Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران- ایرنا-عملیات غرور آفرین «والفجر 4 » با اهداف آزادسازی بخشی از میهن اسلامی و ارتفاعات مهم منطقه، تصرف پیشرفتگی دشمن دردشت شیلر، مسدود ساختن راه ورود گروهک‌های ضد انقلاب ، تصرف پادگان پنجوین و گرمک عراق و خارج ساختن مریوان از زیر دید و تیر دشمن از سوی رزمندگان اسلام انجام شد.

به گزارش ایرنا،عملیات پیروزمندانه «والفجر 4» در سه مرحله و باهدف وصل ارتفاعات منطقه پنجوین و دشت شیلر به یکدیگر در خط رزمندگان ، از روز 27 مهرماه 1362 به مدت 33 روز در منطقه جبهه شمالی استان سلیمانیه و منطقه پنجوین انجام گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


دشت وسیع و دره شیلر میان شهر مرزی بانه و مریوان با فرورفتگی خاصی که از خاک عراق به داخل ایران دارد ، در گذشته و در تاریخ جنگ تحمیلی منطقه مهمی به شمار می‌رفت. بلندی‌های سورن، سورکوه و کانی مانگا در دهانه این دشت قرار دارند.
حمله ساعت 24 و با رمز یا الله ... یا الله ... یا الله در منطقه‌ای به وسعت صدها کیلومتر مربع آغاز شد. نیروها در دو محور بانه و بلندی‌های‌ لری، گرمک، کنگرک و در محور مریوان و بلندی های پنجوین به نام زله ، مارو و خلوزه به پیشروی پرداختند.
در مرحله دوم پس از گذشت دو روز از مرحله نخست، بلندی های سورن و کانی مانگا و چندین نقطه دیگر آزاد شد، اما براثر پاتک‌های دشمن روی قله های کانی مانگا، برخی از مناطق دست به دست شد و نهایتا در اشغال دشمن باقی ماند.
مرحله سوم عملیات روز 2 آبان ماه 1362 به اجرا درآمد. سپاه پاسداران تنها با 25 گردان وارد عمل شد و در مجموع 1000 کیلومتر مربع شامل 300 کیلومتر مربع از اراضی ایران و 700 کیلومتر مربع از اراضی عراق آزاد شد و معابر نفوذی گروهک های نفوذی ضد انقلاب به داخل ایران در دره شیلر مسدود شد.
این عملیات را 8 تیپ و دو گردان از سپاه و 1 لشکر پیاده از ارتش به انجام رساندند . فرآیند این عملیات، تصرف پیشرفتگی دشت شیلر، شهر و پادگان پنجوین و گرمک عراق و تسلط بر 13 شهر و روستای عراق ، همراه با 19000 تن کشته و زخمی و اسیر و نابودی ده‌ها گردان و گروهان کماندویی و مخصوص دشمن بود.
دستاورد دیگر این عملیات خارج ساختن شهر مریوان از زیر دید و تیر دشمن و فراهم سازی مقدمات عملیات بعدی در استان سلیمانیه عراق بود.
سردارسرتیپ پاسدار یعقوب زهدی معاون مرکز تحقیقات راهبردی دفاعی و جانشین فرمانده توپخانه سپاه پاسداران در دوران دفاع مقدس، هم در تشریح عملیات والفجر 4 گفت: این عملیات غرور آفرین در منطقه پنجوین و با هدف متصل کردن ارتفاعات سورن به سور کوه با رمز «یا الله» در اواخر مهر ماه سال 62 آغاز شد.
