytics Made Easy - Statcounter

جریان اصلاحات در حالی در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 96 از حسن روحانی حمایت کرد که در چشم‌انداز دورتر انتظار دارد پس از دولت حسن روحانی یک دولت اصلاح‌طلب روی کار بیاید. به همین دلیل نیز از هم اکنون اتاق فکرهای خود را فعال کرده تا با زمینه‌سازی در چهار سال آینده مقدمات تشکیل یک دولت اصلاح‌طلب را فراهم کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آفتاب‌‌نیوز : سرویس سیاسی-  اصلاح‌طلبان در اولین گام پس از انتخابات ریاست‌جمهوری سال 96 تلاش کردند با مسئولان عالی نظام و از جمله رهبری دیدار و گفت‌و‌گو کنند و خود را بیش از گذشته به هسته مرکزی نظام نزدیک کنند. این در حالی است که پس از رایزنی اسحاق جهانگیری به نمایندگی از اصلاح‌طلبان با رهبر انقلاب، رسول منتجب‌نیا قائم مقام حزب اعتماد ملی و محسن رهامی رییس انجمن مدرسین دانشگاه‌ها و عضو شورای عالی سیاستگذاری جریان اصلاحات نیز با رهبر انقلاب در یک جلسه خصوصی دیدار و گفت‌و‌گو کرده‌اند و دغدغه‌های اصلاح‌طلبان را با رهبری در میان گذاشته‌اند.
به گزارش آفتاب‌نیوز،به نظر می‌رسد یکی از دلایل رایزنی اصلاح‌طلبان با مسئولان عالی نظام زمینه‌سازی برای ورود یک گزینه صد در صد اصلاح‌طلب به انتخابات ریاست‌جمهوری سال 1400 و جلوگیری از ممانعت نهادهای نظارتی است. اصلاح‌طلبان گمان می‌کنند اگر کاندیدای آنها برای انتخابات ریاست جمهوری سال1400 به هر دلیلی با موانع نظارتی روبه‌رو شود دوباره احتمال اینکه از یک اصولگرای معتدل مانند علی لاریجانی حمایت کنند وجود دارد. در نتیجه اصلاح‌طلبان به دنبال این هستند که در موقعیت انتخاب بین یک راست‌گرای تندرو و یک راست‌گرای معتدل قرار نگیرند تا مجبور نشوند دوباره مانند سال92 از چپ‌ترین گزینه راست حمایت کنند. 
اتاق فکر جریان اصلاحات در شرایط کنونی با سه چالش مهم مواجه است. نخست اینکه موانع نظارتی اجازه ندهند گزینه اصلی جریان اصلاحات وارد انتخابات شود و اصلاح‌طلبان مجبور شوند از یک اصولگرای معتدل حمایت کنند. اصلاح‌طلبان به خوبی به این نکته آگاهی دارند که رویکرد علی لاریجانی با حسن روحانی از بسیاری از جهات با هم متفاوت است. علی لاریجانی از آشکار شدن فاصله‌اش با اصلاح‌طلبان هیچ ابایی ندارد و آن را به صراحت نیز نشان خواهد داد. دومین چالش مهم جریان اصلاحات در ادامه مسیر خود به رویکرد محمد رضا عارف مربوط می‌شود. عارف که با کناره‌گیری خود از انتخابات ریاست‌جمهوری سال 92، توانست به جایگاهی در بین اصلاح‌طلبان برسد، امروز رویکرد دیگری در پیش گرفته است. به نظر می‌رسد محمد رضا عارف که عملکردش در مدیریت فراکسیون امید با انتقادهایی مواجه شده است، انتظار دارد اصلاح‌طلبان به پاس ایثار بزرگش در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 92 همگی از وی در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 1400 حمایت کنند و وی را به عنوان گزینه نهایی خود معرفی کنند. این در حالی است که برخی از طیف‌های جریان اصلاحات انتقادهای جدی به عملکرد فراکسیون امید و محمد رضا عارف در مجلس دارند و معتقدند در شرایط فعلی مصلحت جریان اصلاحات ایجاب می‌کند که روی محمد رضاعارف برای ریاست جمهوری سرمایه‌گذاری سیاسی نکنند. این در حالی است که اگر اصلاح‌طلبان از عارف حمایت نکنند احتمال اینکه وی در روزهای نزدیک به انتخابات ریاست‌جمهوری رویکرد انفعالی به خود بگیرد وجود دارد و بدون شک این رویکرد انفعالی به شکاف و تشتت در جریان اصلاحات منجر خواهد شد. در نتیجه در شرایط کنونی جریان اصلاحات با نوعی رودربایستی با محمد رضا عارف برخورد می‌کند و از گرفتن موضع شفاف و صریح در قبال وی خودداری می‌کند. 
چالش سوم پیش‌روی جریان اصلاحات جدا شدن طیف رادیکال‌تر جریان اصلاحات از بدنه اعتدال‌محور این جریان در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری سال 1400 است. بدون شک طیف رادیکال‌تر جریان اصلاحات که در هشت سال دولت حسن روحانی سکوت کرده در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری سال 1400 با یادآوری روزهای خرداد 76 به دنبال بازگرداندن کشور به فضای دوم خرداد 76 خواهد رفت و تلاش می‌کند پیوند خود را با اصولگرایان معتدل بگسلد، رویکرد دوم خردادی در پیش بگیرد و هر گفتمانی که در تناقض با گفتمان اصلاحات آن هم از جنس دوم خردادی است را از دایره اجماع خود خارج کند. این در حالی است که این طیف به احتمال زیاد از اصلاح‌طلبان معتدل که با حسن روحانی اجماع کردند نیز فاصله می‌گیرد و با بیان اینکه اعتدال یک روش است و نه یک گفتمان تلاش خواهند کرد یک گزینه صد در صد اصلاح‌طلب را روی کار بیاورند. 
حسن روحانی برای اصلاح‌طلبان به منزله راست‌ترین گزینه چپ بود و اصلاح‌طلبان با یک استراتژی منطقی تلاش کردند با یک رویکرد اعتدالی حیات خود را دوباره به دست بیاورند تا بتوانند دوباره با یک دولت اصلاحات قدرت را در کشور به دست بگیرند. با این وجود جریان اصلاحات پس از سال92 مسیر خود را تغییر داده و در مسیر عقلانیت و اعتدال حرکت کرده است. اینکه آیا مسیر جریان اصلاحات در چهارسال دوم دولت حسن روحانی نیز به همین صورت خواهد بود بستگی به اتفاقاتی دارد که در آینده رخ خواهد داد.

