Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-19@17:56:16 GMT

آمارگیری سنتی در ایستگاه آخر

تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۱۷۵۰۵۲

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) ایرنا نوشت: «امید علی پارسا»رئیس مرکز آمار ایران پیشتر اعلام کرده است: تغییر از آمار سنتی به آمارهای ثبتی مبنا تا 80درصد هزینه های آماری را کاهش می دهد.
برای تبدیل آمارهای سنتی به آمارهای مدرن همه دستگاه های کشور باید اطلاعات خود را در اختیار مرکز آمار ایران قرار دهند تا بر مبنای آنها، این مرکز داده های خام را به آمارهایی که بتواند مورد استفاده محققان، برنامه ریزان و متخصصان باشد، تبدیل و به متقاضیان ارائه کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


روند تغییرات(از سنتی به ثبتی مبنا)،در کوتاه مدت نامیسر است و باید روند خود را در چند سال طی کند.
در یک فرآیند پیچیده و در عین حال مرتبط دستگاه ها با جمع آوری اطلاعات این آمارها را به سوی مرکز آمار ایران سوق می دهند و آنها در این مرکز تبدیل به ریز داده ها خواهد شد.
روش های آماری در کشور طی سال های اخیر پیشرفت زیادی کرده است به طوری که در آخرین سرشماری نفوس و مسکن در کشور که در سال 95 صورت گرفت بیش از 48درصد از مردم اطلاعات خود را از طریق سامانه اینترنتی وارد کردند که این یک دستاورد بزرگ برای نظام آماری کشور در جهان محسوب می شود و حتی برخی کشورهای پیشرفته در اولین مرحله از تغییر آمارگیری های خود از چنین درصدی بی نصیب بوده اند.
در میزگردی که در خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) با عنوان 'گذر از آمارگیری سنتی به مدرن ' برگزار شد تنی چند از متخصصان حوزه آمار کشور مزایای تغییر از نظام سنتی جمع آوری اطلاعات به روش ثبتی مبنا را تشریح کردند.
علیرضا زاهدیان معاون طرح های آماری مرکز آمار ایران، کاوه کیانی عضو هیات علمی پژوهشکده آمار و مجلس شورای اسلامی و سید هادی موسوی نیک عضو هیات علمی مرکز پژوهش های مجلس شواری اسلامی در این میز گرد حضور داشتند و گذار از مرحله سنتی جمع آوری اطلاعات به روش مدرن ثبتی مبنا را توضیح دادند.