به گفته سردار زهدی ، آزادسازی بخشی از میهن اسلامی و ارتفاعات مهم منطقه، تصرف پیشرفتگی دشت شیلر، مسدود ساختن راه ورود گروهک‌های ضد انقلاب که از طریق دشت شیلر انجام می‌شد، تصرف پادگان پنجوین و گرمک عراق و خارج ساختن مریوان از زیر دید و تیر دشمن از جمله اهداف این عملیات به شمار می‌رود.
از ساعت 23:30 روز 27 مهر ماه 62 ، عملیات از دو محور بانه و مریوان و با فرماندهی قرارگاه حمزه سیدالشهدا (ع) آغاز شد و ارتفاعات لری، گرمک، کنگرک، براله، مارو، خلوزه 1 و 2، کلو، شهدا، تخم مرغی، سه درختی و هرگنه کوچک به تصرف درآمد. پس از آن، دشمن برای حفظ سایر نقاط، جلوگیری از انهدام بیش‌تر نیروهایش و نیز تشکیل خط‌ ‌پدافندی جدید و مطمئن، از یک سری نقاط کم اهمیت عقب‌نشینی کرد.
در ادامه عملیات، یکی از لشکرهای سپاه پاسداران خط پدافندی خود را به پشت رودخانه قزلچه رساند و یکی دیگر نیز پس از چند عملیات متوالی موفق شد یال شرقی سنگ معدن را تصرف کند.
*** تحت فشار قرار گرفتن دشمن در ارتفاعات کانی مانگا
به این ترتیب، دشمن که تحت فشار قرار گرفته و از پاتک‌های سنگین خود نیز نتیجه نگرفته بود، در چهارم آبان سال 62 ضمن پرتاب گلوله‌های حاوی مواد شیمیایی به طرف مقابل، شهر پنجوین را تخریب کرد و تا پشت تنگه نالپاریز عقب نشست و سپس به تقویت ارتفاعات کانی‌مانگا مبادرت ورزید. نیروهای خودی نیز ارتفاعات تخلیه شده را به تصرف درآورده و در یک کیلومتری شهر مستقر شدند.
در تاریخ 12 آبان ماه نیز عملیات برای تصرف ارتفاعات مهم کانی‌مانگا آغاز شد و رزمندگان توانستند قلل 1794، 1774، 1662، 1877 و 1900 را تسخیر کنند. پس از آن، دشمن با پاتک‌های خود موفق شد قله 1900 را بازپس گیرد.
چهار روز بعد، دو گردان خودی طی عملیاتی در ساعت 4 بامداد، قله‌های 1900 و 1904 را تصرف کردند؛ امّا آتش شدید دشمن مانع از استقرار آنان در این قله‌ها شد.
شانزده روز بعد (در ساعت 21:40 روز بیست وهشتم آبان )، رزمندگان سپاه اسلام مجدداً وارد عمل شده و توانستند قله‌های 1830، 1810، 1900، 1904، 1740 و 1680 را تصرف کنند. در این میان، عدم سقوط تنگه روکان و قله‌های 1616 و 1606 موجب شد تا امکان تدارک و پشتیبانی نیروها فراهم نیاید. به همین دلیل، بنابه دستور، برخی از نقاط تصرف شده در این مرحله تخلیه شد.
*** انهدام یگانهای گارد ریاست جمهوری حزب بعث عراق
سردار زهدی افزود: در این عملیات تیپ‌های 5 و 6 گارد ریاست جمهوری که از زبده ترین واحدهای ارتش بعثی صدام بودند به کمک یگان‌های مستقر در ارتفاعات آمدند و در درگیری‌ها منهدم گردیدند. مواضع آن‌ها به تصرف رزمندگان اسلام درآمد. دشمن برای جلوگیری از ادامه عملیات، لشکر 7 ارتش بعثی را که تازه نفس بود به کمک این لشکر فرستاد که چون موفق نشد یک تیپ کماندویی را هم وارد صحنه عملیات کرد.
