Web Analytics Made Easy - Statcounter

روز گذشته دو دختر دانش آموز از پل چمران اصفهان سقوط کردند. پلیس صبح امروز پرده از واقعیتی دردناک برداشت "نهنگ آبی " عامل سقوط دختران بوده است.

به گزارش ایمنا پلیس علت این اقدام را بازی نهنگ آبی عنوان کرد. این بازی در کشورهای مختلف قربانی‌های متعددی داشته است و روند بازی تاثیرات بسیاری بر ذهن افراد، علی‌الخصوص نوجوانان دارد این بازی کاربران و مخاطبان خود را وادار به رفتارهای پرخطری همچون خودزنی و خودکشی می‌کند و این بار دو دختر نوجوان ۱۵ و ۱۶ ساله قربانی این بازی مرگ بار شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مقامات نیروی انتظامی در چندماه اخیر بارها به والدین در خصوص بازی نهنگ آبی هشدارهایی داده بودند.  دستور فیلترینگ بازی در کشور هم صادر شد اما متاسفانه این حادثه تلخ بی‌توجهی جامعه و البته والدین به هشدارهای پلیس و وجود بحران‌های متعدد در نوجوانان ما هویدا کرد. دیشب یکی از دختران در بیمارستان غرضی اصفهان فوت کرد.

آخرین وضعیت حادثه‌دیدگان

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در مورد وضعیت  مصدومان حادثه گفت: یکی از حادثه‌دیده‌گان در بیمارستان غرضی و دیگری در بیمارستان امین بستری شدند که متاسفانه فرد بستری شده در بیمارستان غرضی شب گذشته فوت کرد.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: نوجوان دوم که به بیمارستان امین اعزام شد هنوز در قید حیات بوده و تلاش‌ها برای نجات این شخص ادامه دارد. جهانپور با اشاره وضعیت وخیم حادثه‌دیده خاطرنشان کرد: این نوجوان در اثر شدت حادثه دچار شکستگی‌های متعدد در نقاط مختلف بدن شده و هنوز به سطح هشیاری نرسیده است.

پلیس نهنگ آبی را مقصر دانست

در همین خصوص جهانگیر کریمی معاون اجتماعی نیروی انتظامی استان اصفهان در موضوع این حادثه به خبرنگار فارس گفت: دو نوجوانی که روز گذشته از پل چمران به پایین پریدند پیش از اقدام صدای خود را ضبط کرده‌اند.

این مقام انتظامی در ادامه افزود: دو نوجوان در این فایل صوتی از خانواده خود خداحافظی کرده و دلیل اقدام خود را انجام بازی آنلاین نهنگ آبی در فضای مجازی اعلام کرده‌اند.

نهنگ آبی چیست؟

از سال ۲۰۱۳ در کشور روسیه یک بازی خطرناک با عنوان «نهنگ آبی» طراحی شده که متشکل از ۵۰ مرحله است و در آن یکسری وظایف به بازیکنان توسط مدیران بازی اعلام می شود که باید در طول ۵۰ روز این مراحل را انجام دهند و در نهایت بازیکنان به یک چالش نهایی مواجه می شوند و آن پرتاب خود از نقطه ای بلند است.

در واقع مرحله ۵۰ با عنوان «پرواز» نامیده شده که در شبکه های مجازی تصاویر و فیلم های متعددی در این رابطه منتشر شده است. این بازی را فردی به نام «فیلیپ» دانشجوی سابق روان‌شناسی کشور روسیه که از دانشگاه اخراج شده بوده طراحی و ایدئولوژی او این بوده است که کسی که برای جامعه مفید نیست و می‌خواهد به خودش آسیب بزند، خوب است که خودش را حذف کند.

دستور فیلترینگ بازی نهنگ آبی در ایران صادر شده است

با توجه به اینکه ۵۴ درصد ایرانیان کاربر بازی‌های آنلاین است که درصد بالا و قابل تأملی است، خانواده‌ها باید از ورود فرزندان خود به این بازی فوق‌العاده خطرناک جلوگیری کنند.

