Web Analytics Made Easy - Statcounter

سرانجام بعد از کش و قوس‌های فراوان و اما و اگرهای بسیار وزیر پیشنهادی علوم معرفی شد. دیروز رئیس جمهوری در نامه‌ای به مجلس شورای اسلامی دکتر منصور غلامی را برای اخذ رأی اعتماد به عنوان وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به مجلس معرفی کرد. هدی هاشمی

ایران آنلاین /غلامی دیروزدر گفت‌و‌گو با «ایران» اعلام کرد که برنامه پیشنهادی خود را به مجلس شورای اسلامی ارائه خواهد داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

منصور غلامی که دکترایش را در رشته «علوم باغبانی» از دانشگاه آدلاید استرالیا گرفته، در ۸ ساله دولت اصلاحات ریاست دانشگاه بوعلی‌سینای همدان را برعهده داشته و به‌گفته ناظران و دانشجویان آن سال‌ها، ازجمله رؤسای محبوب دانشگاه‌ها در آن دوران بوده و پس از ۸ سال دوری از این دانشگاه در دوره ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد، از سال ۹۲ و همزمان با آغاز به کار دولت روحانی بار دیگر با اصرار و حکم فرجی‌دانا وزیر وقت علوم، مسئولیت ریاست دانشگاه بوعلی را برعهده گرفت. غلامی در گفت‌و‌گو با «ایران»با اشاره به مهم‌ترین برنامه‌هایش در وزارت علوم می‌گوید: اگر رأی اعتماد را از مجلس شورای اسلامی بگیرم فضای دانشگاه را از این حالت انفعال خارج می‌کنم و به مطالبات اصلی دانشجویان پاسخ خواهم داد. همچنین در حال حاضر دانشگاه با بدنه جامعه و صنعت هماهنگ نیست لذا تلاش می‌کنم تا بتوانم پیوند بین دانشگاه و صنعت را بیشتر کنم. وی می‌افزاید: مشکلات اجتماعی جامعه به لحاظ زیست محیطی بسیار زیاد است و باید بتوانیم با کمک دانشگاهیان بحران آب را در جامعه حل کنیم.

او درباره مشکل بیکاری فارغ‌التحصیلان می‌گوید:دانشگاه باید کار آفرین باشد. هم‌اکنون بسیاری از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی ما بیکار هستند بنابراین یکی از برنامه‌های من این است که برای حل این مسأله با کمک استادان و کارشناسان رشته‌هایی را که بازار کار ندارند حذف کنم. غلامی درباره اینکه موضوع وزیر علوم شدن او بحث داغ شبکه‌های مجازی شده است و برخی از دانشجویان نسبت به مطرح شدن نامش برای وزارت علوم انتقاد کردند توضیح می‌دهد: پیشینه کاریم در این حوزه بسیار مشخص است. من سال‌های سال در زمان دولت اصلاحات رئیس دانشگاه بوعلی سینا همدان بودم و در آن زمان دانشجویان و دانشگاهیان بر اساس احکام قانونی می‌توانستند فعالیت خودشان را پیگیری کنند. هیچ منع قانونی برای فعالیت دانشگاهیان نداشتم و دوباره تأکید می کنم اگر فعالیت‌ها بر اساس قانون و در چار چوب اساسنامه دانشگاه باشد هیچ منعی برای اجرایش نخواهم داشت.

وی درادامه می‌گوید: زمانی که رئیس دانشگاه بوعلی همدان بودم فضا را برای کارهای دانشجویی و فرهنگی باز گذاشتم. دانشگاه پرنشاط و فعال بود جلسات مناظره بسیار خوبی برگزار می‌شد و اسم دانشگاه ما همیشه در کشور مطرح بود.همچنین در سه سال گذشته به دو تشکل سیاسی، فرهنگی دانشجویی با تفکر اعتدال و اصلاحات مجوز فعالیت دادیم تا در کنار تشکل‌های عمدتاً اصولگرا باقی بمانند، علاوه بر این تعداد قابل توجهی از کانون‌های علمی فرهنگی فضای بانشاطی را برای فعالیت‌های دانشجویی در این دانشگاه فراهم کرده است. ما در دانشگاه بوعلی بیشترین کرسی آزاداندیشی را نسبت به دانشگاه‌های دیگر داشتیم و آمار فعالیت‌های ما این را تأیید می کند. غلامی می‌خواهد فضایی را در دانشگاه حاکم کند که همه دانشگاهیان بتوانند در چار چوب اختیارات دانشگاه در آن نقش آفرینی کنند تا پویایی سیاسی و اجتماعی به دانشگاه برگردد.