در مرحله سوم عملیات هم این تیپ کماندویی توسط رزمندگان لشکر 31 عاشورا، ظرف دو شب منهدم گردید و افراد آن پا به فرار گذاشتند. در این عملیات ارتفاعات کانی‌مانگا بدست نیروهای خودی افتاد ولی بر اثر پاتک‌های دشمن در نهایت در اشغال ارتش عراق باقی ماند.
قبل از شروع عملیات، ارتش بعثی عراق در ارتفاعات مسلط بر شهرهای مرزی بانه و مریوان، مستقر بود و این دو شهر در دید و تیر ارتش بعثی قرار داشتند. با حضور ارتش بعثی در این ارتفاعات، امکان تردد احزاب مسلح دموکرات و کومله که از سوی رژیم صدام ، حمایت و تجهیز می‌شدند به خاک دشمن، وجود داشت و آنها می‌توانستند به راحتی با تردد از این منطقه سلاح، مهمات و تدارکات لازم را از داخل خاک عراق به کردستان وارد کرده و علیه قوای جمهوری اسلامی به نفع رژیم صدام، بجنگند.
با انجام عملیات والفجر 4، علاوه بر دور شدن دشمن از شهرهای مرزی و قطع ارتباط گروه‌های مسلح تغذیه شده ازسوی رژیم صدام، جبهه جدیدی علیه دشمن در روبروی شهرهای سیدصادق و حلبچه وسد دربندی خان بازشد که بخشی از توان ارتش بعثی را به خود مشغول کرد.
این فرمانده دوران دفاع مقدس تصریح کرد : در این عملیات حدود یکهزار کیلومترمربع از سرزمین‌های ایران و عراق آزاد شد و دو جاده مهم چوارتر به ماووت و سردشت و جاده روان دوز به سردشت که محل تردد احزاب مسلح حزب دموکرات بود مسدود شد.
یک خودروی ضد گلوله مربوط به یکی از سران حزب دموکرات نیز به غنیمت گرفته شد. 700 نفر از نظامیان عراقی اسیر شدند.
*** شهادت سردار حاج عباس ورامینی و سردار علیرضا رضائیان
در این عملیات غرور آفرین ، سرداران سپاه از جمله سردار شهید «حاج عباس محمد ورامینی» مسئول ستاد لشکر 27 محمد رسول الله (ص) و قائم مقام شهید حاج ابراهیم همت درعملیات و همچنین سردارشهید «علیرضا رضائیان »فرمانده قرارگاه مقدم حمزه سیدالشهدا در منطقه به شهادت رسیدند.
ایران گرچه شهر پنجوین را از سه طرف محاصره کرد ولی نتوانست آن را به تصرف خود درآورد. در این عملیات همچنین 250 نفر از رزمندگان اسلام که در اسارت حزب دموکرات بودند، آزاد شدند. پس از تصرف منطقه والفجر 4، پدافند از آن بر عهده ارتش قرار گرفت.
*** تلفات دشمن در عملیات والفجر 4
با انجام این عملیات 200 تن از رزمندگان اسلام از اسارت افراد ضد انقلاب بیرون آمدند. ارتش عراق در طول این عملیات 10 فروند هواپیما، یک فروند بالگرد، بیش از 90 دستگاه تانک و نفربر زرهی ، 200 دستگاه خودرو و انبوهی از سلاح و مهمات خود را از دست داد و 5 دستگاه تانک و نفربر، 10 دستگاه لودر و بولدوزر ، 200 دستگاه خودرو سبک و سنگین، 20 قبضه سلاح ضد هوایی سام 7، مقداری وسایل مخابراتی، مهمات و سلاح های سبک و سنگین از دشمن به غنیمت نیروهای ایرانی در آمد.
اجتمام / 1095 **1569
گزارش : رضا رضائی مجد ** ناشر : علی حبیبی
*آگاهی از آخرین اخبار اجتماعی و حوادث ایران و جهان در کانال تلگرام گروه اجتماعی ایرنا:
@irnaej
https://t.me/irnaej