** جمع آوری اطلاعات نیازمند مدیریت واحد

معاون طرح های آماری مرکز آمار ایران در ابتدای این نشست گفت: هم اکنون بحثی در دنیا مطرح است تحت عنوان گذار از آمار از سنتی به آمار مدرن که در آخرین نشست کمیسیون آمار سازمان ملل که بیش از 120 کشور عضو هستند بر روی مولفه های این گذار تفاهم شده است.
زاهدیان با تاکید بر این که ارتقا فرهنگ آماری بر عهده رسانه ها و برنامه ریزان و تولید کننده های آمار است، افزود: مهم ترین بحث در این گذار، یکپارچگی تولید، پردازش، انتشار و اطلاع رسانی است. بحث دیگر هم به استفاده از فناوری های نوین مبتنی بر استانداردهای ملی و بین المللی بر می گردد.
وی تاکید کرد: زمانی که صحبت از یکپارچگی می کنیم بدین معنا است که وقتی مرکز آمار ایران از رشد بخش ساختمان صحبت می کند این رشد باید با تعداد پروانه های ساختمانی که شهرداری ها صادر می کند، با شاغلان بخش ساختمان و با تولیدات ساختمانی کارخانه هایی که تولید کننده کالاهای ساختمانی هستند، هماهنگ باشد که این مهم نیازمند مدیریت واحد است.
معاون طرح های آماری مرکز آمار ایران تاکید کرد: استانداردهای آماری باید یکی باشد زیرا اگر هر دستگاهی با هر استانداردی تولید آمار کند نمی توان داده ها را با هم جمع کرد. این یکپارچگی زمانی بوجود می آید که همه زیر یک مرجع استاندارد فعالیت کنند که این استاندارد در همه مراحل تولید اطلاع رسانی و پردازش باید رعایت شود.
وی تاکید کرد : نمی شود یک عدد منتشر شود و بعد نظام آماری نظر بدهد که این عدد درست است یا نه ؟ این امر باعث بی اعتمادی می شود. عددی باید انتشار یابد که در رسانه ها مهر تایید داشته باشد. این اقدام مانند آن است که ما یک کالای غیراستاندارد را توزیع و بعد آن را از بازار جمع آوری کنیم.
وی با بیان اینکه نظام آماری از سوی سنتی که مبتنی بر مصاحبه با پاسخگویان بود به سمت داده هایی که در حین عملیات اجرایی تولید می شوند، گام بر می دارد، بیان داشت: اگر این امر محقق شود منجر به نظام آماری ثبتی مبنا خواهد شد.
وی با یادآوری سرشماری سال های 85 و 90 که با دستگاه تبلت انجام شد،گفت: در این سرشماری به جای وارد کردن اطلاعات توانستیم با استفاده از فناوری پرسشنامه ها را با 60 سئوال در یک دقیقه اسکن کنیم.
زاهدیان ادامه داد: وقتی این اتفاق افتاد دقت و سرعت هم بالاتر رفت و خطای انسانی کمتر شد.
وی در ادامه اضافه کرد: سرشماری سال 1395 باز هم مرکز آمار ایران یک گام جلوتر رفت و از ابزار تبلت استفاده کرد و مصاحبه با تبلت انجام شد که قادر بود محاسبات را تصحیح کند.همچنین در سرشماری سال 95 معادل 48.4 درصد به شکل اینترنتی سرشماری شدند که موفقیت خوبی برای ایران در سطح جهانی بود. حتی کشورهای ژاپن و کره جنوبی نتوانستند در وهله نخست به چنین آمار بالایی برسند.
وی گفت: در آمارگیری ثبتی مبنا زمانی که نوزادی متولد می شود در سازمان ثبت احوال مشخصات او ثبت می شود بنابراین چه لزومی دارد ما دوباره به منزل مراجعه و در خصوص فرزندان از آنها بپرسیم. این اطلاعات در یک دستگاه از قبل جمع آوری شده و به محض ثبت و صدور شناسنامه نوزاد در سیستم مرکز آمار ایران نیز آمار مربوط به تغییرات یک خانوار وارد می شود.
به گفته زاهدیان،در سرشماری ثبتی مبنای مدرن که همه کشورها در صدد هستند به آن برسند مامور آمارگیر نیست و اطلاعات از خانواده ها جمع آوری نمی شود.سال 2011 میلادی 9 کشور(کشورهای اسکاندیناوی) توانستند به سرشماری ثبتی مبنا دست یابند. کشورهای دیگر نظیر پرتغال و انگلستان تا سال 2021 به این روش آماری پیشرفته خواهند رسید.
وی با اشاره به اینکه پیشتر اطلاعات ساختمان از خانواده ها سئوال می شد، گفت : از سال 87 قرار شد در سامانه ای موضوع اجاره، خرید و فروش ثبت شوند و آمارگیری برای ساختمان تعطیل شد و هم اکنون اطلاعات خود را از این سامانه دریافت می کنیم.

** رعایت اصل بیطرفی در تولید آمار از اصول بنیادین نظام آماری

زاهدیان با بیان اینکه در نظام های آماری مدرن اصول بنیادین آمارهای رسمی جایگاه مهمی دارد، گفت: یک بند اصل بیطرفی است. کسانی که آمار تولید می کنند خود نباید ذینفع باشند به طوری که آمارها گزارش عملکرد دستگاه تابعه خودشان نباشد. برای مثال اگر قرار شد وزارت کار نرخ بیکاری را از یک عدد به عدد دیگر برساند، نباید خودش اندازه بگیرد. همیشه این شبهه است که در چنین شرایطی می توان در آمارها دخالت کرد و یا اگر بانک مرکزی اعلام کند 10راهکار برای کاهش نرخ تورم دارد، نباید خود دستگاه نرخ تورم را محاسبه و اعلام کند که راهکارهای اعلامی به نتیجه رسیده است.
وی اصل دیگر را محرمانگی اطلاعات عنوان کرد و گفت: بر اساس قانون مرکز آمار ایران که آخرین بازنگری آن در 353 بوده است در مراجع حقوق و مالیاتی اجازه استناد به اطلاعات فردی نداریم. بیش از 50 سال از تاسیس مرکز آمار ایران گذشته است اما حتی یکنفر طی این سال ها بر مبنای اطلاعات این مرکز شکایتی در مراجع قضایی نداشته است.
وی تاکید کرد: سامانه های اطلاعاتی باید به گونه ای قوی شود که به جای اینکه آنها دنبال مرکز آمار باشند ما به دنبال آنها باشیم.
و ما از طریق اتصال به پایگاه های گوناگون (لینک) می توانیم کیفیت را چک کنیم. اطلاعات هویتی حذف می شود و بقیه اطلاعات خام را روی سایت اطلاع رسانی می کنیم.
زاهدیان گفت: وقتی روند کار در مراکز آماری کشورهای اسکاندیناوی را بررسی کردیم مشاهده شد که کشورهای ثبتی مبنا هر شب یک کپی از اطلاعات را به سازمان آماری ارسال می کنند و هر ماه یک داده آماری تولید می شود.
وی ادامه داد: به طور مثال پدر و پسری ملکی را با هم معامله می کنند که قیمت واقعی آن 500 میلیون تومان است اما به 100هزار تومان آن را معامله می کنند.از نظر حقوقی کسی نمی تواند دو ریالی کم و زیاد کند اما به لحاظ آماری مهم است که داده ها منظم وارد مرکز شوند زیرا ما داده های قوی را توزیع می کنیم.

