Web Analytics Made Easy - Statcounter

قم- ایرنا- هرگاه سخن از پروژه های نیمه تمام استان قم به میان می آید، ناخودآگاه ذهن ها متوجه منوریل، مترو، فرودگاه، قطار سریع السیر تهران - قم - اصفهان، کمربندی 110 کیلومتری و بیمارستان های در حال ساخت می شود و بسیاری از مردم نیز علاقه مند به آشنایی با آخرین وضعیت این طرح ها می باشند.

به گزارش ایرنا، خبرگزاری جمهوری اسلامی استان قم از طریق سازمان مدیریت و برنامه ریزی این استان و سایر نهادها، گزارشی از آخرین وضعیت پروژه های کلان و مهم استان که به صورت نیمه تمام می باشد را دریافت کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


تا قبل از ورود به جزییات پروژه ها، لازم به یادآوری است که منوریل قم که حدود یک سال است متوقف شده و بنا بر شنیده ها، توسعه پیدا نمی کند و حتی احتمال تغییر کاربری آن نیز وجود دارد. علیرضا قاری قرآن معاون شهرسازی و امور زیربنایی شهردار قم در ابتدای سال جاری اعلام کرد: حدود 500 میلیارد تومان تاکنون برای منوریل هزینه شده است.
خط یک و 2 متروی شهری قم مصوب شورای ملی ترافیک کشور است، خط یک آن به طول 14 کیلومتر از انتهای منطقه قلعه کامکار تا ابتدای جمکران امتداد دارد که بخش قابل‌توجهی از مراحل راه‌اندازی آن به ‌صورت کامل انجام ‌شده است.
خط 2 مترو از منطقه فرهنگیان تا شهرک پردیسان می باشد که در صورت تکمیل، مناطق پردیسان، شهرک قدس، میدان مفید، دانشگاه قم، بلوار شهید صدوقی و بلوار امین را به ‌صورت کامل پوشش می‌دهد.
معاون شهرسازی و امور زیربنایی شهردار قم در هفته جاری اعلام کرد: تمام تلاش شهرداری بر این است که تا پایان سال 97 حفاری و تجهیز مترو به پایان رسیده و سال 98 مترو به طور رسمی در قم راه‌اندازی شود.
فرودگاه قم مربوط به بخش خصوصی است ولی بیش از 2 سال روند ساخت آن متوقف شده و مسئولان استان دنبال راهکارهایی برای رفع مشکل آن هستند.

*** آخرین وضعیت پروژه های نیمه تمام قم بر اساس گزارش سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان قم
** قطار شهری در قم(منوریل و مترو)
مطابق گزارش سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان قم، عملیات احداث قطار شهری قم شامل منوریل و مترو از سال 1389 آغاز شد، مترو شامل 2 خط به طول 32 کیلومتر در نظر گرفته شده که هر دو پروژه باید تا سال 1398 به پایان برسد.
برای این 2 پروژع قبل از برنامه پنجم توسعه یعنی در فاصله سال 82 تا 93، مبلغ 79 میلیارد تومان بودجه اختصاص پیدا کرد، در سال 90 تا 1394 نیز مبلغ 321 میلیارد تومان برای این 2 پروژه هزینه شده است.
از سوی دیگر، هزینه مصوب این 2 پروژه در سال 1395، مبلغ 65 میلیارد تومان و در سال 96 نیز مبلغ 54 میلیارد تومان بوده است.
بنابراین گزارش، این 2 پروژه برای تکمیل علاوه بر این مبالغ اعلام شده، 641میلیارد تومان دیگر اعتبار نیاز دارند که بیشتر آن مربوط به مترو می باشد.
لازم به توضیح است: عملیات اجرایی احداث خط A مترو قم در نیمه دوم سال 88 با اعتباری بالغ بر 11 هزار میلیارد ریال توسط قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) آغاز شد؛ راه اندازی خط مترو قم به 2 مرحله تقسیم بندی شده است که در مرحله نخست مسیر قلعه کامکار تا میدان مطهری و در مرحله دوم مسیر میدان مطهری تا ایستگاه مسجد مقدس جمکران راه اندازی می‌ شود.
همچنین، اجرای طرح منوریل قم از سال 1389 در بستر رودخانه قمرود قم آغاز شد که مرحله نخست این طرح از پارک سوار شمالی قم تا مصلای قدس است.
در طول مسیر 6.8 کلیومتری مرحله نخست طرح منوریل قم، هشت ایستگاه از جمله ایستگاه پایانه، فرهنگیان، امام موسی صدر، پل رضوی، پل شهید رجایی، شهید مطهری، مطهر و مصلا در نظر گرفته شده است.

