Web Analytics Made Easy - Statcounter

قائم مقام دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه دانشگاه فرهنگیان را باید فراتر از وزارت علوم دید، گفت: در اوایل انقلاب آموزش و پرورش نیروی زیادی جذب کرد و اکثرا در شرف بازنشستگی هستند و برآورد می‌شود که در پنج سال آینده حدود ۲۵۰ هزار معلم بازنشسته شوند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا به نقل از ایسنا، تاجیک با بیان اینکه دانشگاه فرهنگیان یک دانشگاه ماموریت‌گرا است، اظهار کرد: مأموریت دانشگاه فرهنگیان تامین نیروی انسانی آموزش و پرورش است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه دانشگاه فرهنگیان ۱۵ رشته آموزشی دارد، ادامه داد: نیاز آموزش و پرورش به معلم، بسیار فراتر از توان تربیت نیروی انسانی در دانشگاه فرهنگیان است و همین امر موجب شده از فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های دیگر نیز جذب معلم داشته باشیم و با برگزاری دوره‌های مهارت‌آموزی یک‌ساله، معلم تربیت ‌کنیم.

قائم مقام دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه یکی از ماموریت‌های دانشگاه تقویت بنیه علمی است، افزود: در حال حاضر دانشگاه فرهنگیان بیش از ۷۰ هزار دانشجو دارد که حدود ۵۰ هزار نفر آنها در دوره کارشناسی شبانه‌روزی تحصیل می‌کنند و بقیه در دوره‌های ناپیوسته حضور دارند که این تعداد در ۶۴ پردیس در حال تحصیل هستند. پیش‌بینی شده دانشگاه فرهنگیان در آینده دوره‌های دکترا نیز برگزار کند.

اسماعیلی با اشاره به اصل مهم تجمیع آموزش‌ها ادامه داد: با ادغام برخی فعالیت‌ها و پردیس‌ها بار اجرایی دانشگاه سبک خواهد شد که تعامل فکری و اجرایی بین مراکز در این راستا ضروری است.

قائم مقام دانشگاه فرهنگیان با اشاره به اینکه در دانشگاه معلم را از بوم و برای بوم تربیت می‌کنیم، افزود: به عنوان مثال اگر در نجف‌آباد معلمی نیاز باشد، به گونه‌ای اقدام می‌شود که داوطلب از خود نجف آباد باشد و برای تربیت معلم - دانشجو به گونه‌ای تربیت می‌شود که در شهر خودش باشد. اما وقتی ساختار آموزشی باشد برای کیفیت‌بخشی نمی‌توان هر رشته‌ای را در هر منطقه‌ای داشته باشیم. در این مدت بحث می‌شود تا دانشگاه بتواند به یک تصمیم بهینه برسد.

اسماعیلی با اشاره به وضعیت آموزش و پرورش در پنج سال آینده تصریح کرد: در ۵ سال آینده خروجی آموزش و پرورش زیاد خواهد بود. در اوایل انقلاب آموزش و پرورش نیروی زیادی جذب کرد و اکثرا در شرف بازنشستگی هستند و برآورد می‌شود که در پنج سال آینده حدود ۲۵۰ هزار معلم بازنشسته شوند. 

وی افزود: امسال از طریق کنکور، ۱۰ هزار دانشجو جذب کرده‌ایم و ایده‌ال این است که دانشجوی شبانه‌روزی داشته باشیم تا بتوانیم هم مهارت‌های عمومی و هم تخصصی را به وی آموزش دهیم اما متاسفانه ظرفیت دانشگاه زیاد نیست. 

قائم مقام دانشگاه فرهنگیان ادامه داد: زمانی که دانشگاه شکل گرفت فضاهای کالبدی مراکز تربیت معلم ثابت بود و همزمان با شکل‌گیری دانشگاه، فنی‌وحرفه‌ای از آموزش و پرورش جدا شد و به دنبال آن برخی از امکانات نیز جدا شد و در حال حاضر یکی از چالش‌های ما فضای کالبدی است.

اسماعیلی با بیان اینکه در این چند سال احداث قابل توجهی نداشتیم، عنوان کرد: در سال ۱۳۹۶ بودجه احداثی نداشتیم، البته در سال های ۱۳۹۴ و ۱۳۹۵ بودجه‌ای اختصاص می‌یافت، اما به دلیل تنگناهای اقتصادی دولت برنامه‌های ما در این راستا متوقف ماند. اما در بودجه عمرانی برای بحث تعمیرات برای سال ۱۳۹۶، ۵۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده که البته هنوز تخصیص نیافته است. اما دانشگاه درآمد اختصاصی خودش را دارد و در حوزه تعمیرات نیز هزینه‌هایی می‌کند اما بحث فضا و کالبد و شرایط خوابگاه‌ها یکی از چالش‌های جدی دانشگاه است. 