جامعه شناس و عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی تهران در گفتگو با خبرنگار ایمنا گفت: بازی‌های رایانه‌ای یکی از ابزار سرگرمی و پر کردن اوقات فراغت برای فرزندان است اما متأسفانه هیچ کدام ازنهادهای فرهنگی و متولی بر اینگونه بازی‌ها نظارت نداشته و بر کیفیت فنی و یا فرهنگی آنها هیچ گونه ارزیابی صورت نمی‌گیرد.

 مجید ابهری ادامه داد: بالا رفتن سطح خشونت به خاطر اینگونه بازی‌ها یکی از عوارض و آسیب‌های آن است که در حال حاضر بازی نهنگ آبی به عنوان یکی از بازی‌های رایانه ای است که باعث افزایش خشونت تا حد خودکشی شده است.

خانواده‌ها هوشیار باشند

 این جامعه‌شناس با بیان اینکه این بازی ۵۰ قسمتی تا قسمت‌های ۱۵ و ۱۶ منجر به خودکشی کاربر می‌شود، ادامه داد: در قسمت‌های مختلف این بازی، از بازیکن خواسته می‌شود دست به اقدامات خشونت‌آمیز بزند، به عنوان مثال بر بالای پشت بام بلندی بنشیند، پاهای خود را تکان داده و از خود عکس بگیرد و در تلفن همراه یا رایانه بگذارد، سپس بدن خود را پاره کند، خون خود را بخورد یا دست دوست خود را با چاقو پاره کرده و به او بخندد.

وی معتقد است این قبیل رفتارهای خشونت آمیز باعث نهادینه شدن خشونت در بازیکن شده تا جایی که منجر به خودکشی وی می‌شود.

دکتر ابهری با بیان اینکه مخترع بازی نهنگ آبی اعلام کرده هیچ کس نمی‌تواند از قسمت ۲۶ این بازی فراتر رود، گفته: در حال حاضر خوشبختانه ظاهراً در کشور ما با این بازی مقابله شده و دستور فیلترینگ آن صادر شده است. خانواده‌ها باید هوشیار باشند و اجازه ندهند فرزندانشان برای سرگرمی چند ساعته، زندگی‌شان را به تباهی بکشند.

منبع: ایمنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۱۸۰۴۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیدار استاندار با خانواده آخرین شهید حادثه تروریستی کرمان

به گزارش روابط عمومی استانداری کرمان، محمدمهدی فداکار استاندار کرمان سه‌شنبه شب ۴ اردیبهشت برای عرض تسلیت با خانواده شهیدان رضا و محمدمهدی ایرانمنش دیدار کرد. 

گفتنی است، محمدمهدی ایرانمنش دانش‌آموز ۱۳ ساله در حادثه تروریستی گلزار شهدای کرمان مجروح و قطع نخاع شد. 


این شهید دانش‌آموز پس از سه ماه بستری در بیمارستان در روز دوم اردیبهشت به شهادت رسید و به پدر شهید خود که از شهدای حادثه تروریستی گلزار شهدای کرمان است، پیوست. 

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان کرمان

دیگر خبرها

  •  دختر نوجوان قربانی بازی کودکانه خواهرزاده‌اش شد
  • دیدار مدیرکل اتباع کرمان با خانواده شهیدان آچکزهی
  • دیدار استاندار با خانواده آخرین شهید حادثه تروریستی کرمان
  • توزیع یک هزار بسته گوشت قربانی در بین خانواده‌های نیازمند قزوین
  • گروگانگیری خونبار در خراسان ؛ کشف آثار درگیری خونین در خانه قربانی | آدم‌ربایان اجاره‌ای پسر ۳۰ ساله را به زاهدان بردند
  • مردم در مقابل جنگ نرم دشمن هوشیار باشند
  • برخورد ۳ تریلی و یک سواری حادثه آفرید
  • توزیع ۱۲۰۰ بسته گوشت گرم در استان اصفهان
  • واکنش سخنگوی وزارت امور خارجه به حادثه اصفهان
  • اجرای ۱۵ پروژه جدید بخش خصوصی در تبریز