** 30 مولفه کیفیت آمار با 760 شاخص

زاهدیان گفت: وقتی صحبت از کیفیت می کنیم این مقوله در نظام آماری بیش از 30 مولفه دارد. همچنین بیش از 760 شاخص است تا بتوان از نظر استاندارد کیفیت را اندازه گیری کرد. این گونه نیست که عددی تولید شود چند نفر بنشینند و فردی آن را نقد کند.این دیدگاه با جامعه همخوانی ندارد.
وی ادامه داد:به طور مثال یک شرکت داروسازی دارویی را تولید می کند اما به جای اینکه آزمایش شیمیایی برای کیفیت دارو انجام دهد آن را روی مردم امتحان کند که کاری بسیار نادرست است.

** در عصر حاضر آمارگیری جزیره ای بی معناست

وی در ادامه میزگرد ایرنا در آستانه روز برنامه ریزی و آمار (اول آبان) گفت: فعالیت های خوبی در کشور در زمینه آمار انجام شده است که طی پنج سال آینده به نتایج خوبی خواهیم رسید. قیمت مسکن سه ماه یکبار اطلاع رسانی می شود. اطلاعات پروانه صادره از سوی شهرداری و یا کشتار دام از طریق سامانه ها جمع آوری و در اختیار مرکز آمار ایران قرار می گیرد که به طور منظم انتشار می یابد.
به گفته وی، نظام آماری مدرن نظامی است که قوانین آنها مدرن است.ساختار آن نظام مدرن است و ساختارهای غیرمدرن(سنتی) نمی تواند به آن جواب دهد.
وی گفت: ساختار باید هماهنگ و یکپارچه باشد زیرا نمی توان جزیزه ای عمل کرد.

** آمار چشم دولت است

زاهدیان مرکز آمار ایران را چشم دولت عنوان کرد و گفت: از نظر جایگاه اگر ما فرض کنیم مرکز آمار چشم دولت است، این چشم نباید از مغز بالاتر رود. اگر مرکز آمار را از دولت خارج کنیم دولت باید نیازهای خود را دیکته کند و بگوید به چه اطلاعاتی برای برنامه ریزی نیاز دارد. دستگاه هایی که خارج از دولت هستند خیلی راحت هماهنگ نمی شوند.
وی با بیان اینکه نظام آماری کشور نیمه متمرکز است،افزود: هم اکنون همه آمارها در مرکز آمار تولید نمی شود. وقتی مرکز آمار اعلام می کند که متوسط درآمد خانوار ها 14درصد اضافه شده است، اطلاعات خام را روی سایت می گذارد و تحلیلگران می توانند تحلیل کنند. نیازی به این نیست که ما حکمرانی کنیم اما مهم این است که نظام برنامه ریزی و آماری با هم نزدیک شوند و هر چقدر فاصله کمتر شود، بهتر است و این نزدیکی باعث می شود اعتماد عمومی ارتقا یابد .