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۱۷۹۳۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز طرح تکمیلی ایمن‌سازی فلج اطفال در نیشابور

به گزارش قدس خراسان، حامد جزجلالیان گفت: اولین مرحله طرح واکسیناسیون تکمیلی فلج اطفال در دانشگاه نیشابور از ۲ لغایت ۴ اردیبهشت‌ماه آغاز می‌شود.

وی اظهار کرد: اجرای این طرح از فروردین‌ماه سال ۱۳۷۳ در کشور آغاز شده است و هرساله طی دو مرحله در مناطق هدف اجرا می‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی نیشابور بیان کرد: منطبق با توصیه‌های سازمان جهانی بهداشت برای حفظ این دستاورد بزرگ و به حداقل رساندن خطر ورود و چرخش مجدد ویروس وحشی پولیو، لازم است عملیات سالیانه ایمن‌سازی تکمیلی طی ۲ نوبت به صورت فعال و خانه به خانه انجام شود.

وی در خصوص عملیات ایمن‌سازی تکمیلی سال ۲۰۲۴ میلادی، صرف نظر از سابقه واکسیناسیون قبلی گفت: نوبت اول واکسیناسیون از ۲ اردیبهشت تا ۴ اردیبهشت و نوبت دوم نیز از ۳۰ اردیبهشت تا یکم خردادماه انجام می‌شود.

جلالیان با بیان اینکه نحوه اجرا در سطح دانشگاه به دو شکل انجام می‌گیرد، گفت: این طرح در مجموع در ۵۴ منطقه عملیاتی شامل ۱۴ منطقه تیم سیار همچنین ۴۰ منطقه عملیاتی جهت اتباع تحت پوشش دارای کودک زیر ۵ سال انجام می شود که در ۱۴ منطقه عملیات سیار با ۱۰ هزار و ۱۰۷ نفر جمعیت و ۷۲۵ خانوار و ۱۷۵ کودک زیر ۵ سال به ‌صورت خانه به خانه اجرا و ۴۰ منطقه عملیاتی جهت اتباع تحت پوشش دارای کودک زیر ۵ سال با جمعیت گروه هدف ۱۳۲ نفر به ‌صورت غیرفعال و مراجعه حضوری والدین به مراکز و پایگاه‌های بهداشتی نزدیک محل سکونتشان اجرا می‌شود.

وی ابراز امیدواری کرد با همکاری همشهریان در اجرای این طرح و تلاش تمامی همکاران، گامی مؤثر در حفظ وضعیت عاری از فلج اطفال برداشته شود.

 معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی نیشابور ادامه داد: تداوم وضعیت عاری از پولیو طی سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۲۳ میلادی مبین تلاش همه همکاران در سطوح مختلف بهداشتی در راستای دستیابی به پوشش بالای واکسیناسیون جاری و انجام با کیفیت عملیات ایمن‌سازی تکمیلی سالیانه بوده است.

وی با اشاره به اینکه حفظ دستاوردهای برنامه ریشه‌کنی فلج اطفال در کشور از حساسیت ویژه‌ای برخوردار است، افزود: تلاش‌ها برای کامل کردن برنامه ریشه‌کنی فلج اطفال در دو کشور بومی فلج اطفال یعنی افغانستان و پاکستان همچنان تداوم دارد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • آغاز طرح تکمیلی ایمن‌سازی فلج اطفال در نیشابور
  • دستاورد‌های عملیات کربلای ۱۰
  • روباه با کانی‌مانگا و کلاه سبز‌ها در آخر هفته تلویزیون
  • «کانی مانگا» را از تلویزیون تماشا کنید/ پخش چند فیلم خارجی جدید
  • روباه با کانی‌مانگا و کلاه سبزها در آخر هفته تلویزیون
  • نجات ۲ کوهنورد در ارتفاعات ساران و بولان
  • قدرت نیروهای مسلح کشور ، اجازه جولان به دشمن نمی دهد
  • عملیات «وعده صادق» بخشی از قدرت نظامی ایران بود
  • کدام کشور با هوش مصنوعی بر خاورمیانه تسلط خواهد یافت؟
  • عملیات «وعده صادق» تنها بخشی از قدرت نظامی ایران بود