** قطار سریع السیر تهران - قم - اصفهان
به گزارش سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان قم، پروژه قطار سریع السیر تهران - قم - اصفهان از دیگر پروژه های مهم و نیمه کاره استان می باشد که اکنون عملیات اجرایی آن، فعال می باشد.
عملیات اجرایی این پروژه از قبل از برنامه چهارم آغاز شده که تا سال 1390 مبلغ 89 میلیارد تومان برای آن هزینه شده است.
در سال 1390 تا 1394 نیز مبلغ 1361 میلیارد تومان در قالب برنامه پنجم به این پروژه اختصاص یافته است. در سال 95 نیز مبلغ 76 میلیارد تومان و برای سال جاری نیز مبلغ 1434 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.
این پروژه تا تکمیل نهایی به بیش از 14 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.
راه آهن سریع السیر تهران - قم - اصفهان، نخستین پروژه راه آهن سریع السیری است که وارد ایران شده است، این پروژه قرار است تا 2 سال آینده به بهره برداری برسد.

** کمربندی قم به طول 110 کیلومتر
کمربندی قم به طول 110 کیلومتر از پروژه های مهم نیمه تمام استان قم است که به گفته سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان، از کیلومتر 10 جاده شکوهیه آغاز و بعد از عبور از سمت سلفچگان به کیلومتر 13 آزاراه قم - کاشان می رسد.
این پروژه، یک هزار و 100 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که 30 درصد آن سهم دولت و 70درصد سهم بخش خصوصی است. اکنون در مرحله عقد قرارداد، قرار دارد و در مرحله اول قرار است 35 کیلومتر آن به بهره برداری برسد و تاکنون برای آن هشت میلیارد تومان هزینه شده است.
تفاهم نامه احداث بخشی از کمربندی جدید قم به طول 75 کیلومتر از آزادراه تهران - قم محدوده مجتمع مهتاب به سمت محور قم – سلفچگان و از محور قم - سلفچگان به سمت آزادراه قم – کاشان سال گذشته با بخش خصوصی منعقد شده که قرار شد در مدت 2 سال احداث شود و مقرر شد، ادامه این کمربندی از آزادراه قم – کاشان به سمت آزادراه قم - تهران احداث می شود.

** مجتمع های آب رسانی روستایی استان قم
این پروژه از سال 1383 به منظور تامین آب آشامیدنی روستاهای استان قم از طرح انتقال آب از سرشاخه های دز به استان آغاز شده و شامل 9 مجتمع آب رسانی است که تاکنون مبلغ 66 میلیارد تومان برای آن هزینه شده است.
بنا براعلام سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان، عملیات پروژه در حدود 290 کیلومتر لوله گذاری، 28هزار مترمکعب مخزن و 24 واحد ایستگاه پمپاژ است که پیشرفت کلی آن آن تاکنون 72 درصد است. برای تکمیل این طرح مبلغ 49 میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است. با اتمام این طرح 93روستای استان در بخش های مختلف از منبع تامین آب پایدار برخوردار خواهند شد.