**رعایت نکردن قوانین آماری بزرگ ترین مشکل نظام آماری کشور

معاون مرکز آمار ایران بزرگ ترین مشکل نظام آماری را رعایت نکردن قوانین آماری در کشور دانست و گفت: نه قانون سال 53 اجازه موازی کاری داده و نه قانون برنامه ششم که مرجع اصلی آمار کشور را مرکز آمار ایران می داند.
وی تاکید کرد: از مراجع قانونگذاری انتظار داریم که نظام آماری فقط مرکز آمار ایران نیست. برای اینکه به سوی مدرن شدن گام برداریم باید مراقبت و حمایت برای اجرای قوانین صورت گیرد.
وی در ادامه بیان داشت:بی اعتمادی زمانی ایجاد می شود که شما چند عدد روی موضوعی واحد داشته باشید که از سوی مخاطبان سئوال می شود کدام درست است و افراد غیر متخصص می گویند هر دو آمار ارائه شده نادرست است.

**بی اعتمادی به دنبال ارایه آمارهای مختلف

زاهدیان گفت: وقتی اعلام می شود که نرخ تورم به هشت درصد رسیده است به معنای ارزان شدن قیمت کالاها نیست. وقتی توضیحی برای مردم نمی دهیم فضای بی اعتمادی ایجاد می شود و بحث سیاسی هم وسط می آید.
وی تصریح کرد: وقتی از آمار غیر رسمی استفاده می شود قانون برخوردی با آنها نمی کند. بنابراین در سطح بین المللی هم مشکل پیدا می کنیم. اگر یک سازمان آماری در خصوص یک موضوع چند عدد اعلام کند و نظام آماری واکنشی نشان ندهد کسانی که می خواهند در کشور سرمایه گذاری کنند به خصوص سرمایه گذاران خارجی نیز دچار تردید و بی اعتمادی می شوند.
وی گفت: قبوض برق باید به کد پستی متصل باشد تا داده ها را بتوان ارزیابی کرد.به طور مثال با آمارهای قابل اعتماد می توان متوجه شد خانوار 6 نفره بیشتر برق مصرف می کنند یا خانوار دو نفره؟ و یا سالمندان بیشتر برق مصرف می کنند یا جوانان ؟
وی ادامه داد:یا اینکه واحدی مصرف برق تجاری دارد یا خانگی و یا آب در کدام بخش به چه میزان مصرف می شود ؟طی سال آینده به اطلاعات خوبی در خصوص مصرف آب در واحدهای صنعتی خواهیم رسید.

** تاکید بر تقویت نظام دولت الکترونیک

زاهدیان گفت: همچنین باید برای نظام رفاه با نظام اطلاعات کشور تفاوت قائل شویم که در روند دولت الکترونیک تدوین شود.
باید نظام دولت الکترونیک را تقویت کنیم تا استاندارد نظام آماری را رعایت کند. هیچ سازمان آماری در دنیا نیست که رتبه بندی برای سطح رفاه را اعلام کند.
وی گفت: به طور مثال فردی یارانه می گیرد این که آیا وی مستحق گرفتن است، ربطی به نظام آماری ندارد. نظام آماری وقتی می خواهد مدرن شود بر نظام حقوقی نظارت دارد و فرایندی نظیر ثبت تولد در مجموعه نظام آماری نیست.

**فاقد نظام آماری جامع هستیم

زاهدیان افزود: کشور ما قانون آماری ندارد. فقط قانون مرکز آمار ایران است و زمانی که تدوین شد 90درصد داده ها وجود خارجی نداشتند. در آن زمان دولت الکترونیک وجود نداشت.هم اکنون 43سال از آن زمان گذشته است و با مسائل جدید روبرو هستیم و نیاز به قانون مدرن داریم.
وی با این پرسش که خط بین نظام آماری و دولت الکترونیک چیست؟،گفت: شما نمی توانید نظام آماری سازمان برنامه ریزی را در دولت نگه دارید و نظام آماری را بیرون دولت قرار دهید.
در برخی کشورها وزارت آمار هم وجود . مرکز آمار ایران سالهاست بنام مرکز است و هنوز یک سازمان نشده است.
معاون طرح های آماری مرکز آمار ایران تصریح کرد:مرکز آمار ایران می تواند سازمان آمار شود و به چشم تصدیگری به آن نگاه کرد. آمار موضوعی حاکمیتی است و باید توسعه یابد. باید تخصص های جدید درون این نهاد بیاید و جایگاه مرکز ارتقا یابد.همچنین ضروری است قوانین آماری در کشور هم بازنگری شوند.
وی یادآور شد: ما اسناد بالادستی نظام آماری را داریم. فرمایشات مقام معظم رهبری که بر جلوگیری از موازی کاری تاکید داشتند و همچنین توصیه های رئیس جمهور را که باید سهم آمارهای ثبتی بیشتر شود و شکل بگیرد و قانون برنامه ششم و انطباق با استانداردهای بین المللی را هم داریم و ذیل همه این اسناد بالا دستی، برنامه گذار از نظام سنتی به مدرن از سوی پژوهشکده آمار تهیه شده است.
وی گفت: برنامه ملی آمار هم امسال تهیه می شود و ما باید کمک کنیم که این برنامه ملی آمار اجرایی شود.اجرایی شدن این برنامه عزم ملی می خواهد و فقط از عهده مرکز آمار ایران و یا سازمان برنامه هم بر نمی آید و همه باید کمک کنند تا اجرا شود و در مدت پنج سال ما را به مرحله متفاوتی می برد.
وی با بیان اینکه هم اکنون سازمان استاندارد در کشور جا افتاده است، گفت: ما توانستیم این سازمان را در کشور نهادینه کنیم تا کالایی که تولید می شود اگر مهر استاندارد نداشته باشد، قابل توزیع کردن نیست. از سویی مردم این موضوع را پذیرفته اند تا کالایی که می خرند مهر استاندارد داشته باشد.
وی ادامه داد: آمار هم همینطور است و باید مهر کیفیت داشته باشد که امیدواریم در کشور جا بیاندازیم.

