Web Analytics Made Easy - Statcounter

کرج - ایرنا - مرکز بزرگ پرورش ماهی کرج (کاسپین) که درسال1335راه اندازی شده و اکنون بیش از 60 سال از تاسیس آن می گذرد، در دوره های با فرازونشیب هایی مواجه بوده و تا تعطیل شدن پیش رفته،اما به همت سرمایه گذاران ومساعدت دولت یازدهم احیاء شده و اکنون نیزبرای توسعه به مساعدت نیاز دارد.

خبرنگاران ایرنا مرکز استان البرز در ادامه گزارش های میدانی خود از کارآفرینان و تلاشگران عرصه تولید، به قدیمی ترین مرکز پرورش ماهی کشور در کرج رفتند تا پای صحبت های کسانی بنشینند که بدون دریافت حتی یک ریال تسهیلات و تنها با سرمایه گذاری خود برای تولید و ایجاد اشتغال کمر همت بسته اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اردیبهشت سال 94 طرح جامعی در این واحد تدوین شده که در فازهای مختلفی مورد بررسی قرار گرفته است. در این مرکز از دانش روز استفاده می شود و این واحد تولیدی تا کنون از امکانات دولتی استفاده نمی کند و درگیر امکانات دولتی نیست.
این مجموعه علاوه بر سرمایه گذاری حدود 30 میلیارد تومانی برای توسعه فعالیت های خود و ایجاد اشتغال بیشتر به دنبال جذب سرمایه گذاری خارجی نیز بوده و با طرف های خارجی مذاکراتی را نیز داشته است.
در ابتدا که این واحد احیاء شده تنها 11 نفر در آن مشغول به کار بوده اند اما اکنون بیش از 30 نفر در محدوده پرورش ماهی 4 هکتاری فعالیت می کنند و با توسعه این واحد امکان ایجاد اشتغال برای افراد بیشتر نیز فراهم است البته در صورتی که مسئولان مشکلات موجود بر سر راه این واحد تولیدی احیاء شده را برطرف کنند.
این واحد تولیدی احیاء شده در دولت یازدهم امروز در سه بخش برق، آب و بیمه مشکلاتی دارد که برای حل سریع آن به منظور توسعه تولید در انتظار اقدام مسئولان است.
محمدعلی صالحی یگانه سهامدار و مدیر ماهی سرای کرج در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، گفت: یکی از اهداف ما قطع وابستگی با رودخانه است که این امر با استفاده از تکنولوژی های به روز امکان پذیر شده، البته با بومی سازی اقدامات خود سعی کردیم سالن هایی تعبیه شود تا از نخستین اقدمات نظیر آوردن تخم و پرورش ماهی 5 گرمی در این بخش انجام گیرد.
صالحی گفت: ماهی های 5 گرمی تولید وارد مزرعه شده و سپس وارد فازهای توسعه ای می شود. یکی از اهدف این مجموعه تامین نیاز استان البرز در وهله نخست و بعد ورود در بازار کشوری و منطقه ای خواهد بود.
وی با اشاره به اینکه این مجموعه به صورت جامع دیده شده و با هماهنگی سیستم ها و دستگاه های اجرایی در بخش توسعه صنعت گردشگری در این حوزه برآمده ایم، افزود: بر اساس طرح جامع تدوین شده برنامه های در دستور کار این واحد پیگیری می شود، این مجموعه تنها از آب زیر زمینی فیلتر شده استفاده می کند.
مدیر ماهی سرا به بازدید معاون شیلات روسیه، هیات دامپزشکی دانمارک و وزارت کشاورزی قزاقستان از این واحد اشاره کرد و گفت: گردشگری تجاری با این اقدام در البرز امکان پذیر شده است.