منبع: آفتاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۱۷۲۴۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پایان ریاست قالیباف نزدیک است؟

مجتبی شاکری دبیر کل جمعیت جانبازان درباره اهمیت مشارکت حداکثری مردم در انتخابات دور دوم گفت: به طور قطع مردم همانند دوره نخست و حتی با قدرت بیشتری پای صندوق‌های رای خواهند آمد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، او ادامه داد: طبیعتا کسانی که در نامزدهایشان در دور نخست رای نیاوردند حضور پررنگی در انتخابات نخواهند داشت.

شاکری با اشاره به ترکیب هیات رئیسه مجلس آتی افزود: قطعا رای نمایندگان در فراکسیون نیرو‌های انقلاب نقش بسزایی در شکل گیری هیات رئیسه مجلس دارد.

دبیرکل جمعیت جانبازان گفت: معتقدم که دو جریان اصولگرای مجلس چالشی با یکدیگر ندارند و حدس میزنم که هیات رئیسه نیز ترکیبی از دو جناح اصولگرایی خواهد داشت.

او ادامه داد: نباید این تصور شکل بگیرد که جریان پیروز در هیات رییسه تمامی امور مجلس را به دست خواهد گرفت و البته ممکن است چهره جدیدی ریاست مجلس را عهده دار شود.

شاکری در پایان گفت: نباید با پیش داوری درباره مراکز قدرت مجلس فضا را متشنج و از رسالت اصلی آن دور کرد.

دیگر خبرها

  • راهبرد اصلاح طلبان برای مدیریت فضای داخلی مجلس دوازدهم/اعتراف تلویحی هم میهن: آشوب‌های ۷۸ کار دوستان ما بود!
  • سیاست خارجی ترامپ در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا
  • پایان ریاست قالیباف نزدیک است؟
  • ویکتور اوربان: با شرایط خاصی جنگ اوکراین در سال ۲۰۲۵ تمام می‌شود
  • نسخه جدید گروهک نهضت آزادی برای اصلاح طلبان
  • استارت انتخاباتی حجاریان!
  • ترامپ به فساد در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا متهم شد
  • باشگاه تراکتور: مذاکرات با چند گزینه پُرافتخار در جریان است
  • علاقه مردم آمریکا به انتخابات به کمترین میزان خود در ۲۰ سال گذشته رسید
  • پنج دغدغه بزرگ برای انتخابات ریاست جمهوری