** احداث تصفیه خانه فاضلاب
احداث شبکه جمع آوری فاضلاب منطقه نیروگاه، شهرک امام حسن(ع)، شهرک میلاد و غیره نیز از دیگر پروژه های نیمه تمام استان استان است که طول طرح 100کیلومتر بوده که 17هزار فقره انشعاب این منطقه به شبکه فاضلاب وصل خواهد شد.
براساس گزارش سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان قم، تاکنون 57هزار متر لوله گذاری صورت گرفته و 57درصد نیز پیشرفت داشته است. برای این پروژه، هشت میلیارد و 700میلیون تومان اعتبار هزینه شده و به 46 میلیارد تومان دیگر اعتبار نیاز دارد.

*** همچنین علی اصغر اکرمی معاون توسعه، مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی قم برخی پروژه های نیمه تمام بهداشت و درمان استان را به شرح زیر اعلام کرد.

** بیمارستان شهدای نیروگاه
یکی از پروژه های نیمه تمام در حوزه بهداشت، بیمارستان شهدای نیروگاه است که قرار بود 25 شهریور 96 افتتاح شود ولی به دلیل مشکلات مالی به تعویق افتاده و امید است در آینده نزدیک به بهره برداری برسد. تاکنون حدود 30 میلیارد تومان برای این پروژه هزینه شده و تا تکمیل آن نیز 16 میلیارد تومان نیاز است. این بیمارستان 172 تختخوابی می باشد.

** پروژه درمانگاه 231 تختخوابی
پروژه دیگر، درمانگاه 231 تختخوابی خیرساز امیرالمومین(ع) واقع در بیمارستان شهید بهشتی است که تا دهه فجر امسال به بهره برداری می رسد. در آینده نزدیک آزمون استخدام این بیمارستان در قم برگزار می شود و برای تجهیز این بیمارستان، به حدود 35میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

** کلینیک های شهید بهشتی و نکویی
2 کلینک ویژه در مراکز درمانی شهید بهشتی و نکویی نیز درحال احداث است که هر کدام 85درصد پیشرفت فیزیکی داشته و برای هر 2 پروژه نیز تاکنون هشت میلیارد تومان هزینه شده است و هر کدام نیز برای تکمیل به پنج میلیارد تومان اعتبار دیگر نیاز دارد.در هر کدام از این کلینیک ها، 32 مطب وجود دارد و امید است در سال جاری به بهره برداری برسد.

** سلامت کده طب سنتی
پروژه سلامت کده طب سنتی در استان قم نیز از پروژه هایی است که توسط خیر در حال احداث بوده و تاکنون 45درصد پیشرفت فیزیکی داشته و تا پایان سال 96به بهره برداری می رسد.

** احداث 9 خانه بهداشت در روستاها
9 مراکز بهداشتی درمانی و خانه بهداشت در روستای استان قم نیز در حال احداث است که تا پایان امسال به بهره برداری می رسد. برای هر کدام تاکنون 350 میلیون تومان هزینه شده و برای تکمیل این 9 پروژه به سه میلیارد تومان اعتیار نیاز است.

** دانشکده طب سنتی
دانشکده طب سنتی در مرکز پردیس دانشگاهی استان قم آغاز شده و تاکنون 25درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. برای این پروژه 500 میلیون تومان هزینه شده و 2میلیارد تومان دیگر اعتبار نیاز دارد.

*** همچنین حسین رضایی معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی اداره کل ورزش وجوانان استان قم برخی پروژه های نیمه تمام ورزشی قم را به شرح زیر اعلام کرد.

** مجموعه ورزشی پیامبر اعظم(ص)
مجموعه ورزشی پیامبر اعظم(ص) شامل استخر بانوان، سالن روباز و سالن 1500 نفری بانوان از پروژه های نیمه تمام استان است که برای تکمیل به هشت میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

** تجهیز سالن باستانی پوریای ولی
سالن باستانی و پهلوانی مجموعه پوریای ولی نیز از دیگر پروژه هایی است که با اعتبار یک میلیارد و 300 میلیون تومان تکمیل شده ولی نیاز به محوطه سازی و تجهیز دارد که برای این کار 500 میلیون تومان اعتبار نیاز است.