وزیر علوم اختیارات دانشگاه را افزایش دهد
با این حال برخی از رؤسای دانشگاه‌ها در گفت‌و‌گو با «ایران» اعلام کردند از گزینه پیشنهادی رئیس جمهوری برای وزارت علوم استقبال می‌کنند. آنها اعلام کردند که وزیر علوم باید سریع‌تر رأی اعتماد را از مجلس بگیرد تا هر چه سریعتر بتواند با اختیارات قانونی در جهت توسعه علمی کشور اقدام و اهداف برنامه ششم توسعه را اجرایی کند. موضوعی که محمد برخورداری رئیس دانشگاه علم و صنعت به خبرنگار «ایران» می‌گوید: از وزیر پیشنهادی می‌خواهیم تا سروسامانی به وضعیت رشته‌های دانشگاهی و بازار کار دهد. کیفیت آموزش عالی یکی از معضلات اصلی دانشگاه است. ما در دولت های نهم و دهم دانشجو بسیار گرفتیم و همین به کیفیت آموزش عالی لطمه زده است. وی می‌گوید: امیدوارم آقای غلامی بتواند چالش‌هایی را که هم‌اکنون در آموزش عالی حاکم است سروسامان دهد و البته این منوط به وزیر علوم نیست باید بگویم هم‌اکنون بسیاری از نهادها در کار دانشگاه دخالت می‌کنند که نخستین کار وزیر پیشنهادی باید رسیدگی به این موضوع باشد.
محمود نیلی احمد آبادی رئیس دانشگاه تهران با اشاره به معرفی منصور غلامی به‌عنوان وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری در دولت دوازدهم به مجلس شورای اسلامی اظهار می‌کند: غلامی فردی است که دو دوره رئیس دانشگاه بوعلی سینای همدان بوده و تجربیات خوبی در آموزش عالی دارد. اقدامات بسیار مناسب و مطلوبی در دوره ریاست غلامی در دانشگاه بوعلی سینا روی داده و وی اطلاع کاملی از وضعیت آموزش عالی کشور دارد و امیدوارم در این سمت نیز موفق باشد.وی می‌افزاید: تمامی افرادی که سابقه مدیریتی در دانشگاه‌های بزرگ کشور را دارند، می‌توانند در عرصه‌های کلان خدمتگزاری کنند و به سبب تجربه‌ای که وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری در مدیریت کلان دانشگاه‌ها دارد، می‌تواند در آموزش عالی کشور مفید باشد. این یک فرصت بسیار مغتنم و ارزشمند برای وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری در دولت دوازدهم است تا با توجه به تجربیات گذشته خود، با مسائل کلان آموزش عالی نیز آشنایی بیشتری پیدا کند.

نیلی احمدآبادی می‌گوید: معتقدم باید همه به وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری در دولت دوازدهم کمک کنیم و بدنه کارشناسان آموزش عالی کشور در این راستا از هیچ یاری و همفکری دریغ نکند.وی می افزاید: امیدوارم با انتخاب منصور غلامی به‌عنوان وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در دولت دوازدهم، شاهد بازگرداندن اختیاراتی که از دانشگاه‌ها در گذشته سلب شده بود، باشیم و مراکز آموزش عالی کشور در سیاستگذاری‌های خود فعال‌تر شوند.فردین اخلاقیان رئیس دانشگاه کردستان هم با اشاره به اینکه وزیر پیشنهادی باید توجه دولت را به دانشگاه معطوف کند می‌گوید: وضعیت دانشگاه‌ها به لحاظ بودجه اصلاً خوب نیست و نخستین کار وزیر علوم باید این باشد که درباره شرایط ناخوش احوال دانشگاه با دولت صحبت کند. ما خواهان بازگشت اقتدار به دانشگاه هستیم و امیدوارم دکتر غلامی بتواند به این وضعیت سامانی دهد./ روزنامه ایران 
 