**14 راهبرد کلان نظام آماری در کشور

در ادامه این میزگرد کاوه کیانی عضو هیات علمی پژوهشکده آمار هم گفت: نظام آماری تاکنون به این شکل بوده که مجموعه دستگاه های اجرایی کشور با هم کار و تولید آمار می کنند.
وی گفت: آمار مدرن یک نظام متشکل از دستگاه اجرایی ارتباطات و اطلاعات است که با مرجعیت مرکز آمار ایران و پایبندی به استانداردهای بین المللی به تولید،انتشار و مستند سازی آمارهای رسمی کشور می پردازد که این مهم بر عهده شواری عالی آمار است.
عضو هیات علمی پژوهشکده آمار گفت: مرجعیت مرکز آمار در قوانین مصوب مجلس، برنامه های پنجم و ششم توسعه تاکید شده است. همچنین مشخص است که هر کدام از دستگاه های اجرایی باید چه آمارهایی و تحت چه استاندارد، زمانبندی و مفاهیمی تولید کنند. شورای عالی آمار عالی ترین رکن آماری کشور وظیفه نظارتی کلان حوزه آماری کشور را بر عهده دارد.
کیانی افزود: موضوع دیگر این است که کشور متناسب با برنامه های توسعه پنج ساله و نظام آماری باید چه برنامه ای را تحت برنامه ششم توسعه اجرایی کند.
عضو هیات علمی پژوهشکده آمار گفت: در احکام برنامه دائمی توسعه تاکید شده است که برنامه های پنج ساله آماری تهیه شود. هم اکنون داریم برنامه سوم آمار کشور را می نویسیم که تا چند ماه آینده نهایی می شود. این برنامه با کمک دستگاه های اجرایی توسط مرکز آمار ایران در حال تهیه است.
کیانی ادامه داد: در آن برنامه برای نظام آماری چشم انداز تهیه و 14 راهبرد کلان هم تصویب شده است.راهبردها عصاره دیدگاه های کارشناسان و متخصصان نظام آماری کشور است. بنابراین راهبردهای یاد شده اساس (فونداسیون) برنامه ملی آمار است.
وی با اشاره به چشم انداز نظام آماری گفت : نظام آماری تا سال 1404 به شکل یکپارچه پاسخگو و مورد اعتماد مردم و متخصصان و تولید آمار با کیفیت و پیشرو در میان کشورهای آسیایی به روش ثبتی مبنا خواهد بود.
وی ماموریت یاد شده را چراغ راه نظام آماری آینده کشور دانست و 14 راهبرد کلان را این گونه ذکر کرد:
1 - اصلاح قوانین مقررات نظام آماری
2 - تصویب قوانین به طوری که جریان یکطرفه ریز داده ها به مرکز آمار(این جریان یکطرفه است) را تضمین کند.
3 - اصلاح تشکیلات ارکان نظام آماری
4 - یکپارچگی و تمرکز در تخصیص اعتبار آماری
5 - کاهش تدریچی آمارگیری سنتی و رفتن به سوی نظام آماری مدرن
6 - ساخت فناوری نوین
7 - نظام مدیریت کیفیت برای همه آمارهای رسمی کشور
8 - نظام مند کردن و انتشار آمارهای رسمی است(پنجره واحد آمارهای رسمی کشور ایجاد شود)
9 - ارتقا فرهنگ و سواد آماری که رسانه ها نقش اساسی در آن دارند.
10 - گسترش ارائه تحلیل های آماری
11 - استفاده از ظرفیت های بخش خصوصی در تولید آمار که مشارکت خود را تحت نظارت استانداردهای آماری انجام دهند.
12 - تقویت ارتباط با ذینفعان آماری
13 - ارتقا ظرفیت های پژوهشی نظام آماری
14 - نظارت و پایش مستمر بر نظام آماری
کیانی در ادامه افزود: در صورتی که در این 14 بند دقیق شویم متوجه خواهیم شد که جهت گیری نظام مدرن آماری مورد نیاز در آنها وجود دارد.این نظام آماری نیاز به حمایت علمی دارد.
وی در خصوص قانون آمار گفت: متاسفانه در ایران نظیر کشورهای مدرن قانون آمار نداریم قانونی که کل نظام آماری را تحت پوشش خودش بگیرد. ما تنها قانون تاسیس مرکز آمار ایران را داریم که وظایف دستگاه ها را در تعامل با مرکز آمار ایران توضیح داده است و دستگاه ها قانون خاص خودشان را دارند.
کیانی گفت: یکی از کارهایی که در دست اقدام داریم نگارش قانون آمار برای کشور است که در حال انجام آن هستیم. به طوری که کشور با همه ارکانش چه وظیفه ای در خصوص تدوین آمار دارند. مجلس شورای اسلامی می تواند ما را در این زمینه کمک کند.
وی اضافه کرد: مرکز آمار ایران جایگاه خود را در بین مردم دارد و تاکنون پیش نیامده که مردم با این مرکز در انجام سرشماری ها همکاری نکنند.