وی افزود: از لحاظ تجاری این اقدام ارزش بالایی را به خود اختصاص داده مرحله عرضه تخم این فعالیت تا تولید ماهی اشتغال زایی های متعددی را به خود اختصاص داده البته به زور حمایت های لازم را دریافت می کنیم، در بخش های گوناگونی با مشکلات عدیده ای مواجه هستیم، نباید با ایجاد موانع بستر سرمایه گذاری را از بین برد.
**مشکلات در زمینه نیروی برق
صالحی با اشاره به اینکه این واحد به 240 کیلو وات برق نیاز دارد، خاطرنشان کرد: در حالی که وعده هایی در این خصوص از سوی مسئولان اداره برق استان داده شده اما در حال حاضر هیچ اقدام موثری در این خصوص صورت نگرفته است.
وی گفت: با اقدامات انجام گرفته به طور مستقیم در جهت تحقق شعار سال مد نظر مقام معظم رهبری قدم برداشته ایم و پیش بینی ایجاد اشتغال برای 50 نفر در این مجموعه دیده شده ه به طور مستقیم به فعالیت خواهند پرداخت.
مدیر این ماهی سرا همچنین گفت: ناصر اسکندری، مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق در تاریخ 28 خرداد ماه سال جاری در جلسه افطاری که با حضور استاندار، شهردار و رئیس سازمان شیلات و همچنین 170 واحد صنفی استان برگزار شد، قول مساعدت داد تا ظرف مدت یکماه مشکل ارتقای برق این واحد تولیدی برطرف شود.
وی افزود: ما درخواست ارتقای برق را از اسفند ماه سال گذشته ارایه دادیم که تا اردیبهشت ماه تمام نواقص همچون تغییر نام شرکت به نظام مهندسی، پایان کار، بعضی اصلاحات عمرانی همچون عریض کردن پیاده روی کنار شرکت انجام شد و تمام مدارک همچون پروانه تکثیر برای برق جدید و پروانه پرورش برای برق فعلی به 240 کیلووات را نیز ارایه داده ایم.
صالحی گفت: باید اعلام کنند که در کجای کار ایراد است تا بتوانیم در مکاتبه آن را حل و فصل کنیم. ما در مرداد ماه 96 پیگیری کردیم و آن ها اعلام کردند که ما یک استعلام از کانال رودخانه می خواستیم که ظاهرا خود شرکت برق استعلام را فرستاده و گفتند جواب آن تا 10 روز دیگر می آید که اکنون آن 10 روز شده 45 روز و هیچ جوابی نیامده است.
وی ادامه داد: اینجا بیابان نیست، تمام امکانات مثل تیرچراغ برق هست و شهر تعریف شده است و استعلام برای چیست؟ ما الان برق جدید نمی خواهیم و می گوییم 120 کیلووات مصرفی کنونی به 240 کیلووات برسد که فقط یک ترانس جدید می خواهد و چیزی خاصی مثل نقشه جدید و یا کار عمرانی جدید نمی خواهد.
وی ادامه داد: تاکنون هر گونه تشریفاتی را درخواست کرده بودند مثل سند، تغییر نام شرکت و پروانه انجام شده ولی از اردیبهشت که پرونده تکمیل شده هیچ کاری انجام نشده و آقای اسکندری این قول را در حضور مسئولین و 170 صنف استان داده اند.
ناصر اسکندری مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق استان البرز در خصوص مشکل برق ماهی سرای کرج به خبرنگار ایرنا، گفت: قرار بر این شد که مسئولان ماهی سرا برای گسترش و توسعه برق آن پروانه دیگری را به شرکت توزیع نیروی برق البرز تحویل دهند.
وی ادامه داد: در صورتی که پروانه ای را به این شرکت تحویل داده اند و هنوز جوابی دریافت نکرده اند می توانند با مراجعه به شرکت توزیع نیروی برق البرز در پیگیری کنند.
اسکندری خاطر نشان کرد: توسعه برق این شرکت و دادن امتیاز کنتور برق با یک پروانه امکانپذیر نیست.
