Web Analytics Made Easy - Statcounter

قیمت بالای هزینه ها، نبود بازاریابی مناسب برای فروش، نبود سردخانه و صنایع تبدیلی در شهرستان فراهان از جمله مشکلاتی است که سیب زمینی‌کاران با آن دست و پنجه نرم می‌کنند و جدای از آن متاسفانه جهاد کشاورزی حمایتی از سیب‌زمینی‌کاران ندارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از فراهان خبر؛ فصل برداشت سیب زمینی در فراهان آغاز و کشاورزان این خطه مشغول به برداشت این محصول شده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محصول سیب زمینی فراهان از بازار پسندی و محبوبیت بسیاری برخوردار است. عدم استفاده از کودشیمیایی، و ارگانیک بودن این محصول و همچنین مرغوبیت خاک و شرایط مساعد آب و هوایی، این شهرستان را به قطب تولید سیب زمینی در استان تبدیل کرده است. اما کشاورزان این شهرستان هنگام برداشت محصول با مشکلات متعددی مواجه می‌شوند و همین مسئله سبب شده رغبت کاشت سیب زمینی در بین کشاورزان این منطقه از بین برود.

بالا بودن هزینه‌ها، نبود بازاریابی مناسب برای فروش، نبود سردخانه و صنایع تبدیلی در شهرستان از جمله مشکلاتی است که سیب زمینی کاران این منطقه از آن گلایه دارند.

نوسان پی‌در پی قیمت، سیب‌زمینی‌کاران را متضرر کرده است

سعید فیروز یکی از سیب‌زمینی‌کاران فراهان در گفتگو با خبرنگار فراهان خبر گفت: برداشت سیب‌زمینی از مهرماه هر سال شروع و تا آبان ماه ادامه دارد.

وی با بیان اینکه امسال ۱۰ هکتار از اراضی خود را به کشت سیب زمینی اختصاص داده است، گفت: از هر هکتار حدود ۵۰ تُن سیب زمینی برداشت می شود.

فیروز اظهار کرد: سیب زمینی به عنوان یک محصول استراتژیک در اکثر مناطق کشور، کشت می‌شود اما هزینه بالای تامین بذر، کودشیمیایی، ماشین آلات، دستمزد کارگر و حمل و نقل محصول، سبب شده تا کاشت سیب زمینی برای کشاورزان مقرون به صرفه نباشد.

این سیب‌زمینی‌کار فراهانی عدم خرید تضمینی سیب زمینی را یکی دیگر از معضلات سیب‌زمینی‌کاران دانست و گفت: نوسان پی در پی قیمت این محصول نه تنها سودی برای تولیدکنندگان ندارد بلکه آنان را نیز متضرر می‌کند.

عدم حمایت دولت از سیب‌زمینی‌کاران

وی بیان کرد: جای خالی صنایع تبدیلی و سردخانه در حوزه کشاورزی محسوس است و این کاستی ها در این منطقه کشاورز را مجبور می کند، سیب زمینی را با قیمت پایین به دلالان و واسطه‌ها با قیمتی ناچیز بفروشد.

این سیب‌زمینی‌کار فراهانی ضمن ابراز گله‌مندی از عدم حمایت دولت و جهادکشاورزی از کشاورزان بیان کرد: متاسفانه جهاد کشاورزی حمایتی از سیب‌زمینی‌کاران ندارد. حتی کارشناسان جهاد کشاورزی نظارت خاصی بر مزارع سیب زمینی ندارند تا آگاهی لازم را به کشاورزان نسبت به شناسایی بیماری ها و آفت های این محصول دهند.

سود کشت سیب‌زمینی در جیب دلالان

وی تصریح کرد: به دلیل فسادپذیری سریع سیب زمینی، این محصول باید سریع‌تر بازاریابی شده و با مدیریت برداشت، به‌ تدریج در بازار مصرف توزیع شود، در حال حاضر ما این محصول را با پایین‌ترین قیمت، روزانه پس از برداشت از طریق واسطه برای فروش به بازار تهران عرضه می کنیم.

فیرور گفت: حمایت مسئولان از کشاورزان، خرید تضمینی، ایجاد سردخانه و صنایع تبدیلی عواملی است که اگر خواهان برنامه‌ریزی کارشناسانه در صنعت کشاورزی هستیم، باید عملیاتی شود.