**نظام آماری حاکمیتی است

وی نظام آماری را موضوعی حاکمیتی عنوان کرد و گفت: به همراه توسعه نظام آماری کشور هم توسعه می یابد. هم اکنون به سوی دولت الکترونیک گام بر می داریم. پایگاه های متعددی در کشور در حال تاسیس است و برخی از این پایگاه های اطلاعاتی هم در کشور بنا شده اند که با یکدیگر اتصال دارند.
وی ادامه داد: به عبارتی باید یک پنجره واحد تشکیل شود که بتواند اطلاعات خود را از پایگاه های گوناگون دریافت کند و به عبارتی شبکه اطلاعاتی ایجاد شود.
به گفته این مقام مسئول،در سیستم مالیاتی نظام آماری مستقیم ورود نمی کند این سیستم را دولت درست می کند و نظام آماری از اطلاعات آن منتفع می شود.نسبت ما با دولت الکترونیک این گونه است که ما توصیه های خودمان را ارائه می دهیم و دیگران هم سایر اطلاعات را می سازند و ما منتفع می شویم.
وی یادآور شد: ایران در حال توسعه است وقتی با همکاران خود در کشورهای پیشرفته صحبت می کنیم از تجارب آنها استفاده و این تجارب را هم منتقل می کنیم.
کیانی افزود: وقتی به متخصصان آماری در دیگر کشورها می گوییم شناسه ملی داریم تعجب می کنند. وقتی که با کارشناسان ترکیه ای صحبت می کردیم می گفتند بروید و کد ملی درست کنید که پاسخ دادیم این کار سال هاست در ایران انجام شده است. سپس به ما گفتند کد پستی در ایران ایجاد کنید که باز هم پاسخ دادیم این کار هم در ایران انجام شده است البته نواقصی دارد که داریم این مشکلات را هم رفع می کنیم.
وی توضیح داد: علم آمار روی داده ها اعمال می شود به طوری که باید برای تولید آمار مناسب سازی و به هم متصل می شوند تا آمار جدید ایجاد کنیم. آمار ثبتی مبنا از طریق اتصال داده مبنا است و این طرح از سوی شورای عالی آمار تصویب شده که نام آن طرح 'ایران استارز' است. داده های کسب و کار ، املاک، افراد ،وضعیت شغلی را به هم متصل می شوند تا آمار جدید تولید کنند.به فرد کاری نداریم و تنها با سرجمع کار داریم. این کار در حال انجام و کاملا مدرن است.
وی گفت: کشورهای اسکاندیناوی این مسیر را طی کرده اند و ما هم داریم به این سمت حرکت می کنیم.کشور انگلستان تا سال 2021 به آمارهای ثبتی مبنا می رسند و ما با 'ایران استارز' به سمت آمارهای ثبتی مبنا در حال حرکت هستیم. هنوز نیازهای آماری کشور مشخص نیست که باید مشخص شود.
وی تاکید کرد: آمارهایی که تولید می شوند باید مهر علامت رسمی کیفیت آماری osqm یا (official statistic quality mark) را داشته باشند.