** مجموعه ورزشی شهدای مدافع حرم
مجموعه ورزشی شهدای مدافع حرم در شهرک پردیسان قم نیز ازدیگر پروژه هایی است که برای آن تاکنون 500 میلیون تومان هزینه شده و برای تکمیل و بهره برداری به 300 میلیون تومان اعتبار نیاز دارد.

** احداث سه سالن ورزشی
سه سالن ورزشی صبا، انسجام و قائم نیز در حال احداث است که تاکنون سه میلیارد و 400میلیون تومان در این سه مجموعه هزینه شده و به زودی به بهره برداری می رسد.

** استخر تختی و شهدای هفتم تیر
استخر تختی نیز با اعتبار 2 میلیارد و 400 میلیون تومان در سال جاری به بهره برداری می رسد.
در مجموعه هفت تیر نیز استخر شهدای هفتم تیر در حال احداث است که با سرمایه گذاری بخش خصوصی تاکنون 600 میلیون تومان هزینه شده و برای اینکه به به پارک آبی تبدیل می شود به مبلغ 2میلیارد و 800 میلیون تومان سرمایه گذاری نیاز دارد.

*** روابط عمومی اداره راه و شهرسازی استان قم نیز برخی پروژه های نیمه تمام استان در این زمینه را به شرح زیر اعلام کرد.

** روکش آسفالت جاده قدیم قم - تهران
پروژه روکش آسفالت جاده قدیم قم – تهران از کیلومتر 26 تا40 در دست اقدام می باشد که تاکنون 40 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و 26میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد و در آبان ماه سال جاری به پایان می رسد.

** بهسازی و احداث پل ونارچ
بهسازی سه راهی ونارچ و احداث پل راه آهن از دیگر پروژه های استان قم است که با60 میلیارد ریال اعتبار تاکنون 30 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و تا فروردین سال آینده به بهره برداری می رسد.

** بهسازی محور قم - نیزار
بهسازی محور قم - نیزار با چهار میلیارد تومان اعتبار در حال انجام است که تاکنون 10 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و اردیبهشت سال آینده به پایان می رسد.

** ایمن سازی محور قم - جعفریه
ایمن سازی و تعریض محور قم - جعفریه حدفاصل جعفریه تا انتهای حوزه استحفاظی استان قم از دیکر پروژه هایی است که از مردادماه امسال آغاز شده و تا پایان سال جاری ادامه دارد. برای این طرح 55میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده که تاکنون 20میلیارد ریال هزینه شده است.

*** با توجه به این که فرودگاه قم بودجه دولتی ندارد و در اختیار بخش خصوصی است، تلاش خبرنگار ایرنا برای گفت و گو با مدیرعامل آن به جایی نرسید.
** فرودگاه قم و تشکیل هیات رسیدگی
این پروژه مربوط به بخش خصوصی است، ساخت فرودگاه بین المللی قم در سال 1390 با سرمایه گذاری بخش خصوصی در حالی در دستور کار قرار گرفت که بعد از گذشت 6 سال هنوز بلاتکلیف و متوقف است.
این فرودگاه که در جاده قم - سلفچگان واقع شده، از شهر قم تقریبا 25 کیلومتر و از فرودگاه امام خمینی(ره) تهران 125 کیلومتر فاصله دارد.
عملیات عمرانی این فرودگاه در بهمن ماه 90 آغاز شد، مدیر طرح فرودگاه بین المللی قم در زمان فعالیت به ایرنا گفته بود: این فرودگاه دارای 2 باند اصلی به طول 4 هزار و 680 متر و عرض 60 متر و یک باند آموزشی به طول 2 هزار متر و با تاکسی وی های متقاطع، 3 ترمینال بزرگ داخلی، بین المللی، زیارتی و باری خواهد بود.
نصیر نصیری جهرودی، هندلینگ خدمات هوایی و فرودگاهی، آشیانه پرواز، برج مراقبت پرواز، ساختمان رادار، آشیانه نگهداری و تعمیر هواپیما، هواشناسی و آتش نشانی را از جمله طرح های اصلی ساخت فرودگاه اعلام کرد .
وی شهر فرودگاهی را از بخش های اقماری این فرودگاه برشمرد و ادامه داد: این بخش که مکانی توریستی و تفریحی برای مسافران و توریست های شهر قم است شامل هتل، بازار خرید، هایپرمارکت، رستوران ملل، شهربازی، شهر غذا، کاریز، هتل های نمکی و دهکده ورزشی است.
این فرودگاه با وجودی که بیش از 50درصد پیشرفت فیزیکی داشته اکنون عملیات آن متوقف شده است.
سرمایه گذاران آن چندین مرحله مقابل استانداری قم تجمع کرده که در نهایت، استانداری قم در مهرماه سال جاری با تشکیل هیات رسیدگی به مطالبات ذینفعان در پروژه فرودگاه قم، از طلبکاران، سهامداران و غرفه داران در فرودگاه قم خواسته تا پایان مهرماه برای تعیین تکلیف وضعیت خود مراجعه کنند.
7401 / 1175 گزارش: بهمن اطمینان ** انتشار: رضا علیمحمدی

