Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایسکانیوز ، یسنا به‌منش دبیر ستاد مرکزی اطلاع رسانی داروها و سموم سازمان غذا و دارو با اشاره به نام‌گذاری‌ هفته نخست آبان ماه به عنوان «هفته پیشگیری از مسمومیت‌ها» گفت: شیوه جدید زندگی و دسترسی آسان به انواع مواد شیمیایی، داروها، سموم و غیره آنهم بدون داشتن اطلاعات کافی از نحوه نگهداری، مصرف، عوارض، خطرات و هشدارهای مربوط به آن، شیوع مسمومیت های اتفاقی و تعمدی را در جامعه به میزان زیادی افزایش داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به شعار هفته پیشگیری از مسمومیت‌ها که «افزایش آگاهی، مانع مسمومیت دارویی شویم» نام‌گذاری شده است ادامه داد: بسیاری از ضایعات ناشی از بروز مسمومیت‌ها به سادگی قابل پیشگیری هستند و با نگاهی نو به روند آموزش نحوه پیشگیری از آنها و توجه به این نکته که شاید قربانی بعدی یکی از انواع مسمومیت ها من یا خانواده ام باشد هیچ‌گاه خطر را از خود دور نخواهیم دید. یک لحظه غفلت خصوصاً در کودکان می‌تواند منجر به عوارض دائمی وآزار دهنده ناشی از مسمومیت شود.

به‌منش تصریح کرد: وقوع مسمومیت‌های حرفه‌ای حاد و مزمن در کارگران شاغل در کارخانجات صنایع شیمیایی، جوان بودن جمعیت کشور و خطرات سوء مصرف مواد مخدر، آمار بالای مصرف داروها در جامعه، دسترسی آسان به دارو در منازل و عدم نگهداری صحیح آنها همراه با افزایش تعداد بیماران افسرده و آگاهی عموم مردم از قابلیت کشندگی برخی داروها، متاسفانه جامعه را نسبت به مسمومیت‌ها آسیب پذیرتر کرده است.

وی با اشاره به اینکه اغلب موارد مسمومیت پس از آموزش خانواده‌ها و جامعه، قابل پیشگیری خواهند بود اضافه کرد: در نظر داریم با همکاری سازمانها و نهادهای مرتبط با موضوع به اصلی ترین اهداف برگزاری هفته مذکور که همان ارتقاء سلامت جامعه و کاهش مرگ و میر ناشی از مسمومیت‌ها است؛ برسیم.

دبیر ستاد مرکزی اطلاع رسانی داروها و سموم سازمان غذا و دارو درباره هدف غایی در پایان خاطر نشان کرد: مهم‌ترین هدف توجه به هفته پیشگیری از مسمومیت‌ها این است که با تکیه بر آمار مرگ و میر ناشی از مسمومیت ها توجه جامعه را به مواردی از آنها که شایعتر و خطرناک تر هستند جلب کنیم.

701

مسمومیت دارویی افزایش آگاهی سازمان غذا و دارو یسنا به‌منش

منبع: ایسکانیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۱۸۱۴۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه‌اندازی سامانه برخط رصد کمبودهای دارویی در کشور

به گزارش خبرگزاری مهر، ناصر هیراد گفت: با راه‌اندازی این سامانه اطلاعات دقیق کمبودهای دارویی معاونت‌های غذا و داروی سراسر کشور در دسترس قرار می‌گیرد.

وی با بیان به اینکه در گذشته افراد مختلف و حتی غیرمتخصص در خصوص کمبودهای دارویی اظهار نظر کرده و ارقام مختلفی را در مورد آن اعلام می‌کردند، افزود: از سال گذشته مسیرهای مختلفی برای احصای کمبودهای دارویی تعریف شده است که آمار جامعی را در اختیار سازمان غذا و دارو قرار می‌دهد.

هیراد ادامه داد: در منابع مختلف تعاریف متعددی برای کمبودهای دارویی ذکر شده که اعلام اعداد متناقض خود گواه موضوع است. بدیهی است سازمان غذا و دارو مرجع رسمی اعلام کمبودهای دارویی است.

وی افزود: بررسی عملکرد شرکت‌های پخش از لحاظ نحوه توزیع و اعمال اقدامات اصلاحی به صورت مستمر در حال انجام بوده و طرح سامانه‌ای شدن برنامه توزیع داروها و توسعه سامانه اعلام کمبودهای دانشگاه از طریق اضافه شدن موجودی شرکت‌های پخش دارو در دست اقدام است.

به گفته هیراد، پایش کمبودهای دارویی و زنجیره تأمین به صورت ویژه با دو روش شناسه گذاری و رصد کمبود معاونت‌ها بر اساس مبتنی بودن شواهد نیز انجام شده است.

وی خاطرنشان کرد: با اقدامات انجام شده ضمن پایش بهتر کمبودها، امکان برنامه‌ریزی دقیق‌تر برای جبران آن وجود دارد؛ همچنین معاونت‌های غذا و داروی سراسر کشور نیز با دسترسی به این سامانه می‌توانند از میزان موجودی دارو اطلاع یافته و نسبت به پیگیری رفع مشکل حوزه خود اقدام نمایند.

کد خبر 6090507 حبیب احسنی پور

دیگر خبرها

  • راه‌اندازی سامانه برخط رصد کمبودهای دارویی در کشور
  • شیوع آفت سن گندم با گرم شدن هوا افزایش می‌یابد
  • بلای وحشتناکی که یک قرص به ظاهر ساده بر سرتان می‌آورد
  • کلوپ: کی گفته ممکن نیست قهرمان شویم!
  • بلایی که با خوردن ۴ استامینوفن سرتان می‌آید
  • مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه چه مضراتی دارد؟
  • خطرات مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه
  • تهدیدات مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه
  • کمبود‌های دارویی و مشکلات بیماران
  • اینفوگرافیک پرفروش ترین داروها در سال ۱۴۰۲ در ایران