** چهار ویژگی نظام آماری

عضو هیات علمی مرکز پژوهش های مجلس شواری اسلامی هم در این میزگرد گفت: نظام آماری مطلوب باید چهار ویژگی را داشته باشد که شامل:
1 - تامین کننده نیازهای آماری سیاستگذاران و برنامه ریزان باشد.
2 - مورد اعتماد استفاده کنندگان از آمار باشد.
3 - مورد اعتماد آماردهندگان باشد.
4 - مستقل و نفوذ ناپذیر باشد. بدین شکل که نظام آماری آمار را آن گونه که قوانین و استانداردها می گویند، تولید کنند.
سید هادی موسوی نیک ادامه داد: نظام آماری باید این چهار ویژگی را دارا باشد.
وی اظهار داشت: همچنین شش مسئله جدی در کشور داریم که شامل: موضوع های آب ،محیط زیست، اشتغال، سیستم بانکی، صندوق های بازنشستگی و رکود است. این ششم مسئله کلیدی هستند و همه دستگاه ها به نوعی با آنها مواجه هستند.
وی با بیان اینکه آمار باید وضع موجود را به تصویر بکشد، گفت:هم اکنون در حوزه محیط زیست پر مصرف ترین کشور به لحاظ انرژی و دهمین کشور به لحاظ تولید دی اکسید کربن در جهان هستیم.
وی توضیح داد: سال 1349 آمارنامه انرژی منتشر کردیم و تاکنون همان چارچوب قبلی است و تفاوت اساسی نکرده است. در این دوره خیلی از کشورها و استانداردهای بین المللی تغییر کرده و آمار انرژی با کیفیت بالاتر ارائه می شود در حالی که بخشی از موضوع انرژی و آلاینده هایی که تولید می کنیم، آماری که بتوان به آنها اتکا و بر مبنای آن تصمیم گیری کرد، نداریم.
موسوی نیک اظهار داشت : مصرف انرژی اگر موجب کاهش بهره وری است باید دید لازم است تا در کدام بخش سیاستگذاری کنیم. یا به طور کلی موضوع آب که چالش ایران و بسیاری از کشورها است باید دید هر بخش اقتصادی چه میزان مصرف می کند؟ وزارت جهاد کشاورزی و مابقی بخش ها هر یک آمارهای خود را ارایه می کنند بنابر این باید به یک نقطه واحد برسیم و بدانیم که در کجا باید این آمار تولید شود؟
وی گفت: برای موضوع اشتغال شاید وضعیت اندکی بهتر باشد اما وزارت کار می گوید این آمار پاسخگوی ما نیست. یا در سیستم بانکی هم همینطور است. در زمینه خصوصی سازی از سال 87 قانون اصل 44 قانون اساسی اجرایی شده است در حالی که با این کار باید با تصویر جدیدی از اقتصاد مواجه می شدیم.
به گفته وی، نظام آماری در کشور باید پاسخگوی برنامه ریزی و برنامه ریزان باشد. برای سپری کردن از آمارگیری سنتی به مدرن همه نهادها باید کمک کنند با ضعف قوانین و مقررات موجود این کار میسر نیست و باید اصلاح قوانین صورت گیرد.
وی اظهار داشت : در روش ثبتی مبنا سهم آمارهایی نظیر سرشماری و یا نمونه گیری کم می شود و سهم آمارهای ثبتی مبنا افزایش می یابد.
به گفته عضو هیات پژوهش های مجلس، باید آمارهای تولیدی از دستگاه ها یکدیگر را تایید(چفت و بست) کنند و نا همخوانی آماری در کشور ایجاد نشود.
وی گفت: نظام آماری مدرن نتیجه دولت مدرن است که دو ویژگی مهم دارد.نظام های مالیاتی قوی و تامین اجتماعی قوی . به طوری که آمارها به گونه ای نباشد که از یکنفر دوبار مالیات گرفته شود و یا یک فرد از دو نطام تامین اجتماعی استفاده کند.نظام تامین اجتماعی هزینه های دولت ها است.
وی افزود: هزینه های تامین اجتماعی که می خواهد انجام شود اگر بخواهد هدفمند باشد باید با تاکید بر آمارها صورت گیرد به طوری که فردی می خواهد از یارانه استفاده کند آیا واقعا مستحق گرفتن یارانه است یا نه؟
وی گفت: با این حساب این موضوعی فراتر از مرکز آمار ایران است که باید نقش تاریخی را ایفا کند. هماهنگی جدی بین بالاترین سطح لازم است.قانون نظام آماری کشور هماهنگی بین دستگاه ها و سیستم یکپارچه آماری را باید شکل بدهد. ما الان قانون وظایف مرکز آمار ایران را داریم اما بقیه دستگاه ها فاقد چنین توانمندی هستند.
موسوی نیک گفت:بخش مهمی از قانون آماری باید این گونه باشد که اگر دستگاه ها همکاری نکنند با جرایم مالی و یا حتی کیفری مواجه شوند. اطلاعات آماری گام مهم برای برنامه ریزی است.
وی بیان داشت: تجربه کشورهای جهان نشان می دهد اداره امور ذیل سه نهاد صورت می گیرد.نهادهای توسعه ای،وزارت اقتصاد و پارلمان. در صورتی که رابطه بین دولت و ملت مدرن شد دولت هم به سوی مدرن شدن گام بر می دارد.