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۱۷۲۷۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصفیه خانه آب بشاگرد تابستان امسال آبگیری می‌شود

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط‌عمومی آب و فاضلاب هرمزگان، ذوالفقار مهدی زاده در حاشیه بازدید از تصفیه خانه بشاگرد اظهار داشت: با توجه به اهمیت پروژه و بهره مندی جمعیت زیادی از مردم بشاگرد از اجرای این طرح در تلاش هستیم تا اوایل تیرماه آبگیری این تصفیه خانه انجام شود.

وی میزان ظرفیت این تصفیه خانه را ۱۷۰ لیتر بر ثانیه عنوان کرد و افزود: پیشرفت این پروژه از لحاظ کمی و کیفی قابل قبول است و طی دو سال گذشته با تأمین منابع مالی، تکمیل این پروژه سرعت گرفته است و تلاش می‌کنیم اعتبارات مورد نیاز این پروژه را تخصیص دهیم.

معاون مهندسی و توسعه آبفای کشور ادامه داد: بخشی از اعتبارات این پروژه نیز از محل مولدسازی با تلاش استاندار انجام خواهد شد که انتظار داریم با پیگیری‌ها این مهم به سرانجام برسد.

مهدی زاده همچنین تلاش‌های مدیرعامل آبفای هرمزگان را در زمینه آبرسانی به روستاها ستود.

در این بازدید همچنین عبدالحمید حمزه پور، پیشرفت فیزیکی تصفیه خانه بشاگرد را ۴۶ درصد عنوان کرد که ارزش فعلی آن ۴۰۰ میلیارد تومان است.

وی ادامه داد: در حال حاضر از طریق نصب پکیج اضطراری، ۳۰ لیتر بر ثانیه آب تولید و برای تأمین آب یک شهر ۹ روستا پمپاژ می‌شود.

کد خبر 6088367

دیگر خبرها

  • تجلیل از نامداران فرهنگ و هنر چهارمحال و بختیاری
  • تصفیه خانه آب بشاگرد تابستان امسال آبگیری می‌شود
  • تکمیل پروژه‌های نیمه تمام مدارس تیران در دستور کار قرار گیرد
  • تأکید استاندار بر پیگیری اعتبارات طرح‌های نیمه تمام لرستان
  • بررسی مشکلات ۶ طرح نیمه تمام در جلسه رفع موانع تولید
  • قوانین مصوب با اعتبارات بنیاد شهید همخوانی ندارد
  • پروژه‌های نیمه تمام راهسازی دشتستان تکمیل می شوند
  • ۵۶ پروژه نیمه‌تمام در ابرکوه منتظر تامین اعتبار
  • نگاهی به توافق‌های جدید بین ترکیه و عراق
  • اجرای ۷۵ درصد از پروژه های مصوب سفر استاندار آذربایجان غربی توسط سازمان منطقه آزاد در شهرستان ماکو