**مشکل حق آبه
صالحی در خصوص موضوع حق آبه شرکت تولیدی ماهی سرای کاسپین نیز گفت: کانال آبی که از رودخانه کرج به این شرکت وارد می شود از 60 سال پیش طراحی شده به طوریکه از 500 متر جلوتر از ماهی سرا یک بند تعبیه شده که آب رودخانه از یک طرف وارد ماهی سرا شده و از طرف دیگر خارج می شود.
وی همچنین گفت: هویت این آب تثبیت شده و تا زمانی که دست دولتی ها بود مشکلی نبود. یک آب بهایی بابت هزینه ادارات باید پرداخته شود، ولی این دائم تغییر می کند و هیچ ثبات مشخصی ندارد و هیچ آب منظمی هم نمی دهند. این آب منظم باید بیاید چون حیات ما به آب بستگی دارد.
مدیر ماهی سرای کاسپین کرج خاطرنشان کرد: طرح کلی ما عدم وابستگی به آب رودخانه است و سعی می کنیم با آب های موجود خودمان بهره برداری کنیم و آبی مصرف نمی کنیم.
وی ادامه داد: آب به این مجموعه می آید به آن اضافه هم می شود و می رود. بنابراین اصلا قطع کردن نابهنگام و اتفاقات نابهنگام برای ما زیان زده است، به طوری که تاکنون حدود 4 تن ماهی از طریق قطع ناگهانی آب از بین رفته است. به بیلقان که مسئول توزیع آب است معترض می شویم، می گویند شبکه شما به دست زهکشی و امور آب تهران است.
به مسئول این بخش معترض می شویم، می گویند باید پول می دادید، ندادید که باعث کم و زیاد شدن آب می شود. تولید به این شکل جواب نمی دهد. اینجا 30 میلیارد تومان سرمایه گذاری شده، بدون یک ریال تسهیلات. یعنی ما اصلمان بر این بوده که با توان خودمان تاجایی که مقدور هست کار را پیش ببریم و تمام سهامداران شرکت اعتقادی به گرفتن تسهیلات ندارند.
**مشکلات بیمه ای
وی به مشکلات موجود بیمه ای اشاره کرد و افزود: امروزه شعار با عمل فاصله زیادی دارد. مشکلات باید به صورت سازمانی برطرف شود چراکه این مجموعه میراث فرهنگی شیلات ایران است، باید بازدید مسئولان از این دسته از واحدها ثمرات خود را نیز به دنبال داشته باشد، اگر موانع موجود در مسیر این واحدها برطرف نشود این مجموعه نمی تواند به فعالیت خود ادامه دهد.
صالحی ادامه داد: برغم همکاری مدیرکل جهادکشاورزی استان البرز، این صنعت احیا شده به سبب عدم همکاری دیگر مسئولان به بن بست خورده است.
وی گفت: مشکل این واحد بین دستگاهی است، سازمان جهادکشاورزی به تنهایی قادر به رفع مشکلات یاد شده نخواهد بود و تنها عشق به تولید سبب شده همچنان در این حوزه فعالیت داشته باشیم و اگر دغدغه ایجاد اشتغال و حمایت از تولید داخلی را داریم باید نسبت به رفع مشکلات واحدهای تولیدی داخلی براییم.
این شرکت در 2 سال 30 اشتغال ایجاد کرده و سال قبل که هم در طرح توسعه سالن ساختیم و تجهیزات گذاشتیم و در سال تولید و اشتغال به تولید اقدام کرده ایم. بچه ماهی های ما 15 گرم شده ولی محدود و با ترس و لرز که اگر برق هم نوسان داشته باشد، اذیت می شویم و کلی دستگاه ها و ژنراتورهای گران قیمت و خارجی گذاشته ایم ولی اطمینانی از پشتوانه ها که بستر تولید است، نداریم، که در این زمینه باید پوشش بیمه ای مناسب داشته باشیم.
1535/6155خبرنگار:داریوش غفاری-نوشین طهماسبی**انتشار دهنده:داریوش غفاری