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۱۷۵۰۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد تولید فرآورده‌های طبیعی در کشور جلوتر از افق ۱۴۰۴

به گزارش خبرگزاری مهر، علیرضا رستمی، با اشاره به اینکه تعداد تولیدکنندگان فرآورده‌های طبیعی و سنتی در کشور به ۳۶۵ تولید کننده می‌رسد، گفت: رشد این تعداد تولید کننده در برنامه افق ۱۴۰۴ حدود ۱۷۳ مورد پیش بینی شده بود که در حال حاضر بیش از ۱۷۰ درصد بیشتر بوده است.

وی اظهار کرد: بر اساس آمار تجمعی تعداد مجوز صادره برای فرآورده طبیعی و سنتی موجود در فهرست به ۱۸۷۶ مورد رسیده که این تعداد نیز به نسبت برنامه افق ۱۴۰۴ بیش از ۱۸۷ درصد رشد داشته است.

رستمی با اشاره به برنامه‌های دوسالانه آتی و دستاوردهای مورد انتظار در حوزه فرآورده‌های طبیعی و سنتی، تصریح کرد: پایش حداکثری مواد اولیه مورد استفاده در فرآورده‌های طبیعی و سنتی و فراخوان برای اظهار در سامانه ثبت و صدور مجوز مرتبط، فراخوان صدور مجوز برای مفردات سنتی به منظور ساماندهی عرضه بهینه فرآورده مد نظر مشتریان از جمله پزشک متخصص، تجویز، متقاضی و مصرف کننده، تجمیع و تحلیل گزارش برنامه عملیاتی در حوزه آموزش، ترویج و توسعه مصرف بهینه فرآورده طب سنتی از جمله این برنامه‌ها است.

وی با اشاره به لزوم بازنگری و تدوین ضوابط و دستورالعمل‌های موجود و مورد نیاز در حوزه فراورده‌های طب سنتی، گفت: ساماندهی عرضه فرآورده سنتی جالینوسی در سطح عرضه با تدوین و نهایی سازی دستورالعمل مرتبط از جمله اقدامات مهم این حوزه خواهد بود.

کد خبر 6082181 حبیب احسنی پور

دیگر خبرها

  • کاهش۶ درصدی تورم سالانه در زنجان
  • رشد تولید فرآورده‌های طبیعی در کشور جلوتر از افق ۱۴۰۴
  • رفع مشکل فرستنده های رادیو و تلویزیون در شهرستان مهر
  • بایرن مونیخ و قطع شدن یک روند منفی عجیب پس از پیروزی مقابل آرسنال / نکته آماری
  • کاهش ۱۰ درصدی آمار زندانیان چهارمحال‌ و بختیاری
  • ضرورت تدوین شاخص‌های حکمرانی در حوزه دارو و مکمل
  • رشد تهیه دارو از گیاهان دارویی در کشور
  • توسعه باید با دانش سنتی و بومی هر منطقه همراه شود
  • بانک‌ها در تله آفساید
  • سالانه یک میلی‌متر از میزان بارش‌های کشور کم شده است