سیب زمینی کار فراهانی خاطرنشان کرد: برای رونق کشاورزی باید کاشت، داشت و برداشت محصول برای کشاورز مقرون به صرفه باشد.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۱۷۷۷۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خرید تضمینی گندم به بیش از ۶۰۰ هزارتن رسید

علیقلی ایمانی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: بنابر آمار از ابتدای فصل برداشت تاکنون بیش از ۶۰۰ هزارتن گندم با ارزش بالای ۱۰ همت از گندمکاران خریداری شده که به دلیل افزایش دما و شرایط بارندگی، رشد فیزیولوژی گیاه بالا رفته است که این امر در کنار افزایش عملکرد در واحد سطح موجب شده تا میزان خرید نسبت به سال قبل ۳۰ تا ۴۰ درصد رشد یابد.

به گفته او، علی رغم گذشت یک ماه از فصل برداشت، هنوز ریالی بابت مطالبات به حساب گندمکاران واریز نشده است و کماکان افق روشنی پیش رو نیست.

ایمانی ادامه داد: تاخیر در پرداخت مطالبات منجر به دلسردی و نگرانی گندمکاران و ورود دلالان به عرصه خرید شده است که انتظار می رود ردیف اعتباری که در بودجه دیده شده به نقدینگی تبدیل شود و در اختیار کشاورزان قرار بگیرد.

مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران با بیان اینکه به پیک برداشت گندم رسیده ایم، افزود: هم اکنون برداشت گندم از استان های سیستان و بلوچستان، بوشهر، هرمزگان، جنوب کرمان، خوزستان و ایلام در حال انجام است، از این رو دولت باید به فکر تامین منابع باشد تا همانند سال گذشته مطالبات کشاورزان با تاخیر ۴ تا ۵ ماهه پرداخت نشود.

به گفته او، با توجه به شرایط اقلیمی و بارش های پیش رو برآورد می شود که تولید گندم به بالای ۱۳ تا ۱۳.۵ میلیون تن و خرید تضمینی به ۱۱ میلیون تن برسد.

این مقام مسئول با تاکید بر اصلاح قیمت خرید تضمینی گندم گفت: بنابر مصوبه شورا در ۲۲ شهریور نرخ هرکیلو گندم ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شد که کشاورزان به امید آن اقدام به کشت کردند، درحالیکه بعد از گذشت بیش از ۴ ماه از آغاز سال زراعی وزیر جهاد نرخ را ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان ابلاغ کرد. از این رو بنیاد ملی گندمکاران طی نامه ای به رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس خواستار اصلاح قیمت یا تغییر نرخ در قالب جایزه تحویل است تا گندم تولیدی به هدر نرود.

او گفت: با توجه به آنکه ۲ نفز از اعضای کمیسیون کشاورزی به عنوان ناظر در جلسه شورا حضور دارند و رئیس کمیسیون کشاورزی هم نرخ ۱۹ هزارو ۵۰۰ تومان را قبل از ابلاغ نرخ توسط وزیر جهاد در رسانه ها اعلام کردند، لذا انتظار می رود که به عنوان بخش نظارتی به این موضوع ورود کنند و هرچه سریع تر مشکل گندمکاران را مرتفع نمایند.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • آغاز کشت بادام زمینی در شهرستان آستانه اشرفیه
  • بیش از ۱۸ هزار تن کلزا در شوش و کرخه برداشت شد
  • خرید تضمینی گندم به بیش از ۶۰۰ هزارتن رسید
  • ضرورت تعیین تکلیف چای سنواتی/ دغدغه کشاورزان برطرف شود
  • خرید گندم در خوزستان به ۵۶۰ ‌هزار تن رسید
  • پیش بینی برداشت یک میلیون و ۸۰۰ هزار تُن انواع محصولات کشاورزی در گلستان
  • پیش بینی برداشت یک میلیون و ۸۰۰ هزار تُن انواع محصولات کشاورزی در استان گلستان
  • برداشت توت فرنگی رامیان+تصاویر
  • خرید گندم در خوزستان به بیش از ۵۶۰ ‌هزار تن رسید
  • آبیاری دغدغه مهم کشاورزان گندم کار در شهرستانهای شوش و کرخه است