وی با بیان اینکه دانشگاه فرهنگیان مثل بقیه دانشگاه‌ها نیست، افزود: ماموریت این دانشگاه تربیت معلم برای کشور است و باید آن را فراتر  از وزارت علوم دید زیرا عملکردی ملی دارد به همین خاطر همکاری بین بخشی بسیار مهم است .

وی با اشاره به تشکیل کمیته هیات امنایی استانی دانشگاه و همکاری خوب استاندارها اضافه کرد: انتظار می‌رود که نهادهای علمی، استانی  و شهرداریها در جهت تقویت دانشگاه احساس مسئولیت ملی کنند. اگر می‌خواهیم منویات مقام معظم رهبری تحقق یابد  عزم کلی می‌طلبد تا بتوانیم نسل آینده‌ای متعهد و متخصص به جامعه تحویل دهیم که خروجی اش افتخار ملی خواهد بود. 

منبع: ایمنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۱۸۱۷۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تربیت معلم مهمترین گام در مسیر تقویت تربیت دینی در مدارس است

به گزارش خبرنگار مهر، آیت‌الله محمدرضا ناصری در جلسه شورای همکاری‌های حوزه و آموزش و پرورش ضمن قدردانی از تلاش آموزش و پرورش برای انجام حرکت های خوب قرآنی در مدارس استان اظهار کرد: برای اینکه بتوانیم شرایط آشنایی همه دانش آموزان را با قرآن فراهم کنیم، لازم است کلاس‌هایی با زبان ساده برای دانش آموزان برگزار شود و معرفتی در این زمینه برای آنها ایجاد کنیم.

وی با اشاره به اینکه دشمن در تلاش برای گرفتن هویت جوانان و نوجوانان از آنهاست و در فضای مجازی تلاش ویژه ای در این زمینه می کند، افزود: با آموزش قرآن و تفسیر ساده قرآن می توان هویت الهی به آنها بخشید.

آیت‌الله ناصری عنوان کرد: این مهم باید در اولویت قرار گیرد و لازم است آموزش و پرورش استان یزد در این زمینه پیگیری های لازم را از وزارت آموزش و پرورش انجام دهد زیرا کوتاهی در زمینه تقویت دین و تربیت دینی کودکان و نوجوانان، خیانت به آنهاست.

نماینده ولی فقیه در استان یزد در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر لزوم کار ویژه روی معلمان در دانشگاه فرهنگیان تاکید کرد: برخی معلمان نسبت به تربیت دینی و تقویت قدرت تفکر و تعقل در دانش آموزان نا آگاه و برخی نیز بی تفاوت هستند و لازم است روی آنها کار شود.

وی با تاکید بر اهمیت دانشگاه فرهنگیان و برنامه ریزی در این دانشگاه بیان کرد: باید کار جدی در این حوزه انجام شود و بازنگری در جذب افراد به عنوان معلم ضروری است.

آیت‌الله ناصری تصریح کرد: اگر معلم خوب تربیت شود و سر کلاس برود، آنگاه می توانیم به تربیت کودکان به عنوان کاری بسیار سخت و حساس، امیدوار بود.

امام جمعه یزد همچنین با اشاره به اینکه برخی افراد اقدامات خوبی در دانشگاه فرهنگیان آغاز کرده بودند، افزود: متاسفانه مدیران خوب در این حوزه به سرعت درگیر کارهای ستادی می شوند و اصل کار که مقوله تربیت است، مورد غفلت قرار می گیرد.

وی بر لزوم برنامه ریزی در تعلیم و آموزش معلمان تاکید کرد و گفت: این مهم باید به عنوان یک مقوله مهم و اساسی مورد توجه قرار گیرد.

مدیرکل آموزش و پرورش و دیگر اعضای شورای همکاری های حوزه و آموزش و پرورش نیز در این جلسه به ارائه گزارشی از فعالیت‌های خود به منظور تقویت ارتباط حوزه و آموزش و پرورش، حضور روحانیون واجد شرایط در آموزش و پرورش، نظارت بر اجرای برنامه های شورا پرداختند.

کد خبر 6080445

دیگر خبرها

  • وزیر آموزش و پرورش: دانشگاه فرهنگیان از میان حافظان قرآن دانشجو می‌پذیرد
  • دانشگاه فرهنگیان از میان حافظان قرآن دانشجو می‌پذیرد
  • تقویت دانشگاه فرهنگیان در دستور کار وزارت آموزش و پرورش
  • احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته اصلاح شد + فیلم
  • وزیر آموزش و پرورش : پذیرش بدون آزمون قاریان و حافظان قرآن در دانشگاه فرهنگیان
  • فعالان قرآنی بدون آزمون دانشجو معلم می‌شوند
  • قاریان و حافظان قرآن بدون آزمون وارد دانشگاه فرهنگیان می شوند
  • میزان افزایش حقوق فرهنگیان و استخدام معلم جدید در ۱۴۰۳
  • تربیت معلم مهمترین گام در مسیر تقویت تربیت دینی در مدارس است
  • سايه دانشگاه فرهنگيان بر سر آموزش و پرورش