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۱۷۴۳۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مهدیه قزوین به عنوان یک ابرفرهنگ‌سرای متعلق به شهرداری تکمیل شود

نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر قزوین گفت: پروژه مهدیه یک ابرفرهنگ‌سرا محسوب می‌شود و باید به عنوان یکی از پروژه‌های شهرداری تکمیل شود و به بهره‌برداری برسد تا آیندگان ما را زیر سوال نبرند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از قزوین، فاطمه اشدری صبح امروز _سه‌شنبه چهارم اردیبهشت_ در جلسه صحن علنی شورای اسلامی شهر قزوین خواستار ارائه گزارش و اطلاعات تمام املاک، ساختمان‌ها و زمین‌هایی که به‌صورت مشارکتی به نهادها و مؤسسات بدون هیچ‌گونه قرارداد و تفاهم‌نامه‌ای واگذار شده است، به شورا شد.

وی در طرح دیدگاه خود پیرامون لایحه تکمیل و تجهیز ساختمان مهد قرآن کریم اظهار کرد: اموال شهرداری را نمی‌توان هبه کرد، اما می‌توانیم با مجموعه و مؤسسات به صورت مشارکتی اقدام کنیم؛ به همین دلیل اسناد مثبته دال بر مشارکت و همکاری شهرداری با مهد قرآن کریم استان باید به شورا ارائه شود تا بتوانیم درباره تأمین اعتبار تجهیز این ساختمان تصمیم‌گیری کنیم.

رئیس کمیسیون بانوان و خانواده شورای اسلامی شهر قزوین با تاکید بر لزوم برقراری مساوات در انعقاد قرارداد با شهرداری از سوی مؤسسات مردمی خاطرنشان کرد: تجهیز و تکمیل ساختمان مهد قرآن قزوین هر چند امری پسندیده است، اما اگر قرار است با مشارکت شهرداری برای مؤسسه قرآنی تصمیمی گرفته شود باید برای دیگر مجموعه‌های قرآنی نیز برقرار شود.

اشدری ادامه داد: لازم است هر قراردادی که با مشارکت شهرداری وارد هر نوع فعالیت فرهنگی و اقتصادی شده است اسناد و قراردادهای مربوطه ارائه شود و در بخش مشارکت مردمی تعیین تکلیف شود.

وی تصریح‬ کرد: امروز این پروژه از طرف مؤسسه آورده‌ای نداشته و این ادعا در جایی ثبت نشده است. تمام پروژه از سمت شهرداری و با آورده شهرداری هزینه شده و تمام‬ می‌شود، بنابراین همه حقوق این پروژه متعلق به شهرداری یعنی متعلق به مردم و شهروندان است.

عضو شورای اسلامی شهر قزوین اضافه کرد: یکی از پروژه‌های بودجه سال ۱۴۰۲ پروژه با موضوع مهدویت است و با لحاظ اینکه این پروژه نیمه‌کاره به عنوان ابرپروژه فرهنگی به‌شمار می‌آید، شایسته است با نظر مساعد همکاران، اعضای شورا که عنوان مهدویت زیبنده این مکان است، سزاوار و شایسته باشد و به نام فرهنگسرای فرهنگی و مذهبی مهدویت مزین شود.

اشدری افزود: پروژه مهدیه یک ابرفرهنگ‌سرا محسوب می‌شود و باید به عنوان یکی از پروژه‌های شهرداری تکمیل شود و به بهره‌برداری برسد تا آیندگان ما را زیر سوال نبرند.

کد خبر 747131

دیگر خبرها

  • بارش رحمت الهی در صحن و سرای پربرکت رضوی
  • نمایشگاه بین‌المللی صنایع وابسته فرش ماشینی برگزار می‌شود
  • ویزیت رایگان ۷۴ سالمند ساکن در سرای سالمندان تربت حیدریه
  • طرح‌های پرورش ماهی در استان بوشهر حمایت می‌شود
  • طرح مرکز رشد و نوآوری توسعه اکوسیستم کارآفرینی کردستان (تاک) افتتاح شد
  • ترویج فرهنگ کارآفرینی در دانشگاه آزاد با ایجاد محیط‌های حمایتی
  • مهدیه قزوین به عنوان یک ابرفرهنگ‌سرای متعلق به شهرداری تکمیل شود
  • معرفی کاریابی‌های برتر استفاده کننده از سامانه جستجوی شغل
  • میراث فرهنگی به سنگلج کمک کند/بی‌اعتنایی به طرح توسعه تئاتر قدیمی
  • قیمت خودرو‌های تسلا کاهش می‌یابد