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۱۷۳۱۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح مدرسه عالی گردشگری و مرکز مهارتی حقوق تجاری تدوین می‌شود

کریم کیاکجوری سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد بین‌المللی بندرانزلی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا تدوین پروپوزال مدرسه عالی گردشگری و مرکز مهارتی حقوق تجاری را از برنامه‌های سال جاری این واحد دانشگاهی عنوان و اظهار کرد: در حوزه مهارت نیز کارگاه‌های متنوعی برگزار و در نظر داریم مدرسه عالی مهارتی تنیس که مجوز آن دریافت شده را در سال 1403 راه‌اندازی کنیم.

ثبت 3 واحد و شرکت فناور

وی با بیان اینکه برگزاری کارگاه آشنایی با نحوه ثبت اختراع و شرکت دانش‌بنیان از مهم‌ترین فعالیت‌ها و دستاورد‌های دانشگاه آزاد اسلامی واحد بین‌المللی بندرانزلی در حوزه علم و فناوری و تولید دانش‌بنیان در سال گذشته بود، افزود: برنامه سال جاری این واحد دانشگاهی در حوزه علم و فناوری و دانش‌بنیان ثبت سه واحد و شرکت فناور که از مرحله هسته عبور کرده‌ و برگزاری کارگاه‌های مربوطه خواهد بود.

 سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد بین‌المللی بندرانزلی گفت:‌ اکنون در این واحد دانشگاهی ۶ هسته فناور مستقر هستند که محصولات این هسته‌ها شاملِ تخت و تشک طبی آبی، لباس ایزوله کارگاهی، اپلیکیشن ورزشی، ساخت دستگاه سی‌ان‌سی فوم نمای ساختمان، ضریب نفوذپذیری مایعات در بتن و استارتر موتور‌های دوزمانه می‌شود.

کیاکجوری عنوان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی واحد بین‌المللی انزلی در حوزه کارآفرینی دارای مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی از اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی بوده و سال گذشته بیش از ۱۰ کارگاه مرتبط از قبیل کاریابی مهندسی و اشتغال پایدار را در سطح دانشجویی برگزار کرده و مشاوره‌های شغلی به مددجویان کمیته امداد ارائه شده است.

وی با تأکید بر توسعه زیست‌بوم فناوری در کشور گفت: زیست‌بوم فناوری و نوآوری به‌عنوان یکی از ارکان اقتصاد دانش‌بنیان در جوامع توسعه‌یافته، نیازمند تدوین برنامه‌های ساختارمند و حمایتی است. در این راستا ارتباط هدفمند با صنایع، حمایت از هسته‌ها و واحد‌های فناور مستقر در مرکز رشد و ایجاد شرکت‌های خلاق در دستور کار دانشگاه آزاد اسلامی واحد بین‌المللی انزلی قرار دارد.

به گزارش آنا، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بین‌المللی انزلی با حدود ۳ هزار و ۶۰۰ دانشجو و ۷۹ عضو هیئت‌علمی در محدوده منطقه آزاد انزلی واقع شده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • دهیاران در روستاها منابع درآمدی ایجاد کنند
  • فرم امتیازدهی علمی داوطلبان جذب هیئت علمی دانشگاه‌ها اصلاح شد
  • اعلام آخرین ملهت ثبت نام در بیست و یکمین جشنواره ملی پایان‌نامه سال
  • توضیحات وزیر علوم درباره طرح پژوهانه ورتبه بندی اساتید دانشگاه‌ها
  • فرم امتیازدهی علمی داوطلبان جذب هیأت علمی دانشگاه ها اصلاح شد
  • تمرکز دانش بنیان‌ها بر سواحل مکران
  • طرح مدرسه عالی گردشگری و مرکز مهارتی حقوق تجاری تدوین می‌شود
  • رشته‌های اشتغال‌آفرین در اولویت دریافت بودجه دولت
  •  ارائه لایحه پیشنهادی اصلاح ​موادی از قانون کار برای تعیین مزد کارگران 
  • دانشگاه‌های دولتی و رشته‌های اشتغال‌آفرین در اولویت دریافت بودجه