Web Analytics Made Easy - Statcounter

کارشناس گرافیک و یکی از دو نویسنده کتاب بازپیرایی نقوش تزئینی ابنیه تاریخی استان سمنان گفت: بازپیرایی، تلفیقی از علم گرافیک و مستندنگاری و هنر برای حفظ و احیاء ابنیه تاریخی محسوب می‌شود و کاربرد زیادی پیدا کرده است.

بهناز لاهوتی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا درخصوص اهمیت نقوش کهن و مستند نگاری این نقوش اظهار کرد: تاکنون در استان کمتر و یا اصلا مستند نگاری انجام نشده است، در این مجموعه سعی شده نقوش تزئینی و گرافیکی آماده شود تا ماده خامی باشد برای پژوهشگران، هنرمندان و علاقمندان تا با استفاده از این المان‌ها و موتیف‌ها بتوانند ضمن زنده نگهداشتن هنر فاخر این مرز و بوم، طراحان گرافیک نیز در طراحی های مدرن از آن بهره ببرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: بازپیرایی در این حوزه به معنای بازسازی نقوش کاشیکاری، نقاشی و گچبری (با توجه به وفاداری به تزئینات موجود ) است.

وی ادامه داد: این مجموعه در قالب سه کتاب مجزا تدوین شده است، در کتاب اول بناهای تزئین دار شهرستان سمنان، در کتاب دوم بناهای تزئین دار شهرستان های شاهرود و میامی و در کتاب سوم بناهای تزئین دار شهرستان‌های دامغان و مهدیشهر به عنوان مرجع نقوش و طرح ها بهره برده شده است.

لاهوتی تأکید کرد: روش کار همه به این روال است که در ابتدا به صورت مختصر بنای مورد نظر معرفی و سپس نقوش آن به تصویر درآمده است، تصاویر نقوش این مجموعه حاصل تلاش گردآورنده است که برای اولین بار در این حجم ارائه می‌شود.

وی با بیان اینکه با تألیف این مجموعه اهداف خاصی را دنبال کردیم افزود: مستندنگاری نقوش ابنیه و معماری استان سمنان، آماده سازی طرح‌های خطی و گرافیکی تزئینات بناهای تاریخی جهت اعتلاء، بهره گیری و شناساندن فرهنگ و هنر این دیار، آماده سازی ماده حام نقوش تزئینی معماری استان، مقایسه نقوش در شیوه‌های مختلف معماری و سیرتکامل نقش‌ها در طول تاریخ، شناساندن نقوش تزئینی و کاشی کاری استان سمنان در سده‌ها و دوره‌های مختلف در مقایسه با ماکان‌های تاریخی دیگر و استفاده از این طرح ها و نقش ها در معماری مدرن و طراحی داخلی و همسویی معماری مدرن با معماری فاخر این دیار کهن از جمله اهداف انتشار این کتاب است.

این کارشناس گرافیک یادآور شد: یکی از نکات مهم در بازپیرایی این نقش‌ها، وفاداری به بازمانده نقش ابنیه است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۱۷۹۳۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمایش اشیای تاریخی ارزشمند کرمان در باغ موزه هرندی

به گزارش خبرگزاری مهر، سعید شاهرخی با بیان اینکه امروز مجموعه ارزشمندی از اشیا باستانی استان کرمان، از موزه ملی ایران به کرمان وارد شد گفت: این اشیا به کرمان انتقال یافت و همزمان با هفته میراث فرهنگی در باغ موزه هرندی به نمایش در خواهد آمد.

وی، افزود: بخشی از اشیا این مجموعه انتقالی، حاصل کاوش‌های علمی باستان شناسی در تپه‌ها و محوطه‌های کلیدی استان کرمان از جمله تپه یحیی در دشت صوغان شهرستان ارزوئیه و محوطه باستانی شهداد در شهرستان کرمان بوده که در نتیجه کاوش سال‌های پایانی دهه چهل خورشیدی به دست آمده است.

وی تصریح کرد: بخش قابل توجهی از اشیای مجموعه انتقالی، حاصل حفاری‌های غیرمجاز در محوطه‌های باستانی جیرفت است که در دهه اوایل دهه هشتاد از کشور خارج شده بود و با تلاش مشترک وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و وزارت امور خارجه از حراج آن در حراجی‌های لندن جلوگیری و به کشور بازگشته است.

شاهرخی، افزود: قدمت تعدادی از این اشیا به دوره نوسنگی و حدود ۸۸۰۰ سال پیش از آن بر می‌گردد که متعلق به تپه گاو کشی در اسفندقه جیرفت بوده و در نتیجه کاوش‌های علمی باستان شناسی در این تپه حاصل شده است.

کد خبر 6095625

دیگر خبرها

  • نمایش اشیای تاریخی ارزشمند کرمان در باغ موزه هرندی
  • مسجد کبود تبریز؛ معماری زیبا و تاریخی ایران
  • ویترین تسنیم شماره ۶۵۸ / این کوروش افسانه است!
  • تعطیلی بناهای تاریخی و جاذبه های گردشگری کاشان
  • تعطیلی بناهای تاریخی استان در نیمه اردیبهشت
  • سفر یک روزه طلاب خراسان جنوبی به بافت تاریخی خوسف/شکوه معماری
  • سفره یک روزه طلاب خراسان جنوبی به بافت تاریخی خوسف/شکوه معماری
  • ثبت رکورد تاریخی ورزشکاران قزوینی در مسابقات المپیک
  • احیای خانه های تاریخی با هدف جذب گردشگری در تبریز
  • کشف بناهای ماقبل‌تاریخی که «مسیری به جهان پس از مرگ» بودند (+عکس)